اخبارعلمی

پاسخ فصل 6 ششم علوم هشتم ☑️ درس تنظیم هورمونی

گام به گام جواب و حل پرسش های فکر کنید ، اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید صفحه 48 ، 49 ، 51 و 54 درس فصل 6 ششم علوم هشتم

پاسخ فصل 6 ششم علوم هشتم ؛ در این مطلب با جواب و پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید و گفت و گو کنید و فکر کنید صفحه ۴۸ ، ۴۹ ، ۵۱ و ۵۴ درس فصل ۶ ششم تنظیم هورمونی کتاب علوم هشتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فصل 5 پنجم علوم هشتم

پاسخ فصل 6 ششم علوم هشتم
پاسخ فصل 6 ششم علوم هشتم

جواب فعالیت های فصل ۶ ششم علوم هشتم


پاسخ اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 48 فصل ششم علوم هشتم

دربارۀ محل دقیق هریک از غدد دستگاه هورمونی اطلاعاتی را جمع آوری و گزارش آن را در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: 1) هیپوفیز ٰ(هیپوتالاموس): مجموعه ای از سلول های خاص است که در قسمت تحتانی (زیر) مرکز مغز قرار دارد و رابط اصلی بین سیستم غدد درون ریز و سیستم عصبی است.

2) تیروئید: زیر حنجره (در بخش جلویی گردن قرار دارد). این هورمون ها سرعت سوخت ساز بدن را تنظیم می کنند.

3) پاراتیروئید: بخش پشتی تیروئید / به غده تیروئید، چهار غده کوچک متصل است که به همراه یکدیگر عمل می کنند و پاراتیروئید نامیده می شوند. این غدد هورمون پاراتورمون را ترشح می کنند که با کمک هورمون کلسی‌تونین که در تیروئید تولید می شود، سطح کلسیم را در خون تنظیم می کنند.

4) پانکراس: پشت معده جلوی مهره اول و دوم کمر

5) فوق کلیوی (ٰآدرنال): بدن انسان دو غده آدرنال مثلثی شکل دارد که هر کدام روی یکی از کلیه ها قرار گرفته است.

6) غدد تناسلی مردان (بیضه‌ها): غدد تناسلی در مردان زیر شکم داخل کیسه بیضه قرار دارد.

7) غدد تناسلی زنان (تخمدان‌ها): غدد تناسلی در زنان در دو طرف داخل شک در پایین و جلوی روده (کنار رحم) قرار دارد.

8) زایر لانگرهانس غده پانکراس (لوزالمعده): پانکراس یا لوزالمعده دو هورمون مهم، یعنی انسولین و گلوکاگون را تولید می کند. این هورمون ها برای حفظ تعادل قند خون و حفظ سوخت و ذخائر انرژی بدن، در کنار یکدیگر عمل می کنند.

جواب اطلاعات جمع آوری کنید صفحه 49 فصل ششم علوم هشتم

پزشکان سفارش می‌کنند که برای جلوگیری از ناهنجاری‌های تیروئیدی بیشتر از نمک یددار استفاده کنید. ید موجود در نمک، ناپایدار است و به مرور کاهش می‌یابد. بررسی کنید که آیا نمک موجود در خانۀ شما یددار است؟ برای جلوگیری از کاهش ید در نمک یددار چه روش‌هایی را باید اجرا کرد؟

پاسخ: بله نمک مصرفی داخل خانه ما یددار می باشد.

روش های جلوگیری از کاهش ید در نمک یددار: برای حفظ ید در نمک، نمک را باید دور از نور و رطوبت و در ظرف در شیشه ای پلاستیکی، چوبی، سفالی یا تیره نگه داشت و برای افزودن آن به غذا در هنگام پخت، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

فقط نمک های قابل مصرف و دارای شماره پروانه ساخت در بسته بندی، مجاز هستند. دقت کنید روی بسته بندی نمک عبارت «نمک یددار تصفیه شده» نوشته شده باشد و از نمکی به نام «صادرات صنعتی» که خوراکی نیست یا «نمک دریا» که ید کافی ندارد استفاده نکنید.

نگهداری و ذخیره نمک یددار بیش از یک سال،. موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می شود.

نمک یددار تصفیه شده نمکی است که در آن ناخالصی های نامحلول مانند فلزات سنگین، آهک، شن و ماسه در یک فرآیند کارخانه حذف شده و ید به آن اضافه می شود.

جواب گفت و گو کنید صفحه 51 فصل 5 علوم هشتم

قرار گرفتن طولانی مدت در وضعیت فشار روحی و ناراحتی‌های عصبی برای بدن خطرناک است؛ چرا؟ در این باره با اعضای گروه خود گفت‌وگو کنید.

پاسخ: زمانی که بدن در شرایط سخت روحی و عصبی مانند اضطراب یا استرس قرار می گیرد، مانند کشوری که در حال جنگ است، نیرو و انرژی خود را مصرف می کند، در نتیجه ذخایر آن تحلیل می رود و عوارضی مانند اافزایش استرس، اضطراب، افسردگی، خستگی، سر درد، عصبانیت، وسواس، پیری زودرس، سوزش معده، سکته قلبی، میگرن و… ایجاد می‌کند.

جواب فکر کنید صفحه 54 فصل ششم علوم هشتم

با توجه به مطالبی که دربارهٔ تنظیم عصبی و هورمونی آموخته‌اید، جدول زیر را کامل کنید.

نوع تنظیمسرعتماهیتماندگاری
عصبیزیادالکتریکیکم
هورمونیکم (تدریجی)شیمیاییزیاد

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های فصل چهارم علوم هشتم

توجه: شما دانش آموزان عزیز اگر می خواهید به راحتی به جواب فعالیت های کتاب علوم هشتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب فصل مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در این مقاله جواب و پاسخ همه سوالات فعالیت های درس فصل 6 ششم تنظیم هورمونی علوم هشتم متوسطه اول را به صورت کامل بررسی کردیم، شما دانش آموزان عزیز می توانید از قسمت دیدگاه، نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 10 =