اخبارعلمی

تحقیق در مورد فسیل دایناسورها ⚡️ کلاس پنجم

بهترین مقاله درباره فسیل دایناسورها برای دانش آموزان کلاس پنجم و تمامی پایه ها

تحقیق درباره فسیل دایناسور : دایناسورها گروهی از خزندگان مهره دار هستند که حدود ۲۳۵ سال پیش به وجود آمدند که پس از گذشت سال‌ها این حیوانات منقرض شدند و تنها تعداد کمی از فسیل‌ها در جاهای خاص یافت شده است.

در این نوشتار می‌خواهیم درباره فسیل دایناسور و مسائل پیرامونی آن را مورد بررسی قرار دهیم برای کسب اطلاعات بیشتر در بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درمورد زندگی زنبور عسل

تحقیق درباره فسیل دایناسورها

تحقیق درباره فسیل دایناسورها

انقراض دایناسور‌ها

براساس عقیده دانشمندان بر اثر یک برخورد بزرگ دایناسورها منقرض شدند، اما زمین شناسان علت دیگری را برای انقراض دایناسورها وجود دارند از جمله:

  • فوران‌های آتش فشانی در سطح زمین
  • دهانه برخورد شیوا در هند منجر به فعال شدن آتش فشان‌ها شده است.

بر اساس آخرین پژوهش‌ها برخورد یک شهاب سنگ با زمین در حدود ۶۶ میلیون سال در مکزیک باعث انقراض دایناسور‌ها و ۷۵ درصد گونه‌های زنده روی زمین را تشکیل می‌دادند.

این شهاب سنگ حدود ۱۵ کیلومتر طول داشت به دهانه چیکسالوب در مکزیک برخورد کرد و حدود ۴۲۰ زتا ژول انرژی آزاد کرد که این برخورد باعث فرورفتن زمین و تشکیل گودالی به قطر ۱۸۰ کیلومتر شد.

بر اثر این برخورد نور خورشید به زمین به علت گرد و غبار مسدود شد و منجر به مرگ بخشی بزرگ از پوشش گیاهی زمین شد که به دنبال جانوران گیاهخوار نیز مردند و بعد از آن باعث مرگ جانوران گوشتخوار شد.

فسیل چیست؟

فسیل در لغت به معنای چیزی است که از حفاری بدست می‌آید به عبارت دیگر فسیل بقای اجساد موجوداتی است ته بعد از مرگ در بین رسوبات دفن شده اند و تحت تاثیر پدیده سنگ شدگی قرار گرفته اند.

بدین ترتیب می‌توان گفت باقی مانده اجساد جانوران و گیاهان مانند جسم آن‌ها و استخوان‌ها، تنه گیاهان قدیمی و ساختمان بدنی آن، کرم‌های نرم و… و مواد جامانده از گذشته شامل فضولات، اثر لانه‌ها و آشیانه‌ها، رد پا می‌شود، تمام این‌ها به طور مستقیم توسط موجودات که در گذشته زندگی می‌کردند به وجود آمده است.

نحوه تشکیل فسیل دایناسور

نحوه تشکیل فسیل دایناسور شامل مراحل زیر می‌شود:

  • بعد از مرگ دایناسور به سرعت بر زیر زمین براثر گل و لای یا طوفان شن دفن می‌شوند.
  • با گذشت زمان رسوبات بیشتری بقای جانور را می‌پوشاند.
  • بخشی‌هایی مثل دندان و استخوان پوسیده و فاسد نمی شوند تنها در زیر رسوبات تازه شکل گرفته دفن می‌شوند.
  • در شرایط مساعد یعنی لاشخورها وجود نداشته باشد و موجود به سرعت دفن شود و آب و هوا تغییرات زیادی نداشته باشد، بخش‌های بدن جانور در طول زمان به فسیل تبدیل می‌شود.
  • بعد از مدت زمان طولانی بدن جانور دچار تغییرات شیمیایی می‌شود به گونه‌ای که استخوان‌ها به آهستگی می‌پوسد و فاسد می‌شود آب با نفوذ در داخل استخوان مواد معدنی را جایگزین مواد شیمیایی موجود در استخوان جانور می‌کند به طور کلی فرایند فسیل شدن به جایگزینی و حل شدن مواد معدنی بستگی دارد.
  • نتیجه این فرایند یک شی مانند سنگ است که به آن فسیل می‌گویند.

مکان مناسب برای تشکیل فسیل دایناسور

از مناسب‌ترین مکان‌ها برای تشکیل فسیل دایناسور می‌تان به حاشیه دلتا و کوه‌های آتش فشان قدیمی و دریاهای کم عمق و یخچال‌ها و باتلاق‌ها اشاره کرد.

 بسیاری از دانشمندان معتقدند که فسیل در دریاهای قدیمی قرار داشته است و بر اثر فشار و گرمای زیاد بین موارد رسوبی به این شکل درآمدند.

تحقیق های پیشنهادی:
تحقیق درباره پستانداران
و
تحقیق دانش آموزی در مورد کرم ابریشم

☑️ به پایان تحقیق درباره فسیل دایناسورها رسیدیم، اگر شما نیز اطلاعات مفیدی در مورد این موضوع دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫4 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =