اخبارعلمی

جواب فصل ۹ علوم هفتم ✳️ صفحه ۷۷ تا ۸۳

گام به گام فصل 9 علوم هفتم : جواب سوالات فکر کنید ، فعالیت ، آزمایش کنید درس منابع انرژی از صفحه 77 تا 83

جواب سوالات فصل نهم (9) علوم هفتم ، درس منابع انرژی که شامل گفت و گو کنید، آزمایش کنید، فعالیت، اطلاعات جمع آوری کنید و خود را بیازمایید صفحه های ۷۷، ۷۸، ۷۹، ۸۰، ۸۱، ۸۲ و ۸۳ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

همچنین بخوانید: جواب فصل ۱۰ علوم هفتم

جواب فصل ۹ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۷۷ فصل نهم علوم هفتم

درصد مصرف انرژی‌های گوناگون در جهان در سال ۱۴۰۰ و پیش‌بینی این درصدها در سال ۱۴۲۰ در نمودارهای الف و ب آمده است. با توجه به این نمودارها به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

الف) در سال ۱۴۰۰ شمسی چند درصد از مصرف انرژی کل جهان از سوخت‌های فسیلی تأمین شده است؟
۸۲.۷۴٪ حاصل جمع زغال سنگ و نفت و گاز طبیعی

ب) مطابق این پیش‌بینی در سال ۱۴۲۰ سهم سوخت‌های فسیلی در مصرف انرژی کل جهان نسبت به سال ۱۴۰۰ چند درصد تغییر کرده است؟ به‌نظر شما این تغییر به چه عواملی بستگی داشته است؟
8.78% کم تر شده است چون سوخت های فسیلی تجدید نشدنی اند و با تولید گرما و کربن دی اکسید محیط زیست را نیز آلوده می کنند.

پ) مطابق پیش‌بینی‌های انجام شده در نمودار سال ۱۴۲۰، مصرف کدام نوع از انرژی‌ها تا سال ۱۴۲۰ بیشترین و کمترین کاهش را خواهد داشت؟
سوخت های فسیلی بیشترین کاهش مصرف انرژی دارند و سوخت های تجدید پذیر کمترین کاهش را دارند.

ت) تحقیق کنید سهم هر یک از سوخت‌های گوناگون در مصرف انرژی ایران چند درصد یا میانگین جهانی در نمودار الف تفاوت دارد؟

جواب فعالیت صفحه ۷۳ فصل ۹ علوم هفتم

درصد مصرف انرژی در ایران در هر یک از سوخت‌های گوناگون با توجه به آخرین آمار به شرح زیر است:

گاز طبیعی = 66/96٪
برق آبی = 1/34٪
نفت = 30/71٪
هسته‌ای = 0/58٪
زغال سنگ = 0/33٪
انرژی‌های خورشیدی، باد، … = 0/04٪

بعد از مقایسه با نمودار الف به این نتیجه می‌رسیم مصرف انرژی‌های نفت، زغال سنگ، هسته‌ای، برق آبی و انرژی‌های خورشیدی و باد و … در ایران نسبت به جهانی کمتر و در گاز طبیعی بیشتر است.

مطلب پیشنهادی: جواب فصل ۸ علوم هفتم

پاسخ فعالیت صفحه ۷۸ فصل ۹ علوم هفتم

شکل زیر مراحل تولید انرژی الکتریکی را از سوخت‌های فسیلی نشان می دهد. به کمک اعضای گروه خود گزارشی بنویسید که در آن چگونگی تبدیل انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت‌های فسیلی به انرژی الکتریکی بیان شود. در این گزارش همچنین به برخی از مهم ترین عیب‌ها و مزیت‌های سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی اشاره کنید. سپس گزارش خود را با استفاده از پرده‌نگار در کلاس ارائه دهید.

پاسخ فعالیت صفحه ۷۴ فصل ۹ علوم هفتم

همانطور که نشان داده شده است، آب موجود در مخزن هنگام دریافت گرما به صورت بخار پر فشار در می‌آید و این بخار، توربین ها را می چرخاند. توربین به یک ژنراتور متصل است. ژنراتور برای تامین انرژی خطوط انتقال، برق تولید می کند. بخار پس از عبور از توربین در دستگاهی به نام چگالنده به آب تبدیل می شود و این چرخه ادامه می یابد.

مزایای سوخت‌های فسیلی:
۱- همیشه در دسترس هستند.
۲- مقداری زیادی از آن ها وجود دارد.
۳- ارزان هستند و به سادگی تهیه می شوند.

معایب سوخت‌های فسیلی:
۱- پس از مصرف نمی شود آن ها را جایگزین کرد.
۲- بازده نیروگاه‌های سوخت فسیلی کم است.
۳- بیشتر انرژی حاصل به صورت گرما و گازهای زائد به محیط منتقل می‌شود.
۴- موجب آلوده شدن هوا می‌شوند.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل ۷ علوم هفتم

حل فعالیت صفحه ۷۹ علوم هفتم درس منابع انرژی

انتقال پایدار و ایمن مقادیر بسیار زیاد نفت خام به پالایشگاه‌ها و همچنین انتقال فراورده‌های نفتی حاصل از نفت خام از پالایشگاه به نقاط دیگر، یکی از نشانه‌های مهم توسعۀ هر کشور شناخته می‌شود.
در ایران روزانه بیش از ۳۳۰ میلیون لیتر مواد نفتی (شامل نفت خام و فراورده‌های آن) از طریق ۱۴۰۰۰ کیلومتر خط‌های لولۀ زیرزمینی (به قطر ۱۵ تا ۹۰ سانتی‌متر) به نقاط متفاوت انتقال می‌یابد.

الف) اگر قرار بود به‌جای انتقال این حجم زیاد از مواد نفتی توسط خط‌های لوله، از تانکرهایی با ظرفیت ۲۰۰۰۰ لیتر استفاده می‌شد، در این صورت چه تعداد تانکر نیاز بود؟

330000000÷20000=16500

ب) پاسخ قسمت الف را از نظر شدآمد (ترافیک) جاده‌ای و خطرهای آن و همچنین مسئله‌های زیست‌محیطی در گروه خود به بحث بگذارید و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.
عبور روزانه از این تعداد زیاد تانکر خطر و ترافیک را افزایش می دهد و همچنین تاثیر زیادی بر آلودگی هوا خواهد داشت.

پ) اگر بر اثر سهل‌انگاری آسیبی به خطوط لوله وارد شود، چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟
آسیب به خطوط لوله های نفتی اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست از جمله آلودگی آب و مسمومیت حیوانات دارد. آسیب به خطوط لوله همچنین می تواند منجر به آتش سوزی و انقراض گونه های گیاهی شود که در نهایت منجر به از دست رفتن مقادیر زیادی از منابع نفتی می شود.

جواب فعالیت صفحه ۸۰ علوم پایه هفتم متوسطه

الف) به کمک اعضای گروه خود در خصوص نقاط قوت و ضعف تولید انرژی الکتریکی از طریق نیروگاه‌های هسته‌ای تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس درس به بحث بگذارید.

جواب فعالیت صفحه ۷۶ علوم پایه هفتم متوسطه

نقاط قوت سوخت های هسته ای:
۱- مقداری کمی سوخت هسته ای می تواند انرژی بسیاری زیادی تولید کند.
۲- هوا را آلوده نمی کند و محیط زیست را تخریب نمی کند.
۳- گازهای آلوده کننده محیط زیست تولید نمی کنند.

نقاط ضعف سوخت های هسته ای:
۱- تمام شدنی و محدود هستند.
۲- آماده سازی سختی دارند.
۳- سوخت های هسته‌ای پرتو زا و خطرناک هستند.
۴- ایمنی و حفاظت از راکتورهای هسته‌ای، کاری حساس و بسیار پر هزینه است.

مطلب پیشنهادی: جواب فعالیت های فصل ۶ علوم هفتم

ب) بازده بیشتر نیروگاه‌های سوخت فسیلی و هسته‌ای حدود ۳۵ درصد است؛ یعنی این نیروگاه‌ها از هر ۱۰۰ واحد انرژی که به صورت گرما از سوخت دریافت می‌کنند، تنها ۳۵ واحد آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند. با توجه به شکل و همچنین ضرورت استفاده بهینه از منابع انرژی به‌ویژه انرژی الکتریکی، راهکارهایی عملی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی در محلی که زندگی می‌کنید، پیشنهاد دهید.

۱- کاهش اتلاف انرژی از طریق سیم‌های انتقال نیرو با استفاده از علم روز
۲- استفاده از لامپ‌های پربازده (فلورسنت)
۳- فاصله مناسب بین وسایل گرمایی و سرمایشی
۴- کاهش مصرف برق و خاموش کردن چراغ‌های اضافی

پاسخ فعالیت صفحه ۸۱ فصل ۹ علوم هفتم

نمودار زیر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در جهان، در سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۹، در زمینه پژوهش، توسعه و به کارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر را نشان می‌دهد.

پاسخ فعالیت صفحه ۷۷ فصل ۹ علوم هفتم

با توجه به نمودار به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:
الف) سرمایه‌گذاری انجام شده در سال ۱۳۹۹ چند برابر سرمایه‌گذاری انجام شده در سال ۱۳۸۳ است؟ بیشترین رشد سرمایه‌گذاری مربوط به چه سالی بوده است؟
سال ۸۹ (۱۱ میلیارد دلار) و سال ۸۳ (۳۳ میلیارد دلار)

ب) چرا در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای پژوهش دربارهٔ انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه و بهره‌برداری از این نوع انرژی‌ها انجام شده است؟
جنبه های زیست محیطی، هزینه سوخت های فسیلی، ارزان بودن فناوری های جدید، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و در دسترس بودن برخی از آنها باعث رونق سرمایه گذاری در صنعت انرژی های تجدیدپذیر و بهره برداری از این انرژی شده است.

جواب فکر کنید صفحه ۸۲ درس نهم علوم هفتم

در محلی که زندگی می‌کنید به‌طور میانگین در طول روز چند ساعت هوا آفتابی است؟ آیا سرمایه‌گذاری برای استفاده از انرژی خورشیدی می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب در محل زندگی شما باشد؟

در مناطق بیابانی خورشید در تابستان بیشتر در آسمان و در زمستان کمتر است، بنابراین استفاده از انرژی خورشیدی و سرمایه گذاری در این زمینه در طولانی ترین روزهای سال حدود ۱۴ ساعت و در آذر و دی حدود ۱۰ ساعت به بعد مقرون به صرفه است. به طور متوسط، خورشید ۱۲ ساعت در سال در آسمان است، اما در مناطقی که هوا عمدتا ابری است، مقرون به صرفه نیست.

پاسخ فکر کنید صفحه ۸۳ فصل ۹ علوم هفتم

دانش آموزی، نظر خود را دربارۀ توربین‌های بادی به شکل زیر بیان کرده است:
«توربین‌های بادی از انرژی خورشیدی به طور مستقیم استفاده نمی‌کنند. زیرا باد، انرژی خود را از انرژی خورشیدی که سطح زمین جذب می‌کند به دست می‌آورد».

آیا شما با این نظر موافقید؟ دلایل خود را با دیگر اعضای گروه به بحث بگذارید و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.
همیشه مقداری نور خورشید به انرژی باد تبدیل می شود. باد هوای متحرکی است که در اثر گرم شدن سطح ناهموار زمین توسط نور خورشید ایجاد می شود زیرا مناطق زمینی انواع متنوعی از خشکی و آب را دارند. بنابراین، آنها انرژی خورشیدی را به روشی بسیار متفاوت جذب می کنند. هوای گرم شده منبسط می شود و به سمت بالا حرکت می کند و هوای سردتر که سنگین تر است جایگزین هوای گرم می شود و در نتیجه باد می آید.

همچنین مشاهده کنید
جواب فعالیت های فصل ۵ علوم هفتم
و
جواب فعالیت های فصل ۴ علوم هفتم

✅ در این بخش جواب فکر کنید، فعالیت، آزمایش کنید و … فصل ۹ نهم علوم هفتم درس منابع انرژی را مرور کردیم، جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫9 دیدگاه ها

  1. عالیییییی بود مرسییییی🧡💜❤️💙💚🧡💙❤️💙❤️💙❤️💚❤️💙❤️💙❤️💚❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙💛💚🖤💙🖤💙👍💛😎🖤💜🖤💙💚💛👍🥺😎💜🙂😔😘😘🧡♥️🖤💚🙂🧡🧡😢🧡💙🧡😛🖤😍🖤😎👋🏻💜👋🏻👋🏻😛👋🏻😛

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هشت =