مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۹ شیمی دوازدهم فصل چهارم

توضیح و حل سوال های در میان تارنما ها صفحه ی 99 فصل چهارم کتاب شیمی دوازدهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۹ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین در میان تارنماها صفحه ی 99 فصل چهارم شیمی راهی به سوی آینده‌ای روشن کتاب شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۹۸ و ۹۹ شیمی دوازدهم

جواب در میان تارنماها صفحه ۹۹ شیمی دوازدهم فصل چهارم
جواب در میان تارنماها صفحه ۹۹ شیمی دوازدهم فصل چهارم

پاسخ و حل در میان تارنما صفحه ۹۹ شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی

با مراجعه به منابع معتبر اینترنتی درباره اینکه «سوخت مناسب برای خودروهای مجهز به مبدل کاتالیستی، بنزین بدون سرب است» اطلاعاتی جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

تحقیق درباره سوخت مناسب برای خودروهای مجهز به مبدل کاتالیستی، بنزین بدون سرب است

پاسخ: یکی از عوامل آلوده کننده هوا سرب است.ماده ای که بر اثر مصرف بنزین سرب دار بوجود می آید و در هوا بصورت معلق باقی می ماند.در کشورهای پیشرفته بنزین بدون سرب جایگزین بنزین سرب دار شده و به این ترتیب سرب موجود در هوا کاهش چشمگیری یافته است.

چرا بنزین بدون سرب؟
سال‌های بسیاری است که ترکیبات سربی برای افزایش درجه بندی اکتان در سوخت و ایجاد کارکرد بهتر موتور به بنزین اضافه می شود اما امروزه حذف سرب یک گام در مسیر یافتن سلامت محیط زیست و جامعه بکار می رود همچنین امکان استفاده از فناوری های پیشرفته در خصوص کاهش گازهای خروجی از خودرو ( نصب مبدل کاتالیستی ) فراهم شده است.

به چه علت سرب به بنزین اضافه می شود؟
ترکیبات سربی برای افزایش درجه بندی اکتان و روغن‌کاری بین سوپاپ های خروجی نشیمنگاه خودروهایی که دارای نشیمنگاه سوپاپ نرم هستند اضافه می‌شوند. اگر درجه بندی اکتان سوخت زیر سطح توصیه شده از طرف سازنده خودرو قرار بگیرد در موتور خودرو امکان ایجاد ضربه وجود دارد.همچنین بدون روغن‌کاری با سرب امکان دارد سوپاپ های خروجی موتور در خودروهای قدیمی تر با نشیمن‌گاه سوپاپ نرم بسته به شرایط رانندگی شروع به سایش کند . چنین مساله ای هنگام رانندگی در سرعت بالا و فشار زیاد اتفاق می افتد.

اکتان چیست؟
عدد اکتان تحقیقی (RON) و عدد اکتان موتور (MON) معیار های اندازه گیری کارکرد ضد ضربه سوخت است . حداقل اکتان بوسیله سازنده های وسایل نقلیه برای پرهیز از ضربه که در موقعیت های سخت ممکن است به از دست دادن قدرت و خرابی موتور منجر شود مشخص شده است.میزان مورد نیاز اکتان برای جلوگیری از وارد آمدن ضربه به نوع موتور و شرایط کار آن بستگی دارد.

ضربه چیست؟
زمانی که یک ضربه احتراق را در یک موتور درون سوز با سیستم اشتعال جرقه ای آغاز می کند شعله احتراق باید از شمع ایجاد شود و در محفظه احتراق با سرعت و نرم و روان حرکت کند.اگر قسمت آخر مخلوط سوخت _ هوا خود به خود مشتعل شود قبل از اینکه شعله به احتراق برسد پرش ناگهان در فشار سیلندر ضربه ایجاد می کند.

آیا ضربه می تواند به موتور خودرو صدمه بزند؟
به طور معمول ضربه ضعیف به یک موتور صدمه نمی زند اما ضربه سنگین یا طولانی مدت می تواند نتایجی مانند از دست دادن قدرت و گرم شدن زیاد سیلندر در بر داشته باشد و به صدمه خوردن موتور منتهی شود.

اگر خودرویی برای کار با بنزین سرب دار طراحی شده باشد آیا با بنزین بدون سرب کارکرد خوبی خواهد داشت؟
جواب مثبت است. نگرانی اصلی در مورد امکان تورفتگی سوپاپ خروجی هنگام استفاده در اینگونه موتورها بوده است که فقط می‌تواند در موتورهای کهنه تر در حین کار تحت سرعت بالا و فشار بالا اتفاق بیفتد. در اینگونه خودروها باید به همراه بنزین بدون سرب از مواد افزودنی دیگر استفاده شود.

اگر بعد از استفاده از بنزین بدون سرب به دلیل در دسترس نبودن این نوع بنزین در شهر یا کشور مجبور به استفاده از بنزین سرب دار شویم مشکلی پیش خواهد آمد؟
به طور معمول مساله ای در مخلوط شدن دو نوع بنزین وجود ندارد بنابراین مشکلی پیش نخواهد آمد به شرطی که خودروی شما مجهز به مبدل کاتالیستی نباشد. هم اکنون به جای سرب ماده شیمیایی به نام MTBE به منظور آرام سوزی بنزین و کارکرد خوب موتور در ترکیب بنزین بدون سرب افزوده می شود. استفاده از این ماده شیمیایی به جای سرب مدت هاست که در کشور های پیشرفته آغاز شده است.

همچنین بخوانید: جواب باهم بیندیشیم صفحه ۹۷ شیمی دوازدهم فصل چهارم
و
جواب خود را بیازمایید صفحه ۹۶ شیمی دوازدهم فصل چهارم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول تا چهارم کتاب شیمی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های در میان تارنماها صفحه ۹۹ فصل چهارم شیمی دوازدهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =