مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت های فصل ۲ علوم هفتم ؛ صفحه ۷ تا ۱۱

گام به گام و پاسخ فعالیت های صفحه 7 - 8 - 9 - 10 و 11 درس 2 کتاب علوم هفتم با جواب کامل

پاسخ فعالیت های فصل دوم ۲ کتاب علوم هفتم که شامل فعالیت های صفحه ۷ – ۸ – ۹ – ۱۰ و ۱۱ درس اندازه گیری در علوم و ابزارهای آن می باشد را در ادامه در آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز جویای علم آماده کرده ایم.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های فصل اول علوم هفتم

جواب فعالیت های فصل ۲ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۷ درس ۲ علوم هفتم

شکل زیر، جرم چند چیز مختلف در اطراف ما را نشان می دهد. چرا جرم برخی با گرم و جرم بعضی با کیلوگرم ثبت شده است؟

پاسخ فعالیت صفحه 7 درس 2 علوم هفتم
پاسخ فعالیت صفحه 7 درس 2 علوم هفتم

پاسخ: برای بالا بردن دقت اندازه گیری در اجسام کوچک تر از واحد گرم استفاده شده است. اجسامی که وزن بیشتری دارند و نیاز به دقت بالایی برای اندازه گیری ندارند نیز با واحد کیلوگرم مشخص شده اند.

پاسخ سوال فعالیت های صفحه ۸ علوم هفتم

فعالیت بالا صفحه : با استفاده از ترازو و نیروسنج، جرم و وزن هر یک از مواد زیر را اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری جرم تخمینی خودتان را بنویسید.

ردیفنام مادهجرم تخمینی
(کیلوگرم)
جرم اندازه گیری شده
(کیلوگرم)
وزن اندازه گیری شده
(نیوتن)
۱گردو۰/۰۱۰/۰۱۲۰/۱
۲پرتقال۰/۱۰/۲۲
۳گوشی همراه۰/۲۰/۱۵۱/۵
۴کتاب علوم۰/۳۰/۲۵۲/۵

تکرار اندازه گیری و میانگین گرفتن از اعداد به دست آمده، دقت اندازه گیری شما را افزایش می دهد.

فعالیت پایین صفحه : شکل زیر چند اندازه گیری طول را نشان می دهد.

چرا نوک مداد با سانتی متر، قطر نوک آن با میلی متر، طول حیاط با متر و فاصله تهران تا مشهد با کیلومتر بیان شده است؟

پاسخ: چون که باید واحد اندازه گیری یک جسم با اندازه آن تناسب داشته باشد تا به صورت دقیق محاسبه شود پس اندازه نوک مداد در حد میلی‌ متر، طول مداد در حد سانتی‌ متر، طول حیاط در حد متر، فاصله تهران تا مشهد در حد کیلومتر است.

جواب فعالیت های صفحه ۹ علوم هفتم درس دوم

فعالیت اول: با استفاده از استوانه مدرج و آب حجم یک سنگ کوچک را اندازه بگیرید و درباره روش اندازه گیری خود توضیح دهید.

پاسخ: در ابتدا مقداری آب رو درون استوانه مدرج میریزیم. سپس از روی درجه بندی استوانه حجم آب را میخوانیم و یادداشت می کنیم. سپس سنگ موردنظر را درون آب استوانه میندازیم و دوباره حجم را یادداشت می‌کنیم. حالا اختلاف بین دو حجم را بدست می آوریم وحجم سنگ را به دست می آوریم.

فعالیت دوم: چند مکعب هم اندازه چوبی، فلزی و … بردارید و با اندازه گیری جرم و حجم آنها جدول را کامل کنید.

مکعبمکعب چوبیمکعب فلزیمکعب چوب پنبه ای
جرم (گرم)۰/۸۷/۷۸۰/۱۲
حجم (سانتی متر)۱۱۱
جرم / حجم (گرم بر سانتی متر مکعب)۰/۸۷/۷۸۰/۱۲

الف) نسبت جرم به حجم کدام بیشتر است؟ مکعب فلزی

ب) چه رابطه ای بین این نسبت و فرو رفتن در آب وجود دارد؟
به هر میزان که نسبت جرم به حجم بیشتر باشد در آب نیز بیشتر فرو می رود.

حل فعالیت صفحه ۱۰ علوم کلاس هفتم درس ۲

دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک سنگ کوچک، ابتدا جرم آن را با ترازو اندازه می گیرد و مقدار ۴۰۰ گرم را به دست می آورد، سپس آن را درون استوانه مدرجی که ۵۰۰ سانتی متر مکعب آب دارد، می اندازد. سطح آب روی ۶۰۰ سانتی متر مکعب قرار می گیرد. چگالی سنگ چقدر است؟

چگالی= جرم جسم ÷ حجم جسم

جرم سنگ = ۴۰۰ گرم حجم سنگ = ( ۵۰۰ – ۶۰۰) = ۱۰۰ سانتی متر مکعب

چگالی سنگ ۴ = ۱۰۰÷۴۰۰

پاسخ فعالیت صفحه ۱۱ علوم کلاس هفتم

با استفاده از ساعت یا زمانسنج، زمان میانگین ضربان قلب هر یک از اعضای گروه خود را اندازه گیری کنید. برای این منظور تعداد ضربان ها را در یک دقیقه بشمارید. این کار را برای هر نفر، سه بار تکرار کنید و میانگین آن را به دست آورید و به صورت نمودار ستونی نشان دهید.

گام به گام فصل دوم علوم هفتم

مطلب پیشنهادی : جواب فعالیت های فصل ۳ علوم هفتم

✅ به پایان فعالیت های فصل ۲ علوم هفتم رسیدیم، شما می توانید با اضافه کردن عبارت ماگرتا در آخر جست و جو های درسی تان در گوگل به بهترین نتایج و جواب ها دسترسی پیدا کنید. دانش آموز عزیز اگر سوالی دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 7 =