اخبارعلمی

تحقیق درباره مرجع تقلید ⚜️ شرایط و خصوصیات یک مرجع عادل + PDF

تحقیق درباره شرایط و خصوصیات یک مرجع تقلید خوب و چگونه مرجع تقلیدی برای خود برگزینم؟

تحقیق در مورد مرجع تقلید کیست ؛ مرجع تقلید فردی مجتهد و فقیه بوده که با توانایی و دانش خود، قادر به راهنمایی افراد جامعه می‌باشد. این فرد می‌تواند مردم را در مورد احکام فرعی و شرعی راهنمایی کرده و به آن‌ها در انتخاب راه درست کمک کند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره حضرت مریم (س)

تحقیق درباره مرجع تقلید

مرجع تقلید کیست؟

مرجع تقلید کسی است که احکام و صحبت‌های الهی را از قرآن و آیات موجود گردآوری کرده و از آن‌ها در کتابی به نام رساله عملیه استفاده نموده است. البته توجه داشته باشید که حتی اگر مرجع تقلیدی رساله نداشته باشد ولی برخوردار از شرایط مرجعیت بوده باشد، در این حالت نیز می‌توانید از ایشان تقلید کنید.

مرجع تقلید وظیفه هدایت مردم را دارا می‌باشد و موظف است تا آن‌ها را در هرگونه مسائلی هدایت و راهنمایی نماید. در این حالت مردم نیز موظف به تقلید از مرجع تقلید خود هستند و باید صحبت‌های ایشان را عملی نمایند. مرجع تقلید فردی دارای علم و ایمان است که بر اساس عدل و حق صحبت کرده و به مردم مشورت می‌دهد و افراد نیز از او پیروی می‌نمایند.

در حقیقت می‌توان گفت که مرجع تقلید، نایب عام امام دوازدهم مهدی (عج)، در زمان غیبت ایشان هستند. مراجع تقلید موظف هستند تا به مردم کمک کرده و راهنمایی‌هایی راجع به مشکلاتشان به آن‌ها بدهند.

چه شرایطی برای انتخاب مرجع تقلید عادل نیاز است؟

برای اینکه بتوانید فردی با ایمان را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کرده و او را الگو خود قرار دهید، شرایطی وجود دارد که موظف به پیروی از آن‌ها هستید. این شرایط بسیار مهم بوده و در انتخاب مرجع تقلید مورد نیاز است. در ادامه به شرایط انتخاب مرجع تقلید می‌پردازیم.

  • فردی زنده بوده و نمرده باشد.
  • عادل بوده و بر اساس عدل حکم کند.
  • در تمامی قضایا عدالت داشته باشد.

خصوصیات مرجع تقلید به چه شکلی است؟

مرجع تقلید نیز همانند سایر افراد دارای یکسری خصوصیاتی است که اجازه مرجع تقلید شدن را به او می‌دهند. در ادامه به معرفی خصوصیات مرجع تقلید می‌پردازیم.

  • جنسیت فرد مرد باشد.
  • بالغ باشد.
  • عاقل بوده و بر اساس عقل تصمیم بگیرد.
  • شیعه دوازده امامی باشد.
  • حلال‌زاده باشد.
  • عدالت داشته باشد.
  • حریص به مال دنیا نباشد.
  • حتما مجتهد باشد.
  • از سایر مجتهدان فهم و درک بالایی داشته باشد.

چگونه مرجع تقلیدی برای خود برگزینم؟

تعداد زیادی مرجع تقلید در کشورمان وجود دارد که شما موظف هستید اعلم ترین آن‌ها را پیدا کرده و به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب کنید. در واقع شما باید کسی را پیدا کنید که علم و عدالت بیشتری نسبت به سایر مراجع داشته باشد. برای اینکه بتوانید مرجع تقلید اعلمی برگزینید، سه راه وجود دارد؟

۱. از دو نفر عادل و عالم مشورت بگیرید و این دو نفر یک مرجع تقلید را تصدیق نمایند. ولی در صورتی که با صحبت‌های دو فرد عادل و عالم دیگر تعارض و مشکلی نداشته باشد.

۲. از گروهی اهل علم مشورت بگیرید و از این طریق از اعلم بودن فرد یقین پیدا کنید.

۳. شما با انجام تحقیقاتی به اعلم بودن شخص مطمئن شوید. برای مثال، مثل اینکه خود شما فردی عالم باشید و قادر شوید تا مرجع تقلید را شناسایی کرده و تشخیص دهید.


مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره حضرت زینب (س)
و
تحقیق درباره توکل بر خدا

به پایان تحقیق درباره مرجع تقلید، رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 7 =