اخبارعلمی

تحقیق درباره شرکت ایران خودرو تهران

مقاله در مورد یک کارخانه در تهران : تاریخچه شرکت ایران خودرو

ایران خودرو یکی از معروف‌ترین شرکت‌های خودرو سازی در ایران است که فکر مرکزی آن در تهران قرار دارد، برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره یک فرد موفق ایرانی

تحقیق درباره شرکت ایران خودرو تهران

تاریخچه شرکت ایران خودرو

تحقیق درباره شرکت ایران خودرو تهران ؛ کارخانه ایران خودرو در مرداد سال ۱۳۴۱ توسط دو برادر احمد و محمود خیامی تاسیس شد نام اولیه این شرکت ایران ناسیونا نام داشت سپس به ایران خودرو تغییر نام داد.

این شرکت ابتدا اتوبوس تولید کرد سپس با یک برنامه ریزی اقدام به تولید پیکان کرد و سپس در سال ۱۳۴۶ کارخانه گشایش یافت و ساخت انبوه خودرو شروع شد و انواع مینی بوس، آمبولانس، کامیون، اتوبوس و پیکان در مدل‌های مختلف کار، لوکس، جوانان ساخته شد. در سال ۱۳۵۲ شرکت ایران خودرو به خودکفایی رسید و محصولات ایرانی را توانست به کشورهای دیگر بفروشد.

در سال ۱۳۶۰ که کشور ایران دچار بحران اقتصادی شده بود این شرکت تا تعطیلی کامل رفت اما با اعلام آمادگی پژو برای همکاری تحولی بزرگ در ایران خودرو بوجود آمد و این شرکت شریک ایران خودرو در ایران محسوب شد و محصولات این شرکت را با تعداد بالا به فروش رساند.

مصادره شرکت ایران خودرو پس از انقلاب ۱۳۵۷

در سال ۱۳۵۷ با توجه به اینکه به خودروی جدید نیاز بود تولید پژو ۳۰۵ در برنامه قرار گرفت اما یا وقوع انقلاب تمام اموال برادران خیامی مصادره شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

در واقع شرکت ایران خودرو تا اواسط دهه ۶۰ دچار زیان و مشکلات فراوان بودی اما با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ میان ایران و عراق این شرکت توانست دوباره احیاء شود و مقدمات ساخت پژو ۴۰۵ را آماده کرد و پس از تولید این خودرو فروش فوق‌العاده‌ای در ایران داشت این شرکت موفق شد سالانه حدود ۶۰۰۰ اتوبوس بسازد.

در سال ۱۳۷۳ یک برنامه هفت ساله برای شرکت ایران خودرو صورت گرفت بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه در همان سال تولید شد.

سهام ایران خودرو

ایران خودرو یک شرکت سهامی عام است و سهام آن در بازار بورس اوراق بهادار معامله می‌شود و به ظاهر دولت سهم کمی در آن دارد اما بازیگران دولتی نقش بسیار بزرگی در حاکمیت و مدیریت آن دارند.

ظرف چند سال اخیر ایران خودرو با یک برنامه پیچیده توانست سهام خود را بفروشد و آن را تحت کنترل خود بگیرید سپس یک چرخه‌ای از سهام داری در این شرکت ایجاد شد. در سال ۱۳۹۶ خبرگزاری فارس اعلام کرد که ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو در اختیار شرکت صنایع تولیدی کروز و حدود ۲۱ درصد از سهام تحت کنترل دولت و نهادهای شبه دولتی و حدود ۲۶ درصد متعلق به خودش است.

ضعف در کیفیت خودرو

به دلیل مدیریت ضعیف این شرکت دچار عقب افتادگی‌هایی در فناوری و امکانات شده است که عبارتند از:

عقب افتادگی در حوزه گیربکس

امروزه در بازارهای جهانی خودرویی با گیر بوس دستی بسیار کم پیدا می‌شود به گونه‌ای که کمتر از ۳ درصد خودروهای فروخته شد در ایلات متحده از گونه ده دستی هستند اما ایران خودرو و سایپا تا کنون موفق به طراحی و ساخت گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته نشده است.

عقب افتادگی در حوزه امکانات رفاهی

خودرو های پر فروش در جهان امکاناتی مانند گرمایش و سرمایش صندلی، گرم کن فرما و حسگر و نور برخوردار هستند در حالی که در خودرو های سایپا و ایران خودرو همچنین امکاناتی وجود ندارد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره فواید و مضرات یک تکنولوژی
و
تحقیق دانش آموزی در مورد اصفهان

☑️ به پایان تحقیق درباره شرکت ایران خودرو تهران رسیدیم، شما چه دیدگاهی درباره این مقاله داشتید؟ حتما از قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

  1. تو رو خدا به ماهم ماشین حداقل قسطی بدین
    به خدا چیزی ازتون کم نمیشه …با یه ماشین
    چرا انقد با قرعه کشی همه رو انداختین جلو ماها موندیم زی پا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 9 =