مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم فصل دوم

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 42 فصل دوم کتاب شیمی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 42 فصل دوم آسایش و رفاه در سایه شیمی کتاب شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم فصل دوم
جواب در میان تارنماها صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم فصل دوم

پاسخ و حل در میان تارنما صفحه ۴۲ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع علمی معتبر در مورد سیر تحول تولید نور در فلاش عکاسی، از سوختن منیزیم تا لامپ‌های امروزی اطلاعاتی جمع آوری و در کلاس گزارش کنید. در بحث خود به نقش جریان الکتریکی در نوآوری‌های مرتبط با فلاش عکاسی اشاره نمایید.

تحقیق در مورد سیر تحول تولید نور در فلاش عکاسی، از سوختن منیزیم تا لامپ‌های امروزی

اگر به حضور عکاسان در فیلم‌های مرتبط با قرن ۱۹ میلادی دقت کرده باشید حتما متوجه ایستادن عکاس به همراه یک تجهیز اضافی در دستان وی شده‌اید. این تجهیز می‌تواند یک نور خیره‌کننده البته همراه با صدای انفجار را تولید کند. در فیلم‌های کمدی هم بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که پس از گرفتن عکس، دودی از سر و صورت عکاس بلند می‌شود. در واقع این همان پودر فلش مورد نظر ما است.

پودر فلش در واقع ترکیبی از سوخت فلزی و یک اکسیدکننده مانند کلرات است. با احتراق این ترکیب، شاهد سوختن سریع و شدید و نهایتا تولید فلشی با نور خیره‌کننده هستیم که می‌تواند بر روی عکس تاثیر مثبت بگذارد. پیش از استفاده در عکاسی، از این ترکیب در آتش‌بازی و البته تولیدات سینمایی استفاده می‌شد.

نیاز به احتراق پودر فلش با دست، روندی کاملا خطرناک بوده که می‌توانست به عکاس و البته افرادی که در نزدیکی وی قراردارند آسیب جدی وارد کند. نتیجتا تلاش برای یافتن روشی ایمن‌تر که شانس وارد آمدن آسیب به عکاس را کاهش می‌داد در دستور کار قرارگرفت. لامپ‌های فلش در واقع تدبیری بودند که در سال ۱۸۹۹ برای برطرف کردن این مشکل، طراحی شدند.

لامپ‌های فلش: Joshua Lionel Cowen مخترعی است که بیش از هر چیز برای مدل معروف خود از خطوط ریلی و البته قطارهای اسباب‌بازی شهرت دارد اما وی به همراهی یکی از عکاسان زمان خود به نام Paul Boyer دست به معرفی لامپ‌های فلشی زد که پیش از آغاز قرن بیستم روانه بازار شدند. طراحی انجام شده به نحوی بود که پودر فلش در محفظه‌ای قراربگیرد و نهایتا با استفاده از جریان الکتریکی از یک باتری سلولی خشک شعله‌ور شود.

لامپ فلشی معمولا به شاتر جعبه‌های دوربین متصل می‌شد تا فلش با گرفتن عکس توسط عکاس فعال شود. مکانیزم فلش میتوانست بر روی یک سه‌پایه که در فاصله‌ مناسبی از دوربین قرارگرفته نصب شده تا فعال شود. این امکان نیز وجود داشت تا چندین لامپ فلشی در ارتباط با هم قرارگیرند تا در یک زمان فعال شوند.

حباب فلش: در سال 1928 اولین حباب فلش توسط جنرال الکتریک تولید شد ( البته برخی معتقدند پیش از این شرکت Vacublitz چنین محصولی را تولید کرده بود). در عوض استفاده از پورد منیزیم در فضای آزاد، حباب‌های فلش که در واقع لامپ‌های بسته و محدودی بودند و در آن‌ها از نوارهای منیزمی در کنار گاز اکسیژن استفاده شده بود مورد بهره‌برداری قرارگرفتند.

حباب‌های اولیه از شیشه تشکیل شده بودند اما پس از مدتی اینچنین نتیجه‌گیری شد که اشتعال منیزیم می‌تواند باعث شکسته‌شدن حباب شود و از همین رو از پلاستیک در تولید این حباب‌ها بهره گرفته شد. با این اوصاف حباب‌های فلش از یک راه‌حل کامل همچنان فاصله داشتند. این حباب‌ها بسیار شکننده بودند و تنها برای یک‌بار قابل استفاده بودند. از سوی دیگر این حباب‌ها بسیار گرم می‌شدند و عملا نگه‌داشتن آن‌ها پس از اشتعال مواد داخلشان کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. سازندگان پس از مدتی منیزیم موجود را با زیرکونیوم جایگزین کردند تا نور فلش بیش از پیش تقویت شود.

یکی از مشکلات موجود در استفاده از حباب‌های فلش این بود که زمان مورد نیاز برای رسیدن به سطح اعلای نور و بیشینه زمان ارائه شده از فلش هر دو طولانی‌تر از فلش‌های الکترونیکی کنونی بودند. نتیجتا دوربین‌هایی با قابلیت‌های همگام‌سازی فلش، حباب‌های فلشی را پیش از بازشدن شاتر در حالت شعله‌ور قرار می‌دادند تا این مشکل نیز تا حدودی مرتفع شود.

مکعب‌های فلش و فلش‌های گردان: همان‌گونه که انتظار دارید، تعویض و جایگزینی دائم و چندین و چندباره فلش برای عکاسان بسیار وقت‌گیر و خسته‌کننده بود. از همین رو شرکت کداک اولین مکعب فلش را در دهه ۱۹۶۰ میلادی معرفی کرد. این مکعب فلشی از چهار حباب فلش برای استفاده تشکیل شده بود تا عکاس پس از هربار گرفتن عکس بتواند به سادگی مکعب را به سمت دیگری بچرخاند و حباب فلش بعدی را مورد استفاده قراردهد. شرکت‌های سازنده سریعا از این ایده بهره‌گرفتند و شروع به تولید نسخه‌های ابتکاری خود کردند.

اولین راه‌حل غیر کداکی، فلیپ‌فلش جنرال الکتریک بود که از هشت تا ده حباب فلشی در دو ردیف بهره می‌برد. عکاس با نصب کارتریج می‌توانست ۴ تا ۵ عکس گرفته و با چرخاندن این نوار مجددا به چهار تا پنج حباب دیگر دسترسی داشته باشد. دیگر شرکت‌های حاضر در تولید محصولات عکاسی مانند فیلیپس، پلاروید و سیلوانیا نیز نسخه‌های اختصاصی خود از این فلش‌ها را برپایه همان طرح اولیه جنرال الکتریک معرفی کردند.

فلش الکترونیکی: آنچه در صنعت عکاسی بیش از پیش نیاز بود، امکان بهره‌گیری از فلشی بود که یک‌بار مصرف نباشد و به مدت طولانی بدون افت کیفیت قابل بهره‌برداری باشد. در سال 1931 پروفسور Harold Egerton کار بر روی طراحی اولین فلش الکترونیکی را آغاز کرد. با بهینه‌سازی‌های مثبت و کاهش هزینه‌ها نهایتا این گزینه در نیمه دوم قرن بیستم مورد استقبال قرارگرفت و محبوب شد.

فلش‌های الکترونیکی از یک خازن برای ذخیره انرژی جهت استفاده بعدی بهره می‌بردند. در هنگام ارسال فرمان به فلش الکترونیکی، خازن، انرژی موجود را آزاد کرده و نهایتا با استفاده از مخزنی که با گاز پر شده شاهد نوری روشن و خیره‌کننده هرچند برای مدت کوتاه بودیم. همگام‌سازی ایده‌آل و توانایی برای تغییر شدت نور بدون نیاز به تنظیمات پیشرفته باعث شد فلش‌های الکترونیکی به گزینه‌ای متداول تبدیل شوند.

امروزه از فلش‌های الکترونیکی در استودیوها و محل‌های دیگر برای ایجاد نور مناسب در صحنه‌ها و تصویرها استفاده می‌شود. تیوب‌های موجود در فلش‌های الکترونیکی معمولا از گاز زنون پر شده‌اند و معمولا عمر طولانی پیش از نیاز به جایگزینی مجدد دارند.

با ظهور تکنولوژی‌های بی‌سیم، در حال حاضر امکان استفاده از چندین فلش که می‌توانند به‌صورت مستقل از دوربین قرارگرفته و بدون نیاز به روندی پیچیده همگام‌سازی ایجاد کنند وجود دارد. در حال حاضر فلش‌های با سرعت بالا نیز وجود دارند که می‌توانند نور را در زمانی اندک به محیط و سوژه بتابانند.

فلش‌های LED: در اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی به جز استثنائات معروفی مانند نوکیا لومیا 1020 خبری از فلش‌های زنون نیست. این گوشی‌های هوشمند جدید از فلش‌های LED به عنوان منبع نوری مورد نیاز برای عکاسی در محیط‌های با نور کم بهره می‌برند.

با این وجود در حال حاضر فلش‌های LED از توانی نزدیک به فلش‌های زنون بهره‌ می‌برند اما ولتاژ پایین‌تری دارند و برای استفاده در دستگاه‌های هوشمند قابل حمل، گزینه‌ای ایده‌ال هستند. برخی شرکت‌های سازنده گوشی‌های همراه نیز از ترکیب‌های دوتایی و دورنگ فلش‌های LED به‌منظور تولید رنگ‌های طبیعی‌تر به‌ویژه رنگ‌های نزدیک به رنگ پوست انسان بهره می‌برند.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۴۰ شیمی دوازدهم
و
جواب تمرین های دوره ای فصل ۱ اول شیمی دوازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول تا چهارم کتاب شیمی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۴۲ فصل دوم شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 13 =