اخبارعلمی

تحقیق کاربرد انواع پلاستیک ها و ویژگی آن ها

مقاله درباره با مراجعه به منابع معتبر درباره کاربرد انواع پلاستیک و ویژگی های اطلاعاتی به دست آورید

از مهم‌ترین نوآوری‌های قرن استفاده گسترده از پلاستیک در کاربردهای روزانه است. پلاستیک‌ها به دلایل مختلفی در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ویژگی‌های مهم پلاستیک می‌توان به مقاوم بودن و مقرون به صرفه و در دسترس بودن اشاره کرد به طور کلی این ماده برای انسان نیز خطری ندارد.

امروزه پلاستیک‌ها جزء زندگی روزانه ما شده اند و ما در همه لحظات زندگی از آن‌ها استفاده می‌کنیم، در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم پلاستیک و انواع آن و ویژگی پلاستیک را بیان کنیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق کامل درباره آهن زنگ نزن

تحقیق کاربرد انواع پلاستیک ها و ویژگی آن ها

پلاستیک چیست؟

اولین پلاستیک‌ها توسط طبیعت تولید شده اند، در حقیقت پلاستیک از مواد موجود در طبیعت مانند گاز طبیعی و نفت و… تولید می‌شود. اولین پلاستیک‌های مصنوعی از سلولز موجود در گیاهان بوجود آمده است، سلولز با مواد شیمیایی گرم شده و در نهایت ماده‌ای با دوام به نام پلاستیک تولید می‌شود. اغلب پلاستیک‌های امروزی از هیدرو کربن‌هایی که در نفت و زغال سنگ است تولید می‌شوند.

انواع پلاستیک

در این قسمت می‌خواهیم انواع پلاستیک و ویژگی‌های ان را بیان کنیم.

  • پلی اتیلین ترفتالات

پلی اتیلین ترفتالات یکی از انواع پلاستیک است که در سراسر جهان تولید می‌شود، از مهم‌ترین ویژگی این پلاستیک می‌توان به شفاف و سفت بودن عایق رطوبت و مقاوم در برابر خرد شدن اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد آن در بسته بندی بطری‌های نوشیدنی است.

  • پلی اتیلن

پلی اتیلن یکی از انواع پلاستیک است که شامل دو دسته پلاستیک یکی پلی اتیلن کم چگالی و پلی اتیلن با چگالی بالا می‌شود. پلی اتیلن با چگالی کم یک پلاستیک شفاف و منعطف است که از انعطاف پذیر بالایی برخوردار است و مهم‌ترین کاربر آن در کیسه‌های پلاستیک در فروشگاه مواد غذایی است.

پلی اتیلن با چگالی بالا یک پلاستیک سفت است که در برابر خوردگی مقاومت نشان می‌دهد و مهم‌ترین کاربرد آن در ساختمان‌ها یا سطل زباله است.

  • پلی وینیل کلراید

پلی وینیل کلراید که نام دیگر آن پی وی سی است یک نوع پلاستیک شفاف و مقاوم در برابر ضربه و خوردگی است، از ویژگی‌های مهم این پلاستیک می‌توان به شکنندگی، استحکام، سفت و سخت بودن آن اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد آن در لوله کشی و عایق کاری سیم‌های الکترونیکی می‌باشد.

  • پلی پروپیلن

پلی پروپیلن یک نوع پلاستیک بادوام نیمه شفاف که دارای سطحی با اصطکاک پایین است که راحتی تولید می‌شود و در برابر دما‌ها و مواد مقاومت نشان می‌دهد. مهم‌ترین کاربرد آن در بطری‌های ادویه، ظروف یک بار مصرف است.

  • پلی استایرن

پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که به صورت محکم و شفاف تولید می‌شود، از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلاستیک استفاده از ان در کاربردهای فوم است. مهم‌ترین کاربرد آن در ابزارهای پزشکی و ظرف یک بار مصرف و عایق ساختمان است.

  • اسید پلی لاکتیک

اسید پلی لاکتیک یک پلاستیک منحصر به فرد است؛ زیرا از زیست توده تولید می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن تجزیه پذیری آسان و امکان چاپ سه بعدی آن است. مهم‌ترین کاربرد آن لیوان‌ها، ظروف قابل تجزیه و بسته بندی مواد غذایی است.

  • پلی کربنات

پلی کربنات یک ماده شفاف است که در برابر ضربه دارای مقاومت بسیار بالایی است و از مهم‌ترین ویژگی‌های به شفاف و استحکام بالا بودن آن می‌توان اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد آن پوشش استخر، عینک آفتابی، شیشه‌های نشکن می‌باشد.

  • استال یا پلی اکسی متیلن

استال یک پلاستیک مستحکم که کشش بسیار بالایی دارد و در برابر گرما، آب، و ترکیبات شیمیایی مقاومت بالایی دارند. برخی کاربردهای آن شامل ساخت فنر، ماشین آلات صنعتی و نساجی می‌شود.

  • نایلون

نایلون یک پلاستیکی است که کاربرد فراوانی دارد و از مهم‌ترین ویژگی آن به استحکام بالا و مقاومت گرمایی می‌توان اشاره کرد. مهم‌ترین کاربرد آن در موتورهای ماشین، تجهیزات مکانیکی است.

  • اکریلونیتریل بوتادین استایرن

این پلاستیک مقاوم و براق قابلیت پردازش بالا است که در برابر مواد شیمیایی و ضربه‌های فیزیکی مقاوم است، از مهم‌ترین ویژگی آن می‌توان با دسترسی ساده، تولید راحت و مقاوم در برابر ضربه اشاره کرد. به دلیل اینکه هزینه این پلاستیک کم است در صنایع خودروسازی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید:
تحقیق در مورد موادی که از سنگها تهیه میشود
و
تحقیق در مورد چرا باید پیشرفت موشکی را ادامه دهیم

امید است این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد، شما می‌توانید نظرات خود درباره تحقیق کاربرد انواع پلاستیک‌ها و ویژگی آن ها را از قسمت دیدگاه برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 2 =