جواب درس پنجم علوم پایه هفتم : در این نوشتار خود را بیازمایید و فکر کنید و آزمایش کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید و سوال های داخل متن درس پنجم 5 علوم هفتم درس از معدن تا خانه صفحه ۳۷ و ۳۸ و ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ و ۴۵ و ۴۶ و ۴۷ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۵ علوم پایه هفتم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.
درس بعدی: جواب درس ششم علوم هفتم
جواب فعالیت های درس ۵ علوم تجربی هفتم
در پاسخ به سوالات فصل 5 علوم هفتم داریم:
جواب خود را بیازمایید صفحه ۳۷ علوم هفتم
در جدول زیر برخی ویژگیهای فلز آهن با سنگ معدن آن مقایسه شده است. آن را کامل کنید.
جواب فکر کنید صفحه ۳۸ علوم هفتم
شکل زیر مراحل کلی تولید تقریبا ۵۰۰ کیلوگرم آهن را از سنگ معدن نشان می دهد. با بررسی دقیق آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.
الف) مقدار آهن مورد نیاز ساختن خانه مسکونی را که در آن زندگی می کنید به طور تقریبی حساب کنید.
جواب در کشور ما ساختمان ها را از سازه بتنی می سازند. در این ساختمان ها در حدود ۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع میلگردهای مورد استفاده در فونداسیون ها و … به کار برده می شود. حال اگر خانه ما ۱۲۰ متر باشد، مقدار آهن مورد نیاز برای ساخت آن عبارت است از :
۶۰۰۰ = ۵۰ × ۱۲۰
یعنی ۶ تن آهن استفاده شده
ب) با توجه به پاسخ پرسش الف، حساب کنید برای تامین میزان آهن به کار رفته در خانه شما چند تن سنگ آهن مصرف شده است.
جواب: برای تولید ۵۰۰ کیلوگرم آهن به ۱۰۰۰ کیلوگرم سنگ معدن نیاز است پس :
جواب آزمایش کنید صفحه ۳۸ علوم هفتم
وسایل و مواد: قاشقک، چند لوله آزمایش و قطره چکان، سدیم هیدروکسید، آهن (III) کلرید، آب مقطر
روش آزمایش:
۱- در یک لوله آزمایش به اندازه نوک یک قاشقک از آهن (III) کلرید ریخته و درون آن تا نیمه آب مقطر بریزید و آن را هم بزنید.
۲- در یک لوله آزمایش دیگر به اندازه نوک یک قاشقک از سدیم هیدروکسید ریخته و درون آن تا نیمه آب مقطر بریزید و آن را هم بزنید.
۳- با استفاده از قطره چکان، چند قطره از محلول درون لوله آزمایش دوم (محلول سدیم هیدروکسید) به محتویات لوله آزمایش اول بیفزایید.
مشاهدات خود را بنویسید.
جواب: محلول آهن (III) کلرید به رنگ زرد روشن است. محلول سدیم هیدروکسید به رنگ سفید است. پس از افزودن چند قطره محلول سدیم هیدروکسید به محلول آهن کلرید، محلول به رنگ قرمز آجری در میآید و رسوب قرمز رنگی در ته لوله آزمایش تشکیل میشود.
از این مشاهدات چه نتیجهای میگیرید؟
جواب: در اثر واکنش بین یونهای آهن و یونهای هیدروکسید، رسوب آهن (III) هیدروکسید به رنگ قرمز آجری تشکیل میشود.
جواب آزمایش کنید صفحه ۴۰ علوم هفتم
هدف: تهیه آهن از اکسید آهن
– سر ۵ تا چوب کبریت را با آب مرطوب کنید.
– نخست سرچوب کبریتهای مرطوب را با سدیم کربنات و سپس با پودر آهن (III) اکسید آغشته کنید.
– چوب کبریتها را با استفاده از گیره روی شعله آبی چراغ بونزن یا چراغ الکلی بگیرید، هنگامی که بیش از نیمی از طول چوب کبریت سوخت، آنها را خاموش کنید.
– پس از ۳۰ ثانیه، قسمتهای سوخته را جدا کرده و پودر کنید و در شیشه ساعت بریزید.
– یک آهنربا بردارید و آن را در زیر شیشه ساعت حرکت دهید، چه مشاهده میکنید؟
جواب: ذرات آهن در زیر شیشه ساعت، پس از حرکت آهنربا، به آهنربا جذب میشوند. این مشاهدات نشان میدهد که با اعمال حرارت، اکسید آهن به آهن تبدیل میشود. به دلیل وجود خاصیت مغناطیسی در آهنربا، ذرات آهن به آن جذب میشوند.
پاسخ فکر کنید صفحه ۴۰ علوم هفتم
آیا از فلز آهن خالص می توان به عنوان تیرآهن در ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهن در ساخت بدنه خودروها و لوازم آشپزخانه استفاده کرد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
جواب: از آنجایی که آهن خالص نرم است با کوچک ترین ضربه ای خم می شود و روی آن نیز به راحتی خط می افتد، همچنین آهن خالص در اثر رطوب زنگ میزند و واکنش سریعی با اکسیژن دارد لذا به صورت خالص اصلا برای ساخت اسکلت های ساختمانی و ورقه های آهنی نیست. اگر بخواهیم از آهن برای ساخت چنین چیزهایی استفاده کنیم باید آن را به صورت آلیاژ استفاده کنیم یعنی مثلا آن را با کربن ترکیب کنیم. با این کار در برابر خوردگی نیز قوی تر می شود.
خود را بیازمایید صفحه ۴۰ علوم هفتم
جدول زیر مواد اولیه به کار برده شده در تولید کارد و چنگال های مختلف را نشان می دهد. در هر مورد علت استفاده مواد را مشخص و جدول را کامل کنید.
ماده اولیه به کار برده شده | علت کاربرد |
---|---|
آهن | داشتن قیمت مناسب، بالا رفتن استحکام در زمان آلیاژ شدن |
کروم و نیکل | جلوگیری از زنگ زدن آهن، بالا بردن سختی آهن |
نقره | خاصیت باکتری کشی، درخشش بالا، مقاوم در برابر خوردگی |
چوب یا پلاستیک | عایق بودن و سبکی |
چسب | چسبندگی بین اجزای سازنده |
اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۴۱ علوم هفتم
با مراجعه به کتابها و منابع اینترنتی معتبر درباره «کاربرد آلیاژها در زندگی» اطلاعاتی تهیه کنید و نتایج را در قالب پاورپوینت، اینفوگرافیک یا … به کلاس گزارش دهید.
موارد استفاده آلیاژها در زندگی شامل موارد زیر میشود:
ظروف مورد استفاده در آشپزخانه
اقلام تزئینی
صنایع هواپیما سازی، فضاپیما و موشک سازی
ساخت وسایل نقلیه
صنایع ساختمان سازی
پل سازی و…
همچنین، آلیاژهای مختلفی وجود دارند که برای کاربردهای خاصی به کار میروند. به عنوان مثال، آلیاژ آلومینیوم به دلیل وزن پایین و استحکام بالایشان، در صنایع هواپیما سازی، فضاپیما و موشک سازی و همچنین ساخت وسایل نقلیه کاربرد های فراوانی را دارا میباشند.
جواب فعالیت صفحه ۴۲ علوم پایه هفتم
درباره استحکام این ساختمان ها در برابر حوادث طبیعی مانند زمین لرزه و سیل گفت و گو کنید. در گفت و گوی خود به ارتباط استحکام ساختمان با مواد به کار رفته در ساخت آن بپردازید.
شکل سمت راست: ضعیف است و در برابر زلزله و سیل مقاوم نیست زیرا فقط از خاک برای ساختن آن استفاده شده است.
شکل وسط: نسبتا محکم ، از شکل سمت راست استحکام بیشتری دارد زیرا در ساخت آن از آجرهای حرارت دیده نیز استفاده شده است.
شکل سمت چپ: مستحکم می باشد، زیرا در آن از اسکلت فلزی، بتن و مصالح ساختمانی محکمی استفاده شده است و دوام بیشتری در برابر زلزله وسیل دارد.
همچنین مشاهده کنید: جواب درس هفتم علوم هفتم
پاسخ آزمایش کنید صفحه ۴۲ علوم هفتم
وسایل و مواد: مقوا، ماسه، سیمان، تشتک، آب، سیم یا توری فلزی
روش آزمایش
۱- چهار قوطی مقوایی مکعبی شکل به ابعاد ۱۰ × ۵ × ۵۰ سانتی متر بسازید و آنها را شماره گذاری کنید.
۲- دو تشتک جداگانه بردارید. در اولی پنج لیوان ماسه و یک لیوان سیمان و مقدار کافی آب و در دومی پنج لیوان ماسه، دو لیوان سیمان و مقدار کافی آب بریزید و خوب هم بزنید.
۳- در قوطی شماره (۱)، بتن به دست آمده در تشتک اول و در قوطی شماره (۲) از بتن تشتک دوم بریزید؛ سپس بگذارید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.
۴- در هر یک از قوطی های شماره (۳) و (۴) ابتدا دو عدد سیم یا توری فلزی با قطرهای یکسان، قرار دهید و آنها را با بتن ها پر کنید. اجازه دهید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.
۵- پس از یک هفته با طراحی یک آزمایش استحکام بتن های خشک شده را بررسی و مقایسه کنید.
توجه: قطعه های بتنی را هر روز با ریختن آب خیس کنید.
جواب: استحکام بتن قوطی های سوم و چهارم بیشتر از استحکام بتن قوطی دوم است و استحکام بتن قوطی دوم بیشتر از استحکام بتن قوطی اول است. در نتیجه قوطی شماره یک از همه ضعیف تر می باشد.
جواب آزمایش کنید صفحه ۴۳ علوم هفتم
در حدود ۵۰ گرم آهک را در یک ظرف بریزید و دو لیوان آب روی آن اضافه کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید. سپس با استفاده از کاغذ «پی اچ» مشخص کنید آیا مخلوط آب آهک خاصیت اسیدی دارد یا خیر.
جواب: اگر آب روی اکسید کلسیم ریخته شود، با آب واکنش داده و گرمایی ایجاد می کند که باعث تبخیر مقداری از آب می شود. در این فرآیند آهک به دلیل جذب متورم شده و سپس به پودر سفید رنگی به نام آهک تبدیل می شود. به این پودر آهک مرده نامیده می شود. وقتی مقداری آب به آهک مرده اضافه می شود به شیر آهک تبدیل می شود که اگر فیلتر شود محلول شفافی است که در واقع محلول اشباع شده هیدروکسید کلسیم در آب است. به آن آب آهک می گویند. مخلوط آب آهک خاصیت بازی دارد، زیرا کاغذ تورنسل موجود در آن آبی می شود. اگر سنگ آهک را در دمای بالا قرار دهیم، آب خود را از دست می دهد و به آهک تبدیل می شود، سپس با اضافه کردن خاک رس به آن تبدیل به سیمان می شود.
پاسخ فعالیت صفحه ۴۳ علوم هفتم درس از معدن تا خانه
جدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان در کشورمان را نشان میدهد. با بررسی آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.
الف) با جستوجو در منابع معتبر جدول را کامل کنید.
ب) نمودار ستونی مقدار تولید سیمان را در سالهای متفاوت رسم کنید.
پ) در چه سالهایی کشور ایران صادر کننده سیمان بوده است؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
تقریبا در تمامی سالها ایران صادر کننده سیمان بوده است، زیرا میزان تولید از مصرف بیشتر بوده است.
جواب فعالیت صفحه ۴۴ علوم کلاس هفتم
یک شرکت بزرگ قصد دارد در حومه یکی از شهرهای ایران از یک معدن بزرگ بهره برداری کند. در زیر نظر چند نفر از افراد مختلف در این باره ارائه شده است. در یک پژوهش گروهی، مزایا و معایب بهره برداری از یک معدن در استان محل زندگی خود را از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بررسی، و به کلاس گزارش کنید.
مزایا: ۱- پیدا شدن شغل مناسب در نزدیکی محل زندگی ۲- رونق اقتصادی برای کسبه محل ۳- مواد اولیه مناسب تا چند سال در دسترس قرار می گیرد .۴- بهره برداری از منابع طبیعی و کمک به اقتصاد کشور.
معایب: ۱- محیط زیست منطقه از بین میرود ۲- هوا آلوده و پر از آلاینده ها و گرد و غبار می شود ۳- مناظر زیبای طبیعی از بین می روند ۴- الودگی صوتی در محیط ایجاد می شوند.
مطلب پیشنهادی: جواب درس هشتم علوم هفتم
جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه ۴۵ علوم هفتم
در شهرهایی مانند یزد، همدان و … ظرف های سفالی و چینی مختلفی ساخته می شود. درباره تنوع، ویژگی های و چگونگی ساختن این ظرف ها اطلاعات جمع آوری کنید.
جواب: در ساخت ظرف های سفالی از نوعی خاک به عنوان ماده اولیه به همراه مقداری کاه و شن به عنوان چسب استفاده می شود. سپس با استفاده از مخلوط کردن این مواد با آب قالب شکل ظرف را می سازند و بعد در کوره عملیات پخت شروع می شود و بعد آهسته آهسته خنک می شوند.سپس با اضافه کردن اکسیدهای رنگی فلزات آهن، آلومینیم، مس و سرب، لعاب روی ظرف قرار گرفته و دوباره عملیات پخت تکرار می شود.
مراحل ظرف های چینی به صورت زیر می باشد:
۱- آماده کردن مواد اولیه
۲- فرم دهی و ریخته گری
۳- پخت اولیه و لعاب زنی و پخت لعاب ظروف
۴- دکور زنی و مراحل تکمیلی
پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۴۶ علوم هفتم
می دانید شیشه در اثر ضربه می شکند. درباره اینکه چگونه خمیر شیشه ای را به شکل های مختلف در می آورند در کلاس گفت و گو کنید.
جواب: مهمترین وسیله لعاب کاری لوله ای به طول ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتی متر از فولاد یا آلیاژ مخصوص است که به آن دم می گویند. این لوله خالی است و برای خارج کردن شیشه از داخل کوره استفاده می شود. روش استفاده به این صورت است که شیشه سازها آن را در شیشه مذاب فرو می کنند و پس از برداشتن مقدار کمی از شیشه مذاب در لوله، آن را کمی می چرخانند. به این ترتیب توپ کوچکی به نام گوی اول به دست می آید. پس از خنک شدن این توپ، دم آن را دوباره در شیشه مذاب فرو کرده و شیشه مورد نیاز برای ساخت دستگاه مورد نظر را خارج می کنند. برای تراش این گونه ابزارها از سنگ های مخصوصی استفاده می شود که از درجه سختی بالاتری نسبت به شیشه برخوردارند و سپس صیقل داده می شوند تا تنوع لازم به دست آید.
حل فعالیت صفحه ۴۶ علوم پنجم
نمودار زیر زمان تقریبی پیش بینی شده برای پایان یافتن اندوخته های شناخته شده از چند ماده را نشان می دهد. درباره داده های این نمودار در کلاس گفت و گو کنید.
جواب: زمان پیش بینی شده برای مصرف طلا خیلی کمتر از سایر مواد می باشد و این عامل خود سبب گرانبها بودن آن می باشد. زمان پیش بینی شده به دو مورد وابسته است که عبارتند از میزان تقاضا برای مصرف ماده و میزان پیشبینی شده برای مصرف اندوخته های شناخته شده.
پاسخ فکر کنید صفحه ۴۷ علوم هفتم
برای محافظت از منابع طبیعی سه راه پیشنهاد شده است که عبارت اند از:
«کاهش مصرف، بازیافت، مصرف دوباره»
نمودار مجاور، کدام یک از راه های بالا را برای حفظ منابع آهن نشان می دهد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
۱- دوباره مصرف کردن ۲- بازیافت کردن ۳- استفاده از جایگزین ها مثل پروفیل ها و ستون های بتنی
جواب گفت و گو کنید صفحه ۴۷ علوم هفتم
هر یک از عبارت های داده شده به یکی از روش های محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست اشاره میکند. درباره اینکه هر عبارت بیانگر کدام روش است در کلاس گفت و گو کنید.
الف) ظرف های شیشه ای سس، ترشی و … را می توان شست و حبوبات را داخل آنها نگهداری کرد.
مصرف دوباره
ب) برای خرید میوه با خود زنبیل یا کیسه پارچه ای می بریم.
کاهش مصرف
پ) قوطی ها و ظرف های فلزی خراب را در کارخانه پس از ذوب کردن به حالت شمش در میآورند.
بازیافت
درس قبلی: جواب درس چهارم علوم هفتم
✅ دانش آموزان پایه هفتمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس پنجم علوم هفتم درس از معدن تا خانه را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.
خوب بود عالی 𝕏
اون جدول در صفحه ۳۷ خیلی غلط دارد مثلا یافت شدن فلز آهن در طبیعت😐
عالی بود خدا خیرتون بده
آخه فلز آهن تو طبیعت یافت میشه اون اکسیده که اکسیژن رو ازش جدا میکنن میشه فلز آهن.
خیلی شماها باهوشید
عالی
عالی
عالی👍🏻
عالی
عالی
خوب 🙂
عالی بود
خوب بود.🙂