مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره الیاف طبیعی و مصنوعی ⚜️ + انواع آن ها

مقاله دانش آموزی کامل و جامع درباره الیاف مصنوعی و طبیعی

تحقیق درباره الیاف طبیعی و مصنوعی: این الیاف ها امروزه بخش مهمی از زندگی ما هستند و نبودن آن ها می تواند خیلی دردسر ساز شود. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره آن‌ها مطالب مفیدی را بیان کنیم پس با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره قالی بافی

تحقیق درباره الیاف طبیعی و مصنوعی

اطلاعاتی درباره الیاف طبیعی

الیاف طبیعی به الیافی می‌گویند که منشاء ان طبیعت است و در تولید ان از مواد شیمیایی استفاده نشده است، الیاف حیوانی شامل پشم، مو و ابریشم که منشاء آن‌ها جانورانی مانند گوسفند، بز، خرگوش، آلپاکا و کرم ابریشم است و الیاف گیاهی شامل پنبه، کتان، چتایی و کنف می‌شود که منشاء آن‌ها گیاهانی همچون سیسال، نارگیل، کنف و کتان است و الیاف معدنی که منشاء آن کانی‌ها هستند شامل پنبه نسوز، الیاف کربن، الیاف شیشه و الیاف فلزی می‌باشند.

از اصلی‌ترین و پرکاربردترین الیاف طبیعی می توان به پشم و ابریشم اشاره کرد که ریشه حیوانی دارند و نقش مهمی در اقتصاد کشورها برعهده دارند و مهم‌ترین لیف با ریشه گیاهی پنبه است که در برای کشورها از جمله هند، مصر، پاکستان، ازبکستان و ترکمنستان نقش اقتصادی مهمی را ایفا می‌کند.

الیاف طبیعی جذب آب بیشتری نسبت به الیاف مصنوعی دارند و دارای عایق حرارتی بهتری نسبت به الیاف مصنوعی هستند بدین ترتیب در تهیه الیاف مصنوعی بر اساس فناوری تکسچرایزینگ الیاف طبیعی الگو می‌گیرند و الیاف مصنوعی را به گونه‌ای تولید می‌کنند که به خصوصیات الیاف طبیعی نزدیک باشد.

اطلاعاتی درباره الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی به الیافی گفته می‌شود که با روش‌های خاص تولیدی و به صورت مصنوعی تولید می‌شوند و در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است که ریشه طبیعی داشته باشند. الیاف مصنوعی به دو گروه که گروه اول الیاف بازیافته که نیمه مصنوعی هستند و در ساخت آن‌ها از الیاف طبیعی استفاده می‌شود و گروه دوم الیاف ترکیبی که در تولید ان از مواد شیمیایی استفاده می‌سود.

انواع الیاف طبیعی

الیاف طبیعی با توجه به منشاء طبیعی به سه گروه الیاف حیوانی، الیاف معدنی و الیاف گیاهی تقسیم می‌شوند.

الیاف حیوانی

الیاف حیوانی الیافی است که از بدن حیوانات از جمله پشم و مو آن‌ها بدست می‌آید یا از ماده‌ای که از کرم ابریشم خارج می‌شود مانند ابریشم طبیعی و ابریشم وحشی بوجود می‌اید الیاف حیوانی به سه دسته پشم، ابریشم و مو تقسیم می‌شوند.

الیاف معدنی

مهم‌ترین الیاف معدنی، پنبه نسوز است اه در مصرف ان در صنعت نساجی بسیار محدود می‌باشد، اما دارای مصارف صنعتی دیگر است و همچنین در پارچه‌های ضد آتش کاربرد دارد.

الیاف گیاهی

الیاف گیاهی شامل الیاف نساجی مانند پنبه، کتان، کناف و چتایی می‌شود البته بر نسب اینکه این الیاف از کدام قسمت گیاه تهیه می‌شوند باز به دسته‌های فرعی نیز تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • الیاف دانه‌ای مانند پنبه
  • الیاف میوه‌ای مانند نارگیل
  • الیاف برگی مانند سیسال و مانیلا
  • الیاف ساقه‌ای مانند کتان، کنف، چتایی و باگاس

انواع الیاف مصنوعی

در این قسمت نمونه‌هایی از الیاف مصنوعی را معرفی می‌کنیم:

  • الیاف پلی استر: الیاف پلی استر در برابر چروک شدن مقاوم است و انعطاف و استحکام آن در حالت خشک و خیس یکسان می‌باشد.
  • الیاف ویسکوز: الیاف ویسکوز در برابر گرما مقاوم است و از ابریشم طبیعی خنک‌تر می‌باشد و منسوجات نرم و بسیار لطیفی را می‌توان از ان تهیه کرد.
  • الیاف اکریلیک: چروک ناپذیری، عایق حرارت بودن و رنگ‌های تندی از جمله خواص‌های این الیاف است.
  • پلی وینیل الکل
  • پلی اتیلن
  • الیاف پلی آمید
  • الیاف سلولز
  • الیاف استات سلولز
  • الیاف پلی پروپیلن

مقاله های پیشنهادی:
تحقیق در مورد تلگراف
و
تحقیق در مورد نقاشی آبرنگ

✅ به پایان تحقیق درباره الیاف مصنوعی و طبیعی رسیدیم امید است از خوانش این مطلب لذت ببرید منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش نظرات هستیم.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 8 =