اخبارعلمی

تحقیق درباره ضد یخ ماشین ☄️ + کاربرد و مواد تشکیل آن

مقاله دانش آموزی درباره مایع خنک کننده موتور و ویژگی های آن

تحقیق درباره ضد یخ، مایع خنک کننده موتور و ویژگی های آن ؛ ضد یخ محلول آبی است که حالت فیزیکی سرتاسر آن مایع و حالت شیمیایی آن مانند رنگ، غلظت و …. در سرتاسر آن یکسان و یکنواخت است.

ضد یخ می‌تواند باعث کاهش نقطه انجماد مایعات و افزایش نقطه جوش آنها شود. امروزه ضد یخ جایگزین آب خالص در جهت خنک کردن رادیاتور ماشین سبک و سنگین می‌باشد. برای مشاهده اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره امواج گوشی

تحقیق درباره ضد یخ ماشین

مواد تشکیل دهنده ضد یخ

از اجزای تشکیل دهنده ضد یخ می‌توان به اتیلن گلیکول، آب، رنگ و پکیج افزودنی ضد یخ اشاره کرد.

اتیلن گلیکول

یکی از مواد مهم سازنده‌ی ضد یخ اتیلن گلیکول است که فرمول شیمیایی این ماده C2H4OH2 می‌باشد. این ماده الکلی دو عاملی با نقطه جوش بالا است که حتی در فصول گرم مانند تابستان نیز کارآمد است. اتیلن گلیکول ماده‌ای با خاصیت سمی و تلخ مزه می‌باشد و در صنایع پتروشیمی کشور تولید می‌شود. اتیلن گلیکول در ایجاد ویژگی‌هایی مانند نقطه انجماد، نقطه جوش، گرانروی و میزان محتوی آب در ضد یخ نقش دارد.

آب

ضد یخ‌های خالص فاقد آب هستند و میزان آب مجاز در آن حداکثر ۵ درصد می‌باشد. در تولید ضد یخ‌های آماده از میزان معینی آب استفاده می‌شود. پس از تولید ضد یخ غلیظ ۵۰ درصد آب مقطر به آن افزوده می‌شود.

رنگ

رنگ‌ها نقش بسزایی در کیفیت و بهبود عملکرد ضد یخ‌ها ندارند. از رنگ‌ها در ضد یخ علاوه بر زیبایی و جلوه‌های بصری به علت ردیابی و در مشخص کردن نشتی سیستم خنک کننده خودرو نیز نقش دارد.

پکیج افزودنی ضد یخ

پکیج افزودنی ضد یخ یکی از اجزای اصلی تشکیل دهنده ضد یخ است. این ماده در جهت جلوگیری از خوردگی، فرسایش و رسوب گذاری در سیستم‌های خنک کننده خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این ماده بکار گرفته نشود رادیاتور و دیگر اجزا دچار خوردگی، تشکیل رسوب و در نهایت سوراخ شدگی می‌شوند.

کاربرد ضد یخ

ضد یخ دارای خاصیت ضد خوردگی و از بین برنده‌ی خاصیت اکسیدی فلزات در برابر آب می‌باشد. همچنین ضد یخ می‌تواند در فصول گرم سال زمانی که خودرو در شرایط سخت است از جوش آوردن موتور خودرو جلوگیری کند. از کاربرد های ضد یخ می‌توان به جلوگیری از یخ زدگی در فصل سرد سال اشاره کرد. ضد یخ با پایین آوردن نقطه انجماد آب از ترک برداشتن دیوار بلوک سیلندر و ترکیدن رادیاتور که آسیب‌های جبران ناپذیری هستند جلوگیری می‌کند.

انواع ضد یخ

ضد یخ‌ها به طور کلی به دو دسته ضد یخ الکلی و ضد یخ روغنی تقسیم می‌شوند.

ضد یخ الکلی

ضد یخ بر پایه الکل از مواد آلی تشکیل شده است. مدت زمان استفاده از این نوع ضد یخ ۳۶ ماه می‌باشد. قبل از استفاده از ضد یخ الکلی باید رادیاتور موتور خودرو به طور کامل شسته شود. از این نوع ضد یخ‌ها در رادیاتور‌های آلومینیومی استفاده می‌شود.

ضد یخ روغنی

متداول‌ترین ضد یخ‌ها می‌باشند و در شرکت‌های مختلف تولید می‌شود. مدت زمان استفاده از ضد روغن بر پایه روغن ۲۴ ماه است. این نوع ضد یخ مورد استفاده برای رادیاتور های برنج یا مس می‌باشد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره مشکلات فضانوردان در فضا
و
تحقیق درباره جداول استاندارد ورق های فلزی

☑️ در این مقاله تحقیق درباره ضد یخ ماشین را بررسی کردیم، اگر سوالی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 2 =