مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم تجربی و ریاضی

توضیح و حل سوال های با هم بیندیشیم صفحه ی 107 فصل سوم کتاب شیمی دهم رشته تجربی و ریاضی فیزیک

جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ در این مقاله به پاسخ و جواب سوالات تمرین باهم بیندیشیم صفحه ی 107 فصل سوم آب آهنگ زندگی کتاب شیمی دهم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه دوم پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب خود را بیازمایید صفحه ۱۰۵ شیمی دهم

جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم تجربی و ریاضی
جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم تجربی و ریاضی

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم تجربی و ریاضی

١) در جدول‌های زیر برخی خواص ترکیب‌های هیدروژن‌دار عنصرهای گروه ١۵ و ١٧ جدول دوره‌ای آمده است.

پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم
پاسخ و حل با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ شیمی دهم

آ) در میان ترکیب‌های هر جدول انتظار دارید مولکول‌های کدام ماده توانایی تشکیل پیوندهای هیدروژنی را داشته باشد؟ توضیح دهید.

پاسخ: در جدول سمت چپ NH3 و در جدول سمت راست HF، زیرا دمای جوش هر یک از آنها با جرم مولی کمتر نسبت به ترکیبات مشابه شان به طور غیر عادی بالاتر است.

ب) جمله زیر را با خط زدن واژه‌های نادرست، کامل کنید.

پاسخ: واژه صحیح را با رنگ آبی مشخص کرده ایم و واژه نادرست را خط زده ایم.

پیوند هیدروژنی، (قوی‌ترین / ضعیف‌ترین) نیروی بین مولکولی در موادی است که در مولکول آنها، اتم هیدروژن به یکی از اتم‌های (F,N,OF,Cl ,Br) با پیوند اشتراکی متصل است.

٢) اتانول و استون دو ترکیب آلی اکسیژن‌دار هستند که به عنوان حلال در صنعت و آزمایشگاه به کار می‌روند. به کمک داده‌های جدول زیر پیش بینی کنید هریک از نقطه جوش‌های 56C و 78C مربوط به کدام ترکیب است؟ چرا؟

جواب باهم بیندیشیم صفحه 107 شیمی دهم
جواب باهم بیندیشیم صفحه 107 شیمی دهم

پاسخ: در ساختار اتانول برخلاف استون، هیدوروژن با پیوند کووالانسی به اتم اکسیژن متصل است. پس میان مولکول های آن، پیوندهای قوی هیدروژنی وجود دارد و باید دمای جوش بالاتری از استون داشته باشد. در واقع دمای جوش 78C مربوط به اتانول و 56C مربوط به استون است.

همچنین بخوانید: جواب با هم بیندیشیم صفحه ۱۰۴ و ۱۰۵ شیمی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی فیزیک و تجربی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات فصل های اول و دوم و سوم کتاب شیمی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله توضیح و جواب سوال های باهم بیندیشیم صفحه ۱۰۷ فصل دوم شیمی دهم تجربی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 18 =