اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل ۳ علوم هفتم ؛ صفحه ۱۴ تا ۲۰

گام به گام و پاسخ فعالیت های 14 - 15 - 16 - 17 و 20 فصل سوم علوم کلاس هفتم درس اتم ها الفبای مواد

پاسخ فعالیت های فصل سوم ۳ علوم هفتم و حل فعالیت های صفحه ۱۴ – ۱۵ – ۱۶ – ۱۷ و ۲۰ درس اتم ها الفبای مواد کلاس هفتم را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.

پاسخ فعالیت های فصل سوم علوم هفتم درس اتم ها الفبای مواد

حل سوالات فعالیت فصل 3 علوم کلاس هفتم

جواب فعالیت صفحه ۱۴ علوم هفتم فصل ۳

فهرستی از موادی را که می شناسید، تهیه و درباره آن در کلاس گفت و گو کنید.
هوا – فلز – پنبه – آهن – آب – پارچه – نمک – نفت خام – اتانول – پشم – کاغذ و …

۱- چه تعداد ماده دیگر می شود به فهرست اضافه کرد؟
تا بی نهایت ماده می توان اضافه کرد زیرا مواد خیلی زیادی در جهان وجود دارند.



۲- تصور کنید که هیچ یک از این مواد را در اختیار نداشته باشید؛ در این صورت زندگی چطور خواهد بود؟
بدون وجود این مواد امکان زندگی کردن انسان ها نیز وجود نداشت زیرا بسیاری از آن ها تامین کننده نیازهای بشر هستند.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۵ درس سوم علوم هفتم

الف) با دقت به شکل زیر نگاه کنید و درباره برداشت خود از این شکل در کلاس گفت و گو کنید.

پاسخ فعالیت درس اتم ها الفبای مواد علوم هفتم
پاسخ فعالیت درس اتم ها الفبای مواد علوم هفتم

✅ تصویر دو دانشمند را مشاهده می کنیم، دانشمند سمت راستی عقیده دارد که می توان ماده (سیب) را به ذره هایی کوچک و مشخص تقسیم کرد. دانشمند سمت چپ نیز همین عقیده را دارد اما او معتقد است این قسمت های تقسیم شده را نیز می توان مجددا به قسمت های ریزتری نیز تقسیم کرد. در واقع او فکر می کند که این رَوند ادامه خواهد داشت و معلوم نیست در آخر به چه اجزایی می رسیم.

مطلب پیشنهادی : جواب فعالیت های فصل ۲ علوم هفتم



ب) هر یک از این دو نفر درباره ماده و ذره های تشکیل دهنده آن تصوراتی دارند، شما چه فکر می کنید؟
به نظر من بلاخره این تقسیمات در یک جا تمام می شود و می توان به تکه های ریزی رسید که دیگر امکان ریزتر شدن ندارند.

حل فعالیت صفحه ۱۶ علوم کلاس هفتم درس ۳

۱- چند حبه قند بردارید و روی یک پارچه قرار دهید. آنها را با ضربه زدن به چند تکه ریز تبدیل کنید. ضربه زدن را آن قدر ادامه دهید تا پودر قند به دست آید.

۲- همه پودر قند را بردارید و داخل یک لیوان آب بریزید و آن را هم بزنید تا حل شود.

۳- آیا مطمئنید که تمام ذره های قند را برداشته اید؟ (درستی پاسخ خود را به کمک یک ذره بین بررسی کنید)
خیر مطمئن نیستم. وقتی با ذره بین نگاه کردم هنوز ذره هایی از قند خورد شده روی پارچه مانده بود.

۴- آیا ذره های قند در آب قابل دیدن اند؟ آیا آنها داخل لیوان وجود دارند یا از بین رفته اند؟ (آزمایشی برای بررسی ادعای خود پیشنهاد کنید)



✅ خیر ذره های قند قابل دیدن نیستند زیرا در آب حل شده اند. برای اثبات این ادعا می توانیم مزه آب را با مزه یک لیوان آب ساده مقایسه کنیم. آبی که شیرین است در داخل آن قند حل شده است.

جواب فعالیت صفحه ۱۷ علوم هفتم فصل ۳

۱- برای این فعالیت، مسابقه زیر را انجام دهید.

الف) ابتدا به گروه های مختلف تقسیم شوید. هرگروه با ابزارداده شده، پنج گلوله خمیری طوری درست کند که یکی از گلوله ها بدون هسته و چهار تای دیگر دارای هسته باشند. دقت کنید که جنس هسته ها متفاوت باشند.

جواب فعالیت های فصل 3 کتاب علوم کلاس هفتم
جواب فعالیت های فصل 3 کتاب علوم کلاس هفتم

ب) گلوله ها را شماره گذاری، و مشخصات هر یک را برای خود یادداشت کنید.


پ) هرگروه، گلوله های خود را با گروه دیگر مبادله کند و از آن گروه بخواهد که به کمک ابزار موجود و با چند آزمایش، ساختار و درون گلوله ها را پیش بینی کند.

ت) در پایان از گروه همکار خود بخواهید میزان درستی پاسخهای شما را مشخص کند.

✅ اگر خلال از وسط گلوله رد شود، گلوله هسته ندارد. گلوله ها را به آهن ربا نزدیک می کنیم آن هایی که جذب شدند فلزی و آن هایی که جذب نشدند از جنس شیشه و چوب بوده و نارسانا هستند.


✅ با استفاده از لامپ، باتری و سیم یک مدار می سازیم سپس گلوله‌ های دارای هسته را از طریق سوراخ هایی که توسط خلال ایجاد شده است در مدار قرار می دهیم اگر رسانا باشد لامپ روشن می‌شود.

۲- گلوله ها را مانند شکل با یک چاقو دو قسمت کنید و ساختار آنها و جنس هسته ها را با مشاهده مستقیم، مشخص و یادداشت کنید.

پاسخ های قبلی خود را که از راه مشاهده غیر مستقیم به دست آورده بودید با این مشاهدات مقایسه کنید.

✅ پاسخ مشاهدات غیرمستقیم با این مشاهدات یکی بود پس صحیح بودند.

جواب سوال های فعالیت صفحه ۲۰ علوم هفتم

۱- با توجه به شکل های زیر به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید:

گام به گام فعالیت های درس 3 علوم هفتم
گام به گام فعالیت های درس 3 علوم هفتم

الف) مشخص کنید که هر یک از شکل ها نشان دهنده ساختار اتمی کدام یک از موارد زیر است:

«عنصر فلز،عنصر نافلز و ترکیب».

شکل ۱: عنصر نافلز
شکل ۲: ترکیب
شکل ۳: عنصر فلز

ب) یک تعریف مناسب برای ترکیب ارائه کنید.
ماده‌ای که از پیوند دو یا چند نوع اتم به وجود می آید.

۲- پیش بینی کنید موادی که مصرف می کنیم یا با آنها سروکار داریم، عنصرند یا ترکیب. برای پیشبینی خود دلیل بیاورید.

اکثر موادی که مصرف می‌کنیم ترکیب هستند؛ زیرا تعداد عناصر محدود است (91 عنصر در طبیعت وجود دارد) ولی تعداد موادی که اطراف ما وجود دارد، بسیار بیشتر از عنصرها هستند. پس اکثرشان از ترکیب عناصر مخالف به وجود آمده‌اند.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های صفحه ۴ و ۵ فصل اول علوم هفتم

✅ به پایان جواب فعالیت های فصل ۳ علوم هفتم و درس اتم ها الفبای مواد رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر فصل ها کافیست شماره آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین شما می توانید از قسمت دیدگاه نظرتان را برای ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.