اخبارعلمی

جواب فعالیت صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

توضیح و تدریس فعالیت صفحه 42 فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک از فصل ۲ دینامیک و حرکت دایره ای قسمت ۲-۲ معرفی برخی از نیروهای خاص ؛ برای مشاهده گام به گام این بخش در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : جواب تمرین و آزمایش کنید صفحه ۴۱ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب صفحه ۴۲ فیزیک دوازدهم رشته ریاضی و فیزیک

جواب فعالیت ۲-۲ صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

آزمایشی طراحی کنید که نشان دهد fs,max متناسب با FN است.

پاسخ فعالیت ۲-۲ صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

جواب فعالیت ۲-۳ صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

آزمایشی طراحی کنید که با آن بتوانید:
الف) نیروی اصطکاک جنبشی وارد بر جسمی مانند یک قطعه چوب در حال لغزش روی سطح را اندازه بگیرید و با استفاده از آن μk را به دست آورید.

می‌توانیم با توجه به شکل، یک قطعه چوب به جرم m که روی سطح افقی قرار دارد، نیروسنج را به آن متصل کنیم و با کشیدن نیروسنج، قطعه چوب با تندی ثابت روی سطح افقی حرکت کند. به منظور به دست آوردن ضریب اصطکاک μk، نیروهای وارد بر چوب را رسم می‌کنیم.

پاسخ فعالیت ۲-۳ صفحه ۴۲ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

ب) بستگی یا عدم بستگی نیروی اصطکاک جنبشی به مساحت سطح تماس دو جسم را تحقیق کنید.

باید توجه داشت که تفاوتی بین سطح ظاهری تماس و سطح واقعی تماس وجود دارد. از منظر میکروسکوپی، سطح واقعی تماس بسیار کوچکتر از سطح ماکروسکوپی ظاهری است (تقریباً ده هزار برابر کوچکتر است) و نیروی اصطکاک جنبشی (لغزشی) به مساحت سطح ظاهری تماس دو جسم وابسته نیست. برای درک بهتر، میتوانیم آزمایش زیر را انجام دهیم:

اگر یک جسم به‌شکل مکعب مستطیل را یکبار روی سطح بزرگ‌تر و بار دیگر روی سطح کوچک‌تر قرار دهیم و آزمایش قسمت (الف) را تکرار کنیم، متوجه میشویم که ضریب اصطکاک در هر دو حالت برابر است. زیرا علیرغم تغییر مساحت قطعه چوب از دیدگاه میکروسکوپی و تغییر تعداد قله‌هایی که با پستی – بلندی سطح دیگر تماس می‌گیرد، در هر دو حالت نیروی وزن به طور یکسان بر روی مساحت واقعی تقسیم میشود و در نتیجه ضریب اصطکاک μk به طور قابل توجهی تغییر نمیکند.

⭕️ تذکر: دانش‌آموز عزیز، لطفاً توجه کنید که مطالب درسی در این وب‌سایت صرفاً به منظور کمک و آموزش قرار داده شده‌اند و نباید از آن ها به‌طور نادرست استفاده کنید. لذا، پیش از مشاهده پاسخ‌ها، لطفاً یکبار دیگر خودتان به سوالات پاسخ دهید و در صورت بروز مشکلات، از این پاسخ‌ها کمک بگیرید.

مطلب پیشنهادی : جواب پرسش صفحه ۴۰ فیزیک پایه دوازدهم ریاضی

✅ به پایان جواب فعالیت صفحه 42 فیزیک ۳ پایه دوازدهم ریاضی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر کتاب های درسی‌تان کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو فرمایید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش دیدگاه بپرسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هفت =