مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

سوالات متن درس اول فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

نمونه سوال های امتحانی تشریحی و جای خالی درس 1 اول فصل 4 چهارم کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی با جواب

نمونه سوالات متن درس ۱ اول «فرهنگ و اقتصاد» فصل ۴ چهارم کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم رشته علوم انسانی متوسطه دوم را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس سوم فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

سوالات متن درس اول فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
سوالات متن درس اول فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

نمونه سوال های متن امتحانی درس 1 اول فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم

۱) فرهنگ و اقتصاد چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ مثال بزنید.

پاسخ: تعامل مستمر و جدایی ناپذیر با یکدیگر دارند. اعتقادات و ارزش ها و الگوهای رفتاری افراد بر پویایی، کیفیت و سرعت پیشرفت اقتصادی جامعه تاثیر دارد. مثلا داشتن وجدان کاری و انضباط در فعالیت های اقتصادی تاثیر دارد.

اقتصاد توانمند، رفاه اقتصادی و رفاه اجتماعی به دنبال می آورد و فقر اقتصادی موجب فقر فرهنگی می شود. مثلا خانواده کم درآمد در سبد خرید خود کمتر امکان استفاده از محصولات فرهنگی و بهداشت روان را دارد.

۲) ویژگی های فرهنگی که موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور می شود چیست؟

پاسخ: خودباوری، نظم پذیری
سخت کوشی و پشتکار
علاقه به کارگروهی
روحیه ریسک پذیری
خلاقیت و کارآفرینی

۳) عدم توجه به شرایط فرهنگی توسعه، جامعه با چه آسیب ها و مشکلاتی مواجه می شود؟

پاسخ: تخریب محیط زیست
گسترش شکاف طبقاتی بین کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته

۴) در مکتب اسلام اقتصاد دارای چه جایگاهی است؟

پاسخ: در اسلام هدف نهایی، فراهم ساختن زمینه رشد معنویت انسان است و اقتصاد ابزاری در خدمت خوب زیستن افراد،آبادانی دنیا و ایجاد رفاه عادلانه است. فقر زمینه ساز دوری مردم از دین معرفی می شود.

۵) چه مواردی در فرهنگ اقتصادی ایران باید اصلاح شود؟

پاسخ: ۱- اصلاح الگوی مصرف،مصرف سرانه انرژی و برخی اقلام مضر (مثلا نوشابه) ایرانیان بیش از میانگین جهانی است و مصرف برخی کالاهای مفید ما کمتر از میانگین جهانی است. (مثلا لبنیات)
۲- اصلاح فرهنگ کار،پشتکار و پرکاری در جامعه ایران چندان رواج ندارد.
۳- گسترش فرهنگ کارآفرینی، روحیه ریسک پذیری بدون اتکا به دولت و خلاقیت در ایجاد مشاغل در ایران کمتر وجود دارد.

۶) مفهوم مصرف گرایی را توضیح دهید.

پاسخ: میل و گرایشی که بر اساس آن، افراد به دلایل مختلف، بیش از نیازهای واقعی خود، مصرف می کنند. مصرف گرایی یک آسیب فرهنگی و بیماری اجتماعی است.

۷) نظام اقتصادی سرمایه داری چه نقشی در گسترش فرهنگ مصرف گرایی در سایر کشورها دارند؟

پاسخ: با توجه به محدود بودن جمعیت و بازار کشورهای سرمایه داری، آن ها تبلیغات خود را متمرکز بر مصرف دیگر کشورها قرار داده اند و ترویج مدگرایی و تقویت روحیه تنوع طلبی منجر به افزایش مصرف غیرواقعی می شود و هویت افراد با میزان و نوع مصرف آنان گره خورده است و مصرف اجناس خارجی و دسترسی آسان به کالاهای متنوع در فروشگاه های بزرگ نوعی سبک زندگی نوین و ارزش محسوب می شود.

۸) شعر زیر چه پیام اقتصادی وفرهنگی دارد؟
نعمت ما به چشم همسایه / صد برابر فزون کند پایه
چون به چشم نیاز می‌بیند / مرغ همسایه غاز می‌بیند

پاسخ: در بعد اقتصادی: نشان دهنده گسترش روحیه مصرف گرایی و تنوع طلبی است. در بعد فرهنگی نشان از خود کم بینی و حرص زیاد وبا ارزش دانستن اموال دیگران است.

۹) مفهوم کار و فرهنگ کار را توضیح دهید؟

پاسخ: کار به مجموعه تلاش های فکری، روحی و جسمانی انسان گفته می شود که هدف آن، تولید کالا و خدمات و تعالی بخشی است. فرهنگ کار، مجموعه باورها، ارزش ها، نگرش ها و هنجارهایی است که مورد توافق افراد یک گروه یا جامعه بوده و مبنای تلاش و رفتار شغلی آنان قرار می گیرد.

۱۰) کار در فرهنگ دینی اسلام چه جایگاهی دارد؟

پاسخ: کار و تلاش، همانند مجاهدت در راه خدا، ارزشمند و مقدس است و علاوه بر کارکرد اقتصادی آن، به عنوان یک روش تربیتی و عبادی ،موجب کمال انسان،تقویت عزت نفس و فضایل اخلاقی می شود و کم کاری بیکاری و تنبلی و سر بار جامعه بودن ناپسند شمرده می شود.

۱۱) فرهنگ کار در جامعه امروزه ایران با چه کاستی هایی روبه رو است؟

پاسخ: گسترش روحیه مادی گرایی
اتکا به درآمدهای نفتی
دولتی شدن اقتصاد

ترجیح منافع فردی بر منافع و مصالح ملی ازجمله اموری هستند که فرهنگ کار را آسیب پذیر کرده است و باعث کاهش تولید افزایش مصرف پایین بودن بهره‌وری و بالا بودن نرخ بیکاری شده است.

۱۲) فرایند کارآفرینی چیست؟ کارآفرین کیست؟

پاسخ: فرایند خلق چیزی نو، از طریق برنامه ریزی و عقلانیت وبا صرف وقت و تلاش بسیار و پذیرش خطرات احتمالی، برای کسب منافع مادی و معنوی، رضایت شخصی و استقلال مالی است. کارآفرین، کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع می کند. و دارای ایده نو وجدید است.

۱۳) کارآفرین چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ: خلق فرصت های جدید شغلی، عدم اتکای صرف به دولت و مشاغل دولتی، ریسک پذیری، دارای طرح های نو

۱۴) به گسترش و تقویت فرهنگ کارآفرینی چه اموری کمک می کند؟

پاسخ: گسترش روحیه پرسشگری و خلاقیت، تقویت اعتماد به نفس و شهامت تصمیم گیری،حمایت مادی و معنوی از افراد نو آور و خلاق، کاهش هزینه های ریسک و مخاطره ،اصلاح نظام های مالی و اداری حاکم در جامعه، رفع نابرابری ها و تبعیض ها، گسترش آموزش های فنی و حرفه ای، حمایت از شرکت های دانش بنیان

۱۵) کشور ایران در مسیر تحقق اهداف خود با چه موانعی روبه رو بوده است؟

پاسخ: تحریم های اقتصادی کشورهای سلطه گر در ایجاد محدودیت در مبادلات ارزی و بانکی، فروش نفت، واردات و صادرات، دستیابی به فناوری های پیشرفته، جلوگیری از سرمایه گذاری خارجی

۱۶) ایران جهت خنثی نمودن موانع تحقق اهداف اقتصادی اش چگونه باید عمل کند؟

پاسخ: طراحی برنامه ای برای دستیابی به پیشرفت اقتصادی به نام سیاست اقتصاد مقاومتی
مصرف کالاهای ایرانی
کار و تلاش مضاعف
باور به توانمندی‌ها و منابع و امکانات
پایداری و مقاومت در برابر فشارها

۱۷) خوب زیستن وابسته به چه چیزهایی است؟

پاسخ: خوب زیستن انسان ها از یک سو به باورها، شایستگی ها، مهارت ها، سبک زندگی و فرهنگ آنان وابسته است و از سوی دیگر در گرو میزان و نحوه برخورداری از منابع اقتصادی و مادی مناسب می باشد.

۱۸) چه اصلاحاتی موجب می شود فرهنگ مناسب پیشرفت در کشور شکل بگیرد؟

پاسخ: اصلاح الگوی مصرف – اصلاح فرهنگ کار – گسترش کار آفرینی

۱۹) مردم یک جامعه بر اساس چه چیزی رفتار اقتصادی نشان می دهند؟ چه چیزهایی می تواند زمینه رشد و توسعه اقتصادی را فراهم آورد؟

پاسخ: بر اساس فرهنگ خود – خود باوری، نظم پذیری، سخت کوشی و پشتکار، علاقه به کار گروهی، روحیه ریسک پذیری، خلاقیت و کار آفرین

۲۰) فرهنگ کار به چه معناست؟

پاسخ: فرهنگ کار مجموعه باور ها، ارزش ها، نگرش ها و هنجار هایی است که مورد توافق افراد یک گروه یا جامعه بوده، مبنای تلاش و رفتار شغلی آنان قرار می گیرد.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: گام به گام فصل چهارم تحلیل فرهنگی دوازدهم
و
سوالات متن درس دوم فصل سوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب تحلیل فرهنگی دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله سوالات متن درس ‍۱ اول فصل چهارم کتاب تحلیل فرهنگی پایه دوازدهم انسانی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 4 =