اخبار

انواع معافیت سربازی کدامند؟

معرفی انواع مختلف معافیت های خدمت دوران خدمت مقدس سربازی

هر پسری در دوران زندگی خود با مساله سربازی مواجه می شود و به نوعی باید این دوران را پشت سر بگذارد تا نهایتا کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از سربازی را بگیرد. بسیاری از مشمولان، از رفتن به خدمت سربازی به دلایل مختلف معاف می شوند و کارت معافیت دریافت می کنند

 برخی از انواع معافیت های سربازی به شرح زیر هستند:

معافیت پزشکی

معافیت پزشکی سربازی خود انواع مختلفی دارد که باعث می شود مشمول به طور دائم از خدمت سربازی معاف شده و یا معاف از رزم شود.

معافیت های پزشکی که باعث معافیت از رزم یا معافیت دائم فرد می شوند، هر کدام تبصره ها و بندها مختلفی دارند که بهتر است مشمولین این بندها و تبصره ها را به طور کامل مطالعه کنند.

در سال 98 برخی از انواع معافیت های پزشکی به شرح زیر بوده اند:

 بیماری های مرتبط با ریه و قفسه صدری: در این دسته از بیماری ها که شامل آسم، کیست های ریوی و … می شوند؛ مشمول با ارائه مدارک پزشکی و با تایید گروه مربوطه معاف می شود.

بیماری های عمومی: این دسته از بیماری ها شامل قد و وزن غیر معمول فرد می شود. در شرایطی که فرد بیش از حد لاغر یا چاق باشد، طبق نظر کمیسیون مربوطه معاف می شود.

بیماری های مرتبط با اعصاب و روان:  افسردگی، اختلالات خلقی و … شامل این دسته از بیماری ها می شود.

بیماری های مرتبط با اسکلت و استخوان: صافی کف پا، پارگی رباط صلیبی و دیگر بیماری های وابسته به این گروه نیز باعث معافیت دائم یا معافیت از رزم فرد می شوند.

بیماری های مرتبط با غدد مانند اختلالات غده تیروئید ( مثلا کم کاری تیروئید)، دیابت و … از جمله این بیماری ها هستند.

بیماری های عفونی، بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی و .. نیز از جمله بیماری هایی هستند که باعث معافیت دائم یا معافیت کامل فرد می شوند.

بیماری های مربوط به چشم مانند قوز قرنیه و .. نیز جزء بیماری های هستند که باید به تایید رسیده و ممکن است باعث معافیت فرد شود.

معافیت های پزشکی، انواع مختلفی دارند و هر یک تبصره و بندهای جزئی تری را شامل می شوند؛ به همین خاطر می بایست تمامی بندها و تبصره ها را با دقت مطالعه کرد.

معافیت سربازی
معافیت سربازی

معافیت پزشکی واریکوسل

همانطور که میدانید، واریکوسل به گشاد شدن رگ های بیضه گفته می شود و در بیشتر موارد این بیماری در بیضه چپ دیده می شود. واریکوسل که بین 10 تا 20 درصد از مردان شایع است، به سه درجه 1-2-3 دسته بندی می شود و از این بین مبتلایان به واریکوسل درجه 3 معاف از خدمت سربازی هستند و دیگر مبتلایان به درجات 1 و 2 معاف از رزم می شوند.

واریکوسل درجه 3 به طوری است که حتی در حالت ایستاده هم رگ ها قابل مشاهده اند و با فشار شکمی تشدید می شوند و در حالت خوابیده دیده نمی شوند.

در واریکوسل درجه یک، رگها فقط با فشار شکمی و با لمس و تشخیص پزشک قابل دیدن هستند. در واریکوسل درجه 2 رگ ها فقط با فشار شکمی دیده می شوند.

معافیت سربازی دانش بنیان

افرادی که تحصیلات دانشگاهی در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داشته باشند و همچنین در شرکتی مشغول به کار هستند، بنا به شرایطی می توانند از معافیت سربازی داشن بنیان استفاده کنند.

اگر مدرک دانشگاهی فرد لیسانس / کارشناسی ارشد یا دکتری باشد:

اولا از تاریخ دانش آموختگی فرد نباید بیشتر از 3 سال گذشته باشد( اگر فرد خارج از کشور تحصیل کرده است، این زمان به 6 سال افزایش می یابد).

فرد باید عضو موثر در شرکت باشد( یکی از اعضای هیئت موسس بوده و یا حداقل 3 ماه مدیر عامل بوده باشد)

به صورت تمام وقت در شرکت مشغول به کار بوده باشد . حداقل 3 ماه آخر سابقه پرداخت بیمه داشته باشد.

جدول امتیاز معافیت سربازی دانش بنیان
جدول امتیاز معافیت سربازی دانش بنیان

امتیاز مورد نظر (جدول 1) را داشته باشد.

لازم به ذکر است فارغ التحصیلان دوره های دکتری حرفه ای و تخصصی بالینی و تخصص پزشکی و فوق تخصص مورد تایید وزارت بهداشت نیز به ترتیب معادل کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در نظر گرفته می شود.

در این نوع معافیت شرکت هم باید شرایطی داشته باشد:

شرکت باید اظهار نامه مالیاتی ارائه داده باشد و بر اساس اظهار نامه محصولات و خدمات خود را به فروش برساند.

قوانین مربوط به معافیت های سربازی هر سال ممکن است تغییرات جزئی داشته باشند، لذا توصیه می شود قوانین مربوط به هر سال به دقت مطالعه فرمایید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 4 =