مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره واکوئل ها 🕵️ + ساختار و وظیفه آن ها

مقاله دانش آموزی درباره نقش، وظیفه و ساختار واکوئل ها با توضیح کامل

تحقیق درباره واکوئل ها و وظیفه آن ها: واکوئل ها اندامکی اند که مختص سلول‌های گیاهی هستند و بیش از ۹۰ درصد از حجم سلول‌های گیاهی را اشغال می‌کنند اما در برخی از سلول‌ها فقط یک واکوئل وجود دارد و در برخی نیز بیشتر از یکی وجود دارد که به آن‌ها واکوئل می‌گویند.

درون واکوئل ها مواد های آلی و معدنی که شامل قند، پروتئین، اسیدهای آلی مانند تانن، فسفاتید، رنگدانه وجود دارد. واکوئل ها شفاف هستند و برخی می گویند که واکوئل ها حفره یاخته‌ای کم و بیش فعال هستند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره میتوکندری

تحقیق درباره واکوئل ها

انواع واکوئل

۱- واکوئل ضربان دار: این نوع واکوئل در تک سلول‌های آب شیرین وجود دارند و در دفع آب اضافی سلول نقش دارد.

۲- واکوئل گیاهی: نقش واکوئل در سلول‌های گیاهی بسیار پر رنگ تر از سایر جانداران است و بزرگترین اندامک سلول گیاهی محسوب می شود. این اندامک در سلول‌های گیاهی محتوی مایع شکل است که به آن شیره واکوئل می‌گویند. البته مقدار شیره واکوئل در گیاهان و بافت‌های مختلف متفاوت است.

۳- واکوئل دفعی: این نوع از واکوئل ها در جانوران ابتدایی و برای آغازین دیده شده است و این واکوئل ها وظیفه دفع مواد زائد را برعهده دارند.

۴- واکوئل گوارشی: واکوئل گوارشی نیز در جانوران ابتدایی دیده شده و هضم شیمیایی غذا نقش دارد.

۵- واکوئل غذایی: واکوئل غذایی در جانوران ابتدایی وجود دارد و گیرنده غذا می‌باشد.

ساختار واکوئل

ساختار واکوئل‌ها شامل دو بخش غشا و محتوای واکوئلی است بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که الکترونی فرا ساختار غشای واکوئلی یا تونوپلاست مشابه پلاسمالم و متشکل از دو لایه فسفولیپیدی و پروتئین است.

البته بخش‌های گلوسیدی گلیکولیپیدها در غشای واکوئل به طرف درون واکوئل قرار دارند و بخشی از این ساختارها به عنوان گیرنده برهی مواد موجود در واکوئل‌ها عمل می‌کنند.

وظیفه واکوئل ها

واکوئل ها از لحاظ شکل و اندازه با یک دیگر متفاوت است به طور مثال گونه‌ای از واکوئل ها که غذایی با لیزورم همکاری می‌کنند و دسته دیگری از واکوئل ها که واکوئل ها مرکزی گیاه هستند به رشد سلول از طریق جذب آب کمک می‌کنند و می‌توانند مواد شیمیایی حیاتی یا محصولات دفعی متابولیسم سلولی را در خود ذخیره کنند.

واکوئل های مرکزی در گلبرگ‌های گل دارای رنگدانه هستند که در جذب حشرات گرده افشان نقش دارند، شاید جالب باشد که بدانید در برخی از گیاهان واکوئل ها دارای سم‌هایی هستند که گیاه در برابر جانوران گیاه خوار محافظت می‌کند.

تغییرات واکوئل ها

واکوئل ها اندامک هایی قابل تغییر هستند که نوع، اندازه، تعداد و غلظت محتوای درونی آن‌ها بر اساس درجه تمایز یاخته ای، شرایط محیطی، فصل و شرایط فیزیولوژیکی یاخته‌ها تغییر می‌کند.

با افزایش میزان تمایز یاخته‌های گیاهی، واکوئل های کوچک به تدریج گسترش پیدا می‌کنند و واکوئل ها حجیم می‌سازند که بخش عمده یاخته را پر می‌کنند و هسته و سیتوپلاسم را به کناره‌های یاخته می‌راند.

هنگام جدا سازی واکوئل های حجیم به چند بخش تقسیم می‌شوند و حجم این واکوئل ها کاهش پیدا می‌کند و سبب بازگشت سیتوپلاسم و هسته به شکل یاخته جوان می‌گردد، همچنین واکوئل ها اندام‌هایی هستند که دارای تغییرات منظم می‌باشند، در یاخته‌های محافظ تغییرات واکوئل ها دارای نظم شبانه روزی است و هنگام روز افزایش فشار اسمزی موجب تغییر شکل و حجیم شدن یاخته‌ها می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد سلول و سازمان بندی آن
و
تحقیق درمورد یاخته های پشتیبان در بافت عصبی

✅ به پایان تحقیق درباره واکوئل ها رسیدیم، اگر در این زمینه نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 6 =