اخبارعلمی

تحقیق درباره آسیاب های آبی ♨️ دانش آموزی و جامع

مقاله درباره آسیب دزفول و آسیاب های قدیمی در ایران با توضیح کامل

تحقیق دانش آموزی درباره آسیاب های آبی ؛ آسیاب آبی وسیله‌ای است که برای خرد کردن مواد جامد از فشار و سرعت بالای آب استفاده می‌شود.

در گذشته آسیاب‌های آبی زیادی در تمام شهر وجود داشت اما مهم‌ترین آسیب‌های آبی می‌توان به آسیاب آبی یزد، آسیاب آبی کاخک بجنورد، آسیاب آبی اشکذر اشاره کرد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره آب و فاضلاب

تحقیق درباره آسیاب های آبی

تاریخچه آسیاب های آبی

انسان‌های اولیه برای تهیه آرد از گندن از آسیاب‌ها استفاده می‌کردند به گونه‌ای که دانه‌ها را بین سنگ ثابت و سنگی که به وسیله دست بر روی دانه‌ها فشرده و خرد می‌کردند. حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مصری‌ها از آسیاب سنگی برای آرد کردن استفاده می‌کردند که به تدریج انواع مختلفی از آسیاب اختراع شد.

آسیاب آبی چگونه کار می‌کند؟

عملکرد آسیاب‌های آبی به گونه‌ای است که ابتدا آب وارد یک حوضچه می‌شود و که مواد زائد همراه با اب از آن جدا می‌شود و هنگامی که آب ای تخته بند حوضچه خارج شد به تنوره عمودی وارد می‌شود و با فشار زیاد پرده چوبی را می‌چرخاند.

آسیاب های قدیمی در ایران

  • آسیاب آبی سیکا، شوشتر
  • آسیاب آبی قدیم در استان ایلام
  • آسیاب آبی استان سمنان
  • آسیاب آبی در استان مرکزی
  • آسیاب قدیمی رعنا و گله گه در دزفول
مقاله در مورد آسیاب های آبی دزفول
مقاله در مورد آسیاب های آبی دزفول

آسیاب های آبی دزفول

آسیاب‌های ابی یکی از آثار ارزشمند در شهر دزفول به شمار می‌رود و در آثار ملی کشور ثبت شده است. این آسیاب‌ها دارای مالکیت خصوصی هستند که به آسیابان در اصطلاح مجلس لوینه می‌گویند. در دوره صفویه حدود ۵۰ تا ۶۰‌ آسیاب در شهر دزفول احداث شد که بر اثر سیلاب‌های فصلی تخریب شدند.

آسیب‌های آبی دزفول در بخش‌های مختلف رودخانه قرار دارد بخشی از این آسیاب‌ها در فاصله ۸۰۰متری سد دزفول، در جنوب تفریح گاه ساحلی دزفول، زیر پل دزفول و بخشی در کنار پل قدیمی دزفول ساخته شده اند. پیشینه تاریخی آسیاب‌های آبی دزفول به دوره ساسانیان باز می‌گردد که در کنار پل قدیم ساخته شده اند اما عمده این آسیاب‌ها گه در سه بخش رودخانه احداث شده اند به دوره تاریخی صفویه و قاجار باز می‌گردد.

آسیاب‌ها از مصالحی چون قلوه سنگ، آجر، ملات ساروج ساخته شده اند معماری آسیب‌ها برگرفته از سبک معماری بومی شهر دزفول است که به صورت یک مجموعه ساخته شده اند.

آسیب‌های آبی اشکذر

در سراسر ایران آسیاب‌های مختلفی از دوره‌های تاریخی به جا مانده است ته برخی از ان به کمک حیوانات و آب و باد به حرکت در می‌آیند اما آنچه که جالب است این می‌باشد که در دل کویر بی اب و خشک آسیابی ساختهشده باشد که نیروی محرکه آن آب است.

آسیاب اشکذر واقف در دل کویر استان یزد و در ضلع جنوب شرقی در بیست کیلومتری شهر یزد در امتداد مسیر جاده اصلی که به بندر آباد و روستاهای مجاور متصل شده است واقع شده است.

آسیاب ابی اشکذر دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان به مقرنس کاری فضای اصلی، آجر کاری ظریف در محوطه اصلی آسیاب، نقوش هندسی در اطراف دیواره‌ها اشاره کرد.

☑️ به پایان تحقیق درباره آسیاب های آبی رسیدیم، چنانچه سوال یا پیشنهادی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + یازده =