اخبارعلمی

چرا ۱۳ آبان را روز دانش آموز نامیدند ☑️ متن کامل و جامع

مقاله درباره چرا سیزده آبان را یوم الله و روز دانش آموز می نامند؟

تحقیق در مورد چرا ۱۳ آبان را روز دانش آموز می نامند؟ سیزده آبان روزی است که دانش آموزان به قیام و مبارزه با رژیم شاه و حامیان او پرداختند. این قشر آگاه و متعهد، در راه رسیدن به اهداف والا و عظیم انقلاب اسلامی، چه در زمان طاغوت و چه پس از پیروزی شکوه مند انقلاب اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.

مطلب پیشنهادی: شعرهای زیبا در مورد ۱۳ آبان

چرا ۱۳ آبان را روز دانش آموز نامیدند

چرا 13 آبان را روز دانش آموز نامگذاری کردند

در این روز جمعی از دانش آموزان که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی در محطه دانشگاه تهران جمع شده بودند، کشته شدند و به منظور گرامی داشت این دانش آموزان 13 آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش آموز نام گذاری شده است.

زمانی که انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی به روز های سرنوشت ساز خودش نزدیک می شد، همه افراد ایران سعی در ایفا نمودن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. چه زن و مرد و چه پیر و جوان. ولی شور و حال دانش آموزان و نوجوانان بیشتر از بقیه اقشار بود.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران رفتند تا در آنجا شروع به اعتراض کنند و صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

در ساعت 11 صبح، ماموران چند گلوله گاز اشک آور در میان جمعیت خروشان پرتاب کردند ولی معترضان تسلیم نشدند و در حالی که به سختی نفس می کشیدند فریاد الله اکبر می زدند و لرزه بر اندام ماموران شاه می انداختند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی ‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 تن شهید و صدها نفر مجروح شدند.

یوم اللّه سیزده آبان، یادآور حماسه ها، ایثارها و فداکاری های دانش آموزان عزیزمان است. این روز باشکوه بدین سبب روز «دانش آموز» نامیده شد، تا خاطره فرزندان دلیر انقلاب برای همیشه جاودان بماند و درسی فراموش ناشدنی برای تمام دانش آموزان در سراسر گیتی باشد که با ابرقدرت های چپاول گر به مبارزه بی امان بپردازند و عزّت را بر زندگی ذلت بار ترجیح دهند.

روز سیزدهم آبان به همه مستضعفان جهان آموخت که بر ضد مستکبران قیام کنند و حقوق از دست رفته خویش را از چنگال استکبار و استعمار بیرون کشند. پیام روز سیزدهم آبان به مسلمانان این است که: تنها در برابر پروردگار جهانیان و مکتب توحید به نماز بایستند و فقط در پیش گاه خدا به کرنش بنشینند و تا همیشه زمان در برابر ظلم و زورگویی ابرقدرت ها سر تسلیم فرود نیاورند.

☑️ به پایان تحقیق درمورد چرا ۱۳ آبان را روز دانش آموز نامیدند رسیدیم، اگر شما نیز دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

همچنین بخوانید:
تحقیق در مورد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
و
تحقیق در مورد راهیان نور و روایتگری دفاع مقدس

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 3 =