اخبارعلمی

تحقیق درباره همگن و ناهمگن چیست و همراه با مثال

بهترین مقاله درباره مخلوط همگن و ناهمگن برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق همگن و ناهمگن: به طور کلی مخلوط­ها به دو دسته همگن و ناهمگن تقسیم می­شوند و هر یک دارای ویژگی خاص خود است. اگر به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره کرم شب تاب و زیستگاه آن ها

تحقیق درباره همگن و ناهمگن
تحقیق همگن و ناهمگن

مخلوط چیست؟

مخلوط یعنی آمیخته شدن دو ماده باهم که به آن شوریده نیز می­گویند. در علم شیمی مخلوط را مخلوطکردن دو یا چند ماده مختلف که با هم ترکیب می­شوند، می­دانند. لازم به ذکر است مخلوط یک ترکیب شیمیایی نسیت بلکه ترکیبی فیزیکی است و به دو دسته «همگن» و «ناهمگن»  تقسیم می­شود.

مخلوط همگن را بشناسیم

مخلوط­هایی که اجزای آن به صورت یکنواخت ترکیب شده­اند مخلوط همگن می­گویند. اجزای مخلوط­ها به حلال و حل شونده تقسیم می­شود به طوری که حل شونده ماده­ای است که در حلال حل می­شود. مخلوط همگن به 3 دسته کلی « مخلوط همگن گاز»، «مخلوط همگن مایع» و «مخلوط همگن جامد» تقسیم می­شود که در زیر آن را شرح داده­ایم.

مخلوط همگن گاز:

  • مخلوط جامد در گاز مثل نفتالین در هوا
  • مخلوط مایع در گاز مثل عطر در هوا
  • مخلوط گاز در گاز مثل هوا

مخلوط همگن مایع:

  • مخلوط جامد در مایع مثل شکر یا نمک در آب
  • مخلوط مایع در مایع مثل مخلوط الکل در آب
  • مخلوط گاز در مایع مثل نوشابه گازدار

مخلوط همگن جامد:

  • مخلوط جامد در جامد مثل سکه
  • مخلوط مایع در جامد مثل جیوه در سرب
  • مخلوط گاز در جامد مثل هیدروژن در پلادیوم

خواص مخلوط همگن را بشناسیم

ذرات همگن مخلوط همگن بسیلر کوچکتر از یک نانومتر است. لازم به ذکر است مخلوط همگن اثر تیندال را مشخص نمی­کند و مرز ذرات قابل تشخیص نخواهد بود. جالب است بدانید ذرات تشکیل دهنده مخلوط همگن را نمی­توان با استفاده از سانتریفیوژ جدا کرد.

مخلوط ناهمگن چیست؟

به مخلوطی که ترکیب آن یکنواخت نباشد مخلوط ناهمگن می­گوییم. این نوع مخلوط ظاهر و ترکیب یکنواختی ندارد و می­توان بعد از ترکیب هم آنها را از هم جدا کرد یا حتی اجزای آن را تشخیص داد. مخلوط ناهمگن به دو دسته معلق و غیر معلق تقسیم می­شود.

مخلوط معلق:

اگر مخلوط ناهمگن را در نقطه­ای به صورت ساکن نگه دارید بعد از مدتی مکث مشاهده خواهید کرد که اجزای آن خود به خود در حال جدا شدن از هم جدا هستند. مخلوط ناهمگن معلق مثل دوغ، شیرکاکائو، خاکشیر و … است که خودتان نیز می­توانید آنها را تهیه کنید و این آزمایش را انجام داده و جدا شدن اجزا را مشاهده کنید.

مخلوط غیر معلق:

اگر یک مخلوط ناهمگن را به صورت ساکن در جایی نگه داشتید و بعد از مدتی مشاهده کردید که اجزا از هم جدا نشده­اند به آن «مخلوط ناهمگن غیر معلق» می­گویند. به عنوان مثال سالاد یک مخلوط ناهمگن معلق است.

پدیده تیندال را بشناسیم

این پدیده برای بررسی آن است که آیا محلول مورد نظر محلولی کلوئیدی است یانه؟ (کلودید مخلوط ناهمگنی است که ذرات آن به مرور زمان ته نشین نمی­شود).

یکی از خواص کلوئیدها داشتن اثر تیندال است. زمانی که پرتو نور وارد یک محول کلوئیدی می­شود ذرات کلوئیدی به نور اجازه عبور کامل را نخواهند داد و ذارت نور به ذرات کلوئیدی برخورد می­کنند و در جهت­ های مختلف پراکنده می­شوند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد میزان مصرف منابع شیمیایی در جهان
و
تحقیق درباره ارگونومی
و
تحقیق درباره حس بویایی

سخن پایانی: به پایان مخلوط همگن و ناهمگن رسیدیم امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 7 =