جواب سوالات درس سوم ۳ علوم پنجم دبستان که شامل فعالیت ها، کاوشگری و جمع آوری اطلاعات صفحه ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ می باشد را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز عزیز فراهم کرده ایم.
مطلب پیشنهادی: سوالات متن درس سوم علوم پنجم
جواب فعالیت صفحه ۱۸ علوم پنجم درس رنگین کمان
۱- در یک روز آفتابی، در حیاط مدرسه یا در خانه، پشت به آفتاب بایستید.
۲- با یک آب فشان در هوا آب بپاشید.
۳- رنگین کمانی را که تشکیل می شود، نقاشی کنید و رنگ های آن را با رنگین کمان صفحه ی پیش مقایسه کنید.
رنگین کمان ایجاد شده هفت رنگ اصلی نور را دارد اما خیلی زود ناپدید می شود و اندازه کوچکی دارد.
پاسخ فعالیت صفحه ۱۹ علوم پنجم دبستان درس ۳
۱- در یک روز آفتابی، لولهی شفاف یک خودکار را مقابل نور خورشید قرار دهید.
۲- یک صفحهی کاغذ یا مقوای سفید را در طرف دیگر لوله ی خودکار قرار دهید؛ طوری که رنگ های رنگین کمان روی آن تشکیل شود.
۳- همین فعالیت را به جای لولهی خودکار با منشور انجام دهید. نتیجهی این دو آزمایش را با هم مقایسه کنید.
تغییری ایجاد نمی شود و نور به ردیفی از رنگ های قرمز تا آبی تجزیه می شود. (ایجاد رنگین کمان)
۴- این بار در یک اتاق تاریک، به جای نور خورشید یک باریکهی نور به منشور بتابانید؛ چه مشاهده می کنید؟
نور تجزیه می شود و رنگین کمان ایجاد می شود.
جواب کاوشگری صفحه ۲۰ درس سوم علوم پنجم
۱- یک لیوان شیشه ای ساده بردارید و روی نوشته های ریز یک روزنامه قرار دهید.
۲- سعی کنید آن نوشته ها را بخوانید.
۳- لیوان را از آب پر کنید.
۴- حالا دوباره لیوان را روی نوشته های ریز روزنامه بگذارید و سعی کنید آن ها را بخوانید.
۵- لیوان را از نوشته ها دور یا به آنها نزدیک کنید و نوشته ها را مشاهده کنید.
۶- این بار یک ذره بین بردارید و نوشته ها را با آن مشاهده کنید.
از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟
ظرف شیشه ای پر از آب مثل ذره بین است و نوشته ها را بزرگ تر از چیزی که هستند نمایش می دهد.
حل فعالیت صفحه ۲۱ علوم پنجم
۱- یک طرف ذره بین را مقابل نور خورشید بگیرید و در طرف دیگر آن، یک قطعه کاغذ قرار دهید. ذره بین را آن قدر به کاغذ نزدیک و دور کنید تا روی کاغذ، نقطه ای روشن تشکیل شود.
۲- دست خود را یک لحظه در آن نقطه قرار دهید؛ چه چیزی مشاهده می کنید؟
نور و گرمای شدیدی احساس می شود و در واقع دستمان می سوزد.
۳- فاصلهی نقطهی روشن روی کاغذ تا وسط ذره بین را اندازه بگیرید و یادداشت کنید.
۴- دو ذره بین دیگر در اندازه های متفاوت بردارید و آنها را شماره گذاری کنید. مراحل مختلف این فعالیت را با این دو ذوره بین نیز تکرار کنید و نتایج را در جدول زیر بنویسید.
شماره ذره بین | ۱ | ۲ | ۳ |
فاصله وسط ذره بین تا نقطه روشن | ۲۵ | ۳۵ | ۴۵ |
از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
پرتوهای نور خورشید به ذره بین می تابد و بعد از عبور از آن در نقطه ای روشن و بسیار گرم به نام کانون عدسی جمع می شود. فاصله کانون تا ذره بین فاصله کانونی نامیده می شود فاصله کانون تا عدسی در ذره بین ها تفاوت دارد.
پاسخ فعالیت صفحه ۲۲ درس ۳ علوم پنجم
وسایل و مواد لازم : ذره بین، کبریت، شمع، متر نواری و یک صفحه کاغذ
۱- شمع را روشن کنید و روی میز بگذارید.
۲- صفحهی کاغذ را در فاصلهی یک متری شمع قرار دهید.
۳- ذره بین را بین کاغذ و شمع آن قدر جا به جا کنید که تصویر شعله ی شمع به طور واضح روی صفحه ی کاغذ تشکیل شود.
۴- با جا به جا کردن شمع یا صفحهی کاغذ، آزمایش را تکرار کنید.
در این آزمایش، تصویر شعلهی شمع با شعلهی اصلی شمع چه تفاوتی دارد؟
تصویر بزرگتر و به صورت برعکس ایجاد شده است.
از این فعالیت چه نتیجه ای می گیرید؟
با تغییر فاصله جسم یا کاغذ از عدسی اندازه و جهت تصویر دچار تغییر می شود.
جواب کاوشگری صفحه ۲۳ علوم پنجم دبستان
۱- روی یک مقوای سفید، تصویر ماهی، علامت پیکان و چیزهای دیگری مانند گل بکشید.
۲- مقوا را مانند شکل روی دیوار بچسبانید. یک لیوان شیشه ای خالی در فاصلهی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری، رو به روی آن بگذارید.
۳- از بدنهی لیوان به نقاشی خود نگاه کنید؛ چه می بینید؟
چون لیوان خالی است شکل ها را به اندازه واقعی که هستند مشاهده می کنیم.
۴- بدون آنکه لیوان را جا به جا کنید، درون آن آب بریزید.
۵- دوباره از بدنهی لیوان به نقاشی های خود نگاه کنید؛ چه مشاهده می کنید؟ از این مشاهده ها چه نتیجه ای می گیرید؟
این بار شکل ها بزرگ تر از اندازه واقعی شان دیده می شوند.
لیوان پر از آب مانند ذره بین می باشد و با تغییر فاصله لیوان از نقاشی ها آن ها را به گونه دیگری مشاهده می کنیم. هرچه لیوان پر تر از آب از نقاشی ها دورتر شوید تصویر وارونه و کوچک تر می شود.
۶- اکنون لیوان را به آرامی به عقب و جلو ببرید و آنچه را مشاهده می کنید، بنویسید.
اندازه شکل ها عوض می شود. مثلا مستقیم و وارونه و بزرگ تر یا وارونه و کوچکتر می شود.
جمع آوری اطلاعات صفحه ۲۴ علوم پنجم درس رنگین کمان
در ساعت سازی و طلا فروشی ها از عدسی استفاده می کنند. در این باره اطلاعات جمع آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.
۱- بزرگنمایی اجسام کوچک: عدسی به ساعت سازان اجازه میدهد تا کوچکترین قطعات ساعت مانند چرخدندهها، فنرها و سنگهای قیمتی را به طور دقیق بررسی کنند و عیوب احتمالی را شناسایی کنند. در هنگام مونتاژ ساعت، عدسی به ساعت سازان کمک میکند تا قطعات بسیار کوچک را با دقت در جای خود قرار دهند.
۲- بررسی کیفیت و اصالت: طلافروشان از عدسی برای بررسی کیفیت و اصالت طلا و جواهرات استفاده میکنند. آنها میتوانند با بزرگنمایی، عیوب پنهان مانند ترکها، حبابها و ناخالصیها را تشخیص دهند. عدسی به طلافروشان کمک میکند تا کیفیت و اصالت نگینهای جواهرات را بررسی کنند. آنها میتوانند با بزرگنمایی، رنگ، شفافیت و برش نگینها را ارزیابی کنند.
۳- انجام کارهای ظریف: عدسی به ساعت سازان و طلافروشان کمک میکند تا کارهای ظریف مانند حکاکی روی ساعتها و پرداخت کاری جواهرات را با دقت بیشتری انجام دهند.
بعدی: جواب فصل چهارم علوم پنجم
قبلی: جواب فصل دوم علوم پنجم
✅ در این نوشته به فعالیت ها و پرسش های درس سوم علوم پنجم ابتدایی که مربوط به فصل رنگین کمان بود، پاسخ دادیم. جهت مشاهده پاسخ بقیه صفحه های کتاب علوم کافیه شماره آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و کنید و یا از قسمت دیدگاه همین مطلب با ما در ارتباط باشید.
عالییییییی بود
من همیشه از ماگرتا کمک میگیرم و معلم همیشه از تحقیق های من راضیه خیلی ازتون ممنونم بابت جوابای عالی تون
فقط ازتون تقاضا دارم جواب تکالیف خلاق محور پایه های مختلف روهم بزارید
عالی من از کلاس اول از ماگرتا کمک میگیرم
خوبه
عالی ترین بود
عالییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییئییییی