اخبارعلمی

واریانس چیست با مثال ریاضی دهم انسانی

پاسخ کامل به سوال انحراف معیار یا واریانس چیست ریاضی دهم انسانی

در ادامه به جواب سوال واریانس چیست ریاضی دهم انسانی در آموزش و پرورش ماگرتا می خوانیم.

مطلب پیشنهادی : الزامات محیط کار را تعریف کنید فنی و حرفه ای و کاردانش دهم

واریانس چیست

واریانس چیست

انحراف معیار مفهومی است که میزان پراکندگی داده ها را در یک مجموعه مشخص می کند و از این رو یکی از مهم ترین مقیاس های آماری در زمینه آمار توصیفی است. اگر میانگین از نقطه ثقل توزیع داده های یک مجموعه به دست آید و در نتیجه مقیاسی تک بعدی برای تخمین مجموعه ای از داده ها ارائه شود، می توان گفت که انحراف معیار نیز نشان دهنده پراکندگی داده ها از میانگین است. نقطه و از این رو یک مقیاس دو بعدی برای تخمین توزیع داده ها را در اختیار ما قرار می دهد.

واریانس به عنوان “میانگین مقدار مربع تفاوت در مقادیر از میانگین” تعریف می شود. شاید در نگاه اول، تعریف آن دشوار به نظر برسد! اما جای نگرانی نیست زیرا در عمل متوجه خواهید شد که مفهوم بسیار ساده است.

مثلاً اگر کل کلاس «الف» 5 نفر باشد و نمراتی که دیدید مربوط به آن 5 نفر باشد، پراکندگی یک چیز می شود!

اما اگر کلاس «الف» مثلاً 30 نفر باشد و این 5 نفر نمونه کلاس باشند، فرمول محاسبه پراکندگی چیز دیگری است!

وقتی کل کلاس 5 نفره و ما نمرات هر 5 نفر رو داریم، در این حالت داریم واریانس یا انحراف معیار جامعه رو محاسبه می کنیم! [یعنی ما کل کلاس یا همان جامعه را داریم!]

اما وقتی فقط یک نمونه 5 نفره از کلاس «الف» انتخاب می کنیم و انحراف معیار و واریانس این نمونه را محاسبه می کنیم، می گویند: انحراف معیار یا واریانس نمونه!

دانستن این مفهوم در فرمول ها مهمتر از شام بود!

همچنین بخوانید : بیانیه گام دوم انقلاب چیست دفاعی دهم

💥 در این نوشته جواب سوال واریانس چیست با مثال ریاضی دهم انسانی را قرار دادیم. اگر پاسخ دیگری در مورد این سوال داشتید، آن در بخش دیدگاه بنویسید. همچنین برای دسترسی سریع تر به پاسخ سایر سوال های خود، آن را به همراه کلمه ماگرتا جستجو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 6 =