مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم ✏️ درس ۱، ۲ و ۳

پاسخ سوالات درس اول، دوم و سوم فصل «مسائل فرهنگی ایران» کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

پاسخ فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی : در این بخش به سوالات درس اول «فرهنگ و اقتصاد»، درس دوم «فرهنگ و اخلاق» و درس سوم «ما و دگرگونی های فرهنگی» پاسخ داده شده است. برای مشاهده با آموزش و پروش ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: گام به گام فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام درس اول «فرهنگ و اقتصاد»

در این بخش چهار فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۰۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم

شعر زیر را بررسی کرده و تأثیر پیام‌های اقتصادی و فرهنگی آن را تجزیه و تحلیل نمایید.

نعمت ما به چشم همسایه / صد برابر فزون کند پایه
چون به چشم نیاز می‌بیند / مرغ همسایه غاز می‌بیند

شعر مصداق رابطه فرهنگ و اقتصاد است. زمینه فرهنگی جامعه ای این است که منابع و امکانات جامعه خویش را نادیده می گیرند و به تعریف و تمجید داشته های دیگران می پردازند. چنین تصوراتی انگیزه کار و تولید داخلی را بسیار ضعیف می نماید.

پاسخ میز گرد فرهنگی صفحه ۱۰۲ فصل چهارم تحلیل فرهنگی

با بررسی و مقایسه‌ی جدول سرانه مصرف فست‌فود و لوازم آرایشی ایران و جهان، درباره‌ی دلایل فرهنگی، میزان مصرف آنها در ایران و نیز علل و روش‌های کاهش آن بحث و گفتگو کنید.

برای این قسمت پاسخ های نسل جوان که درگیر این دو رفتار هستند بهتر است. استفاده زیاد از فست فود و افراط در استفاده از لوازم آرایشی زنان
دلایل متعدد: فردی، اجتماعی، اقتصادی، روانی و… دارد.
فست فود: عدم شناخت از فرهنگ اصیل ایرانی و دور شدن نسل کنونی از فرهنگ تاریخی ایران.
مهم ترین: ۱- مربوط به متن جامعه و انتظاراتی که از زن وجود دارد و تعریف ناصحیح زن خوب در ایران.
۲- کاهش اعتماد به نفس زنان (که خود ریشه تاریخی دارد)
۳- الگوگیری از شخصیت های رسانه ای، در چندین دهه مسیر الگو یابی بانوان و دوشیزگان ایرانی تغییر جهت داده شده که هم برای سود دهی بالا برای صاحبان چنین تولیداتی و هم توان مهار و کنترل افکار زنان که پایه و ستون فرهنگی هر جامعه ای هستند.

جواب بررسی کنید صفحه ۱۰۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

حدیث پیامبر اکرم (ص) را از منظر فرهنگ اقتصادی و با رویکرد فرهنگی، تجزیه و تحلیل نمایید.
قال الرسول (ص)
المؤمِنُ قَلیلُ المَؤُنَه و کَثیرُالمَعُونَه
مومن، هزینه و زحمتش اندک و کمک و یاریش بسیار است.
بحارالانوار، ۶۷/۳۱۱

حدیث ذکر شده از پیامبر بیانگر نوعی فرهنگ اقتصادی است و در هر زمان و هر شرایطی کارایی دارد. حال این توصیه پیامبر تا چه حد با فرهنگ غلط و ریشه سوز فزون خواهی و امتیاز طلبی و … در عصر حاضر جامعه ما همخوانی دارد؟

جواب بررسی کنید صفحه ۱۰۷ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم

از مفاهیم اصلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، می‌توان به «اقتصاد دانش‌بنیان»، «کارآفرینی و مهارت‌آموزی»، «مردمی کردن اقتصاد»، «مصرف تولیدات و کالاهای داخلی توسط مردم و دولت»، اشاره کرد.

اقتصاد دانش بنیان: روش تولیدی است که در آن از دانش برای ایجاد ارزش افزوده استفاده می شود.
کارآفرینی و مهارت آموزی: مربوط به اشتغال و ایجاد شغل است. مهارت آموزی اجرای برنامه های آموزشی در عمل و حین انجام کار است.
مردمی کردن اقتصاد: اشاره به خصوصی سازی در اقتصاد است و به معنی کاهش تصدی گری دولت می باشد.

مفاهیم فوق را بررسی کنید و ضمن بیان معنای هر کدام، توضیح دهید که این مفاهیم، چگونه می‌توانند اقتصاد ایران را مقاوم کنند و به چه ویژگی‌های فرهنگی نیاز دارند؟

– تثبیت نرخ ارز
– اشتغال زائی
– ثبات قیمت ها
– اصلاح ساختار دولتی
– نقش مردم و مدیریت مصرف
– تولید ثروت حلال

گام به گام درس دوم «فرهنگ و اخلاق»

در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

پاسخ تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۱۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم

پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«إِنَیّ بعُثتُ لِاُتَمِمَ مَکارِمَ الاخَلاق» من برای کامل کردن فضایل اخلاقی مبعوث شده‌ام. را، از منظر فرهنگی بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

حدیثی که از پیامبر (ص) نقل شده پیام فرهنگی زیر را دارد:
کلمه «کامل کردن» حاکی از آن است که فضایل اخلاقی و لزوم اهمیت آن در فرهنگ های پیشین هم بوده و هدف از دین را تکمیل اخلاق دانسته اند.

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۱۲ فصل چهارم تحلیل فرهنگی

۱- اعتماد متقابل مردم به یکدیگر و اعتماد متقابل دولت و مردم چگونه تقویت می‌شود؟ چه عواملی به اعتماد ملی آسیب می‌زند؟

صداقت و شفاف سازی سبب تقویت اعتماد مردم و دولت است و تزویر و دروغگویی و وعده پوچ دادن از عوامل نابودی اعتماد دولت و ملت است.

۲- مسئله «اعتماد ملی» را از منظر فرهنگی بررسی کرده و نقش صداقت و راست‌گویی در آن را تبیین نمایید.

چون امروزه بر خلاف دولت ها در فضای اطلاعاتی قرار دارند که ملت هم در همان فضا هست و از همان اطلاعات ملت هم برخوردار است و همه چیزهایی که زمامی قابل قبول دارد (در گذشته) امروز به سختی مورد قبول است. پس صداقت و راستگویی باید در اولویت سیاستمداران قرار گیرد.

پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۱۱۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

یک مدرسه یا بنای خیر ساز یا موقوفه را در منطقه یا شهرستان محل سکونت خود شناسایی کنید. در مورد انگیزه و اهداف فرد سازنده تحقیق کنید. اقدام و الگوی اخلاقی وی، چه تأثیری بر روی دانش آموزان یا سایر افراد و فرهنگ جامعه برجای گذاشته است؟

پاسخ قسمت اول به عهده دانش آموز می باشد اما پاسخ قسمت دوم می شود: کارهای نیک خیرین مدرسه ساز برای همیشه در ذهن همه مردم ایران و به ویژه دانش آموزانی که در مدارس خیر ساز تحصیل می کنند حک شده و تا قیامت ماندگار می ماند. از دانش آموزانی که در این مدارس درس می خوانند، افرادی تربیت می شوند که همچون این خیرین، دست به خیر می شوند و روحیه ایثار و گذشت از مال و روحیه وقف بین این دانش آموزان رشد پیدا می کند.

جواب تحقیق کنید صفحه ۱۱۴ تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم

آیه ۱۹ از سوره نور را از منظر فرهنگی تجزیه و تحلیل کرده و پیام‌های اخلاقی آن در زندگی واقعی و دنیای مجازی را تبیین نمایید: إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ.

انتشار اعمال و گفتار زشت در جامعه به اندازه انجام همان عمل و گفتار، قبیح و نارواست، هم در زندگی واقعی و هم در دنیای مجازی. در قرآن آمده است که برای اثبات یک کار غیر اخلاقی که مستلزم سنگسار هست باید چهار نفر بالغ و عاقل و عادل شهادت دهند.

نکته آموزشی جالب این کتاب بزرگ همین است که عمل زشت را باید پنهان نمود. وگرنه چه کسی در حضور چهار نفر مرد عاقل و بالغ عمل خلاف اخلاق و ارزش های نهاد خانواده را مرتکب می شود. و مساله دیگر احترام به آبرو و حیثیت و شخصیت افراد هست (مساله خائنین به میهن و مفسدین ملی را شامل نمی شود.) که در عصر حاضر بخصوص در فضای مجازی به راحتی تمام و در کمترین زمان ممکن بر باد داده می شود.

مطالعه و تحقیق کنید صفحه ۱۱۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم

به چند گروه تقسیم شده و هر یک از گروه‌ها به انتخاب خود و راهنمایی دبیر محترم، چند مسئله اخلاقی جامعه را شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل آنها، درباره روش‌های درمان و اصلاح فرهنگ جامعه گفتگو کنید.

پاسخ به عهده دانش آموز

گام به گام درس سوم «ما و دگرگونی های فرهنگی»

در این بخش پنج فعالیت در نظر گرفته شده است که پاسخ آن ها به شرح زیر می باشد:

جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۱۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم

با مطالعه تفاسیر قرآن کریم، آیه ۱۱ سوره رعد را از منظر فرهنگی، بررسی کرده و پیام‌های مرتبط با موضوع «ما و دگرگونی‌های فرهنگی» را استخراج نمایید. «اِنَّ اللّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّیَ یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم»

منظور از آیه این است که خداوند به انسان ها نعمت و فرصت و حکمت داده است تا از این نعمت ها در جهت پیشرفت و ترقی و یا برعکس در جهت هدر دادن نعمت های خداوند استفاده کنند، انتخاب با خود مردمان یک سرزمین و یک جامعه است.

جواب بررسی و تحقیق صفحه ۱۱۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

«مسئله» زیر را بررسی و در کلاس گفتگو کنید:
گاهی برخی از افراد، در تغییر ظاهر خود و سبک زندگی خویش، حتی از غربیان نیز، غربی‌تر عمل می‌کنند، ولی فقط در تبعیت از سبک زندگی این شیوه را بر می‌گزینند اما در پذیرش و ترویج دستاوردها و ارزش‌های مثبت فرهنگ غرب در جامعه کوتاهی می‌کنند.

آنان وسیله‌ی نقلیه‌ی صد سال پیش خود را که درشکه بود، با ماشین آخرین مدل غربی عوض کرده‌اند، و از سونا، جکوزی، تلفن همراه، اینترنت و آخرین نمونه‌ها استفاده می‌کنند، اما از نظم و انضباط و انتقادپذیری تبعیت نمی‌کنند، در کار و زندگی یک دیگر دخالت می‌کنند، عقاید دیگران را تحمل نمی‌کنند و سخت‌کوشی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی کم‌تری دارند.
تفکر علمی و منطقی را در زندگی فردی و اجتماعی خود حاکم نمی‌کنند، علّت این تناقض در رفتارها چیست؟

اشاره به تناقضات در رفتار ایرانیان دارد. دلیل اصلی بیشتر تضادها، شکاف بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی جامعه است. زیرا در جامعه چنان شکاف عمیقی بین فرهنگ واقعی و حوزه زندگی مردم و حوزه ارزش‌ها و آرمان‌های آنان وجود دارد که علل و عوامل درونی و بیرونی پدید می‌آید و پرداختن به آن زمان زیادی می خواهد و بحث مفصلی است.

پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۱۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم

گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

۱- نقش ائمه‌ی معصومین پس از پیامبر اکرم (ص)، در تبیین مسائل جدید و سازگار نمودن معارف اسلامی و فرهنگ دینی، با شرایط و اقتضائات زمان، چگونه بوده است؟

در مکتب اسلام به همه عرصه های زندگی اعم از فردی و اجتماعی، مادی و معنوی، دنیوی و اخروی پرداخته شده است. نقش ائمه (ع) شناسایی نیازهای متغیر متناسب با شرایط زمان و بیرون آوردن جامعه از سکون و ایستایی بود.

۲- در دوره‌ی طلایی تمدن اسلامی (قرن چهارم و پنجم هجری) واکنش مسلمانان در مواجهه با فرهنگ یونان و روم چگونه بوده است؟

هنگامی که مسلمانان با علم یونانی مواجه شدند، کتاب های خود را ترجمه کردند. اول طالع بینی و پزشکی، بعد پزشکی و فلسفه.

جواب تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۱۲۲ تحلیل فرهنگی

«مسئله» زیر را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و در کلاس گفتگو کنید: گاهی نمادها، الگوها، ارزش‌ها و باورهایی که با معیارها و شاخص‌های خانواده در فرهنگ اسلامی ایرانی همخوانی ندارند و قابل پذیرش نیستند، در جامعه ما ترویج و تبلیغ می‌شوند. مسئولیت ما در رویارویی با این «مسائل» چیست؟ ما چه واکنشی باید بروز دهیم؟ چگونه می‌توانیم از ظرفیت «امر به معروف و نهی از منکر» با رعایت شرایط آن، استفاده کنیم؟

  • با شناخت فرهنگ خود و ارزشمند دانستن عناصر فرهنگی خود
  • داشتن خودباوری فرهنگی
  • ایجاد زمینه بروز شایستگی ها و ظرفیت های خود

جواب بررسی و گفتگو کنید صفحه ۱۲۳ فصل ۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم

با بررسی زندگی یکی از شخصیت‌ها و دانشمندان جوان کشور که عمر خود را صرف فعالیت‌های علمی کردند مانند: سعید کاظمی آشتیانی، شهید مجید شهریاری، شهید حسن تهرانی مقدم، مریم میرزاخانی و… نقش آنان را در تقویت خودباوری فرهنگی و رشد و توسعه کشور تبیین نمایید.


همچنین بخوانید:
گام به گام فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم
گام به گام فصل اول تحلیل فرهنگی دوازدهم

✅ به پایان گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی رسیدیم، جهت مشاهده گام به گام سایر دروستان کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید. همچنین اگر سوالی داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =