مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق در مورد کاخ عالی قاپو ✳️ تاریخچه و معماری آن

مقاله کامل و جامع درباره معماری و تاریخچه کاخ عالی قاپو

تحقیق در مورد کاخ عالی قاپو ؛ کاخ‌ها جزو مکان‌های دیدنی هستند که در زمان‌های قدیم ساخته و حال مردم به تماشای آن‌ها می‌نشینند. یکی از این کاخ‌های معروف در شهر اصفهان بوده که نام آن کاخ عالی قاپو است. این کاخ جزو عمارت‌های بی‌نظیری بوده که از زمان قدیم تا الان توانسته نظر مخاطبان را به خود اختصاص دهد.

اصفهان مکان های تاریخی و دیدنی بسیاری داشته که سالانه هزاران هزار نفر از سرتاسر جهان گردشگر جذب می‌کند. نام این عمارت در زبان و گویش ترک، کلمه عالی به معنای دارای شکوه و قاپو یعنی درگاه است که معنای کلی آن با درگاه باشکوه یا درگاه دارای شکوه مساوی خواهد بود.

کاخ عالی قاپو دارای معماری و ساخت اصولی بوده و هر کسی که به اصفهان سفر می‌کند، حتما باید به تماشای آن برود. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره شهر تهران

تحقیق در مورد کاخ عالی قاپو

تاریخچه کاخ عالی قاپو

این کاخ در قرن ۱۰ خورشیدی به وجود آمد و ساخته شد. پس از مدتی این عمارت جزو یکی از بهترین عمارت‌هایی به شمار ‌رفت که زمان ساخت آن بسیار طولانی بود. شاه عباس جزو پادشاهان بزرگ و خبره کشور به حساب می‌آمد که در بیشتر مواقع مهمانی می‌داد و از این طریق مردم را در عمارت خود جمع می‌کرد.

ایشان پس از انتقال شاه عباس کبیر از شهر قزوین به اصفهان برای اینکه بتواند مهمانی‌های خود را راه انداخته و از آن‌ها نماند، دستور ساخت عمارت عالی قاپو را به خدمتکارانش داد. ولی این شاه با توقعات و خواسته‌های بالایی که داشت، کاخ خود را حدود ۷۰ سال بعد تحویل گرفت.

این عمارت از معماری خوبی برخوردار بوده و نخستین کاخی به حساب می‌رود که در آن زمان ساخته شد. به همین منظور کسی از این کارها سر در نیاورده و قادر به درست کردن آن نبود. این موضوع شاه را مجبور کرد تا افرادی را از سایر مناطق پیدا کند و با این روش از آن‌ها برای ساخت کاخ خود کمک بگیرد.

معماری کاخ عالی قاپو

عمارت عالی قاپو از معماران خوبی برخوردار بوده و این موضوع سبب شده تا این کاخ از نقش و ساخت خوبی برخوردار شود. این کاخ دارای میزان ۴۸ متری ارتفاع بوده که این ۴۸ متر در ۶ طبقه خلاصه شده است. هر یک از طبقات آن به زیبایی و با شکوه طراحی و ساخته شده و از طریق پلکان مارپیچی شکل به یکدیگر وصل شده‌اند.

هر یک از شاهان صفوی به دین و مذهب کشور ارزش خاصی قائل بوده و اهمیت خاصی به آن‌ها می‌دادند. به همین دلیل در ابتدای ورود کاخ کتیبه‌ای با آیه انا مدینه العلم و علی بابها نوشته و روی ورودی اصلی نصب شده است.

نشانی کاخ عالی قاپو

این کاخ در شهر نصف جهان یا همان اصفهان قرار گرفته و هر فردی می‌تواند به منظور بازدید از آن، به این شهر زیبا سفر کند. شما نیز می‌توانید همانند سایر افراد در زمان سفر به شهر اصفهان، به کاخ عالی قاپو رفته و از معماری و زیبایی آن لذت ببرید. نشانی و آدرس دقیق آن به شکل ذیل است:

نشانی: شهر اصفهان، واقع در خیابان استانداری، خیابان سپه، میدان نقش جهان، ضلع غربی

مقالات پیشنهادی:
تحقیق دانش آموزی در مورد اصفهان
و
تحقیق در مورد سد کرخه

✳️ به پایان تحقیق در مورد کاخ عالی قاپو رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =