اخبارعلمی

تحقیق درباره فرسایش خاک کلاس پنجم + PDF

تحقیق درباره فرسایش خاک و روش های جلوگیری از آن برای علوم پایه پنجم دبستان

تحقیق در مورد عوامل فرسایش خاک برای علوم پنجم ابتدایی: خاک یکی از مهم‌ترین منابعی است که در زمین وجود دارد مطابق با آمار دستگاه‌های هواشناسی سالانه ۷۵ میلیارد تن خاک دچار فرسایش می‌شوند.

وجود خاک برای تولید مواد غذایی و مواد اولیه زندگی بشر و بخش کشاورزی بسیار مهم است به همین دلیل فرسایش و تخریب خاک اثرات منفی در حیات ما خواهد داشت. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم فرسایش خاک و عوامل که باعث فرسایش خاک می‌شوند را مورد بررسی قرار دهیم با ما همراه شوید.

تحقیق درباره فرسایش خاک کلاس پنجم

فرسایش خاک چیست؟

فرسایش به معنی سائیده شدن سطح زمین می‌باشد، در این حالت خاک دچار فرسودگی و نابودی می‌شود، سپس توسط عوامل طبیعی جابه جا خواهد شد و از منطقه‌ای به منطقه دیگر انتقال می‌یابد.

فرسایش خاک معمولا در مناطق سیل زده و خشک و نیمه خشک بوجود می‌آید.

عوامل فرسایش خاک

علل و عوامل فرسایش خاک شامل آب، باد، تغییرات دمایی، موجودات زنده و عوامل جوی مانند باران و برق می‌شود.

۱. آب
یکی از عوامل مهم در فرسایش آبی است که در حال حرکت می‌باشد به طور مثال امواج دریا موجب فرسایش ساحل می‌شوند، در حقیقت با فشار هیرولیکی که موج‌های دریا به ساحل وارد می‌کند باعث سایش ماسه‌ها و در نهایت فرسایش آن‌ها می‌شوند، همچنین رودخانه و جویبار‌ها نیز در مسیر حرکت خود موجب خراشیدن و ساییدن خاک و شن‌ها می‌شوند.

۲. باد
باد نیز باعث فرسایش خاک می‌شود باد‌ها از طریق جابه جایی ذرات شن و ماسه در مناطق خشک و نیمه خشک باعث فرسایش خاک می‌شوند.

۳. تغییرات دمایی
تغییرات دمایی و حرارتی از عوامل مهم فرسایش خاک هستند تغییرات تدریجی آب و هوا و دما در تابستان و زمستان باعث تخریب و فرسایش خاک می‌شود.

۴. موجودات زنده
جانداران زیادی از جمله حیوانات، گیاهان حتی انسان‌ها موجب تخریب خاک می‌شوند، اما از میان موجودات زنده انسان با کارهایی که انجام می‌دهد بیشترین تاثیر را در تخریب و فرسایش خاک دارد.

۵. عوامل جوی مانند باران و برف
بارندگی زیاد موجب ایجاد سیل می‌شود که مقدار زیادی از خاک‌های سطحی را خراب و با خود حمل می‌کنند و سبب برداشتن لایه‌های سطحی خاک و فرسایش آن می‌شوند.

انواع فرسایش خاک

فرسایش سطحی یا سفره ای: عامل اصلی فرسایش سطحی یا سفره‌ای باد است، سطح زمین به دلیل مواد الی تیره رنگ است، اما با فرسایش به رنگ روشن و سفید و لکه‌ای خواهد بود که در زمین‌هایی عاری از گیاه بیشتر نمایان است.

فرسایش شیاری یا آبراهه‌ای: عامل اصلی این نوع فرسایش باد است و بیشتر در مناطق دامنه کوه‌ها و در رویه زمین‌های کم شیب دیده می‌شود.

فرسایش چاله‌ای: این فرسایش بیشتر به دلیل باد بوجود می‌آید و سطح زمین را به صورت چاله‌های کوچک و بزرگ تبدیل کرده است و مواد زمین را تا فرسنگ‌ها جابه جا می‌کنند.

فرسایش خندقی یا نهری: در فرسایش نهری عامل اصلی آب است و از به هم پیوستن شیارها به هم و تخریب عمقی زمین سنگ‌ها باعث ایجاد خندق و نهرها می‌شود.

فرسایش سیلابی: در فرسایش سیلابی آب حاوی شن اطراف خود را می‌شود و استحکام دیوارها را از بین می‌برود مواد توسط سیل‌ها جاری و منتقل می‌شوند.

فرسایش توده ای: در فرسایش توده‌ای لایه روی خاک از آب اشباع می‌شود و به حرکت در می‌ای، بدین صورت فرسایش توده‌ای ایجاد می‌شود.

راه‌های جلوگیری از فرسایش

یکی از مهم راه‌های جلوگیری از فرسایش این است که از قطع درختان جلوگیری شود و در مناطقی که عاری از پوشش گیاهی است درختانی با سرعت رشد زیاد کاشت.

برای مشاهده اطلاعات بیشتر در این رابطه حتما مقاله روش های جلوگیری از فرسایش خاک را مطالعه فرمایید تا بتوانید تحقیق کامل تری را به کلاس ارائه دهید.

☑️ امید است این مطلب برای شما مفید باشد منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. اگر سوالی درباره تحقیق درباره فرسایش خاک کلاس پنجم داشتید حتما آن را از بخش نظرات بپرسید.

همچنین بخوانید:
تحقیق درباره انواع هزارپاها و غذای آنها
و
تحقیق درباره نقش دانشمندان در زندگی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =