اخبارعلمی

گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم ✳️ درس ۱، ۲ و ۳

پاسخ سوالات درس اول، دوم و سوم فصل «تحولات فرهنگی» کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

پاسخ فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی : در این بخش به سوالات درس اول «تغییرات و تحولات فرهنگی»، درس دوم «ارتباطات فرهنگی» و درس سوم «نقش رسانه ها در تحولات فرهنگی» پاسخ داده شده است. برای مشاهده با آموزش و پروش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: گام به گام فصل اول تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام درس اول «تغییرات و تحولات فرهنگی»

در این بخش سه فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب گفتگو کنید صفحه ۴۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم

چه نمادها و هنجارهایی را در زندگی ما ایرانیان می‌شناسید که در چند گذشته از جامعه طرد شده و کنار گذاشته شده است؟ و چه نمادها و هنجارهایی را می‌شناسید که مجدداْ از گذشته‌های دور، به زندگی امروز ما راه پیدا کرده‌اند؟

– نماد پرچم که از قبل انقلاب نسبت به حالا تغییر کرده است.
– نوع پوشش که از قبل انقلاب نسبت به حالا تغییر داشته است.
– نظام بانکداری قبل از انقلاب نسبت به حالا تغییراتی داشته است.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۴۲ فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

همان گونه که می دانید پیامبران الهی برای تغییر «فرهنگ غیرالهی» و شرک‌آلود مبعوث شده‌اند تا آن‌را به «فرهنگ توحیدی» و خدامحور تبدیل کنند. پیامبر اکرم (ص) نیز این رسالت را به عهده داشت تا «فرهنگ جاهلیت» را به «فرهنگ توحیدی» تغییر دهد. به نظر شما «فرهنگ جاهلیت» قبل از بعثت پیامبر عزیز اسلام چه ویژگی هایی داشت؟ و کدام یک از این ویژگی‌ها با وجود تلاش پیامبر اعظم (ص) تا پس از رحلت ایشان ادامه یافت؟ چرا؟

شرک و بت پرستی و نگاه نژادی و قبیله از از اعتقادات و ارزش های بنیادین فرهنگ جاهلیت بود. پیامبر اعظم (ص) در طول ۲۳ سال رسالت خویش، مردم شبه جزیره عربستان را به توحید و یکتا پرستی دعوت کرد و از جامعه ای که ویژگی اصلی آن شرک و بت پرسی بود، جامعه ای مبتنی بر توحید و اعتقاد به خدای یگانه ساخت. اما دیگر ارزش ها، هنجارها و رفتارهای جاهلی از جمله نگاه نژادی، قبیله ای، جنسیتی و … پس از حاکم شدن حکومت اسلامی از بین نرفت و در پوشش نفاق خزید.

به گونه ای که ارزش های مذکور، در دوران خلافت، دوباره در جامعه اسلامی نمایان شد؛ زیرا اکثریت مردم شبه جزیره عربستان صرفا در لایه های سطحی و فرهنگ محسوس خویش، اسلام را پذیرفته بودند و هنوز در لایه های بنیادین و در سطح عقاید و باورها، به ارزش های جاهلی ابا و نیکان خویش وابسته بودند.

جواب تحقیق کنید صفحه ۴۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

با گسترش ساخت آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی، مناسبات انسانی در این مجموعه‌ها، تغییر کرده است. از منظر تاخر فرهنگی، پدیده آپارتمان‌نشینی و فرهنگ آن‌را، تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.

پدیده تاخر فرهنگی یا همان عقب ماندگی فرهنگی در کشورهای جهان سوم رایج است. بر اساس این تعریف، تأخر فرهنگی به شرایطی اطلاق می شود که اجزا و عناصر فرهنگی یک پدیده دیرتر از اجزای مادی آن وارد زندگی مردم می شود.

اگر بخواهیم پدیده تاخر فرهنگی را درباره آپارتمان نشینی بیان کنیم می توانیم بگوییم که بخش مهمی از زندگی شهری در سال های اخیر ساخت آپارتمان ها آپارتمان نشینی است و آپارتمان سازی ارتباط مستقیمی با تراکم شهری دارد و هر چه تعداد افراد بیشتری در فضای محدود شهر سکنی یابند، توسعه مادی شهر به جای حرکت در عرض مجبور به حرکت در ارتفاع می شود.

انسان ها در صورت مواجه با هر کمبود و نیازی تمهیدات خاص همان شرایط را در پیش می گیرند. آپارتمان ها محصول کمبود فضای شهری هستند. علاوه بر این، زندگی شهری امروزه مستلزم استفاده از امکانات و خدمات در یک منطقه متمرکز است. یعنی برای استفاده از خدمات، همه در محدوده شهر جمع می شوند تا دسترسی شهروندان به آنها افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایل افزایش ساخت و ساز مسکن در سال های اخیر به مسائل فرهنگی مربوط می شود. فرهنگ نسل جوان کنونی فرهنگ زندگی مستقل است. این فرهنگ که برخاسته از سیستم خانواده هسته ای است و نمی تواند زندگی با والدین و نسل های گذشته را تحمل کند. همچنین امروز زن و شوهر های جوان هر طور که شده می خواهند مستقل زندگی کنند.

این استقلال زوجین به آنها اجازه می دهد در مناطق کوچک اما مستقل زندگی کنند و آپارتمان ها بهترین پاسخ به این نیاز نسل جوان هستند. طبق آمار و شواهد، ساختمان های آپارتمانی در شهرهای شلوغ بیشتر دیده می شود.

در شهرهای بزرگی مانند تهران آپارتمان های زیادی در کنار هم و در فاصله کم ساخته می شوند. شهرهای استان مازندران نیز در این زمینه به سرعت در حال توسعه هستند و به هر حال در حال تبدیل شدن به شهرهایی با آپارتمان های بسیار هستند. مهم ترین جنبه زندگی آپارتمانی حس مشترک بودن زمین زندگی است.

همه‌ی افراد ساکن در یک آپارتمان میزان مشترکی از اشتراک فضایی را تجربه می کنند. آنها هر روز در یک جاده و فضای مشترک تردد می کنند و از فضاهای خاصی مانند پله ها و پارکینگ ها استفاده می کنند. این افراد لزوماً با یکدیگر فامیل نیستند و ممکن است از فرهنگ های مختلف باشند. این است که مهم ترین معضل آپارتمان نشینی یعنی کنار آمدن فرهنگ ها و تربیت های مختلف بروز می یابد.

به همین دلیل در ابتدای این مقاله به پدیده «تاخر فرهنگی» اشاره شد. فرهنگ آپارتمان نشینی چیزی نیست که بتوان در یک یا دو ماه ایجاد کرد. به همین دلیل است که امروزه پدیده عقب ماندگی فرهنگی در زندگی مردم نمایان است. در آپارتمان ها گاهی ۲۰ خانواده در ۲۰ واحد آپارتمان زندگی می کنند. این بدان معنی است که ۲۰ سبک رفتاری متمایز در این محدوده وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر در تضاد هستند.

کم نیستند آپارتمان هایی که در آن ها میان ساکنان برخوردهایی یافت می شود. ساکنان بر سر مسائل متعددی همچون استفاده از پارکینگ، مبلغ شارژ، سهم هر واحد از مبلغ گاز یا آب مشترک، و موارد بسیار دیگر به مشکل بر می خورند. تمام مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد و بسیاری از مشکلات دیگر چیزهای ناگواری است که در زندگی آپارتمان نشینی وجود دارد. اینجاست که بحث دائمی قانون یا فرهنگ مطرح می شود.

آیا برای حل مشکلات عدیده زندگی آپارتمانی و عدم برخورد ساکنان با یکدیگر باید قانون عامی وجود داشته باشد که روابط میان ساکنان را تنظیم کند؟ یا باید فرهنگ مناسب آپارتمان نشینی را تحت کنترل روابط قرار داد؟ به نظر می رسد که هر دو عنصر فوق مورد نیاز است. از سویی باید قانون عام و جامعی بر اساس مشکلات آپارتمان نشینی امروز وضع شده و تمامی ساکنان را مقید به پیروی از آن کند.

به عنوان مثال در این قانون باید قید شود که میزان سهم هر کس از مبلغ آب یا گاز بر اساس فرمولی خاص و یکسان محاسبه شود. از سوی دیگر باید در جهت شکل گیری نوعی فرهنگ مناسب آپارتمان نشینی تلاش کرد. همچنین مسائل فرهنگی نیز باید در ارتباط و آموزش کودکان و نوجوانان لحاظ شود.

گام به گام درس دوم «ارتباطات فرهنگی»

در این بخش هفت فعالیت برای شما در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

پاسخ بررسی کنید صفحه ۴۸ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

پدیده «کار فصلی» و مهاجرت از روستا به شهر را از منظر فرهنگی بررسی کرده و آثار مثبت و منفی آن را تجزیه و تحلیل کنید.

مهاجرت، عامل پیدایش و حضور کارگران فصلی مهاجر در شهرهاست. این افراد ظاهرا در شهرها هستند ولی جذب متن شهر نمی شوند و با وجود آن که در متن شهر هستند، در حاشیه آن به سر می برند و در عین حال که در حاشیه هستند، در متن آن قرار دارند. این افراد از لحاظ اجتماعی و اقتصادی آسیب پذیرند و نسبت به کارگران بومی علی رغم ساعات کاری بیشتر و انجام کارهای سخت و خطرناک، از دستمزدهای کم تری برخوردارند.

عدم امنیت شغلی و شرایط ناپایدار فعالیت، موجب می شود که آن ها به منظور کسب درآمد بیشتر و تلاش برای به دست آوردن حداقل پس اندازی برای خود و خانواده که معمولا در مبدا زندگی می کنند، تن به کارهای بسیار خطرناک و سخت بدهند و به لحاظ عدم برخورداری از تغذیه، بهداشت و مسکن مناسب از نظر روحی و روانی بسیار آسیب پذیر شوند.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۴۹ فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

گسترش «حجاب و پوشش اسلامی» در کشورهای اروپایی چرا اتفاق می‌افتد؟ علت استقبال زنان و دانشجویان غربی از این نوع پوشش چیست؟ چرا برخی از حکومت‌ها و دولت‌های اروپایی از ورود دانشجویان محجبه به دانشگاه‌ها جلوگیری می‌کنند؟

گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

جواب قسمت اول : به دلیل وجود اشاعه فرهنگی و تبادل فرهنگی.
جواب قسمت دوم : گسترش اسلام در کشورهای غربی و استقبال برخی جوانان تحصیل کرده از آموزه های اصیل اسلام.
جواب قسمت سوم : زیرا حجاب را نماد و نشانه اسلام می دانند و گسترش حجاب نشانه گسترش اسلام در این کشورهاست. لذا برای جلوگیری از نفوذ و گسترش اسلام از توسعه حجاب اسلامی جلوگیری می شود.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۵۰ کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم

محل زندگی شما، مهاجرپذیر است یا مهاجر فرست؟ در محل سکونت شما چه اقوامی زندگی می‌کنند و چه خرده فرهنگ‌هایی دارند؟ مهاجران و اقوام مختلف چه عناصری را اشاعه می‌دهند؟ تبادل فرهنگی بین آن‌ها چگونه اتفاق می‌افتد؟

شهری که ما در آن زندگی می کنیم مهاجرانی را از برخی مناطق روستایی و مناطق همجوار می پذیرد و به اصفهان و شهرهای بزرگ و پایتخت کشور می فرستد. اقوام ترک، لر و فارس در شهری که ما زندگی می کنیم زندگی می کنند. هر یک از این اقوام خرده فرهنگ هایی دارند و برخی از آداب و رسوم، مانند جشن ها، مراسم ازدواج و عزاداری را به تصویر می کشند و برخی کلمات و ضرب المثل هایی بین این اقوام رد و بدل می شود.

جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۵۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم فصل ۲

حدیث پیامبر اکرم (ص) در زمینه علم‌آموزی از دیگران را که فرمودند: «اطُلبُ العِلمْ وَلوَ بَِالصّینَِ»، از منظر تبادل فرهنگی تجزیه و تحلیل کنید.

شرط اصلی در تبادل فرهنگی این است که با حفظ باورهای بنیادین، تبادل در سطح برخی عناصر سازگار با عناصر بنیادین فرهنگی صورت بگیرد. در این حدیث توصیه پیامبر (ص) این است که چون علم آموزی با بنیانهای اصلی دین اسلام سازگار است لذا مسلمین می توانند عناصر مربوط به علم را از فرهنگ های غیر دینی نیز اخذ نمایند.

جواب بیندیشید صفحه ۵۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم

با توجه به راهبرد اسلام هراسی و ایران هراسی، که توسط امپریالیسم فرهنگی علیه کشور ما به‌کار گرفته شده است، برای خنثی‌سازی آن و اثربخش کردن ارتباطات و تعاملات فرهنگی، چه تدابیری باید اندیشیده شود و از کدام ویژگی‌های فرهنگی ایران و کدام روش‌ها می‌توان استفاده کرد؟

۱- راهکار اجتماعی: ما باید به ارزش‌های اسلامی و ایرانی خود پایبند باشیم تا آنها به پیشرفت و تأثیر مثبت فرهنگ ما در داخل و خارج پی ببرند.
۲- راهکار سیاسی و بین المللی: برای تقویت روابط مسالمت آمیز با غرب و کاهش اسلام هراسی دو راه حل سیاسی و فرهنگی پیشنهاد می شود. راه حل سیاسی مبتنی بر دیپلماسی عمومی و نقش آن است تا بتوان از آن برای ترسیم چهره واقعی اسلام در برابر جهان غرب استفاده کرد. راهکار فرهنگی مورد تاکید دیپلماسی فرهنگی، استفاده از آموزه های غنی فرهنگی اسلام و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اسلام هراسی غربی است که می توان از آن برای دستیابی به شرایط مطلوب در روابط جهان اسلام و غرب استفاده کرد.

جواب بررسی و تحقیق کنید صفحه ۵۲ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

۱- دو نمونه از هجوم فرهنگی نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی ایران در دهه‌های گذشته را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. با توجه به سطوح و لایه‌های فرهنگ، این هجوم بیش تر معطوف به کدام لایه است؟ چرا؟

حمله به لایه های عمیق فرهنگ اسلامی مانند مقام نبوت، مقام امامت و ولایت. مثل ساخت فیلم ضد ایرانی «سیصد و ساخت فیلم «آرگو».

۲- به چند گروه تقسیم شوید و هر گروه با انتخاب یکی از موضوعات زیر، در مورد تهاجم فرهنگی کشورهای سلطه‌گر علیه کشورهای اسلامی، تحقیق کند. سپس نتایج را در کلاس ارائه کنید.

هر گزینه ای که انتخاب شود، در نهایت نتایج زیر حاصل می شود:
نظام حاکم با طراحی و اجرای پروژه جهانی شدن سعی در جهت دهی به فرهنگ و تفکر خود نسبت به جهان دارد. بنابراین اساس دیپلماسی فرهنگی و گسترش آن در عصر جدید بر نفی جهانی شدن و حاکمیت فرهنگ نظام سلطه جهان استوار است و با شناخت و احترام به فرهنگ های دیگر، زمینه تعاملات فرهنگی را فراهم می کند.

جواب بیندیشید صفحه ۵۴ فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

کدام یک از محصولات و مولفه‌های فرهنگی استان شما، قابلیت انتشار در سایر کشورها را دارد و چگونه می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای حفظ و ارتقای منافع ملی استفاده کرد؟

هنر، صنایع دستی، نمایش میراث فرهنگی و غیره اینها برخی از چیزهایی است که می توانیم آن ها انتشار دهیم.

گام به گام درس سوم «نقش رسانه ها در تحولات فرهنگی»

در این بخش نیز هفت فعالیت در کتاب برای شما در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۵۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم

به نظر شما، دانش‌آموزان دوره دبیرستان، چه میزان از وقت خود را در فضای مجازی (تلفن همراه، اینترنت و…) سپری می‌کنند؟ این حضور، چه تاثیری بر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی کاربران دارد؟ چه تأثیری بر مناسبات فرد با خانواده و دوستانش برجای می‌گذارد؟

برای دانستن میزان استفاده دانش آموزان از رسانه های مختلف می توان جدولی هفتگی تهیه نمود و در آن دانش آموزان میزان استفاده از این وسایل را به ساعت و یا دقیقه در آن درج نمایند. فرصت ها : تبادل سریع اطلاعات و دسترسی به دانش و اطلاعات در هر زمینه ای، ذخیره حجم بالای اطلاعات و…

با رویکرد فرهنگی، حضور در فضای مجازی را تجزیه و تحلیل کرده و فرصت‌ها و تهدیدهای آن را مشخص کنید.
در صورت منفعل بودن تمام فرصت ها به تهدید تبدیل شده و آسیب فرهنگی و ارزشهای بومی و تاریخی جامعه را بدنبال خواهد داشت.

جواب بررسی و تحقیق کنید صفحه ۵۹ فصل ۲ تحلیل فرهنگی

درباره واکنش رسانه‌های خارجی در خصوص «فتح خرمشهر» در دوران دفاع مقدس، گزارشی تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.

دفاع پرس در گزارش خود نوشت، رادیو دولتی انگلیس همزمان با آغاز عملیات بیت‌المقدس در ویژه برنامه‌ای با عنوان تحلیل جنگ ایران و عراق اعلام کرد که چنان‌چه ایرانیان درصدد باز پس گرفتن شهر خرمشهر برآیند، سخت‌ترین گردو را برای شکستن برگزیده‌اند. همین رسانه دو روز بعد از پیروزی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس و رسیدن به مهمترین هدف خود یعنی آزادسازی خرمشهر، عنوان داشت، از زمانی که خبرنگاران غربی از نیروهای عراقی در خرمشهر دیدن کرده و از روحیه خوب آن‌ها گزارش داده‌اند، بیش از سه یا چهار روز نمی‌گذرد که ناگهان همه شهر از دست عراقی‌ها بیرون کشیده شد.

همچنین خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس، چهارم خرداد ۱۳۶۱ در گزارشی از فرار سربازان عراقی از خرمشهر خبر می‌دهد که این موضوع دقیقاً برخلاف برنامه‌هایی بود که قرار بود در این منطقه شکل بگیرد. از طرفی رادیو دولتی صدای آمریکا نیز که از پیروزی رزمندگان اسلام در خرمشهر متعجب شده بود، بعد از مدتی سکوت در نهایت بعد از گذشت هشت روز از فتح خرمشهر در گزارشی اعلام کرد که با وجود مشکلات تدارکاتی، ناآرامی های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران در عملیات آزادسازی خرمشهر به گونه‌ای اعجاب‌آور عمل کرد.

از طرفی روزنامه گاردین انگلیس نیز در ویژه نامه خود درباره پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس بیان کرد که سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهم‌ترین افتخار جنگی عراق که ایرانی‌ها با باز پس گرفتن آن، این برگ برنده را که به وسیله آن عراق می‌کوشید ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.

به نظر شما گزارش‌ها و روایت‌های رسانه‌های خارجی از این واقعه، چه تأثیری بر اذهان عمومی داشته است؟
مردم دنیا با دلاوری ها، شهادت طلبی ها و شرایط دفاع از میهن اسلامی ایران آشنا شدند.

جواب تحقیق کنید صفحه ۶۰ کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم

زندگی در «اتاق شیشه‌ای» در عصر رسانه‌ها به چه معناست؟ «حریم خصوصی» در فضای مجازی، چه معنا و مفهومی دارد؟ و چگونه می‌توان از حریم خصوصی خود مراقبت کرد و وارد حریم خصوصی دیگران نشد؟

اتاق شیشه ای:‌ به از بین رفتن حریم خصوصی افراد گفته می شود که منجر به در معرض عموم قرار گرفتن حریم شخصی و خصوصی افراد می شود.

معنای حریم خصوصی در فضای مجازی: محدوده ای است از افکار، اندیشه ها، جسم و بدن، حیثیت و اعتبار، خلوت و تنهایی و … که فرد تمایل دارد از دسترس و نظارت دیگران دور باشد اما در فضای مجازی امکان ورود به این حریم و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی در کمترین زمان و با وضوح بالا ممکن شده است.

نحوه مراقبت از حریم خصوصی خود و دیگران: مجهز شدن به سیستم ها و برنامه های مخصوص به هر فضای رسانه های اجتماعی و جمعی، در این بین شبکه های اجتماعی از همه خطرناک تر است و در کمترین زمان اطلاعات شخصی فرد می تواند منتشر شود.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۶۱ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

آیا می‌توانید نمونه‌هایی از بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌ها، انیمیشن‌ها و کارتون‌هایی که توسط جهان غرب و صهیونیست‌ها علیه جوامع اسلامی ساخته می‌شود را نام ببرید و ابعاد ضد اسلامی و ضدایرانی و روش به کار رفته در آن‌ها را بررسی کنید؟ در صورت تمایل، با چند نفر از کاربران این بازی‌ها مصاحبه کنید و تأثیرات بازی‌ها را بر روحیه و اخلاق آن‌ها بررسی کنید.

از بازی های رایانه ای ضد ایرانی می توان به بازی بتل فيلد ۳ اشاره کرد. تصاویر این بازی اگرچه در دنیایی تخیلی اتفاق می‌افتد، اما تأثیر واقعی بر ذهن میلیون ها بیننده از کشورهای مختلف می‌گذارد که هیچ شناختی از منطقه خاورمیانه و کشور ایران ندارند.

بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آن ها، تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ایرانی ها می سازد که خلاف واقعیت است. نکته جالب در مورد این بازی این است که بیشتر مراحل بازی در ایران اتفاق می افتد. در بسیاری از نقاط دشمن ایرانی ها هستند و فارسی صحبت می کنند. در این بازی ایران به عنوان تهدیدی برای جامعه جهانی و آغازگر جنگ در اروپا معرفی می شود.

جواب تحقیق کنید صفحه ۶۲ فصل دوم تحلیل فرهنگی

۱- درباره «مرداک» غول رسانه‌ای جهان چه می‌دانید؟

رابرت مرداک استرالیایی است. مادرش یهودی و پدرش روزنامه نگار و صاحب روزنامه بود. او در ادامه شغل پدر امتیاز بیشتر روزنامه های استرالیا را خرید و سپس در انگلستان و آمریکا و اروپا به فعالیت رسانه ای ادامه داد. بعدها حوزه فعالیت خود را به شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای گسترش داد.

۲- نقش مخرب وی در تهاجم به فرهنگ‌های مستقل و آزادی‌خواه و گسترش امپریالیسم فرهنگی چیست؟

ترویج خانواده های بی سامان، تشویق و عادی سازی خیانت خانوادگی، عادی سازی سقط جنین، تشویق به خشونت در بین جوانان و …

جواب گفتگو کنید صفحه ۶۳ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

دو فیلم زیر را مشاهده و بررسی کنید و با مراجعه به نقدهایی که درباره آن‌ها در شبکه‌های مجازی و مجلات تخصصی وجود دارد، میزگرد فرهنگی تشکیل داده و درباره آن‌ها گفتگو کنید:

  • فیلم «تولد یک پروانه» به کارگردانی مجتبی راعی. ساخت سال ۱۳۷۶.ایران
  • فیلم «رهایی ازشاوشنگ» به کارگردانی فرانک دارابونت. ساخت ۱۹۹۴. میلادی
جواب سوالات فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

جواب : این دو فیلم به نوعی جنبه های عاطفی و فرهنگی کودکان را منعکس می کنند.

پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۶۴ فصل دوم تحلیل فرهنگی

دو مورد از شایعاتی را که در سال‌های اخیر توسط امپریالیسم خبری در جامعه منتشر شده است نام ببرید و چگونگی القای آن را تجزیه و تحلیل نمایید.

قسمت اول سوال، کار عملی و اختیاری است. یعنی دانش آموزان دو مورد شایعه خبری از رسانه های خارجی را انتخاب کرده و در کلاس مطرح می نمایند.

چگونه می‌توان جامعه را در برابر تهاجم امپریالیسم رسانه‌ای مصون ساخت؟

۱- اهمیت دادن به سواد رسانه ای
۲- آموزش سواد رسانه ای به فرزندان و دانش آموزان
۳- توجه به مسائل قشرهای حساس و آسیب پذیر مانند جوانان
۴- برنامه ریزی برای حفظ و گسترش اعتماد عمومی و …

✅ به پایان گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *