مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم ⚜️ درس ۱، ۲ و ۳

پاسخ سوالات درس اول، دوم و سوم فصل «فرهنگ ما ایرانیان» کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

پاسخ فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی : در این بخش به سوالات درس اول «تداوم و پیوستگی فرهنگی ما ایرانیان»، درس دوم «انسجام فرهنگی ما ایرانیان» و درس سوم «فرهنگ ما ایرانیان» پاسخ داده شده است. برای مشاهده با آموزش و پروش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم 

گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام درس اول «تداوم و پیوستگی فرهنگی ما ایرانیان»

در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب تحقیق و گفتگو کنید صفحه ۶۹ فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

ابیات زیر از رودکی را کامل کنید و شباهت و تفاوت زبانی و معنایی آن‌ها را با اشعار رایج امروز مشخص کنید:

ـ بوی جوی مولیان آید همی
بوی یار مهربان آید همی

ـ زمانه، چون نگری سر به سر همه پند است
به روز نیک کسان غم مخور، بسا کسا که به روزگار تو آرزومند است.

این ادبیات از رودکی است که در قرن چهارم هجری می زیسته است. ابیات وی از لحاظ ساختار زبانی و واج شناسی و نظام معنایی با ادبیات معاصر حاضر تفاوت چندانی ندارد و برای ما قابل فهم است که این اثبات پیوستگی فرهنگ ایرانی است.

پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۷۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم

به نظر شما، آداب و رسوم عید نوروز، چه نقشی در پیوستگی فرهنگی اقوام ایرانی دارد؟ از این مراسم، چگونه می‌توان برای تقویت پیوستگی با مردم سایر کشورهای حوزه تمدنی ایران، استفاده کرد؟

١- نوروز مهمترین عامل پیوند فرهنگی مردم ایران است و عناصر هویتی بسیاری را گردآوری می کند، از این رو یکی از عناصر فرهنگی برای ایجاد وحدت میان اقوام مختلف به شمار می رود.

۲- کشورهایی که در حوزه فرهنگی ایران هستند و تا ۲۰۱۷ عضو پرونده مشترک عید نوروز یونسکو عضو شدند عبارتند از : عراق، افغانستان، هند. قزاقستان، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه عید نوروز به عنوان یک عنصر فرهنگی قوی می تواند اشتراکات فرهنگی زیادی بین کشورها ایجاد نماید تا زمینه همکاری های اقتصادی و منطقه ای دیگر باشد.

جواب تحقیق کنید صفحه ۷۱ فصل ۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم

درباره «جندی‌شاپور» به عنوان یکی از مراکز علمی و پزشکی ایران قدیم، تحقیق کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.

گام به گام سوالات درس سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

جندی‌شاپور یکی از شهرهای مهم دوره ساسانی بود که توسط شاپور اول تأسیس شد. جندی شاپور از زمان تأسیس به تدریج به یکی از مراکز علمی و پزشکی جهان تبدیل شد و به گفته مورخان، شاپور دستور داده بود تعداد زیادی از کتاب های طب یونانی را به زبان پهلوی ترجمه و در آنجا نگهداری کنند، خسرو انوشیروان در این شهر بیمارستان بزرگی ساخت و بر توسعه دانشکده پزشکی آن افزود.

جواب بررسی و تحقیق کنید صفحه ۷۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم

مرکز آموزشی «ربع رشیدی»، در چه زمانی و توسط چه کسی و در کجا ساخته شد؟ ویژگی های علمی و فرهنگی آن چیست؟ تأکید اسلام بر علم آموزی و عمومی کردن دانش، چه تأثیری بر گسترش مراکز آموزشی داشته است؟

ربع رشیدی یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تبریز واقع شده و در حدود ۷۰۰ سال پیش در تبریز، دانشگاهی به نام رشیدالدین فضل الله همدانی ایجاد شد. رشیدالدین وزیر غازان خان از حکمرانان وقت آن دیار بود. در آن زمان این دانشگاه شامل چهار دانشکده بود که در چهار طرف آن قرار داشت و اربع یا چهار عربی را به خود اختصاص داد و این مکان به نام ربع رشیدی شهرت یافت.

پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۷۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم

خودباوری فرهنگی به چه معناست؟ آثار و نشانه های آن کدام است؟ برای تقویت «خودباوری فرهنگی» چه باید کرد؟

۱- «خودباوری» نوعی نگرش هر فرد به جامعه خود است. اگر نگرش مثبت باشد «خودباوری» است. در صورتی که نگرش فرد نسبت به جامعه خودش منفی باشد «خود باختگی یا از خود بیگانگی فرهنگی» گفته می شود.

۲- نشانه های خودباوری فرهنگی: اعتماد اجتماعی بالا، عدم تقلید کورکورانه، پایین بودن مهاجرت به خارج و بالا بودن مهاجر پذیری توان علمی و تولیدی عدم استقبال از مصنوعات خارجی و…

گام به گام درس دوم «انسجام فرهنگی ما ایرانیان»

در این بخش شش فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب بررسی کنید صفحه ۸۱ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

آیا تاکنون در جشنواره‌های فرهنگی و هنری و یا مسابقات ورزشی دانش آموزی شرکت کرده‌اید؟ یکی از برنامه‌های این مراسم، خیرمقدم گفتن نمایندگان استان‌ها، به زبان و گویش محلی و با لباس و پوشش سنتی است که مورد استقبال و تشویق شرکت کنندگان قرار می‌گیرد. آیا می‌توانید جمله زیر را با کمک سایر دانش‌آموزان به زبان‌ها و گویش‌های مختلف، در کلاس اجرا کنید؟

«دوستان عزیز سلام، از دیدن شما و آشنایی با شما خوشحال هستم. موفقیت شما را تبریک می‌گویم. ما «همه با هم» باید کشورمان را بسازیم و آن را توسعه دهیم.» آیا تفاوت لغات و واژگان در این زبان‌ها و گویش‌ها، تفاوت معنا و مفهوم را به همراه دارد؟ آیا این تفاوت‌ها می‌تواند باعث برتری یک زبان یا یک فرد بر دیگری باشد؟

پاسخ سوال های درس سوم تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی

جواب قسمت اول: به عهده دانش آموز می باشد.
جواب قسمت دوم: تفاوت در زبان ها و لهجه ها تفاوتی در معنا ایجاد نمی کند.
جواب قسمت سوم: تفاوت زبان و گویش دلیل برتری نیست. تفاوت زبان ها از نوع اسمی باید باشد نه از نوع تفاوت رتبه‌ای.

جواب بررسی کنید صفحه ۸۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

مشاغل و حرفه‌هایی مانند شالی‌کاری در گیلان و مازندران، ماهیگیری در سواحل خلیج فارس، زعفران کاری در خراسان، کشت پنبه در گلستان، دامپروری در مناطق عشایری و نظایر آنها چه ویژگی‌های فرهنگی را در مناطق خود به وجود آورده است؟

جواب سوالات درس ۳ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی

هر استان و قومیتی پاره ای از خصوصیات خاص فرهنگی خود را ذکر کند. تنوع جغرافیایی، تنوع اقلیمی، تنوع روش های تولید، تنوع فرهنگی، تنوع شیوه های فرهنگی و…

پاسخ تحقیق کنید صفحه ۸۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم

به چند گروه دانش آموزی تقسیم شوید و درباره یکی از موضوعات زیر تحقیق کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید: ویژگی‌های فرهنگی هر یک از اقوام یا گروه‌های ایرانی، مانند: ترکمن‌ها، آذری‌ها و ترک زبان‌ها، بلوچ‌ها، کردها، تات‌ها، تالش‌ها، لرها، فارس‌ها، عرب‌ها، قشقایی‌ها، شاهسون‌ها و… کدام است؟ هر یک دارای چه آداب و رسومی هستند؟
وجه مشترک فرهنگی آنها که هویت ملی ما ایرانیان را می‌سازد کدام اند؟

گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

دو قسمت اول این سوال به عهده دانش آموز می باشد اما جواب قسمت سوم به صورت زیر می باشد:

ناصر و عواملی که باعث تقویت انسجام فرهنگی و احساس یگانگی ملی می‌شوند و تمام اقوام و گروه‌ها، با وحدت و یکپارچگی، به آنها اعتقاد داشته و به آنها اهتمام می‌ورزند، عبارتند از:
۱- زبان مشترک، زبان و ادبیات فارسی
۲- دین اسلام و ارزش‌ها و اعتقادات مذهبی مشترک
۳- تاریخ مشترک (حافظه جمعی)
۴- سرزمین مشترک (وطن)
۵- هنرهای ایرانی (معماری، نقاشی، خط، موسیقی، صنایع دستی و…)
۶- نوع پوشش و الگوی حجاب
۷- دانشمندان، اسطورها و مفاخر دینی و ملی مشترک
۸- احساس وابستگی به نظام سیاسی واحد (حکومت)
۹- ارزش و نمادهای ملی، آداب و رسوم مشترک
۱۰ دشمن مشترک و تهدیدات خارجی
این عناصر و وجوه مشترک، باعث شکل‌گیری انسجام ملی و فرهنگی در میان مردم ایران شده است و پیوستگی فرهنگی را استمرار بخشیده است.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۸۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم

از میدان‌ها، خیابان‌ها، مدارس، مراکز علمی، پژوهشی و آموزشی که در محل سکونت شما، به نام شخصیت‌ها و مشاهیر ملی یا استانی، نام‌گذاری شده‌اند، گزارش تصویری و مکتوب تهیه کرده و درباره آنها در کلاس، گفتگو کنید.

برای پاسخ به این سوال درباره شهر یا استان خود در گوگل جست و جو کنید.

پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۸۶ فصل سوم تحلیل فرهنگی

با تشکیل میزگرد فرهنگی، درباره پاسخ سؤالات زیر، بررسی و گفت‌وگو کنید: به نظر شما، چگونه باید وحدت ملی و انسجام فرهنگی را حفظ و تقویت کرده و با عوامل تفرقه‌انگیز داخلی و خارجی مبارزه کنیم؟

جواب کامل سوالات فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

برای رسیدن به وحدت ملی باید به دو بعد سیاسی و اجتماعی توجه کرد. در سطح سیاسی، رابطه بین قدرت و ملت باید تقویت شود. در سطح اجتماعی باید روابط بین ملت ها تقویت شود. اگر مرزهای جغرافیایی کشورها با مرزهای فرهنگی هماهنگ نباشد، زمینه نفوذ عوامل خارجی و به خصوص سلطه جویان دارای قدرت فراهم می نماید . لذا برای وحدت: توجه به مشترکات، اجازه فعالیت دادن به احزاب و انجمن ها عدالت اقتصادی و رسانه ای و… لازم هست.

جواب تحقیق کنید صفحه ۸۶ تحلیل فرهنگی فصل ۳

بررسی کنید و نتیجه را در کلاس گزارش دهید:

۱- به اعتقاد کارشناسان، یکی از روش‌های تقویت وحدت ملی و انسجام فرهنگی و رفع کردن است که در آن، احساسات، «گفتگو» اختلاف بین افراد، گروه‌ها و اقوام، مهارت افکار و اعمال به هم نزدیک شده و همدلی و هم گرایی ایجاد می‌شود.
به نظر شما، «مهارت‌های گفتگو» کدام اند؟ گفتگوهای موفق از چه اصول و ضوابطی تبعیت می‌کنند؟

الف) مهارتهای گفتگو:
قبل از صحبت فکر کنید، اعتماد به نفس داشته باشید، متواضع باشید، اصول خلاصه گویی و تفصیل را رعایت کنید، رفتار دوستانه داشته باشید و مهمتر از همه شنونده خوبی باشید و …

ب) اصول گفتگوی موفق:
داشتن برنامه ریزی، صحبت با آرامش، پرهیز از خشونت کلامی و برتر دانستن خود، پرهیز از سرزنش، داشتن منطق و…

۲- آیه شریفه «فبَشَِّرعِبادِ الذّینَ یسَتمَِعُونَ القَولَ فیَتَبَّعُِونَ احَسَنَه» سوره‌ی زمر، آیه‌ی ۱۷ حاوی چه پیام‌ها و اصولی برای تقویت انسجام و پیوستگی فرهنگی است؟ بشارت دادن به لطف و رحمت خداوند.

گام به گام درس سوم «فرهنگ ما ایرانیان»

در این بخش سه فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب بررسی کنید صفحه ۸۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در کشور با شرکت نمایندگان کشورهای مختلف برگزار می‌شود. این حرکت فرهنگی، چه تأثیری در همگرایی و وحدت مسلمانان و جهان اسلام دارد؟

بزرگترین محور وحدت مسلمانان جهان، قرآن است. مرجع حل اختلافات فرقه ای و گروهی قرآن است.

پاسخ نمونه بیاورید صفحه ۹۱ فصل سوم تحلیل فرهنگی

آیا در شهر و استان شما، موزه، ابنیه‌ی تاریخی، صنایع دستی و… وجود دارد؟ در صورت وجود داشتن، ضمن بازدید از آنها، با تهیه عکس و فیلم و گزارش، اهمیت و ارزش آن را در کلاس بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

پاسخ به عهده دانش آموز

جواب بررسی کنید صفحه ۹۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

روحیه جوانمردی در زندگی جهان پهلوان تختی به ویژه در مسابقه او با الکساندر مدودی در فینال مسابقات کشتی 1962 تولید و را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

داستان مسابقه پهلوان تختی و اسطوره کشتی جهان در آن زمان حکایتی از فرهنگ واقعی ایرانیان است. او با اینکه از مصدومیت این بازیکن آگاه بود اما از این فرصت استفاده نکرد و بازی را واگذار کرد. اگرچه او ممکن است قهرمان آن بازی باشد. قهرمان در همه فرهنگ ها وجود دارد، اما پهلوانی و پهلوانی به این معنا مختص فرهنگ ایرانی است.

همچنین بخوانید: گام به گام فصل اول تحلیل فرهنگی دوازدهم

✅ به پایان گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 6 =