اخبارعلمی

تحقیق درباره کاخ گلستان ⚜️ + معماری و اهمیت آن

مقاله جامع درباره معماری کاخ گلستان و قسمت های مختلف آن

تحقیق درباره کاخ موزه گلستان: این مکان یکی از پربازدیدترین و جذاب‌ترین بناهای قدیمی ایران محسوب می‌شود که که در محدوده بازار بزرگ تهران قرار دارد و امروزه به عنوان یک از جذاب‌ترین مکان‌های توریستی در تهران به شمار می‌رود. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

این کاخ بزرگ محل سکونت شاهان و سلسله سالاران بسیاری بوده اما امروزه جزء چند ساختمان که سازمان میراث فرهنگی آن را حفظ کرده مابقی از دست رفته و بازسازی آن غیر اصولی شده است. کاخ گلستان از زمان قاجار که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد شهرت پیدا کرد اما این عمارت سابقه بسیار طولانی دارد.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد کاخ عالی قاپو

تحقیق درباره کاخ گلستان

تاریخچه کاخ گلستان

در سفرنامه پترو دلاواله که به زمان صفویه باز می‌گردد اشاره شده که قصر در احاطه‌ی چنترستان‌ها در تهران واقع شده است که کاخ گلستان می‌باشد البته در زمان آقا محمد خان قاجار نام گلستان به این کاخ تعلق گرفت.

در زمان کریمخان این ارگ سلطنتی دچار تغییراتی شد و با احداث یک دیوان خانه از فرم سلطنتی خارج شد اما در زمان قاجار و انتقال پایتخت به تهران این کاخ محل سکونت سلاطین قاجار شد، البته در ابتدای حکومت قاجار اقوام کوچ کرده قجر از گرگان و دامغان در این قصر ساکن شوند اما پس از مدتی به محل سکونت دائمی شاهان قاجار تبدیل شد.

در زمان ناصر الدین شاه کاخ گلستان دستخوش بازسازی‌هایی شد که ناشی از اندیشه‌های جدید او از اروپا بود.

اهمیت کاخ گلستان در زمان قاجار✳️

کاخ گلستان قبل از زمان قاجار احداث شده اما تا زمان قاجار اهمیت ویژه‌ای نداشت، کاخ گلستان علاوه بر محل سکونت، مهر پرورش هنرمندان به خصوص هنر نقاشی و معماری بود، این کاخ با قدمت ۴۴۸ سال جایگاه ویژه‌ای در رشد و تعالی هنر و فرهنگ در ایران داشته است.

معماری کاخ گلستان و قسمت های مختلف کاخ

معماری این بنا تلفیقی جذاب از فرهنگ بومی ایران و تاثیر فرهنگ و هنر اروپا به خصوص سبک رنسانس است، این کاخ با حفظ شاکله اصلی ای دوره صفویه و زندیه دچار تغییراتی شد که حاصل سفر های ناصر الدین شاه به اروپا بود، کاشی کاری‌ها به سبک از اروپا عکس‌هایی از امکان دیدنی در ایران به درخواست ناصر الدین شاه بود که نشان دهنده این است که ناصر الدین شاه تلاش کرده است تا کاخ گلستان به شکل کاخ‌های اروپایی نزدیک شود.

تالارهایی که آینه کاری و طلا کاری به سبک شاهان ساخته شده اند در کنار کاشی کاری‌ها با سبک رنسانس تلفیقی بی نظیر را به نمایش می‌گذارد.

کاخ گلستان از قسمت‌های مختلف تشکیل شده است که عبارتند از:

  • تالار آینه
  • شمس العماره
  • تالار اصلی
  • تالار ظروف
  • تالار سلام یا اتاق موزه
  • تالار برلیان
  • تالار عاج
  • ایوان تخت مرمر
  • خلوتگاه کریمخانی
  • عمارت بادگیر
  • عکاسخانه
  • حوض خانه
  • موزه مردم شناسی

این کاخ علاوه بر این قسمت‌ها شامل قسمت‌های مانند تکیه دولت، خوابگاه ناصری، عمارت صندوق خانه، عمارت خروجی، عمارت اندرونی، تالار خاقان مغفور، رخت دارخانه سلطنتی و دروازه نقار خانه می‌شود که در طول زمان تخریب شده و از بین رفته است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره طاق شاه عباسی
و
تحقیق درباره طاق بستان

☑️ به پایان متن تحقیق درباره کاخ گلستان رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 3 =