اخبارعلمی

تحقیق درباره ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان ❤️ + وضعیت سیاسی و اجتماعی

مقاله دانش آموزی در مورد علت ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان

تحقیق درباره ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان: اولین مکانی که اسلام در آنجا ظهور کرد شبه جزیره عربستان بود در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره این موضوع مطالبی را ارائه بدهیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره فرهنگ و هویت ملی و اسلامی

تحقیق درباره ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان

ظهور اسلام در عربستان

اسلام در شبه جزیره عربستان ظهور کرد در واقع بعد اجتماعی و سیاسی در میان مردم عربستان وجود داشت که می‌توانست باعث توسعه اسلام شود.

وضعیت سیاسی عربستان در زمان ظهور اسلام

وضعیت سیاسی عربستان به گونه‌ای بود که قبایل مختلف تحت حاکمیت سیاسی واحدی نبودند و هر قبیله برای خود حاکمیت مستقلی داشت بدین ترتیب قدرت آن‌ها پراکنده و فاقد رهبری واحد بود و در میان اکثر قبایل درگیری و رقابت‌هایی در جریان بود.

حکومت سران قبایل بر پایه وجاهت بود این اختلافات به سود دعوت پیامبر بود؛ زیرا سرایت اسلام به قبایل دیگر با مشکل مواجهه نمی شد. مدینه نیز کمک زیادی به گسترش اسلام کرد زیرا هنگامی که پیامبر حکومت اسلامی را در مدینه تشکیل داد همه قبایل برای حل اختلاف آن را پذیرفتند.

وضعیت اجتماعی عربستان در زمان ظهور اسلام

یکی از مسائل مهم در زمان ظهور اسلام موقعیت اجتماعی شبه جزیره عربستان است و مهم‌ترین ویژگی حیات اجتماعی جامعه جزیره عرب زندگی قبیله‌ای بود افراد در پناه قبیله‌های خود زندگی می‌کردند و سران قبیله بر آن‌ها تسلط داشت و اگر فردی به قبیله دیگر تجاوز می‌کرد حمله به قبیله متجاوز امری طبیعی بود.

هنگامی که اسلام گسترش یافت بسیاری از افراد قبایل مختلف به آن گرویدند در واقع بسیاری از قبایل خطر دین جدید را برای معتقدات قبلی خود درک نمی کردند به همین دلیل به افراد قبیله خود اجازه می‌دادند به دین جدید گرویده شوند در چنین شرایطی افراد مسلمان در پناه قبیله خود محفوظ ماندند. البته مسلمانانی مانند بلال و عمار در مکه طایفه و قبیله نداشتند مورد آزار و شکنجه قرار می‌گرفتند.

علت ظهور اسلام در عربستان

در ادامه تحقیق ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان می‌خواهیم دلایل ظهور اسلام در این مکان را بیان کنیم با ما همراه شوید.

  • هر دینی برای اثبات حقانیت به معجزه‌ای نیاز دارد و در زمان ظهور ایلام ادبیات عرب به رشد چشمگیری رسیده بود و همین امر موجب شد تا اسلام معجزه اصلی خود قرآن را به زبان عربی قرار داد.
  • هر دینی در ابتدای ظهور توانایی برای دفاع از خود و پیروانش را ندارد، بدین ترتیب بهتر است در شرایطی رشد کند تا کمتر دچار آسیب شود و از آنجا که این منطقه شرایط نامناسب آب و هوایی داشت و مردمان آنجا جنگ جو بودند هیچ یک از قدرت‌های ان زمان تمایلی به لشکرکشی به ان منطقه را نداشتند به همین دلیل بهترین منطقه برای رشد اسلام بود تا زمانی که این دین بتواند پایه‌های خود را محکم کند در این منطقه از هر گزندی در امان بود.
  • نبودن یک حکومت مرکزی در شبه جزیره عربستان و وجود نظام قبیله‌ای موجب شد که از لحاظ سیاسی و نظامی مانعی بر سر راه دین اسلام وجود نداشته باشد و امکان پیشرفت دعوت و تبلیغ دین در آنجا فراهم باشد.
  • هنگامی که خداوند متعال اراده کرد تا آخرین رسول خدا را برای هدایت مردم بفرستد باید زمینه‌های طهارت و قداست خانوادگی این پیامبر بزرگ را در طول تاریخ حفظ نماید و بهترین مکان برای حفظ نژاد اصیل رسول خدا منطقه حجاز بوده است؛ زیرا به دور از قدرت‌های ظالم و ستمگر بوده و مردمان طالب پاکی و طهارت بوده اند.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره آداب غذا خوردن در دین اسلام
و
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

✅ به پایان تحقیق درباره ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی در این زمینه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهارده =