آوردن سایت به صفحه اول گوگل ؛ چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟ این سوال که ” چگونه سایت خود را به صفحه اول گوگل برسانیم؟ ” کمی کلی است.
زیرا، رسیدن به رتبه های برتر گوگل، به فاکتورهای بسیار زیادی بستگی دارد که در صورت رعایت نکردن هرکدام، رعایت دیگر فاکتورها ارزشی ندارد!
در واقع، رسیدن به صفحه یک گوگل، مستلزم تلاش فراوان و به کارگیری ده ها و حتی صدها تکنیک مختلف می باشد که رعایت همزمان همه این موارد، کار بسیار سختی است.
بنابراین، وجود یک تیم قدرتمند، پرتلاش و امیدوار، لازمه رسیدن به رتبه های برتر گوگل می باشد!
اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید سایت خود را به صفحه یک گوگل برسانید، و در این راه باید چه نکاتی را رعایت کنید، ادامه این مقاله جذاب و بسیار جامع از سئو ماگرتا را از دست ندهید!
آیا قرار گرفتن در صفحه اول گوگل کار راحتی است؟
قطعا خیر! رسیدن به صفحه یک گوگل، نیازمند دانش کافی در زمینه سئو و تبلیغات می باشد.
اگر نمی دانید سئو چیست، در ادامه یک تعریف کلی از این مفهوم مهم در دیجیتال مارکتینگ را می توانید بخوانید.
در واقع شما برای رسیدن به صفحه اول گوگل، تنها دو راه دارید:
- 1. سئو
- 2. تبلیغات ( گوگل ادوردز )
به غیر از این دو راه، می توان گفت که هیچ راه دیگری وجود ندارد.
بنابراین اگر فکر کرده اید که می توانید با پرداخت چندین میلیون دلار به گوگل، سایت خود را به صفحه اول بیاورید، سخت در اشتباهید!
زیرا تنها هدف گوگل، رضایت کاربران می باشد و قطعا سایتی که به صورت طبیعی نتوانسته به رتبه های خوب دست پیدا کند و میخواهد با پول این کار را کند، از محتوای با کیفیتی برخوردار نیست!
بنابراین، کسب جایگاه عالی در گوگل، مستلزم داشتن علم کافی در زمینه بهینه سازی و سئوی وب سایت و همچنین تبلیغات می باشد.
اگر تسلط کافی بر روی این دو موضوع نداشته باشید، عملا باید قید صفحه اول گوگل را بزنید!
سئو چیست؟
سئو یا SEO ، در واقع مجموعه ای از تکنیک ها و فعالیت ها می باشد که نهایتا منجر به کسب جایگاه عالی در موتور جستجوی گوگل می شود.
در واقع در سئو، هرکاری می کنیم تا گوگل از ما خوشش بیاید و به ما رتبه خوب بدهد!
برخی از قوانین و مقررات و روش های رسیدن به صفحه اول، توسط خود گوگل به صورت رسمی اعلام شده است که آنها را با نام الگوریتم های گوگل می شناسند.
به عنوان مثال، گوگل در سال 2011 رسما اعلام کرد که با محتوای کپی به شدت مخالف است و در صورت مشاهده، سایت خاطی را جریمه خواهد کرد!
پس از اعلام این موضوع، بسیاری از سایت ها، تولید محتوای اختصاصی و غیر کپی را در دستور کار خود قرار دادند و توانستند به موفقیت های بزرگ برسند.
هرچند که پس از 9 سال، سایت هایی وجود دارند که هنوز هم محتوای کپی درون سایت شان قرار می دهند و گویا از جریمه شدن لذت می برند! اینجا درباره لوکال سئو بخوانید.
صدها فاکتور مختلف برای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل در نظر گرفته شده است که اگر بخواهیم همه آنها را ذکر کنیم، شاید نیاز به نوشتن یک کتاب 150 صفحه ای باشد.
اما برخی از مهمترین فاکتورها در سئو را می توانید در زیر مطالعه کنید:
- لینک سازی داخلی و خارجی
- سرعت سایت
- ریسپانسیو یا واکنش گرا بودن سایت
- مرتبط بودن نام دامنه با موضوع سایت
- تاریخچه و عمر دامنه
- کیفیت محتوا
- و صدها فاکتور مهم دیگر
تبلیغات گوگل ( گوگل ادوردز ) چیست؟
یکی دیگر از روش های رسیدن به صفحات اول گوگل، استفاده از تبلیغات و آن هم تبلیغات خود شرکت گوگل می باشد.
گوگل ادوردز در واقع سیستم تبلیغات شرکت گوگل می باشد که وبمستران از طریق آن، می توانند به نسبت هزینه ای که پرداخت می کنند، سایت خود را به نمایش بازدیدکنندگان بگذراند.
بسیاری از متخصصین سئو، بر این باورند که تبلیغات گوگل می تواند انتخاب خوبی برای پیشرفت یک کسب و کار باشد و می تواند ترافیک سایت ها را به شدت افزایش دهد.
اما نکته حائز اهمیت این است که طبق بررسی های انجام شده، اکثر کاربران علاقه دارند که برروی نتایج اصلی کلیک کنند و میلی به کلیک برروی تبلیغات ندارند!
همین موضوع باعث شده که صاحبان کسب و کار، کمی محتاطانه تر عمل کنند.
زیرا هزینه تبلیغات در گوگل بسیار بالا است و به ازای هر کلیک محاسبه می شود و در صورتی که توسط یک متخصص سئو و تبلیغات انجام نشود، می تواند ضررهای زیادی به مدیر یک کسب و کار تحمیل کند!
سئو یا تبلیغات گوگلی، کدام بهتر است؟
اگر به تازگی و طی 3 الی 6 ماه اخیر سایت خود را راه اندازی کرده اید، پیشنهاد ما استفاده از سئو می باشد.
در واقع، تنها سئو است که می تواند سایت شما را به صفحه اول گوگل برساند و تبلیغات، تنها می تواند به عنوان مکمل برای رسیدن به این هدف استفاده شود.
بنابراین هر جا که بین هزینه کردن برای سئو یا تبلیغات تردید داشتید، حتما سئو را انتخاب کنید. سئو رایگان نیست! این باور غلط را دور بریزید!
سئو نیز مانند گوگل ادوردز، نیازمند سرمایه گذاری می باشد. ولی با مبلغ بسیار کمتر!
در ادامه که با مباحثی مانند بک لینک و رپورتاژ آشنا شدید، متوجه میشوید که سئو به طور کامل رایگان نیست و در بخش هایی، نیاز است که کمی هزینه کنید.
البته مبلغی که قرار است بپردازید، خیلی آزاردهنده نخواهد بود. بنابراین نگران نباشید!
چرا باید سایت شما در صفحه اول گوگل باشد؟
چند ماه پیش، یعنی در اواخر سال 2019 میلادی، آمار جالبی از رفتار کاربران در گوگل منتشر شد!
بررسی ها نشان می داد، که تقریبا 92% کاربران، تنها بر روی سایت هایی کلیک می کنند که در همان صفحه اول قرار دارند. یعنی تنها 10 سایت اول!
بنابراین اگر سایت شما در صفحه یک گوگل قرار نداشته باشد، 92% کلیک ها را از دست خواهید داد و این یک فاجعه بزرگ است!
صفحه دوم، جایی است که حدودا 8% کاربران ممکن است به آنجا نیز بیایند. اگر در رتبه اول صفحه دوم باشید، حداقل می توانید شانس بیشتری برای دریافت همان 8% باقی مانده داشته باشید.
اما اگر در رتبه های آخر صفحه دوم قرار داشته باشید، می توان گفت که عملا شانس شما برای دریافت کلیک، صفر می باشد!
اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، تنها سایت هایی احتمال کلیک برروی آنها وجود دارد، که در صفحه اول باشند و جالب تر آنکه، رقابت اصلی، تنها بین رتبه های 1 تا 3 می باشد و سایر رتبه ها، شانس کمتری برای دریافت کلیک دارند!
حالا دیدید که چقدر رسیدن به صفحه اول مهم و حیاتی است؟ بنابراین اگر از همین الان به فکر سئوی سایت خود نباشید و کاری نکنید که سایت شما در صفحه اول قرار بگیرد، بهتر است شغل خود را عوض کنید.
باید خیلی سخت، تلاش کنید! دست روی دست گذاشتن، شما را به جایگاه اول نمی رساند. اگر در صفحه اول نیستید، دارید وقت خود را تلف می کنید.
البته طوری به سئو و صفحه اول گوگل نگاه نکنید که انگار رسیدن به آن غیرممکن است.
اتفاقا، اگر اصول و تکنیک های آن را به خوبی به کار گیرید، در مدت زمان کوتاهی هم می توانید به رتبه های خوب دست پیدا کنید. فقط باید صبور باشید و به قوانین گوگل احترام بگذارید!
چگونه می توانید در صفحه اول گوگل باشید؟
بهترین منبع برای رسیدن به پاسخ این سوال را انتخاب کرده اید. به شما تبریک می گوییم! برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، بایستی از تکنیک های زیر به خوبی استفاده کنید:
1. به دنبال فریب گوگل نباشید!
اولین موضوعی که هر وبمستری در ابتدای کار به ذهنش می رسد، این است که چگونه می تواند گوگل را فریب دهد تا به آسانی به صفحه اول بیاید؟
لطفا همین حالا فکر فریب گوگل را از سرتان بیرون کنید!
شاید در سال های قبل میشد با استفاده از تکنیک هایی، گوگل را فریب داد و به رتبه ی خوب دست پیدا کرد، اما امروزه دیگر از این خبرها نیست.
ربات ها و الگوریتم های گوگل آنقدر پیشرفت کرده اند که می توانند هرگونه تلاشی برای فریب خودشان را تشخیص دهند.
بنابراین فکر نکنید خیلی زرنگ هستید. همیشه ربات های گوگل، یک قدم از شما جلوتر هستند.
البته سئو کارهای حرفه ای، همچنان راه هایی را برای فریب گوگل می دانند و از تکنیک های خاصی استفاده می کنند که به سئو کلاه سیاه معروف هستند!
به کار بردن این تکنیک ها، نیازمند تجربه چندین و چندساله در زمینه سئو می باشد و هر کسی قادر به پیاده سازی آنها نیست.
در صورت نداشتن تجربه، ممکن است گوگل خیلی سریع متوجه اقدامات شما شود و سایت تان را به طرز وحشتناکی جریمه کند.
به طوری که دیگر اثری از سایت شما در گوگل نباشد!
بنابراین پیشنهاد میکنیم اگر به تازگی وارد فضای وبمستری شده اید و تجربه ای ندارید، هرگز از این تکنیک ها استفاده نکنید!
2. سایت شما باید ساختار مناسبی داشته باشد!
فرض کنید که وارد سایتی می شوید و می خواهید که با تیم پشتیبانی آن صحبت کنید. اما متوجه می شوید که هیچ گزینه ای در منو به نام تماس با ما وجود ندارد.
چه حسی به شما دست می دهد؟ آیا می توانید به همچین سایتی اعتماد کنید؟
اِلِمان ها و کلیه اجزای سایت باید در مکان مناسبی قرار داشته باشند. سایت شما باید حداقل اِلِمان ها یعنی هدر، فوتر، سایدبار و سایر اجزای مهم را حتما داشته باشد. گوگل به تجربه کاری بسیار اهمیت می دهد.
اگر سایت شما هیچ کدام از موارد گفته شده را نداشته باشد، نمی تواند رتبه خوبی در گوگل دریافت کند!
هدر شما باید حداقل اطلاعات، یعنی تماس با ما، درباره ما، مقالات و فروشگاه را درون منویش داشته باشد.
فوتر باید یک بیوگرافی کلی از سایت و یا مدیر سایت، لینک های ضروری و کپی رایت را حتما داشته باشد.
سایدبار شما باید آخرین مقالات یا محصولات و محبوب ترین ها را حتما داشته باشد. رعایت این نکات به ظاهر ساده، می تواند رتبه شما را بهبود دهد.
البته موارد گفته شده، تنها بخشی از نکات مهم در ساختار سایت بودند. در ادامه، راجع به مواردی مانند لینک های داخلی و خارجی نیز صحبت خواهیم کرد.
3. آیا سایت شما برای کاربران موبایلی نیز بهینه می باشد؟
در سال 2015 بود که گوگل الگوریتم بسیار مهم Mobilegeddon را معرفی کرد. این الگوریتم که آن را اصطلاحا موبایل فرندلی هم می نامند، به واکنش گرا بودن یا ریسپانسیو بودن صفحات وب در موبایل اشاره دارد.
یعنی هنگامی که یک کاربر با موبایل خود در گوگل جستجویی انجام داد و وارد وب سایتی شد، تمامی اجزا متناسب با صفحه موبایل اش نمایش داده شود.
در واقع، زمانی می توانیم بگوییم یک وب سایت ریسپانسیو است که شیوه نمایش آن در دستگاه های مختلف، مانند کامپیوتر، موبایل و لپ تاپ، متفاوت باشد!
به عنوان مثال، وب سایت ماگرتا ریسپانسیو می باشد. اما وب سایت بزرگی مانند دیجی کالا ریسپانسیو نیست. شما نباید خودتان را با برندهای بزرگ مقایسه کنید!
وب سایت هایی مانند دیجی کالا که ریسپانسیو نیستند، نیازی به انجام این کار ندارند. زیرا دیجی کالا دارای اپلیکیشن می باشد و به با همان اپلیکیشن خود، میتواند نیاز کاربران موبایلی را برطرف کند.
درست است که برخی افراد بازهم از طریق مرورگر خود اقدام به ورود به این سایت می کنند.
اما طبق بررسی های انجام شده، بخش عمده ای از کاربران موبایلی دیجی کالا، از اپلیکیشن آن استفاده می کنند!
به همین دلیل مشاهده می کنید که بسیاری از سایت های بزرگ، نظیر دیجی کالا و ورزش سه، ریسپانسیو نیستند.
اما اگر شما دوست عزیز در ابتدای کار خود خستید، حتما سایت خود را ریسپانسیو کنید!
4. سرعت سایت نقش مهمی در رتبه شما دارد!
اگر سایت شما سرعت قابل قبولی نداشته باشد، نه تنها کاربران، بلکه ربات های گوگل هم کلافه می شوند.
از همین امروز، دست به کار شوید. برای شروع، آدرس سایت تان را در باید در یکی از ابزارهای تست سرعت سایت به نام gtmetrix وارد کنید.
کافی است وارد سایت gtmetrix.com شوید و در قسمت نوار جستجو، آدرس سایت خود را وارد کنید. ممکن است کمی طول بکشد، پس صبور باشید. پس از مدتی، اطلاعات جامع و کاملی از سرعت سایت شما در اختیارتان می گذارد.
حتی شما را راهنمایی می کند که برای بهینه سازی سرعت سایت خود باید چه اقداماتی انجام دهید. به عنوان مثال، اگر سایت شما وردپرسی است، با نصب افزونه هایی، می توانید کد های CSS و JS سایت خود را بهینه کنید تا سرعت سایت تان افزایش پیدا کند!
همچنین به شما اطلاع می دهد که آیا حجم عکس های سایت، مناسب هستند یا خیر و درصورت مناسب نبودن، باید چه اقداماتی را انجام دهید.
حتما از این ابزار استفاده کنید و سعی کنید که سرعت سایت خود را به 5 ثانیه برسانید. هرچه کمتر باشد، قطعا بهتر است.
اما در برخی سایت ها، به دلیل سنگین بودن اطلاعات و شرایط آن کسب و کار، امکان بهینه سازی سرعت سایت و رساندن آن مثلا به 2 ثانیه نیست! بنابراین با توجه به شرایط سایت خود، اقدام به بهینه سازی سرعت کنید.
5. کلمات کلیدی مناسب انتخاب کنید و برای هر کلیدواژه تنها یک صفحه بسازید!
این نکته بسیار مهم است، لطفا به آن توجه کنید! شما به عنوان وبمستر، وظیفه دارید تا کلمات کلیدی کاملا مناسب و مرتبط با سایت خود انتخاب کنید.
به عنوان مثال، اگر سایت شما در رابطه با خرید کولر می باشد، نباید کلماتی مانند خرید اقساطی خودرو را به عنوان کلیدواژه خود انتخاب کنید.
استراتژی مناسب در سال 2020 و حتی 2021، این است که به سمت کلمات کلیدی طولانی و یا لانگ تیل کیوورد ها بروید.
یعنی بهتر است دیگر از کلیدواژه های یک یا دو کلمه ای استفاده نکنید. طول کلید واژه کانونی شما بهتر است بین 3 الی 5 کلمه باشد.
در محتوای خود، حداکثر 5 یا 6 بار این کلمه کلیدی را باید تکرار کنید تا گوگل متوجه مفهوم اصلی محتوای شما شود.
محتوای تان را با تکرار بیش از حد کلمه کلیدی، مصنوعی نکنید.
در ضمن، برای هر کلمه کلیدی، تنها یک صفحه می توانید بسازید و در صورت داشتن دو صفحه متفاوت با کلمه کلیدی یکسان، توسط گوگل جریمه می شوید!
این روش در سال های گذشته کاربرد داشت. یعنی ساخت صفحات متعدد تنها برای یک کلیدواژه. اما امروزه دیگر این روش کاربردی ندارد حتی به عنوان یکی از روش های اسپم شناخته می شود!
6. خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی
این دو روش، می توانند خیلی زود سایت شما را به صفحه اول گوگل بیاورند. البته منظورمان از ” خیلی زود “، 6 الی 8 ماه پس از راه اندازی سایت می باشد.
گوگل رسما اعلام کرده که با خرید بک لینک مخالف است و در صورت مشاهده، هم سایت فروشنده و هم سایت خریدار را جریمه می کند.
بک لینک در واقع لینک هایی است که از یک سایت دیگر، به صفحات سایت شما داده می شود!
هنگامی که سایتی به شما لینک می دهد ( مخصوصا اگر سایت معتبری باشد )، ربات های گوگل متوجه می شوند که حتما سایت شما با ارزش است که یک لینک به آن داده شده است.
بنابراین به سایت شما می آیند و در صورت رعایت کردن تمامی فاکتورهای سئو توسط شما، رتبه تان را بهبود می دهند.
خرید بک لینک یا بک لینک PBN را باید 4 الی 8 ماه پس از راه اندازی سایت انجام دهید.
در واقع زمانی باید این کار را انجام دهید که یک جایگاه ثابتی گرفته باشید و با استفاده از بک لینک بخواهید رتبه خود را بهبود دهید.
پیشنهاد ما این است که از ماه ششم به بعد این کار را انجام دهید.
یک روش دیگر برای آمدن به صفحه اول گوگل، خرید رپورتاژ آگهی می باشد. در رپورتاژ آگهی نیز یک سایت دیگر به سایت شما لینک می دهد.
با این تفاوت که در سفارش بک لینک، عموما شما لینک هایی از هدر، فوتر و یا سایدبار سایت های دیگر دریافت می کنید که اتفاقا می توانند خطرساز هم باشند.
اما در خرید رپورتاژ، شما چند لینک از درون محتوای سایت مورد نظر دریافت می کنید که بسیار بسیار ارزشمند هستند.
ارزشمندترین لینک ها، لینک هایی هستند که درون محتوا باشند!
تفاوت دیگر در قیمت این دو می باشد. رپورتاژ، نسبت به بک لینک هزینه بیشتری دارد. معمولا قیمت رپورتاژ، از 300 الی 400 هزار تومان شروع می شود.
برای خرید رپورتاژ و بک لینک، هم می توانید به صورت مستقیم با سایت مدنظرتان صحبت کنید و هم می توانید با استفاده از سایت های واسطه، این کار را انجام دهید.
همچنین درباره رپورتاژ آگهی بخریم یا بک لینک سازی کنیم؟ بخوانید.
اما حواستان باشد که این کار، بسیار تخصصی می باشد و بهتر است برای دفعات اول، آن را به یک سئوکار حرفه ای بسپارید!
یک پیشنهاد ویژه برای شما : یک تیر و صد نشان ! رپورتاژ شما در سایت ماگرتا و صد وبلاگ با DA بالا و با ارزش به همراه هدیه …
برای دریافت اطلاعات بیشتر روی خرید پکیج رپورتاژ آگهی کلیک یا لمس کنید!
7. سعی کنید همواره سایت تان را بروزرسانی کنید!
گوگل عاشق بروزرسانی می باشد! هر سایتی که به صورت مداوم محتواها و صفحاتش را به روز کند، مورد توجه گوگل قرار می گیرد.
سعی کنید محتواهایی که از اهمیت ویژه ای برخوردارند و ترافیک بیشتری نیز دریافت می کنند را هر ماه آپدیت کنید.
برخی دوستان گمان می کنند به روزرسانی مداوم، یعنی اینکه بخش هایی از محتوایی که نوشتیم را کنار بگذاریم.
بعد آن بخش باقی مانده را در سایت بگذاریم و هرماه، کمی از آن بخش کنار گذاشته را به محتوا اضافه کنیم.
اصلا منظورمان این نیست و هرگز همچین کاری نکنید!
شما با این هفت راهکار می توانید راحت در ۱۰ نتیجه اول گوگل در صفحه یک آن قرار بگیرید.