مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره ریبوزوم و نقش آن ها

مقاله دانش آموزی درباره انواع ریبوزوم ها و وظیفه شان در بدن با توضیح کامل

تحقیق درباره ریبوزوم و وظیفه آن ها: ریبوزوم‌ها، اندامک های بدون غشای سیتوپلاسمی هستند که در همه یاخته‌های پروکاریوتی وجود دارند و در سال ۱۹۸۳ توسط پالاد کشف شدند، این اندام‌ها را دانه‌های پالاد نیز می‌گویند. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره واکوئل ها

تحقیق درباره ریبوزوم

ریبوزوم چیست؟

ریبوزوم‌ها ساختارهای سلولی هستند که از ترکیب آمینو اکسید موجب ساخت مولکول‌های پروتئینی می‌شود، اطلاعات موجود در مولکول‌های ژنومی با استفاده از فرایند رو نویسی در سه گروه rRNA و mRNA و tRNA نسخه برداری می‌شوند.

ریبوزوم‌ها باعث ایجاد سنتز پروتئین می‌شوند که اهمیت زیادی دارد، این ذرات کروی شکل هستند و نسبت به الکترون‌ها متراکم هستند و آنگستروم آن‌ها ۴۰ تا ۳۰۰ آنگستروم است.

ساختار ریبوزوم

ریبوزوم‌ها به مقدار مساوی از اسید ریبونوکلئیک و پروتئین تشکیل شده اند، ریبونوکلئیک اسید از هسته مشتق شده است و هسته جایی است که ریبوزوم های یک سلول در آن جا سنتز می‌شود.

یک سلول پروکاریوتی ساده از چند هزار ریبوزوم تشکیل شده است در صورتی که یک سلول پیش رفته‌ی یوکاریوتی چند میلیون ریبوزوم دارد. ریبوزوم های سلول پروکاریوتی در مقایسه با یوکاریوتی‌ها از نظر اندازه کوچک هستند.

وظیفه ریبوزوم چیست؟

ریبوزوم‌ها در یک سلول دارای دو منطقه سیتوپلاسم مستقر هستند و برخی از ریبوزوم‌ها در سیتوپلاسم پراکنده هستند در حالی که برخی روی شبکه آندوپلاسمی قرار دارند.

به همین دلیل هنگامی که سطح شبکه آندوپلاسمی به ریبوزوم‌ها متصل می‌شود به شبکه آندوپلاسمی خشن می‌گویند و ریبوزوم های آزاد و متصل ساختار یکسان دارند و مسئول تولید پروتئین‌ها هستند.

در خصوص عملکرد اصلی ریبوزوم‌ها باید بگوییم آن‌ها نقش مهمی در مونتاژ اسیدهای آمینه و تشکیل پروتئین‌های خاص دارند، همچنین این پروتئین‌ها نقش مهمی در انجام فعالیت‌های سلولی داشته است.

سنتز پروتئین بر اساس ریبوزوم را می‌توان توالی موجود برای مونتاژ اسیدهای آمینه طی سنتز پروتئین در mRNA مشخص شده است و در هسته سنتز شده و سپس به سیتوپلاسم منتقل می‌شود.

در سیتوپلاسم زیر واحدهای ریبوزومی حول پلیمرهایmRNA به یک دیگر متصل شدند و با استفاده از کمک RNA برای هر کد ژنتیکی به سنتز پروتئین می‌پردازد.

انواع ریبوزوم ها

  • ریبوزوم‌های آزاد سیتوپلاسمی

در سیتوپلاسم یاخته‌های پروکاریوتی از نوع ۷۰s و سیتوپلاسم یاخته‌های یوکاریوتی از نوع ۸۰s یعنی بزرگتر و سنگین‌تر هستند.

  • ریبوزوم‌های چسبیده به غشای شبکه آندوپلاسمی دانه دار

بر روی شبکه آندوپلاسمی خشن ریبوزوم قرار دارد در این یاخته‌ها نسبت ریبوزوم های آزاد سیتوپلاسمی به ریبوزوم های چسبیده به غشای شبکه بر اساس شرایط فیزیولوژیکی یاخته تغییر می‌کند و هر چه سنتز پروتئین‌های ترشحی که در ساختمان غشای شبکه آندوپلاسمی غشای کیسه‌های گلژی، لیزوزوم‌ها و پلاسم‌ها وجود دارد بیشتر باشد و نسبت به ریبوزوم‌های چسبیده به غشای شبکه نیز بیشتر می‌شود.

در سلول‌های ترشحی که آنزیم‌های گوناگون ترشح می‌شود حدود ۹۰ درصد ریبوزوم‌های به شبکه آندوپلاسمی متصل هستند، اما در رتیکوسیت‌ها بافت‌های مریستمی گیاهان و یاخته‌های عصبی رویانی بیشتر ریبوزوم‌ها آزاد هستند.

  • ریبوزوم های موجود در اندامک های

این نوع ریبوزوم‌ها در یاخته‌های یوکاریوتی وجود دارند و ضریب ته نشینی آن‌ها بر اساس گونه یاخته‌ها متفاوت است و به هر حال سبک‌تر و کوچک‌تر از ریبوزوم های سیتوپلاسمی یاخته مربوط هستند، از لحاظ ساخت و کار حساسیت به آنتی بیوتیک‌ها به و ابعاد به ریبوزوم های پروکایوتی شبیه هستند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره میتوکندری
و
تحقیق در مورد سلول و سازمان بندی آن

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره ریبوزوم ها رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 17 =