اخبارعلمی

جواب تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

پاسخ گام به گام تمرین صفحه 145 ریاضی کلاس هشتم از فصل 9 دایره درس زاویه های مرکزی

جواب صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم : در این قسمت به حل گام به گام جواب تمرین صفحه 145 ریاضی هشتم متوسطه مربوط به قسمت «زاویه های مرکزی» از فصل ۹ «دایره» را برای تان کامل در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز فعال و کوشا آماده کرده ایم.

پاسخ صفحه بعدی: جواب فعالیت صفحه ۱۴۶ ریاضی هشتم

جواب صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم
جواب صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

جواب تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

۱- OD نیمساز زاویهٔ مرکزی AOB است و °AOB=۳۶.
اندازهٔ هریک از کمان‌های AD و BD چند درجه است؟

جواب سوال ۱ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم
جواب سوال ۱ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

⌢AD=⌢DB=۱۸°

۲- کمان AB برابر x درجه است.

جواب سوال ۲ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم
جواب سوال ۲ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

اندازهٔ زاویهٔ AOB را برحسب x به دست آورید.

∧AOB=x°

اندازهٔ زاویهٔ ACB را برحسب x به دست آورید.

ACB=x°/۲

✅ جواب: یعنی برای به دست آوردن زاویه محاطی C می‌توان اندازه‌ی کمان آن را نصف کرد.

ادامه جواب سوال ۲ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم
ادامه جواب سوال ۲ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

۳- متحرکی از نقطهٔ A روی دایره‌ای به شعاع یک سانتی‌متر شروع به حرکت می‌کند. در هر شکل، کمان طی شده مشخص شده است. جدول را کامل کنید.

جواب سوال ۳ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم
جواب سوال ۳ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

۴- قطرهای AB و CD بر هم عمودند.

شکل سوال ۴ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

الف) چرا کمان‌های BD ،CB ،AC و DA با هم مساوی‌اند؟
✅ جواب: چون زاویه‌های مرکزی آن‌ها با هم برابرند.

ب) آیا وترهای BD ،CB ،AC و DA نیز با هم مساوی‌اند؟ بله

ج) آیا زاویه‌های چهارضلعی ADBC با هم مساوی‌اند؟ چرا؟
✅ جواب: چون مثلث‌ها همنهشتند در نتیجه زاویه‌های آن‌ها با هم مساوی‌اند.

۵- در شکل روبه‌رو، وترهای AB و CD بر هم عمودند.

شکل سوال ۵ تمرین صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم

الف) آيا کمان‌های BD ،CB ،AC و DA با هم مساوی‌اند؟ خیر

ب) پاسختان را با پاسخ تمرین قبل مقایسه کنید.
این دو تمرین چه تفاوتی دارند؟
✅ جواب: در تمرین قبل دو وتر قطر دایره بودند و در مرکز دایره همدیگر را قطع کرده‌اند.
ولی در اینجا همدیگر را در مرکز دایره قطع نکرده‌اند و زاویه مرکزی ایجاد نشده است.

⚠️ دانش آموز عزیز به این نکته نیز توجه داشته باشید که مطالب درسی قرار گرفته شده در این صفحه فقط جنبه کمک آموزشی دارد لذا قبل از استفاده کردن از آن ها حتما خودتان نیز به سوالات پاسخ دهید تا مفهوم درس را به خوبی متوجه شوید.

پاسخ صفحه قبلی: جواب کاردرکلاس صفحه ۱۴۴ ریاضی هشتم

🔔 در این بخش جواب صفحه ۱۴۵ ریاضی هشتم که مربوط به فصل ۹ می باشد را مرور کردیم، اگر سوالی دارید از بخش نظرات بپرسید. جهت مشاهده پاسخ سایر تمرین های کتاب شماره صفحه آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫۲۸ دیدگاه

    1. سلام
      عرض کنم خدمتت که اگه اینجوری متوجه بشی بهتره
      ببین در مهندسیات به جای مثلا180,90,30,360درجه از علامت پی استفاده میکنند ، یعنی اینه که هر علامت پی مساوی با 180درجه است برای مثال 360در مساوی با 2پی است و همچنین مثلا90درجه مساوی با نصف یک پی یا هم همون 2پی بر چهار هست
      موفق باشی❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =