اخبارعلمی

تحقیق درباره کرم شب تاب و زیستگاه آن ها

مقاله دانش آموزی درباره زندگی کرم های شب تاب مناسب کلاس دوم تا پنجم ابتدایی

تحقیق درباره کرم شب تاب کلاس پنجم : کرم شب تاب از خانواده حشرات و زیر مجموعه سوسک‌ها می‌باشد این کرم نور سرد تولید می‌کند که فاقد طیف‌های فروسرخ و فرابنفش هستند، طول موج این نور ۵۱۰ تا ۶۷۰ نانومتر است و به رنگ‌های سبز، قرمز، زرد کم رنگ دیده می‌شود.

دانشمندان بر این باورند که این حشرات بل نور شفقی فسفری موجب جلب توجه جنس مخالف خود برای جفتگیری با صید برای شکار می‌شوند اما بر اساس تحقیقات گروهی از محققین کرم‌های شب تاب از به عنوان سیستم دفاعی برای مقابله با شکارچیان استفاده می‌کنند.

حدود ۲۰۰۰ گونه از کرم شب تای در نواحی معتدل و گرمسیر شناسایی شده است و در بیشتر گونه‌ها هم نر هم ماده قادر به پرواز هستند اما در برخی از گونه‌ها ماده نمی تواند پرواز کنند. کرم‌های شب تاب در مناطق مردابی و جنگلی زندگی می‌کنند. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

تحقیق درباره کرم شب تاب

مکانیسم تولید نور کرم شب تاب

کرم‌های شب تاب می‌توانند در مدت زمان کوتاهی نور زیادی تولید کنند، آن‌ها به روش خاصی تولید نور می‌کنند در واقع نور به واسطه یک ماده شیمیایی به نام لوسی فرین تولید می‌شود از واکنش لوسی فرین با اکسیژن نور زرد، سبز رنگ تولید می‌شود اما برخلاف نور لامپ‌ها یا شمع‌ها نوری که این جانداران تولید می‌شود هیچ گرمایی ندارد.

کاربرد نور برای کرم شب تاب

  • ارتباط: کرم‌های شب تاب با الگوی خاصی نور پردازی می‌کنند که برای یافتن یک جفت است.
  • استتار: در قسمت‌های تاریک اقیانوس دیدن اجسام زیر محلی که قرار دارد سخت است، اما دیدن نیمرخ سیاه رنگ اجسام بالای سر شما آسان است.

برخی از گونه‌ها لکه‌های نورانی در زیر بدن خود تولید می‌کنند که موجب محو شدن شکل اجمالی آن‌ها می‌شود.

  • جذب کردن صید: برخی از گونه‌های موجودات دریایی طعمه شب تابی برای جذب کردن یک ناهی دیگر استفاده می‌کنند.
  • دفاع
  • پیدا کردن غذا: در قسمت‌های تاریک اقیانوس نور کرم شب تاب به ماهی‌ها کمک می‌کنند تا غذای خود استفاده می‌کنند.

کرم شب تاب دشمنی برای پرندگان

زیبایی کرم شب تاب در شب‌ها چند برابر است، ولی این حشره زیبا از دشمنان بزرگ برای سلامتی برخی از حیوانات خانگی از جمله پرندگان است پس از سال‌ها تحقیقات بر روی لین حشره زیبا دلیل مرگ حیوانات خانگی بعد از تماس با او کشف شد.

کرم شب تاب دارای سمی کشنده است که می‌تواند به راحتی یک سمند را از پا در بیاورد بسیاری از قورباغه‌های درختی بعد از شکار این کرم‌ها مرده اند. در واقع کرم شب تاب دارای زهری است که در دوزیستان، پرندگان و سایر حیوانات باعث مسمومیت و مرگ می‌شود.

زیستگاه کرم شب تاب

کرم‌های شب تاب علاوه بر مناطق مردابی و جنگلی در مناطقی از اقیانوس نیز زندگی می‌کنند که نور خورشید زیادی به آنجا نمی رسد. بیشتر شب تاب‌ها در سر تا سر اقیانوس زندگی می‌کنند و در قسمتی از تاریک روشن که با قسمت بی نور شناخته می‌شوند زیست می‌کنند که این قسمت بسیار عمیق است، اما از قسمت تاریک مطلق اقیانوس بالاتر است و تنها میزان کمی از نور خورشید به این عمق از اقیانوس می‌رسد، آب دریا نورهای قرمز، نارنجی و زرد را می گیرد و نور بنفش پراکنده می‌کند.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره کفشدوزک ها
و
تحقیق درباره عقرب
و
تحقیق درباره عروس دریایی

✅ به پایان این تحقیق درباره کرم شب تاب رسیدیم امید است، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 15 =