مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

توضیح و تدریس فعّالیت و پرسش صفحه 26 فیزیک دهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت و پرسش صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ ویژگی های فیزیکی مواد قسمت ۲-۱ حالت های ماده ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : جواب فعالیت صفحه ۲۵ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۲ صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

یک سرنگ، مثلاً 10 سی سی، اختیار کنید. پیستون آن را بکشید تا هوا وارد سرنگ شود. انگشت خود را محکم روی دهانهٔ خروجی سرنگ قرار دهید و تا جایی که می‌توانید پیستون را حرکت دهید تا هوای درون سرنگ متراکم شود.

هوای درون سرنگ را خالی و آن را تا نیمه از آب پر کنید. با مسدود نمودن انتهای سرنگ سعی کنید تا جایی که ممکن است مایع درون آن را متراکم کنید. از این آزمایش ساده چه نتیجه‌ای در مورد تراکم پذیری گازها و مایع‌ها می‌گیرید؟ توضیح دهید.

به دلیل آنکه فاصله بین مولکول‌ها در مایعات کمتر از جامدات است، نیروهای دافعه بین مولکول‌ها از کاهش این فاصله در پاسخ به فشار جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که در گازها فاصله بین مولکول‌ها بسیار بیشتر است. بنابراین، مولکول‌های گاز تحت تأثیر فشار قرار گرفته و با هم نزدیک و تراکم شده می‌شوند. به این ترتیب می‌توان گفت که مایعات ناپذیر و گازها قابل تراکم هستند.

جواب پرسش ۱-۲ صفحه ۲۶ فیزیک پایه دهم ریاضی

الف) وقتی درِ شیشهٔ عطری را در گوشه‌ای از اتاق باز می‌کنید، پس از چند ثانیه ذرات عطر در همه جای اتاق پخش و بوی آن حس می‌شود. با توجه به شکل زیر این پدیده را چگونه توجیه می‌کنید؟ چرا پدیدهٔ پخش در گازها سریع‌تر از مایع‌ها رخ می‌دهد؟

ذرات هوا در حرکت با سرعت بسیار بالا (تقریباً ۵۰۰m/s (متر بر ثانیه) در دمای اتاق) باعث می‌شوند که مولکول‌های عطر، با وجود جابجایی غیر منظم و غیر قابل پیشبینی، در مدت چند ثانیه از یک سوی اتاق به سوی سوی دیگر اتاق منتشر شوند. سرعت متوسط مولکول‌های مایع بسیار کم است و به اصطلاح، آنها تنها روی یکدیگر سر می‌زنند.

ب) هوای اطراف کره زمین، آمیزه‌ای از نیتروژن (۷۸ درصد)، اکسیژن (۲۱ درصد)، کربن دی اکسید، بخار آب و مقدار کمی گازهای بی اثر (کریپتون، نئون و هلیم) است. این مولکول‌ها به طور کاتوره‌ای و با تندی زیاد همواره در حرکت‌اند. برخورد مولکول‌های هوا به یکدیگر سبب پخش آنها می‌شود. اهمیت این پدیده را برای حیات روی کره زمین توضیح دهید.

پخش جوی باعث توزیع یکنواخت اکسیژن و سایر گازها در سراسر جو می‌شود و از تراکم نوعی گاز مانند اکسیژن در یک منطقه و کاهش آن در مناطق دیگر جلوگیری میکند.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

همچنین بخوانید : جواب پرسش ها و مسئله های فصل ۱ صفحه ۱۹ ، ۲۰ ، ۲۱ و ۲۲ فیزیک پایه دهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعّالیت و پرسش صفحه 26 فیزیک ۱ پایه دهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =