اخبارعلمی

بهترین سن ایمپلنت دندان چه زمانی است؟

ایمپلنت دندان چیست و چگونه انجام میشود؟ بهترین سن کاشت دندان چند سالگی است؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک مدل دندان مصنوعی با ریشه ای از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا است. تیتانیوم یا زیرکونیا هر دو موادی هستند که بدن با آنها سازگار است. بدن این دو ماده را مهاجم تلقی نمی کند و پس نمی زند.این ریشه در داخل لثه با عمل جراحی کار گذاشته می شود. قسمت تاج آن روی ریشه ثابت شده یا متحرک در فک پیچ می شود.

سن ایمپلنت دندان

ایمپلنت هر دندان با توجه به شماره دندان، بالا یا پایین بودن و محل آن و شکل فک و ایمپلنت دندان جلو و همچنین سن فرد توسط پزشک طراحی و ساخته می شود. احتمال موفقیت ایمپلنت بیش از 98 درصد است. بهترین سن ایمپلنت توسط پزشک با توجه به عوامل مختلف تایین می شود.

چه زمانی کاشت دندان انجام می شود؟

با نابودی تمام دیوارهای دندان دیگر امکان پر کردن و یا روکش گذاشتن وجود ندارد. ریشه دندان در این مواقع کشیده می شود. دندان از دو قسمت تاج و ریشه تشکیل شده است. دندان ممکن است در اثر پوسیدگی نابود شود یا در اثر یک حادثه شکسته و کشیده شود. سایر بیماریهای دهان و دندان وجود دارد که درمان آن با  خروج دندان است. فضای خالی ایجاد شده می تواند در زیبایی یا در هضم اولیه و صحیح غذا تاثیر بگذارد. یک راهکار کارآمد در حل مشکل دندانهای حذف شده استفاده از ایمپلنت دندان است. در هر سن و سالی ایمپلنت می تواند صورت بگیرد. بهترین سن ایمپلنت زمانی است که فک فرد رشد نمی کند و از تراکم استخوانی خوبی دارد و بیماری خاصی هم ندارد. این زمان توسط پزشک مشخص می شود.

در مورد دندانها جلو که به دلایلی کشیده و حذف شده اند استفاده از ایمپلنت مفید است. دندانهای جلو تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارند. دندانهایی آسیایی کوچک و بزرگ که به علتهای مختلف کشیده شده اند را می توان ایمپلنت کرد. حذف دندانهای عقب باعث ایجاد فرورفتگی در گونه های صورت می شود. جای خالی دندانهای دائمی را که کشیده  شده اند با ایمپلنت می توان پرکرد.

شرایط لازم برای کاشت دندان چیست؟

برای ایمپلنت دندان لازم است فرد از سلامت عمومی نسبی برخوردار باشد. از آنجا که در ایمپلنت یک ریشه تیتانیومی در فک کار گذاشته می شود. بعضی بیماریها و مشکلات مانع سازگاری بین قسمت اضافه شده و لثه می گردد و از ایجاد یک بافت پایدار جلوگیری می کند.بیماریهایی مانند دریچه مصنوعی قلب و سابقه سکته قلبی، دیابت، پوکی و نرمی استخوان، بیماریهای خونی، مشکلات کلیوی، دندان قروچه، فشار دندان در موفقیت ایمپلنت تاثیر می گذارند. 

شرایط لازم برای کاشت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در افراد با نقص سیستم ایمنی  چندان موفقیت آمیز نیست. این نقص در افرادی که رادیوتراپی انجام می دهند، جراحی های پیاپی داشته اند و افراد با مصرف دارویی خاص و غیره وجود دارد.

سلامتی و عدم عفونت و یا زخم دهان، لثه و دندانهای دیگر در موفقیت کار موثر هستند. نباید در هنگام ایمپلنت بیماری دهان و دندان و لثه ای وجود داشته باشد. مصرف آموکسی سیلین یا پنی سیلین وی زیر نظر پزشک باعث رفع عفونت دندان می گردد. کاشت دندان، باید توسط پزشک در بهترین سن ایمپلنت برای هر فردی انجام شود. در این زمان فرد بیمار نیست، مشکل استخوانی ندارد.

مصرف این مواد درصد موفقیت ایمپلنت را پایین می آورد

در صورتی که قصد کاشت دندان  و ایمپلنت دندان را دارید نباید از مواد مخدر و سیگار و نوشیدنی های الکلی استفاده کنید. مصرف سیگار و مواد الکلی، اعتیاد به مواد مخدر در حالت عادی روی سلامت دندانها تاثیر می گذارد.

در صورتی که ایمپلنت انجام داده اید از خوردن چای داغ خودداری کنید و الکل و سیگار استفاده نکنید. حداقل تا 48 ساعت غذاهای سفت نباید خورده شود. در صورتی که مراقبت های ایمپلنت دندان به خوبی انجام نشود، ممکن است سبب فیلد شدن ایمپلنت و بروز علائم پس زدن ایمپلنت دندان بشود. 

افرادی که مناسب ایمپلنت دندان نیستند

برای زنان باردار خصوصا در سه ماه اول بارداری و به علت اشعه ایکس جهت بررسی وضعیت دندان و کاربرد مواد بیهوشی و استرس ناشی از ایمپلنت، کاشت دندان صورت نمی گیرد.

افراد زیر 18 سال، همچنین افرادی که از داروهای استروئیدی و کورتونی استفاده می کنند مناسب ایمپلنت دندان نیستند.

افرادی که در معرض پرتو درمانی خصوصا در ناحیه سر و گردن هستند در صورتی که ایمپلنت دندان در این دوره انجام دهند ممکن است ایمپلنت آنها جدا شود. جدا شدن ایمپلنت موجب آسیب به فک و نیاز به ایمپلنت بزرگتر برای جایگزینی دارد. ایمپلنت بزرگتر هزینه های بیشتری را به بیمار تحمیل می کند. 6 ماه بعد از دوره پرتو درمانی امکان ایمپلنت با انجام بررسیهای پزشکی وجود دارد.

بهترین سن ایمپلنت یا بهترین زمان ایمپلنت در افراد بیمار، زمانی است که بیماری آنها تحت کنترل باشد.

همچنین افرادی که نوشیدنی الکلی مصرف می کنند یا افرادی که بیماری دیابت، همبند و هموفیلی دارند یا افرادی که پیاپی هنگام خواب دندان قروچه دارند مناسب کاشت دندان نیستند.

دندان قروچه به روکش ایمپلنت آسیب می رساند. احتمال جوش بین پیچ ریشه و استخوان فک در این افراد کم می شود. عمر ایمپلنت در این افراد کم می شود. البته می توان از دندانها با نایت گارد محافظت کرد.

بهترین سن ایمپلنت در این افراد بعد از درمان مشکل دندان قروچه شبانه آنها است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه ایمپلنت برای دندان چه افرادی مناسب نیست، میتوانید از لینک زیر استفاده فرمایید. 

برای چه کسانی ایمپلنت دندان مناسب نیست ؟

بهترین سن کاشت دندان چند سالگی است؟

گزینه های مهمی که فرد را مستعد عمل ایمپلنت می نماید استحکام و تراکم استخوان و سلامت عمومی فرد است. در حقیقت هر فردی در هر سنی می تواند ایمپلنت را انجام دهد. ولی سن رشد که زیر 18 سال است چندان مناسب ایمپلنت نیست. بهترین سن ایمپلنت برای کودکان و نوجوانان در پایان دوره رشد است. به علت تغییرات ناشی از رشد در فک در این محدوده سنی ایمپلنت خوب جواب نمی دهد. بهترین سن ایمپلنت سن بالای 18 سال است که تقریبا رشد متوقف می شود.

دکتر با توجه به اطلاعات کلی از سلامتی عمومی بیمار و همچنین معاینات عکسهای رادیوگرافی و در مواردی بررسی سی تی اسکن فرد در مورد ایمپلنت دندان تصمیم می گیرد. در نهایت با بررسی شکل و تراکم استخوانهای فک متوجه می شود که آیا فرد مناسب ایمپلنت می باشد؟

ایمپلنت دندان در افراد زیر 18 سال چگونه است؟

ایمپلنت در زیر 18 سال چندان مناسب نیست زیرا فک در زیر 18 سال در حال رشد است. در این محدوده سنی انجام ایمپلنت باعث می شود که با رشد فک، تاج و قسمت ریشه دندان که داخل فک است پایینتر از سایر دندانها قرار بگیرد. پایین آمدن دندان کاشته شده نیاز به تجدید ایمپلنت را در آینده ایجاد می کند. 

ایمپلنت دندان در افراد زیر 18 سال چگونه است؟

ایمپلنت چند دندان کنار هم در زیر 18 سال می تواند باعث دفرمه شدن شکل فک بگردد. از آنجا که در محل ایمپلنت دندان رشد فک محدود می شود و سایر قسمت ها سریع رشد می کند این تغییر شکل رخ می دهد.

در این محدوده سنی تراکم استخوان کافی نیست و تغییرات در فک به علت رشد ایجاد می شود. ایمپلنت دندان در زیر 18 سال می تواند مشکلاتی ایجاد نماید. از اینرو پزشک با بررسی و معاینه بیمار، درمانهای ثانویه ای را پیشنهاد و عرضه می کند. وقتی فرد به بهترین سن ایمپلنت یعنی بالای 18 سال رسید پزشک پیشنهاد ایمپلنت را می دهد.

درصد موفقیت ایمپلنت دندان برای افراد مسن چقدر است؟

اکثر افراد در سن بالا دچار مشکل دندان می شوند. قرار دادن دندان مصنوعی برای بعضی افراد این محدوده سنی مشکل است. ایمپلنت دندان یک راه حل خوب و  دائمی با دوام بالا برای مشکلات دندان در این محدوده سنی است.

حتی اگر افراد در این محدوده سنی دارای مشکل لثه و تراکم استخوان فک باشند عمل پیوند لثه و استخوان فک وجود دارد. اگر افراد بیماری خاصی مانند دیابت و هموفیلی و سایر مشکلات ذکر شده در بالا را نداشته باشند ایمپلنت یک راهکار خوب می باشد.

درصد موفقیت این روش بالا است و یکی از بهترین روشهای جایگزین دندان مصنوعی و بریج است.

به طور کلی بهترین سن ایمپلنت سنی است که فرد بدنش در حال رشد نباشد، تراکم استخوانی کافی داشته باشد و بیماریهای گوناگون مانند دیابت و سرطان و غیره را نداشته باشد.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =