پاسخ فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی : در این بخش به سوالات درس اول «فرهنگ و اقتصاد»، درس دوم «فرهنگ و اخلاق» و درس سوم «فرهنگ و جمعیت» و درس چهارم «ما و دگرگونیهای فرهنگی» پاسخ داده شده است. برای مشاهده با آموزش و پروش ماگرتا همراه باشید.
مطلب پیشنهادی: گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام درس اول «فرهنگ و اقتصاد» تحلیل فرهنگی دوازدهم
در این بخش چهار فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۰۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم
شعر زیر را بررسی کرده و تأثیر پیامهای اقتصادی و فرهنگی آن را تجزیه و تحلیل نمایید.
نعمت ما به چشم همسایه / صد برابر فزون کند پایه
چون به چشم نیاز میبیند / مرغ همسایه غاز میبیند
شعر مصداق رابطه فرهنگ و اقتصاد است. زمینه فرهنگی جامعه ای این است که منابع و امکانات جامعه خویش را نادیده می گیرند و به تعریف و تمجید داشته های دیگران می پردازند. چنین تصوراتی انگیزه کار و تولید داخلی را بسیار ضعیف می نماید.
پاسخ میز گرد فرهنگی صفحه ۱۰۶ فصل چهارم تحلیل فرهنگی
با بررسی و مقایسهی جدول سرانه مصرف فستفود و لوازم آرایشی ایران و جهان، دربارهی دلایل فرهنگی، میزان مصرف آنها در ایران و نیز علل و روشهای کاهش آن بحث و گفتگو کنید.
برای این قسمت پاسخ های نسل جوان که درگیر این دو رفتار هستند بهتر است. استفاده زیاد از فست فود و افراط در استفاده از لوازم آرایشی زنان
دلایل متعدد: فردی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و… دارد.
فست فود: عدم شناخت از فرهنگ اصیل ایرانی و دور شدن نسل کنونی از فرهنگ تاریخی ایران.
مهم ترین: ۱- مربوط به متن جامعه و انتظاراتی که از زن وجود دارد و تعریف ناصحیح زن خوب در ایران.
۲- کاهش اعتماد به نفس زنان (که خود ریشه تاریخی دارد)
۳- الگوگیری از شخصیت های رسانه ای، در چندین دهه مسیر الگو یابی بانوان و دوشیزگان ایرانی تغییر جهت داده شده که هم برای سود دهی بالا برای صاحبان چنین تولیداتی و هم توان مهار و کنترل افکار زنان که پایه و ستون فرهنگی هر جامعه ای هستند.
جواب بررسی کنید صفحه ۱۰۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
حدیث پیامبر اکرم (ص) را از منظر فرهنگ اقتصادی و با رویکرد فرهنگی، تجزیه و تحلیل نمایید.
قال الرسول (ص)
المؤمِنُ قَلیلُ المَؤُنَه و کَثیرُالمَعُونَه
مومن، هزینه و زحمتش اندک و کمک و یاریش بسیار است.
بحارالانوار، ۶۷/۳۱۱
حدیث ذکر شده از پیامبر بیانگر نوعی فرهنگ اقتصادی است و در هر زمان و هر شرایطی کارایی دارد. حال این توصیه پیامبر تا چه حد با فرهنگ غلط و ریشه سوز فزون خواهی و امتیاز طلبی و … در عصر حاضر جامعه ما همخوانی دارد؟
جواب بررسی کنید صفحه ۱۱۱ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
از مفاهیم اصلی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، میتوان به «اقتصاد دانشبنیان»، «کارآفرینی و مهارتآموزی»، «مردمی کردن اقتصاد»، «مصرف تولیدات و کالاهای داخلی توسط مردم و دولت»، اشاره کرد.
اقتصاد دانش بنیان: روش تولیدی است که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می شود.
کارآفرینی و مهارت آموزی: مربوط به اشتغال و ایجاد شغل است. مهارت آموزی اجرای برنامه های آموزشی در عمل و حین انجام کار است.
مردمی کردن اقتصاد: اشاره به خصوصی سازی در اقتصاد است و به معنی کاهش تصدی گری دولت می باشد.
مفاهیم فوق را بررسی کنید و ضمن بیان معنای هر کدام، توضیح دهید که این مفاهیم، چگونه میتوانند اقتصاد ایران را مقاوم کنند و به چه ویژگیهای فرهنگی نیاز دارند؟
– تثبیت نرخ ارز
– اشتغال زائی
– ثبات قیمت ها
– اصلاح ساختار دولتی
– نقش مردم و مدیریت مصرف
– تولید ثروت حلال
گام به گام درس دوم «فرهنگ و اخلاق» تحلیل فرهنگی دوازدهم
در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
پاسخ تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۱۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«إِنَیّ بعُثتُ لِاُتَمِمَ مَکارِمَ الاخَلاق» من برای کامل کردن فضایل اخلاقی مبعوث شدهام. را، از منظر فرهنگی بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
حدیثی که از پیامبر (ص) نقل شده پیام فرهنگی زیر را دارد:
کلمه «کامل کردن» حاکی از آن است که فضایل اخلاقی و لزوم اهمیت آن در فرهنگ های پیشین هم بوده و هدف از دین را تکمیل اخلاق دانسته اند.
جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۱۶ فصل چهارم تحلیل فرهنگی
۱- اعتماد متقابل مردم به یکدیگر و اعتماد متقابل دولت و مردم چگونه تقویت میشود؟ چه عواملی به اعتماد ملی آسیب میزند؟
صداقت و شفاف سازی سبب تقویت اعتماد مردم و دولت است و تزویر و دروغگویی و وعده پوچ دادن از عوامل نابودی اعتماد دولت و ملت است.
۲- مسئله «اعتماد ملی» را از منظر فرهنگی بررسی کرده و نقش صداقت و راستگویی در آن را تبیین نمایید.
چون امروزه بر خلاف دولت ها در فضای اطلاعاتی قرار دارند که ملت هم در همان فضا هست و از همان اطلاعات ملت هم برخوردار است و همه چیزهایی که زمامی قابل قبول دارد (در گذشته) امروز به سختی مورد قبول است. پس صداقت و راستگویی باید در اولویت سیاستمداران قرار گیرد.
پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۱۱۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
یک مدرسه یا بنای خیر ساز یا موقوفه را در منطقه یا شهرستان محل سکونت خود شناسایی کنید. در مورد انگیزه و اهداف فرد سازنده تحقیق کنید. اقدام و الگوی اخلاقی وی، چه تأثیری بر روی دانش آموزان یا سایر افراد و فرهنگ جامعه برجای گذاشته است؟
پاسخ قسمت اول به عهده دانش آموز می باشد اما پاسخ قسمت دوم می شود: کارهای نیک خیرین مدرسه ساز برای همیشه در ذهن همه مردم ایران و به ویژه دانش آموزانی که در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند حک شده و تا قیامت ماندگار می ماند. از دانش آموزانی که در این مدارس درس می خوانند، افرادی تربیت می شوند که همچون این خیرین، دست به خیر می شوند و روحیه ایثار و گذشت از مال و روحیه وقف بین این دانش آموزان رشد پیدا می کند.
جواب تحقیق کنید صفحه ۱۱۸ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم
آیه ۱۹ از سوره نور را از منظر فرهنگی تجزیه و تحلیل کرده و پیامهای اخلاقی آن در زندگی واقعی و دنیای مجازی را تبیین نمایید: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.
انتشار اعمال و گفتار زشت در جامعه به اندازه انجام همان عمل و گفتار، قبیح و نارواست، هم در زندگی واقعی و هم در دنیای مجازی. در قرآن آمده است که برای اثبات یک کار غیر اخلاقی که مستلزم سنگسار هست باید چهار نفر بالغ و عاقل و عادل شهادت دهند.
نکته آموزشی جالب این کتاب بزرگ همین است که عمل زشت را باید پنهان نمود. وگرنه چه کسی در حضور چهار نفر مرد عاقل و بالغ عمل خلاف اخلاق و ارزش های نهاد خانواده را مرتکب می شود. و مساله دیگر احترام به آبرو و حیثیت و شخصیت افراد هست (مساله خائنین به میهن و مفسدین ملی را شامل نمی شود.) که در عصر حاضر بخصوص در فضای مجازی به راحتی تمام و در کمترین زمان ممکن بر باد داده می شود.
مطالعه و تحقیق کنید صفحه ۱۱۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم
به چند گروه تقسیم شده و هر یک از گروهها به انتخاب خود و راهنمایی دبیر محترم، چند مسئله اخلاقی جامعه را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل آنها، درباره روشهای درمان و اصلاح فرهنگ جامعه گفتگو کنید.
مسائل اخلاقی، چالشهایی هستند که در بافت اجتماعی جوامع مختلف ریشه دواندهاند و بر روابط انسانی، ارزشها و هنجارهای اجتماعی تأثیر میگذارند. این مسائل اغلب پیچیده و چند وجهی هستند و نیازمند بررسی دقیق و ارائه راهکارهای جامع برای حل آنها میباشند.
شناسایی برخی از مسائل اخلاقی رایج در جوامع:
۱) فساد و بیعدالتی: توزیع نابرابر منابع، سوءاستفاده از قدرت، رشوهخواری و فساد اداری از جمله مسائل اخلاقی هستند که اعتماد عمومی را سلب کرده و به نابرابریهای اجتماعی دامن میزنند.
۲) عدم صداقت و دروغگویی: گسترش دروغگویی در روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، اعتماد بین افراد را کاهش داده و به ایجاد جوّی از بیاعتمادی و بدبینی منجر میشود.
۳) تبعیض و نژادپرستی: تبعیض بر اساس نژاد، جنسیت، قومیت و باورهای مذهبی، باعث ایجاد شکافهای اجتماعی و ترویج نفرت و خشونت میشود.
۴) بیتفاوتی اجتماعی: بیتفاوتی نسبت به مشکلات دیگران، کاهش همدلی و مسئولیتپذیری اجتماعی، و عدم مشارکت در امور عمومی از دیگر چالشهای اخلاقی جوامع هستند.
علل ریشهای مسائل اخلاقی متنوع و پیچیده هستند و معمولاً ترکیبی از عوامل فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی میباشند. برخی از این عوامل عبارتند از:
۱) ضعف نهادهای اجتماعی: ضعف نهادهای نظارتی، قضایی و اجرای قانون، میتواند به فساد و بیعدالتی دامن بزند.
۲) عدم آموزش اخلاقی: فقدان آموزش ارزشهای اخلاقی در خانواده، مدارس و رسانهها، میتواند به کاهش سطح آگاهی و حساسیت نسبت به مسائل اخلاقی منجر شود.
۳) تغییرات سریع اجتماعی: تغییرات سریع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، میتواند به ایجاد سردرگمی و تضاد در ارزشها و هنجارهای اجتماعی منجر شود.
۴) تأثیر رسانهها و فرهنگ عامه: رسانهها و فرهنگ عامه میتوانند با ترویج ارزشهای مادیگرایی، فردگرایی و مصرفگرایی، به تضعیف ارزشهای اخلاقی کمک کنند.
برای مقابله با مسائل اخلاقی و اصلاح فرهنگ جامعه، میتوان راهکارهای زیر را پیشنهاد کرد:
۱) تقویت نهادهای اجتماعی: تقویت نهادهای نظارتی، قضایی و اجرای قانون، افزایش شفافیت و پاسخگویی مسئولان، و مبارزه جدی با فساد.
۲) آموزش اخلاقی: تقویت آموزش ارزشهای اخلاقی در مدارس، خانوادهها و جامعه، و ترویج گفتگو و تفکر انتقادی.
۳) توجه به عدالت اجتماعی: ایجاد عدالت اجتماعی، کاهش نابرابریها، و فراهم کردن فرصتهای برابر برای همه افراد.
۴) تقویت مشارکت مدنی: تشویق مردم به مشارکت فعال در امور اجتماعی و سیاسی، و تقویت سازمانهای مردمنهاد.
۵) توجه به محیط زیست: ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، کاهش مصرف بیرویه منابع طبیعی، و استفاده از فناوریهای پاک.
۶) استفاده از ظرفیت رسانهها: استفاده از ظرفیت رسانهها برای ترویج ارزشهای اخلاقی، افزایش آگاهی عمومی، و مبارزه با فرهنگ خشونت و تبعیض.
گام به گام درس سوم «فرهنگ و جمعیت» تحلیل فرهنگی دوازدهم
در این بخش سوالات متفاوتی در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
جواب میز گرد فرهنگی در خانواده صفحه ۱۲۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم
یک میزگرد فرهنگی در خانواده تشکیل دهید و از اعضای خانوادۀ خود دعوت کنید تا در آن شرکت کنند. از آنها بخواهید به این پرسش ها پاسخ دهند و دربارۀ آنها بایکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازید:
۱- در گذشته بیشتر احساس آرامش می کردید یا امروز؟
۲- خانواده های دیروز پایدارتر بودند یا خانواده های امروز؟
۳- چرا با وجود شرایط اقتصادی سخت به ویژه در زمان جنگ تحمیلی؛ خانواده ها گرایش بیشتری به فرزندآوری داشتند؟ و چه عواملی باعث تغییر این نگرش شده است؟
نتیجه تبادل نظر در خانواده را با همکلاسی های خود به اشتراک بگذارید.
احساس آرامش به عوامل فردی، تجربیات گذشته و شرایط زندگی بستگی دارد. برخی در سادگی گذشته آرامش مییافتند، در حالی که برخی دیگر با پیشرفت تکنولوژی و بهبود شرایط زندگی، آرامش بیشتری احساس میکنند.
۲) پایداری خانوادهها در گذشته اغلب به دلیل سنتها و ساختارهای اجتماعی محکمتر بود. امروزه، تغییرات اجتماعی و نقشهای جدید زنان، پایداری خانواده را به عوامل متنوعی وابسته کرده است.
۳) در گذشته، فرزندآوری به عنوان تضمین آینده، نیروی کار و حفظ نسل اهمیت بسیاری داشت. اما با تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، نگرشها تغییر کرده و عوامل مختلفی مانند هزینههای بالا، زیرساختهای ضعیف و نگرش جامعه، بر کاهش تمایل به فرزندآوری تأثیر گذاشته است.
قبلاً خانوادهها دوست داشتند بچههای زیادی داشته باشند، اما حالا شرایط فرق کرده است. هزینههای زندگی بالا رفته و بچهدار شدن خیلی گران شده است. علاوه بر این، پیدا کردن کار خوب و امکانات خوب برای بچهها سخت شده است. به همین دلیل، خیلی از خانوادهها ترجیح میدهند بچه کمتری داشته باشند یا اصلاً بچهدار نشوند.
جواب بررسی کنید صفحه ۱۲۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم
باورها و نگرش های مذهبی یکی از عوامل فرهنگی مؤثر بر افزایش جمعیت است. بررسی کنید در چند دهۀ اخیر، هر یک از ادیان اسلام، مسیحیت و یهود جهت گسترش جمعیت پیروان خود از چه ساز و کارهای فرهنگی بهره گرفته اند؟
باورها و ارزشهای مذهبی به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی هویت فرهنگی، تأثیر شگرفی بر رفتارهای فردی و اجتماعی از جمله تصمیمگیری در مورد فرزندآوری دارند. بررسی برخی از سازوکارهایی که ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهودیت) برای تشویق به فرزندآوری و گسترش جمعیت پیروان خود به کار میبرند:
۱) فرزندآوری به عنوان یک فریضه الهی: در بسیاری از متون دینی، فرزندآوری به عنوان یک فرمان الهی و وظیفهای مقدس برای حفظ بقای دین و جامعه مذهبی مطرح شده است. وعده پاداش اخروی برای کسانی که به تولید نسل میپردازند، انگیزهای قوی برای افزایش نرخ باروری در جوامع مذهبی ایجاد میکند.
۲) همیت خانواده در ساختارهای اعتقادی: ادیان ابراهیمی، خانواده را به عنوان کوچکترین واحد جامعه و بستری برای تربیت نسل آینده و انتقال ارزشهای دینی معرفی میکنند. این ادیان با تاکید بر ارزشهایی مانند وفاداری، احترام متقابل و گذشت، به دنبال تقویت بنیان خانواده و کاهش نرخ طلاق هستند.
۳) ترویج ارزشهای اخلاقی و اجتماعی: بسیاری از ارزشهای اخلاقی ترویج شده در ادیان ابراهیمی (مانند عفت، صداقت، عدالت و…) به طور مستقیم یا غیرمستقیم با فرزندآوری مرتبط هستند. با ترویج این ارزشها، جوامع مذهبی به دنبال ایجاد محیطی امن و پایدار برای رشد و تکامل فرزندان هستند که به نوبه خود بر تصمیمگیری افراد برای فرزندآوری تأثیر میگذارد.
۴) بهرهگیری از ابزارهای ارتباطی: ادیان ابراهیمی از رسانههای مختلف (مانند مساجد، کلیساها، کنیسهها، رسانههای دیجیتال و…) برای ترویج باورهای خود و تشویق پیروان به فرزندآوری استفاده میکنند. این رسانهها با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، مفاهیم پیچیده دینی را برای عموم مردم قابل درک میسازند.
باورهای مذهبی به عنوان یک عامل اجتماعی و فرهنگی، نقش مهمی در شکلگیری نگرش افراد نسبت به فرزندآوری ایفا میکنند. ادیان ابراهیمی با بهرهگیری از سازوکارهای مختلف، از جمله تاکید بر فرزندآوری به عنوان یک فریضه الهی، اهمیت خانواده، ترویج ارزشهای اخلاقی و استفاده از ابزارهای ارتباطی، توانستهاند بر تصمیمگیری افراد در مورد تعداد فرزندان تأثیر بگذارند.
جواب گفتگو کنید صفحه ۱۲۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
چرا با وجود اینکه خانوادۀ ایرانی همچنان فرزند را ارزشمند و مطلوب می داند، اما در عمل تمایل به فرزندآوری در بین آنها کاهش یافته است؟
کاهش چشمگیر نرخ فرزندآوری در ایران، موضوعی است که نگرانیهای جدی را در پی داشته است. دلایل این پدیده پیچیده و چند وجهی بوده و به عوامل مختلفی مرتبط است. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین دلایل این تغییر رویکرد میپردازیم:
۱) تغییر سبک زندگی و اولویتها: با تحولات اجتماعی و فرهنگی، سبک زندگی افراد به طور قابل توجهی تغییر کرده است. بسیاری از زوجهای جوان، به دنبال کسب تجربههای جدید، پیشرفت شغلی و استقلال مالی هستند. این اولویتهای جدید، گاه جایگزین فرزندآوری میشود.
۲) هزینههای سنگین فرزندپروری: هزینههای مربوط به بارداری، زایمان، تغذیه، آموزش و پرورش کودکان به طور چشمگیری افزایش یافته است. این هزینهها، به ویژه در شرایط اقتصادی نامناسب، فشار زیادی را بر دوش خانوادهها وارد کرده و آنان را از تصمیم به فرزندآوری منصرف میکند.
۳) افزایش سطح تحصیلات و حضور زنان در بازار کار: تحصیلات بالاتر زنان و افزایش حضور آنها در بازار کار، به تغییر نقشهای جنسیتی و افزایش استقلال اقتصادی آنان منجر شده است. این تغییرات، بر تصمیمگیری در مورد فرزندآوری تأثیرگذار بوده و ممکن است موجب تاخیر یا اجتناب از فرزندآوری شود.
۴) نگرانیهای آیندهنگرانه: بسیاری از زوجهای جوان، نگران آینده نامعلوم و مشکلات اقتصادی هستند. ترس از ناتوانی در تأمین نیازهای فرزندان در آینده، یکی از دلایل اصلی کاهش تمایل به فرزندآوری است.
۵) تغییر نگرش به خانواده و فرزندآوری: نگرش افراد نسبت به خانواده و فرزندآوری نیز دستخوش تغییر شده است. برخی از افراد، خانوادههای کوچکتر را ترجیح میدهند و معتقدند که داشتن فرزند، آزادی و استقلال آنها را محدود میکند.
۶) عوامل اجتماعی و فرهنگی: عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند افزایش سن ازدواج، کاهش حمایتهای اجتماعی از خانوادهها و تغییر در ارزشهای فرهنگی نیز در کاهش نرخ فرزندآوری نقش دارند.
جواب گفتگو کنید صفحه ۱۲۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم
فیلم های سینمایی زیر را تماشا کنید. رسانه در موضوع فرزندآوری چه نقشی می تواند داشته باشد؟ دربارۀ آن در کلاس بحث کنید.
رسانه به عنوان یکی از قدرتمندترین ابزارهای شکلدهی افکار عمومی، نقش بی بدیلی در ترویج فرزندآوری و بهبود کیفیت زندگی خانوادهها ایفا میکند. با نفوذ در لایههای مختلف جامعه و تأثیرگذاری بر باورها، نگرشها و رفتارها، رسانه میتواند به عنوان یک عامل تغییرساز مثبت عمل کند.
۱) اطلاعرسانی هدفمند و جامع: ارائه اطلاعات دقیق، بهروز و علمی درباره تمام جوانب فرزندآوری از دوران بارداری تا تربیت کودک، به والدین کمک میکند تا آگاهانهترین تصمیمها را بگیرند. از تغذیه دوران بارداری تا روشهای تربیتی مؤثر، رسانه باید طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با فرزندآوری را پوشش دهد. با شناخت دغدغهها و سوالات والدین، رسانه میتواند محتوایی تولید کند که به طور مستقیم به نیازهای آنها پاسخ دهد.
۲) الگوسازی مثبت و واقعبینانه: ارائه تصویر واقعی و الهامبخش از خانوادههای موفق و شاد، میتواند به عنوان یک انگیزه قوی برای فرزندآوری عمل کند. نمایش نقش فعال پدران در تربیت فرزندان، به تغییر نگرشهای سنتی و تقویت بنیان خانواده کمک میکند. ارائه الگوهایی از خانوادههای با ساختارهای مختلف (تکوالد، خانوادههای دارای فرزندخوانده و…)، به کاهش احساس انزوا در خانوادههای خاص کمک میکند.
۳) ارتقای مهارتهای فرزندپروری: همکاری با متخصصان کودک و نوجوان برای تولید محتواهای آموزشی جذاب و کاربردی. آموزش مهارتهای ارتباطی موثر بین والدین و فرزندان، به تقویت پیوند عاطفی و رشد سالم کودکان کمک میکند. ارائه راهکارهای عملی برای مدیریت مشکلات رایج در فرزندپروری، به افزایش اعتماد به نفس والدین منجر میشود.
۴) تغییر نگرشهای اجتماعی: تبدیل فرزندآوری از یک وظیفه به یک انتخاب آگاهانه و لذتبخش. تقویت ارزشهایی مانند عشق، احترام، همدلی و همکاری در خانواده.
۵) ایجاد جامعهای حمایتگر از خانوادهها: تشویق جامعه به ایجاد فضایی امن و حمایتی برای خانوادهها. ایجاد بستری مناسب برای اینکه والدین بتوانند همزمان به کار و خانواده خود بپردازند. رسانه میتواند با اطلاعرسانی درباره سیاستهای حمایتی دولت، به افزایش آگاهی عمومی و مطالبهگری در این زمینه کمک کند.
جواب گفتگو کنید صفحه ۱۲۶ تحلیل فرهنگی دوازدهم
به نظر شما در جهت افزایش جمعیت، بهتر است تمرکز قوای سه گانه نظام، روی فرهنگ سازی و اقدامات فرهنگی باشد یا وضع قوانین و مقررات؟ چند دلیل بیاورید.
مسئله کاهش جمعیت، یک چالش پیچیده و چند وجهی است که نیازمند رویکردی جامع و مبتنی بر شواهد است. اگرچه فرهنگسازی و اقدامات فرهنگی نقش مهمی در شکلدهی نگرشها و رفتارهای اجتماعی ایفا میکنند، اما به تنهایی نمیتوانند به عنوان راهحل کامل برای این مسئله مطرح شوند.
دلایل تاکید بر رویکرد جامع:
۱) اثرات طولانیمدت: فرهنگسازی تغییرات پایدار و عمیقی در جامعه ایجاد میکند که فراتر از سیاستها و قوانین مقطعی است.
۲) تقویت همبستگی اجتماعی: با ایجاد یک اجماع فرهنگی در مورد اهمیت فرزندآوری، افراد احساس تعلق بیشتری به جامعه کرده و انگیزه بیشتری برای مشارکت در افزایش جمعیت پیدا میکنند.
۳) تغییر نگرشها: فرهنگسازی میتواند نگرشهای منفی نسبت به فرزندآوری را به نگرشهای مثبت تبدیل کند و افراد را به داشتن فرزندان بیشتر ترغیب کند.
۴) پذیرش قوانین و مقررات: زمانی که قوانین و مقررات مربوط به افزایش جمعیت با فرهنگ و ارزشهای جامعه همسو باشند، احتمال پذیرش و اجرای آنها توسط مردم بیشتر خواهد بود.
گام به گام درس چهارم «ما و دگرگونی های فرهنگی» تحلیل فرهنگی دوازدهم
در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۲۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم
با مطالعه تفاسیر قرآن کریم، آیه ۱۱ سوره رعد را از منظر فرهنگی، بررسی کرده و پیامهای مرتبط با موضوع «ما و دگرگونیهای فرهنگی» را استخراج نمایید. «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»
منظور از آیه این است که خداوند به انسان ها نعمت و فرصت و حکمت داده است تا از این نعمت ها در جهت پیشرفت و ترقی و یا برعکس در جهت هدر دادن نعمت های خداوند استفاده کنند، انتخاب با خود مردمان یک سرزمین و یک جامعه است.
جواب بررسی و تحقیق صفحه ۱۳۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
«مسئله» زیر را بررسی و در کلاس گفتگو کنید:
گاهی برخی از افراد، در تغییر ظاهر خود و سبک زندگی خویش، حتی از غربیان نیز، غربیتر عمل میکنند، ولی فقط در تبعیت از سبک زندگی این شیوه را بر میگزینند اما در پذیرش و ترویج دستاوردها و ارزشهای مثبت فرهنگ غرب در جامعه کوتاهی میکنند.
آنان وسیلهی نقلیهی صد سال پیش خود را که درشکه بود، با ماشین آخرین مدل غربی عوض کردهاند، و از سونا، جکوزی، تلفن همراه، اینترنت و آخرین نمونهها استفاده میکنند، اما از نظم و انضباط و انتقادپذیری تبعیت نمیکنند، در کار و زندگی یک دیگر دخالت میکنند، عقاید دیگران را تحمل نمیکنند و سختکوشی و مسئولیتپذیری اجتماعی کمتری دارند.
تفکر علمی و منطقی را در زندگی فردی و اجتماعی خود حاکم نمیکنند، علّت این تناقض در رفتارها چیست؟
اشاره به تناقضات در رفتار ایرانیان دارد. دلیل اصلی بیشتر تضادها، شکاف بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی جامعه است. زیرا در جامعه چنان شکاف عمیقی بین فرهنگ واقعی و حوزه زندگی مردم و حوزه ارزشها و آرمانهای آنان وجود دارد که علل و عوامل درونی و بیرونی پدید میآید و پرداختن به آن زمان زیادی می خواهد و بحث مفصلی است.
پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۳۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم
۱- نقش ائمهی معصومین پس از پیامبر اکرم (ص)، در تبیین مسائل جدید و سازگار نمودن معارف اسلامی و فرهنگ دینی، با شرایط و اقتضائات زمان، چگونه بوده است؟
در مکتب اسلام به همه عرصه های زندگی اعم از فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی پرداخته شده است. نقش ائمه (ع) شناسایی نیازهای متغیر متناسب با شرایط زمان و بیرون آوردن جامعه از سکون و ایستایی بود.
۲- در دورهی طلایی تمدن اسلامی (قرن چهارم و پنجم هجری) واکنش مسلمانان در مواجهه با فرهنگ یونان و روم چگونه بوده است؟
هنگامی که مسلمانان با علم یونانی مواجه شدند، کتاب های خود را ترجمه کردند. اول طالع بینی و پزشکی، بعد پزشکی و فلسفه.
جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۳۴ تحلیل فرهنگی
«مسئله» زیر را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و در کلاس گفتگو کنید: گاهی نمادها، الگوها، ارزشها و باورهایی که با معیارها و شاخصهای خانواده در فرهنگ اسلامی ایرانی همخوانی ندارند و قابل پذیرش نیستند، در جامعه ما ترویج و تبلیغ میشوند. مسئولیت ما در رویارویی با این «مسائل» چیست؟ ما چه واکنشی باید بروز دهیم؟ چگونه میتوانیم از ظرفیت «امر به معروف و نهی از منکر» با رعایت شرایط آن، استفاده کنیم؟
- با شناخت فرهنگ خود و ارزشمند دانستن عناصر فرهنگی خود
- داشتن خودباوری فرهنگی
- ایجاد زمینه بروز شایستگی ها و ظرفیت های خود
جواب بخوانید و پاسخ دهید صفحه ۱۳۵ تحلیل فرهنگی
۱- در سند «سفر کپکان» به کدام فرق خلبانان ایرانی قبل از انقلاب با خلبانان ایرانی بعد از انقلاب تصریح می شود؟
در سند «سفر به کپکان» تصریح میشود که قبل از انقلاب، خلبانان ایرانی فقط باید دستورات را انجام می دادند ولی حالا میتوانند تصمیم بگیرند که آیا پرواز لازم و خوب است یا نه.
۲- چگونه فرهنگ خودباوری و استقلال خواهی ایرانیان، باعث شکست هژمونی آمریکا در ایران شد؟
انقلاب اسلامی ایران، تحولی بنیادین در ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور ایجاد کرد. یکی از مهمترین نتایج این انقلاب، تغییر در روحیه مردم و تقویت روحیه خودباوری و استقلالطلبی بود. این تغییر، نقش مؤثری در شکست تلاشهای آمریکا برای حفظ نفوذ خود در ایران داشت.
دلایل اصلی این شکست عبارتند از:
۱) تغییر در روحیه مردم: پس از انقلاب، مردم ایران به جای پذیرش سلطه بیگانه، بر حفظ استقلال و منافع ملی خود تأکید کردند. این تغییر رویکرد، مانع از نفوذ و نفوذ مجدد قدرتهای خارجی به ویژه آمریکا شد.
۲) افشای نقش مخرب آمریکا: با انتشار اسناد و شواهد مختلف، نقش آمریکا در دخالت در امور داخلی ایران و تلاش برای براندازی نظام جمهوری اسلامی آشکار شد. این امر، به افزایش آگاهی عمومی درباره اهداف شوم آمریکا و تقویت مقاومت مردم در برابر آن منجر شد.
۳) تغییر در ساختار قدرت: با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی، ساختار قدرت در ایران متحول شد و نهادهای جدیدی با رویکرد استقلالطلبی به قدرت رسیدند. این نهادها، جایگزین ساختارهای وابسته به آمریکا شده و مانع از نفوذ مجدد این کشور در امور داخلی ایران شدند.
جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۳۶ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم
با بررسی زندگی یکی از شخصیتها و دانشمندان جوان کشور که عمر خود را صرف فعالیتهای علمی کردند مانند: سعید کاظمی آشتیانی، شهید مجید شهریاری، شهید حسن تهرانی مقدم، مریم میرزاخانی و… نقش آنان را در تقویت خودباوری فرهنگی و رشد و توسعه کشور تبیین نمایید.
حسن طهرانی مقدم در سال ۱۳۳۸ در محله سر چشمه تهران به دنیا آمد به علت شغل پدرش که خیاطی بود ابتدا به محله شکوفه و بعد به محله بهارستان نقل مکان کردند و مقاطع ابتدایی و دبیرستان را در همین منطقه سپری کرد.
در سال ۱۳۴۸ در مسجد زینب کبرا ی سرچشمه در مکتب آیت الله سید علی لواسانی و مدیر مسجد تعلیمات دینی را آموخت و به همراه برادرش در گروه سرود مسجد شروع به فعالیت کرد و در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد و در مراسم استقبال از امام (ره) به اجرای برنامه پرداخت.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سن ۲۱ یک سالگی به خدمت در سپاه مشغول شد، در دوران جنگ پس از عملیات ثامن الائمه متوجه ضعف آتش پشتیبانی در خطوط مقدم جنگ شد و در پاییز سال ۱۳۶۰ یک طرح ساماندهی آتش پشتیبانی ره به صورت سنجیده و مدون به سردار حسن باقری ارائه داد.
سپس در سال ۱۳۶۲ ماموریت راه اندازی و ساماندهی موشکی زمین به زمین سپاه را به ایشان دادند بدین ترتیب در ۲۱ اسفند سال ۱۳۶۳ اولین موشک ایران به کرکوک شلیک شد.
سردار حسن طهرانی مقدم در سال ۱۳۶۴ و پس از دستور امام (ره) در خصوص تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران ایشان به سِمت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد.
محمد تهرانی مقدم برادر شهید حسن طهرانی مقدم در خصوص تهدید تاج حسن از سوی منافقین میگویند که برادرم بارها از جانب گروهک تروریستی منافقین به دلیل آن موشکی به مقر منافقین در داخل خاک عراق زد تهدید شد همان شب رادیو منافقین اعلام کرد که طهرانی مقدم را میزنیم و هنگامی که ترور شهید صیاد شیرازی را طراحی کردند همزمان طرح ترور حسن طهرانی مقدم را نیز برنامه ریزی میکردند که میخواستند هر دوی آنها ترور شوند، اما یک گروه از انها دستگیر شد.
پس از حادثه پادگان شهید مدرس و شهادت حسن طهرانی مقدم آمار شهدا ۱۷ نفر اعلام شد اما پس از آمار بالای مفقودین و تجسس در بخشهای تخریب شده پادگان شهید مدرس ۳۹ نفر در این حادثه به شهادت رسیدند که هر ۳۹ نفر نقش مهمی در توان موشکی ایران داشتند و به شهدای اقتدار معروف شدند.
از جمله یاران شهید حسن طهرانی میتوان از شهیدان سید رضا میرحسینی، بایرام علی صفری، سعید نبی پور خمامی، مهدی نواب، مرتضی محمد رضاپور، وحید رنجبر، رسول بهرودی، محمد غلامی، اسماعیل محمدی، ستار ناصری، علی اصغر منصوریان، محمود شجاعی، امید طلائیان، بهلول محمودی، محمد سلگی، سید محمد حسینی، محمود داسدار، حسین امین شرعی، سید محمد حسین فردویی، رضا ناری شورابی، مسیح الله قهرمانی، رضا محمد زاده، جواد سلیمی، مهرداد مصطفوی، محمدرضا میری، مهدی گلستانی، بهزاد ملا نوروزی، یوسف قارلوقی، میثم شیر محمدلو، مهدی حاتمی نسب، میثم جهانگیری نام برد.
در میان این شهیدان، شهید مهدی نواب مشاور و مسئول آزمایشگاه پژوهشکده و تست سوخت، شهید محمد سلگی فرمانده ترابری و ماشینهای سنگین سازمان جهاد خودکفایی سپاه، شهید مهدی دشتبان زاده فرمانده پادگان شهید مدرس از شاخصترین یاران طهرانی مقدم محسوب میشوند.
همچنین مشاهده کنید:
گام به گام فصل اول تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
✅ به پایان گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.