مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فصل ۱۴ علوم هفتم ☑️ صفحه ۱۲۵ تا ۱۳۱

گام به گام سوالات فصل 14 علوم هفتم صفحه 125، 126، 127، 128، 129، 130 و 131 از درس گردش مواد

جواب فعالیت های درس ۱۴ علوم پایه هفتم ؛ برای مشاهده پاسخ سوالات فعالیت، فکر کنید، اطلاعات جمع آوری کنید و آزمایش کنید های صفحه ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۷، ۱۲۸، ۱۲۹، ۱۳۰، ۱۳۱ از فصل گردش مواد در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های درس ۱۵ علوم هفتم

جواب فعالیت های درس ۱۴ علوم هفتم

گفت و گو کنید صفحه ۱۲۵ فصل چهاردهم علوم هفتم

به نظر شما دستگاه گردش مواد باید چه بخش هایی با چه مشخصاتی داشته باشد؟
مایعی که مواد به وسیله آن جریان داشته و لوله هایی برای جریان یافتن این مواد، بخشی مانند قلب که تلمبه کند و خون را در تمام بدن به گردش در بیاورد.

جواب فعالیت صفحه ۱۲۵ علوم هفتم

به صدای قلب گوش دهید: با استفاده از گوشی پزشکی صدای قلب خود و دوستانتان را بشنوید. کجای سینه صدای قلب بهتر شنیده می‌شود؟ سعی کنید تعداد ضربان قلب خود را در یک دقیقه بشمارید.
در قسمت قفسه سینه کمی به سمت چپ می توان صدای قلب را واضح تر شنید. تعداد ضربان قلب نرمال در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۸۰ ضربان می باشد.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۱۲۶ علوم هفتم

درون قلب، دریچه‌های دهلیزی – بطنی و سینی قرار دارند. به نظر شما وجود این دریچه‌ها چه اهمیتی دارد؟ با مطالعهٔ این دریچه‌ها اطلاعاتی را جمع‌آوری و در کلاس گزارش کنید.

دریچه دو لختی (میترال) که بین دهلیز چپ و بطن چپ می باشد و دریچه سه لختی که بین دهلیز راست و بطن راست می باشد از برگشت خون بطن ها به دهلیز ها جلوگیری می کنند. دریچه سینی آئورت که بین بطن چپ و ابتدای بزرگ سرخرگ آئورت می باشد و دریچه سینی سرخرگ ششی که بین بطن راست و ابتدای سرخرگ ششی می باشد از برگشت خون آئورت و سرخرگ ششی به بطن ها جلوگیری می کند.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۲۷ علوم هفتم

دربارهٔ درستی یا نادرستی جملهٔ زیر در گروه خود گفت‌وگو کنید.

الف) همهٔ سرخرگ‌ها خون روشن و همهٔ سیاهرگ‌ها خون تیره دارند.
اشتباه است! سرخرگ آئورت دارای خون روشن است، اما سرخرگ ششی دارای خون تیره است. بزرگ سیاهرگ‌ها خون تیره دارند، اما سیاهرگ‌ ششی خون روشن دارد.

ب) مسیر حرکت خون در حفره‌ها، دریچه‌ها و رگ‌های اصلی قلب را با ذکر نام و با استفاده از پیکان، مشخص، و دربارهٔ درستی آن در گروه خود گفت‌وگو کنید. در گزارش خود خون تیره و روشن را با رنگ‌های مختلف نشان دهید.
بخش چپ و راست قلب هر یک فعالیت مستقلی دارند. خونی که در سمت چپ قلب جریان دارد، دارای میزان بیشتری از اکسیژن است و با رنگی روشن تر قابل تشخیص است. این خون توسط سرخرگ آئورت به تمام بدن منتقل می‌شود. در سمت راست قلب، خونی با رنگ تیره (حاوی دی‌اکسید کربن) جریان دارد. این خون توسط بزرگ سیاهرگ به دهلیز راست هدایت می‌شود، سپس وارد بطن راست قلب شده و توسط سرخرگ ششی به شش‌ها منتقل می‌شود تا اکسیژن را جذب کند. لازم به ذکر است که خون روشن از طریق سیاهرگ‌های ششی به دهلیز چپ و سپس به بطن چپ هدایت می‌شود تا مجدداً در بدن به گردش بیافتد.

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۲۸ علوم هفتم

وسایل و مواد : قلب گوسفند، قیچی و گمانه (سوند)

جواب آزمایش کنید صفحه ۱۱۹ علوم هفتم

۱- با کمک معلم خود ابتدا جلو و عقب قلب، سپس چپ و راست قلب را مشخص کنید.

قسمت جلو محدب شکل می باشد و قسمت عقب حالت صاف و مسطحی دارد. در قسمت جلو رگ های کرونر به شکل اریب و کج و در قسمت عقب عمودی شکل می باشند. با دقت بیشتر می توان سرخرگ ها و سیاه رگ را نیز مشاهده کرد.

۲- با توجه به ضخامت دیواره و میزان خاصیت ارتجاعی رگ ها، سرخرگ ها را از سیاهرگ ها تشخیص دهید.

سرخرگ ها : برخلاف سیاهرگ دیواره های قوی، قطور و محکمی دارند. دهانه سرخرگ ها در حالت طبیعی باز بود و کوچک می باشد.

سیاهرگ ها : دهانه آن ها به شکل یک بیضی بزرگ می باشد و دیواره های نازک و شلی با حالت نرم دارند.

۳- با راهنمایی معلم، برش هایی در قلب ایجاد کنید تا بتوانید حفره ها، دریچه ها و رگ های مختلف قلب را تشخیص دهید.

آهسته آهسته قلب را توسط سوندی که وارد سرخرگ ها کرده بودیم برش می دهیم، پس از برش کامل می توانیم به راحتی دریچه بین دهلیز و بطن راست و چپ را مشاهده کنیم.

۴- سمت چپ و راست قلب را با هم مقایسه کنید. چه تفاوتی با هم دارند؟ چرا؟

با کمی مشاهده دقیق می توانیم متوجه شویم که سمت چپ و راست قلب با هم فرق دارند. بطن چپ دارای ضخامت بیشتری می باشد. علت این ضخامت بیشتر این است که بطن چپ باید خون را به تمام بدن برساند اما بطن راست خون را فقط تا شش ها پمپ می کند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۲۸ علوم هفتم فصل ۱۴

در شکل زیر مراحل کار قلب را مشاهده می‌کنید. به مجموع این سه مرحله ضربان قلب می‌گویند. خون در هر مرحله چه مسیری را طی می‌کند؟

مرحله اول: دهلیزهای چپ و راست منقبض شده و دهلیز خون را وارد بطن می کند. این مرحله ۰.۱ ثانیه زمان می برد.
مرحله دوم: بطن چپ و راست منقبض شده و خون را توسط دریچه های سینی وارد سرخرگ ها می کنند تا از قلب خارج شود. این مرحله ۰.۳ ثانیه زمان می برد.
مرحله سوم:
قلب در حالت استراحت قرار گرفته و خون آهسته آهسته توسط سیاهرگ ها وارد دهلیز ها می شود. این مرحله ۰.۴ ثانیه زمان می برد.

فعالیت صفحه ۱۲۹ علوم هفتم فصل گردش مواد

در جدول زیر مشخص کنید کدام ویژگی به سرخرگ و کدام به سیاهرگ مربوط است.

ویژگیسرخرگسیاهرگ
به بطن ها متصل اند.
به دهلیزهای متصل اند.
خون را از قلب به اندام‌ها می‌برند.
خون را از اندام‌ها به قلب بر می‌گردانند.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۳۰ علوم هفتم

۱- نبض خود را حداقل در سه نقطة بدن حس و شمارش کنید.
نبض در هر منطقه‌ای که سرخرگ از روی استخوان عبور می‌کند، به راحتی قابل لمس است. به عنوان مثال، می‌توان نبض را در مچ دست راست در امتداد انگشت شست، گاهی بالای قسمت انتهایی ابرو، در ناحیه‌ی داخلی غوزک پا، و در سمت راست گردن لمس کرد.

۲- پزشکان به جای استفاده از گوشی برای شمارش ضربان قلب از نبض استفاده می‌کنند؛ چرا؟
ضربان نبض بخاطر تپش قلب می باشد و تعداد ضربان قلب با نبض یکسان است بنابراین پزشکان برای سادگی و کمتر استرس وارد شدن به بیمار از نبض استفاده می کنند.

۳- نبض خود و دوستانتان را قبل و بعد از مدتی که دویدید، اندازه بگیرید. چرا نبض در شرایط مختلف متفاوت است؟
پس از دویدن کار قلب زیاد می شود و در نتیجه آن خون ما به اکسیژن بیشتری نیاز پیدا می کند و تعداد ضربان قلب افزایش پیدا می کند.

جواب فعالیت صفحه ۱۳۱ درس چهاردهم علوم هفتم

با استفاده از نمونه‌های آمادهٔ می‌توانید انواع یاخته‌های خونی را زیر میکروسکوپ ببینید.
این قسمت به عهده شما می باشد، تهیه این تیغه ها از آزمایشگاه های تشخیص طبی آسان است.

اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۱۳۱ علوم هفتم

الف) در مورد تعداد انواع یاخته های خونی تحقیق، و گزارش خود را به کلاس ارائه کنید.
گلبول قرمز ۶۵ میلیون، گلبول های سفید ۷۶ هزار، پلاکت ها ۲۵۰ هزار در میلی متر مکعب خون می باشد. حجم اصلی سلول های خونی را گلبول های قرمز تشکیل می دهد که ۷۰۰ برابر گلبول های سفید و ۲۰ برابر پلاکت ها هستند.

ب) شکل رو به رو یک برگه آزمایش خون را نشان می دهد. در این برگه WBC یاخته های سفید و RBC یاخته های قرمز خون را نشان می دهد. موارد دیگر در این برگه چه چیزهایی را نشان می دهند؟
hb : هموگلوبین خون
platelets : تعداد پلاکت ها
neutrophils و 0lymphocytes و monocytes و Eosinophil نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه دفاع از بدن در برابر میکروب ها و ویروس ها را دارند.
اعدادی که در مقابل هر یک از این موارد نوشته شده است، مقدار نرمالی است که باید در خون ما باشد و اگر نتیجه آزمایش برابر با این اعداد نباشد باید علت را از دکتر جویا شد.

همچنین بخوانید
جواب فعالیت های فصل ۱۳ علوم هفتم
و
جواب فعالیت های فصل ۱۲ علوم هفتم

✅ در این مقاله جواب فعالیت ها، فکر کنید ها، اطلاعات جمع آوری کنید و آزمایش کنیدهای های فصل ۱۴ علوم هفتم فصل گردش مواد را بررسی کردیم، برای مشاهده پاسخ سایر بخش ها کافیست آن به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل سرچ نمایید و یا از قسمت دیدگاه با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =