اخبارعلمی

تحقیق درباره سعدی شیرازی ⚜️ برای کلاس پنجم + PDF

تحقیق دانش آموزی درمورد زندگینامه، آثار و آرامگاه سعدی شیرازی برای مدرسه و تمامی پایه ها

تحقیق درباره سعدی شیرازی کوتاه ؛ سعدی شیرازی شاعر بزرگ قرن هفتم هجری قمری بوده است، وی غزل‌های عاشقانه زیادی سروده که بسیار مشهور است تمام آثار او به زبان ساده و روان سروده شده اند. در این مقاله از تحقیق ماگرتا می‌خواهیم زندگینامه این شاعر بزرگ ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد احمد شاملو

تحقیق درباره سعدی شیرازی

سعدی کیست؟

ابو محمد مشرف الدین مصلح بن عبدالله بن مشرف شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری که سعدی مشهور است. القاب ویژه این شاعر بزرگ پادشاه سخن، شیخ اجل، استاد سخن است.

سعدی یکی از بزرگترین شاعران ایرانی است که زیبایی کلام و شیوایی او در نظم و نثر شهرت جهاتی دارد، غزل‌های سعدی در مضمون عرفان و اخلاق بسیار جذاب است و تاکنون کسی نتوانسته به زیبایی غزل‌های سعدی بسراید. روز اول اردیبهشت به این شاعر بزرگ و محبوب اختصاص دارد و آن را روز سعدی اعلام کردند.

زندگینامه سعدی شیرازی

به گفته مورخان سعدی بین سال‌های ۶۰۰ تا ۶۱۵ در شهر شیراز به دنیا آمد. سعدی در مهم‌ترین مرکز علم و دانش جهان اسلام که مدرسه نظامیه بغداد است تحصیل می‌کرد، او در زمینه ادب، تفسیر، فقه، کلام و حکمت به تحصیل پرداخت سپس به عنوان خطیب به مراکش، شام حبشه و حجاز سفر کرد و بعد از گذشت مدتی به شیراز بازگشت و تا پایان عمر خود در این شهر بود.

سعدی خواهر زاده قطب الدین شیرازی یکی از علمای ایرانی قرن هفتم که نقش مهمی در گسترش حکمت، فلسفه، علوم طبیعی، هنر و پزشکی ایفا کرد.

آثار سعدی

همه آثار سعدی از جمله نثر و شعر در کتابی به نام کلیات سعدی جمع آوری شده است، اما در میان آثار او کتاب بوستان و گلستان دو کتاب مستقل آمده اند که بوستان به نظم و گلستان به نثر و مسجع تالیف شده است. جالب است که بدانید تمام آثار او ساده و روان است و نکات دستوری به صورت کامل در آثار او رعایت شده است.

بوستان یا سعدی نامه

اولین اثر او بوستان است که در سال ۶۵۵ هجری قمری تالیف آن به پایان رسید، سعدی این کتاب را در سفرهای خود سروده است و پس از بازگشت به شیراز در اختیار دوستان خود قرار می‌دهد. کتاب بوستان به شعر نوشته شده است و شامل ۴۰۰۰ بیت شعر می‌باشد.

این کتاب دارای یک مقدمه طولانی است و شامل ده فصل به نام عدل، تواضع، رضا، عشق، شکر، ذکر، تربیت، احسان، توبه و مناجات و ختم کتاب است.

مقاله کوتاه و خلاصه درمورد سعدی شیرازی

تحقیق درباره کتاب گلستان سعدی

گلستان یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های نثر در ادبیات فارسی است او این کتاب را یک سال بعد از نگارش بوستان به تالیف در آورد. گلستان به نثر نوشته شده است و شامل هشت فصل به نام سیرت پادشاهان، فضیلت قناعت، عشق و جوانی فوائد خاموشی، اخلاق درویشان، ضعف و پیری، تاثیر ادب و آداب صحبت می‌شود.

غزلیات سعدی شیرازی

غزلیات سعدی به مجموعه شعرهایی که در قالب غزل سروده می‌گویند، او حدود ۷۰۰۰ غزل دارد که به زبان سنایی و انوری در آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته است.

آرامگاه سعدی کجاست؟

آرامگاه این شاعر بزرگ رز شمال شرقی شیراز در دامنه کوه پهندژ و در کنار باغ دلگشا قرار دارد محل دفن سعدی یک خانقاه بود که در سال‌های پایانی زندگی خود آنجا می‌زیست و هم اکنون آن مکان به سعدیه مشهور است. آرامگاه سعدی در ۲۰ آبان سال ۱۳۵۳ در انجمن آثار ملی به ثبت رسید.

🔴 دانلود تحقیق درباره سعدی به صورت PDF 🔴

☑️ امید است این مطالب در خصوص تحقیق درباره زندگینامه سعدی شیرازی برای شما جالب و جذاب باشد، منتظر سوالات شما در بخش نظرات هستیم.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره پروین اعتصامی
تحقیق در مورد فردوسی
تحقیق در مورد خیام نیشابوری

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫21 دیدگاه ها

  1. سلام.وقت بخیر.

    ممنون از ماگرتا جهت مطالب

    مفیدی که در این صفحه منتشر

    کرده است.من خودم پایه ی هفتم

    هستم،از این مطلب استفاده کردم

    ممنون❤🙏🏻

  2. عالی بود و من در این سایت کلی چیز درباره‌ی زندگی سعدی فهمیدم ممنون سازنده این متن زیبا😍😍😍✌👌👌👍👍

    1. سلام
      این سایت عالی است 👍👍
      تشکر می کنم 👍👍
      امیدوارم سایت های بیشتری منتشر کنید که ما ازش بهره ببریم 👍👍

    1. خیلی ممنون از سازنده ی این سایت
      همیشه هم متنش خوبه و هم خلاصه هست
      این سایت بهترین سایتیه که دیدم👌👌👏👏👏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + یازده =