اخبارعلمی

تحقیق درمورد زندگی زنبور عسل ⚡️ خلاصه و جامع

مقاله ای درباره نحوه زندگی و تولید مثل زنبورهای عسل و نقش آن ها در زندگی انسان

تحقیق در مورد زندگی زنبور عسل و لانه سازی آنها ؛ زنبور عسل یکی از حشرات مفید برای انسان است که می‌تواند لانه‌سازی کند و عسل بسازد، این حشره حدود ۱۵۰ میلیون سال قبل وجود داشته و تا به امروز مشغول زاد و ولد است.

در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم در خصوص زندگی زنبور عسل مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم لذا در ادامه با ما همراه شوید.

تحقیق در مورد زندگی زنبور عسل

انواع زنبور عسل

به طور کلی سه نوع زنبور عسل وجود دارد که ویژگی های آن عبارتند از:

ملکه زنبور عسل، قابلیت باروری دارد، تخم می گذارد و بزرگترین زنبور در کندو است که عمر متوسط او هجده سال است.

زنبور نر حدود صد تا یک هزار عدد، این زنبورها از ملکه کوتاه‌تر و چاق‌تر هستند و چشم‌های بزرگی دارند اما حداکثر زمانی که عمر می‌کنند هشت هفته می‌باشد.

زنبور کارگر چند هزار تا ده هزار عدد، زنبور کارگر یک زنبور نابارور کوچک است که از سایر زنبورها مراقبت و به آن‌ها غذا می‌دهد، این زنبورها مسئول جمع آوری شهد، گرده گل‌ها، بره موم و آب و تولید عسل هستند. یک زنبور کارگر متولد بهار یا تابستان حدود ۶ هفته و زنبور متولد پاییز حدود ۶ ماه عمر می‌کند.

بدن زنبور عسل

بدن زنبور عسل شامل سه قسمت اصلی است که عبارتند از:

🐝 ساختمان داخلی زنبور : زنبور بعد از اینکه شهد گل را می‌مکد، آن را از طریق مری به داخل کیسه عسل می‌فرستد و در نهایت جذب خون می‌شود و شهد کمی غلیظ‌تر خواهد شد و از راه جدار کیسه عسل مقداری دیاستاز به داخل شهر غلیظ شده می‌ریزد که اتمام خواص مفید و شفا بخش عسل را به آن می‌دهد.

🐝 ساختمان خارجی زنبور: قسمت خارجی بدن زنبور عسل از دو چشم مرکب، دو شاخک، سه چشم ساده، سینه، بال‌ها، پاها و شکم تشکل شده است.

🐝 مهم‌ترین غده‌های زنبور عسل : مهم‌ترین غده‌های زنبور عسل شامل غده‌های شیری، غده‌های بزاقی، غده‌های مومی، غده‌های سمی، غده‌ی مخزنی، غده‌های بویایی، غده زیر آرواره‌ای و غده‌ی سمی می‌شود.

نحوه لانه‌سازی و زندگی زنبور عسل

زنبورها در مکانی به نام کندو زندگی می‌کنند و در ان کار می‌کنند و خواهران و برادران خود را پرورش داده و مواد غذایی را در آن جا ذخیره می‌کنند. در حقیقت زنبورها با تلاش خود کندو را می‌سازند زنبورهایی که زودتر به سقف رسیدند با پاهای خود آویزان می‌شوند، سپس زنبورها بعدی نیز به ردیف متصل می‌شوند تا به ساختاری از زنبورها به شکل کله قند تشکیل شود.

سپس تعدادی از زنبورها به نظافت کندو می‌پردازند و عده‌ای درزها و شکاف‌های کندو را مسدود می‌کنند و به تدریج برای درآوردن شهد گل شروع به کار می‌کنند به طور کلی ساختن کندو حدود سه ماه زمان می‌برد، اما اگر زنبورها عسل و موم داشته باشند زودتر می‌توانند کندو را بسازند.

برخی از محصولات تهیه شده توسط زنبور عسل

محصولات زنبور عسل

عسل اصلی‌ترین محصول زنبور عسل است، اما زنبورهای عسل محصولات دیگری نیز تولید می‌کنند.

  • عسل: عسل طبیعی شهد گل‌ها می‌باشد که توسط زنبور عسل مکیده و تغییر شکل داده شده است.
  • موم: موم بوی عسل می‌دهد و در دمای ۶۰ درجه سانتیگراد ذوب می‌شود.
  • بره موم: صمغی چسبناک که زنبور عسل از روی گیاهان خاص جمع اوری می‌کند.
  • گرده: ذرات رنگارنگ که حاکی پیش سازند های اسپرم گیاهی هستند.
  • زهر: نیش زنبور که توسط غده‌های سمی جمع می‌شود و برای درمان برخی از بیماری‌ها کاربرد دارد.
  • ژله رویال: یک منبع غذایی عالی که غذای اولیه تخم زنبور عسل می‌باشد.

🐝 به پایان تحقیق درمورد زندگی زنبور عسل و نحوه تولید مثل آن ها رسیدیم، اگر دیدگاهی داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره انواع هزارپاها
تحقیق دانش آموزی در مورد کرم ابریشم
تحقیق درباره حشرات مفید و نقش آن ها
تحقیق در مورد چگونه کرم ابریشم پرورش می دهند

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + شانزده =