اخبارعلمی

جواب فصل ۴ علوم هفتم 🌀 مواد پیرامون ما

پاسخ تمام سوالات درس چهارم کتاب علوم تجربی هفتم: جواب فعالیت - اطلاعات جمع آوری کنید - فکر کنید - آزمایش کنید و گفت و گو کنید صفحه 27 - 28 - 29 - 30 - 31 و 32 فصل 4 علوم هفتم

جواب سوالات فصل چهارم علوم هفتم ، در این نوشتار جواب درس ۴ «مواد پیرامون ما» که شامل فعالیت، اطلاعات جمع آوری کنید، فکر کنید، آزمایش کنید و گفت و گو کنید صفحه ۲۷ تا ۳۲ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموزان عزیز آماده کرده ایم.

درس بعدی: جواب درس پنجم علوم هفتم

جواب فصل ۴ علوم هفتم
جواب فصل ۴ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۲۷ علوم هفتم

فهرستی از لوازم و وسایل اطراف خود (حداقل ۱۰ مورد) را تهیه و به دلخواه دسته بندی کنید. ملاک دسته بندی خودتان را مشخص کنید.

پلاستیکیشیشه ایپارچه ایچوبیفلزی
کنترل کولر و تلویزیون
لیوان، پنکه، دمپایی
آیینه، پنجره
لامپ، لیوان
لباس – دستمال
عروسک و ملافه
مداد – کمد – میز
صندلی – جا نانی
دستگیره در، قاشق
چنگال – چاقو – ناخنگیر

✅ جواب: لوازم جدول را بر اساس جنسی که دارند دسته بندی کرده ام.

جواب فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم

۱- خواص مورد انتظار برای لیوان شیشه ای، میله چوبی، بشقاب سرامیکی، خط کش پلاستیکی و قوطی آلومینیومی را پیش بینی و جدول زیر را کامل کنید.

نام جسم / خاصیتشکننده – چکش خواررسانا – نارساناانعطاف پذیر – انعطاف ناپذیرشفاف – کدر
لیوان شیشه ایشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف ناپذیرشفاف
خط کش پلاستیکیشکننده نارسانای الکترونیکی انعطاف پذیرکدر – شفاف
قوطی آلومینیومیچکش خواررساناانعطاف پذیرکدر
مداد چوبیشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف ناپذیرکدر
بشقاب سرامیکیشکنندهنارسانای الکترونیکیانعطاف ناپذیرکدر
تایر اتومبیل——–نارسانای الکترونیکیانعطاف پذیرکدر

۲- با بررسی شکل زیر، چکش خوار بودن فلزها را با توجه به ساختار اتمی آنها توضیح دهید.

شکل سوال فکر کنید صفحه ۲۸ علوم هفتم

✅ جواب: وقتی با ضربه به فلز نیرو وارد می شود ساختمان اتم ها تغییر نمی کند اما اتم ها از محل خود جا به جا می شوند و در نتیجه فلز شکل پذیر و چکش خوار می شود. در واقع با زدن ضربه لایه هایی از اتم روی هم لغزیده و فلز تغییر شکل می دهد.

جواب آزمایش کنید صفحه ۲۹ علوم هفتم

آزمایش کنید شماره ۱، وسایل و مواد: باتری، لامپ ۱/۵ ولتی، چند تکه سیم، لیوان، سکه، خط کش پلاستیکی، چوبی و فلزی، قوطی یا پوش برگ (فویل) آلومینیومی، پارچه نخی و بشقاب سرامیکی.

روش آزمایش:
۱- یک مدار الکتریکی ساده بسازید.
۲- رسانایی الکتریکی مواد ذکر شده را بررسی، و نتیجه مشاهدات خود را یادداشت کنید.

لیوان شیشه اینارسانا
سکهرسانا
خط کش پلاستیکینارسانا
خط کش چوبینارسانا
خط کش فلزیرسانا
فویل آلومینیومیرسانا
پارچه نخینارسانا
بشقاب سرامیکینارسانا

✅ جواب: با توجه به نتایج آزمایش می توان نتیجه گرفت فلزات رسانای الکتریکی و نافلزات نارسانای الکترونیکی هستند.

آزمایش کنید شماره ۲، چند رشته سیم نازک فلزی، نخی و پلاستیکی، قلاب، پایه و گیره فلزی و چند وزنه ۱۰۰ گرمی.

روش آزمایش:
۱- یک رشته سیم مسی را مطابق شکل به گیره ببندید.
۲- یک وزنه ۱۰۰ گرمی را از آن آویزان، و تعداد وزنه ها را کم کم اضافه کنید. این عمل را تا آنجا ادامه دهید که رشته سیم پاره شود.
۳- آزمایش را برای رشته سیم های دیگر تکرار کنید (قطر رشته سیم ها باید یکسان باشد).
۴- نتیجه مشاهدات خود را روی نمودار زیر رسم، و نتایج را مقایسه کنید.

جواب آزمایش کنید دوم صفحه ۲۹ علوم هفتم
جواب آزمایش کنید دوم صفحه ۲۹ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

شکل زیر جرم یک سانتی متر مکعب از چند ماده مختلف را نشان می دهد.

شکل سوال فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

الف) شما نیز با استفاده از ترازو و استوانه مدرج، جرم و حجم خمیر بازی، میخ فولادی، سنگ مرمر، توپ، انگشتر طلا، ورق آلومینیومی و وزنه سربی را اندازه گیری، و چگالی آنها را حساب کنید.
✅ جواب: برای بدست آوردن چگالی مواد باید جرم آن‌ها را بر حسب گرم به حجم آن ماده بر حسب سانتی متر مکعب یا میلی لیتر یا سی سی تقسیم کرد.

مادهجرمحجمچگالی
خمیر بازی۸ گرم۴ سانتی متر مکعب۲
انگشترطلا۳ گرم۱۵۵/۰ سانتی متر مکعب۰/۰۱۹
سنگ مرمر۶/۶ گرم۳ سانتی متر مکعب۲/۲
وزنه سربی۳۴/۰۲ گرم۳ سانتی متر مکعب۱۱/۳۴
میخ آهنی۱۵/۶ گرم۲ سانتی متر مکعب۷/۸
توپ پلاستیکی۱۰ گرم۱۰۰ سانتی متر مکعب۰/۱

ب) چگالی همه مواد داده شده را روی نمودار زیر رسم کنید.

 جواب سوال ب فعالیت صفحه ۳۰ علوم هفتم

پ) آیا چگالی فلزها با هم برابر است؟
✅ جواب: خیر با هم متفاوت است.

ت) چگالی کدام گروه از مواد نسبت به بقیه بیشتر است؟
✅ جواب: فلزات چگالی بیشتری دارند.

ث) برداشت خود را از شکل رو به رو در یک سطر بنویسید.
✅ جواب: موادی که چگالی بیشتری از مایع دارند در مایع فرو می روند و ته نشین می شوند (برنج و جیوه) و موادی که چگالی کمتری از مایع دارند در سطح مایع شناور می مانند ( چوب پنبه).

جواب گفت و گو کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم

چون استحکام فولاد زیاد است، اغلب پل ها و اسکله های فلزی را از فولاد می سازند. چرا استحکام این سازه ها با گذشت زمان کاهش می یابد؟
✅ جواب: چون با گذشت زمان فولاد دچار تغییر شیمایی شده و زنگ می زند. لذا بر استحکام این سازه ها نیز اثر بدی می گذارد.

جواب آزمایش کنید صفحه ۳۱ علوم هفتم

وسایل و مواد: چسب چوب، بوراکس، آب، رنگ غذا، لیوان، کاسه، استوانه مدرج، ترازو.

روش آزمایش:
۱- در یک لیوان بزرگ ۳۰ میلی لیتر آب بریزید و ۳۰ میلی لیتر چسب چوب به آن اضافه کنید؛ سپس آن را هم بزنید تا یکنواخت
شود.

۲- یک قاشق سوپ خوری از بوراکس و چند قطره رنگ غذا را در ۶۰ میلی لیتر آب در یک کاسه حل کنید.

۳- محتویات لیوان را به آرامی درون کاسه اضافه کنید و مرتب هم بزنید.

۴- ماده ژله ای به دست آمده را با حرکت دست به شکل یک توپ در آورید.

۵- با تغییر شرایط انجام واکنش (تغییر دمای آب) و افزودن مواد دیگر مانند نشاسته، آزمایش را تکرار، و توپ های ساخته شده را با هم مقایسه کنید.

۶- با تکرار آزمایش، ماده ژله‌ای به‌دست آمده را به شکل‌های گوناگون دربیاورید و درباره خواص آن گفت‌وگو کنید.

نتیجهآبچسبنشاستهبوراکس
سفت نشده۱۰ گرم۶ گرم۱ گرم۲/۵ گرم
چسبناک شده و بعد خشک شده۱۰ گرم۵ گرم۱ گرم۲/۵ گرم
خشک شده و پودر شده۱۰ گرم۵ گرم۳ گرم۲۵ گرم

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۳۲ علوم هفتم

برای ساخت هریک از وسایل زیر از چه موادی استفاده شده است؟ دلیل انتخاب هر ماده را بنویسید.
✅ جواب:
الف) دستاک (راکت) تنیس: چوب و پلاستیک بخاطر کم بودن چگالی کم چوب و انعطاف پذیر بودن پلاستیک.
ب) قابلمه دسته دار: فلز و پلاستیک بخاطر اینکه فلز رسانای گرمای خوبی است و پلاستیک نارسانای گرما است.
پ) کلاه ایمنی: آلومینیوم یا پلاستیک، اولی بخاطر مقاومت بالا و دومی بخاطر عایق بودن و داشتن چگالی کم.
ت) بدنه و در یخچال: پلاستیک و فلز، اولی بخاطر نارسانای گرما بودن و دومی بخاطر استحکام بالای آن.
ث) چرخ خودرو: فلز بخاطر استحکام بسیار بالای آن.

درس قبلی: جواب درس سوم علوم هفتم

🔔 اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت «ماگرتا» را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۱۹ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =