مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره عنصر المعالی کیکاووس و قابوس نامه

زندگینامه کیکاووس بن اسکندر عنصرالمعالی و بررسی بخشی از قابوس نامه

تحقیق در مورد کیکاووس بن اسکندر عنصر المعالی : وی در سال ۱۰۲۱‌ هجری قمری متولد شود. اجداد او در نواحی شمال ایران سال‌ها حکمت می‌کردند اما خود او سلطنتی باشکوه نداشت فی الجمله دستگاهی داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

او آداب مملکت داری را به خوبی فرا گرفته بود همچنین به دانش‌های زمانه خود مسلط بود و با بزرگان هم عصر خود نشست و برخاست داشت. صداقت و صراحت لهجه‌ای که داشت او را از دیگران متمایز می‌کرد.

حتی در کتاب قابوس نامه خود پند نامه‌ای را برای فرزندش گیلانشاه نوشت و همین صفت بارز یعنی صمیمیت و صداقتی که داشت او را به نویسنده برجسته و ممتازی تبدیل کرده بود. نوشته‌های عنصر المعالی سخنانی بودند که از دل برخواسته به همین بسیار به دل می‌نشستند.

تحقیق درباره عنصر المعالی کیکاووس و قابوس نامه

آثار عنصرالمعالی کیکاووس

مهم‌ترین آثار عنصر المعالی کیکاووس قابوس نامه است این کتاب پندی در آیین زندگی می‌باشد و تالیف آن به سال ۴۷۵ قمری باز می‌گردد، قابوس نامه شامل پند نامه‌ها، اندرزهای ایران باستان و اهمیت سخن و خرد و تاکید بر اعتدال می‌شود.

عنصر المعالی این کتاب را به نام فرزند خود گیلان شاه در ۴۴ فصل نوشته و در آن رسم حکومت داری، تربیت فرزند، رسوم لشکرکشی، آداب اجتماعی و دانش و فنون مختلف را مورد بحث قرار داده است.

بخشی از قابوس نامه

📒 در باب دوستی
بدان ای پسر که مردمان تا زنده باشند ناگزیر باشند از دوستان که مرد اگر بی برادر باشد به که بیدوستازان که حکیمی را پرسیدند که « دوست بهتر یا بردار؟» گفت: « برادرهم دوست به»

ولکن چون دوستِ نو‌گیری پشت با دوستان مکن. دوستِ نو همی طلب و دوستِ کهن را بر جای همی دار تا همیشه بسیار دوست باشی که گفته اند: «دوست نیک گنجی است بزرگ»

و دوستان قَدح را از جمله ندیمان شمار نه از جمله دوستان که ایشان دوستان دم و قدح باشند نه دوستان غم و فرح. و بنگر میان نیکان و بدان و با هر گروه دوستی کن، با نیکان به دل دوست باش و با بدان به زبان دوستی نمای تا دوستی هر دو گروه تو را حاصل گردد.

و نه همه حاجتی به نیکان افتد وقتی باشد که به دوستیِ بدان حاجت آید به ضرورت که از دوستِ نیک مقصود بر نیاید اگر چه راه بردنِ تو نزدیک بدان به نزدیکِ نیکان تو را کاستی درآید (بدین مفهوم است که چون تو با بدان ارتباط پیدا کنی در میان نیکان قدر تو کم شود)

اما با بی خردان هرگز دوستی مکن که دوست بی خرد از دشمن بخرد بهتر بود که دوست بی خرد با دوست از بدی آن کند که صد دشمن ِ با خرد با دشمن نکند. و دوستی با مردم باهنر و نیک عهد و نیک محضر دار تا تو نیز بدان هنرها معروف و ستوده شوی که آن دوستانِ تو بدان معروف و ستوده باشند. و تنهایی دوست دار از همنشین بد.

و با مردم دوستی میانه دار (یعنی در حد اعتدال و میانه روی دوستی کن). بر دوستان به امید دل مبند که من دوستانِ بسیار دارم. دوست خاصّه خویش خود باش و بر اعتماد دوستان از خویشتن غافل مباش چه اگر هزار دوست باشد تورا، از تو دوستر تو را کس نبوَد.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره زندگی ناصرالدین شاه
و
تحقیق درباره علامه حلی
و
تحقیق درباره زندگی آیت الله کاشانی

☑️ به پایان تحقیق درباره زندگی عنصر المعالی کیکاووس رسیدیم منتظر نظرات و پیشنهادات شما در بخش دیدگاه هستیم.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − یک =