اخبارعلمی

تحقیق درباره کودکان و نوجوانانی که در حماسه کربلا بودند

تحقیق با موضوع زندگینامه چند تن از کودکانی که در حماسه کربلا و عاشورا حضور داشتند

تحقیق در مورد کودکان و نوجوانانی که در حماسه کربلا بودند : در کتاب الفتوح ابن اعثم کوفی ذکر شده که در واقعه عاشورا ۸۴ بانو و کودک حضور داشتند که ۳۰ تن از آن ها کودک بودند. در ادامه در بخش تحقیق ماگرتا به معرفی چند نفر از آن ها می پردازیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد شهید بهنام محمدی

تحقیق درباره کودکان و نوجوانانی که در حماسه کربلا بودند

تحقیق در مورد کودکان حاضر در حماسه کربلا

در حماسه عاشورا، کودکان و نوجوانان در کنار بزرگترها نقش مهمی داشتند. شهادت و اسارت کودکان و نوجوانان در کربلا، دل سنگ را می شکند و هر چشم خشکی را نمناک می کند و همین موضوع خاطره عاشورا را زنده نگه می دارد. در ادامه زندگینامه برخی از این کودکان را می خوانیم.

۱. قاسم بن الحسن (ع)

سن او ۱۳ سال بود و پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش «رمله» می‌باشد. او پس از اصرار زیاد از امام حسین (ع) اجازه به میدان رفتن گرفت. او کارزار سختی نمود و با اینکه نوجوانی کم سن و سال بود، پس از کشتن چند نفر از دشمنان، در نهایت بر اثر ضربت شمشیر نقش بر زمین گشت و به شهادت رسید.

۲. ابوبکر بن الحسن (ع)

پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش، کنیز آن حضرت بود. او از مدینه همراه عمویش امام حسین (ع) به کربلا آمد و بعد از شهادت برادرش قاسم، به میدان آمد و جنگید تا به فیض شهادت نایل گشت.

۳. عبدالله بن الحسن (ع)

سن او ۱۱ سال بود و پدرش امام حسن مجتبی (ع) و مادرش، دختر شلیل بن عبدالله می‌باشد. عبدالله در کربلا نوجوانی بود که به سن بلوغ نرسیده بود و، چون عمویش حسین (ع) را زخمی و بی‌یاور دید، خود را به آن حضرت رسانید و گفت: «به خدا قسم از عمویم جدا نمی‌شوم». در آن هنگام شمشیری به طرف امام حسین (ع) روانه شد. عبدالله دست خود را سپر شمشیر قرار داد و دستش به پوست آویزان شد و فریاد زد: «عمو جان»!

حسین (ع) او را در بغل گرفت و به سینه چسبانید و فرمود: برادرزاده! بر این مصیبت که بر تو وارد آمده است، صبر کن و از خداوند طلب خیر نما، زیرا خداوند تو را به پدران صالحت ملحق می‌کند. ناگاه حرمله بن کاهل تیری بر او زد و او در دامان عمویش حسین (ع)، به شهادت رسید

۴. عون بن عبدالله

پدرش عبدالله و مادرش حضرت زینب (س) است. او در اوائل راه مکه به کربلا، در «وادى عقیق» به امام حسین (ع) پیوست. او در روز عاشورا به میدان نبرد تافت و شمشیر زد تا به شهادت رسید. رجزی که در میدان جنگ می‌خواند، چنین بود: «اگر مرا نمی‌شناسید من پسر عبداللّه جعفرم همان که در بهشت با دو بال پرواز می کند…».

در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: سلام بر عون فرزند عبدالله بن جعفر، همان طیّار بهشت، هم پیمان ایمان، هماورد همگنان، یاور خدای رحمان و تلاوت کنندگان قرآن. خداوند، قاتل او عبدالله بن قطبه طایی را لعنت کند.

۵. محمدبن عبدالله

پدرش عبدالله و مادرش خوصاء می‌باشد. او با برادرش «عون» در راه مکه به کربلا در «وادی عقیق» به امام حسین (ع) پیوست و در روز عاشورا قبل از برادرش عون به میدان رفت و به شهادت رسید. در زیارت ناحیه مقدسه آمده است: «سلام بر محمد بن عبدالله بن جعفر که جایگاه جدش را در بهشت دید و پس از برادرش، به شهادت رسید و نگه دار بدن برادر بود. خداوند، قاتل او عامر بن نهشل تمیمی را لعنت کند».

۶. عبدالله بن مسلم سن

سن او ۱۴ سال بود و پدرش مسلم بن عقیل و مادرش رقیه دختر حضرت علی (ع) می‌باشد. وى در روز عاشورا در میدان جنگ، سه مرتبه با دشمن کارزار کرد. دشمن به سوی او تیری رها کرد و و عبدالله دستش را روی صورت گذاشت تا از اصابت تیر جلوگیری کند. تیر دستش را به پیشانی دوخت. تیری دیگر، قلب او را نشانه گرفت. شهادت او در روز عاشورا این‌گونه بود.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره ابوریحان بیرونی
تحقیق در مورد راهیان نور
تحقیق درباره نقش دانشمندان در زندگی انسان

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫8 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =