اخبارعلمی

جواب درس هشتم علوم هفتم ☑️ پاسخ فصل ۸ انرژی و تبدیل های آن

پاسخ تمام سوالات درس هشتم ۸ کتاب علوم تجربی پایه هفتم ، جواب فعالیت و فکر کنید و آزمایش کنید و خود را بیازمایید فصل هشتم علوم پایه هفتم متوسطه

جواب درس هشتم علوم پایه هفتم : در این نوشتار جواب فعالیت و فکر کنید و آزمایش کنید و خود را بیازمایید و سوال های داخل متن درس هشتم 8 علوم هفتم درس انرژی و تبدیل های آن صفحه ۶۶ و ۶۷ و ۷۰ و ۷۱ و ۷۲ و ۷۳ و ۷۴ و ۷۵ و ۷۶ به همراه پاسخ های مربوط به درس ۸ علوم پایه هفتم را برای تان آماده کردیم. با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

درس بعدی: جواب درس نهم علوم هفتم

جواب فصل ۸ علوم هفتم ؛ انرژی و تبدیل های آن

جواب فعالیت های درس ۸ علوم تجربی هفتم

در پاسخ به سوالات فصل 8 علوم هفتم داریم:

جواب فعالیت صفحه ۶۶ علوم هفتم

به فهرست زیر، جمله‌هایی اضافه کنید که واژه کار در آنها معنای متفاوتی داشته باشد.

  • امروز خیلی کار دارم.
  • من در یک شرکت تولید بازی‌های رایانه‌ای کار می‌کنم.
  • کار خوبی کردی به من سر زدی.
  • مسخره کردن دیگران، کار زیبایی نیست.

پاسخ فکر کنید صفحه ۶۷ علوم هفتم

در درس علوم، مفهوم کار را چنان تعریف می‌کنیم که اندازه‌گیری آن با استفاده از ابزارهایی مانند نیروسنج، مترنواری، زمان‌سنج، ترازو و … ممکن باشد. به‌نظر شما کار انجام شده در کدام یک از فعالیت‌های صفحه قبل، به کمک این ابزارها قابل اندازه‌گیری است؟ چگونه کار انجام شده را اندازه می‌گیرید؟

جواب: در هیچ کدام، زیرا مقدار کار انجام شده به نیروی مصرفی برای انجام کار و میزان جابجایی جسم بستگی دارد. با اندازه گیری این دو مقدار و ضرب آن ها، میزان کار انجام شده را بدست می آوریم.

جواب آزمایش کنید صفحه ۶۷ علوم هفتم

وسایل و مواد: نیروسنج، متر یا خط‌کش و دو قطعه چوب (یا آجر)

روش آزمایش
۱- نیروسنج را به یکی از چوب‌ها وصل کنید که روی سطح افقی یک میز قرار دارد. (شکل الف)
۲- چوب را به آرامی توسط نیروسنج بکشید تا به مقدار دلخواه (مثلاً ۳۰ سانتی‌متر) جابه‌جا شود.
۳- هنگام حرکت جسم به نیروسنج نگاه کنید و مقدار نیروی وارد شده بر قطعه آجر را بخوانید و در جدول زیر وارد کنید. حاصل‌ضرب نیرو در جابه‌جایی را محاسبه کنید و در جدول بنویسید.
۴- مراحل ۲ و ۳ را برای حالتی که قطعه چوب ۵۰ سانتی‌متر جابه‌جا می‌شود، تکرار کنید.
۵- اکنون دو قطعه چوب را مطابق شکل (ب) روی یکدیگر قرار دهید و مراحل ۲ و ۳ را برای آن تکرار کنید. در این آزمایش نیز باید سعی کنید تا اجسام به آرامی و با سرعت ثابتی جابه‌جا شوند.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۶۴ انرژی و تبدیل های آن

مطلب پیشنهادی: جواب درس دهم علوم هفتم

جواب خود را بیازمایید صفحه ۷۰ علوم هفتم

۱- شکل روبه رو شخصی را نشان می دهد که با نیروی افقی ۳۲۵ نیوتونی جعبه ای را به اندازه‌ی ۲ متر در امتداد نیروی وارد شده به آن جابه جا می کند. کاری که این شخص روی جعبه انجام می دهد، چقدر است؟

ژول ۶۵۰ = ۲ × ۳۲۵

۲- به شکل روبه‌رو و عددهای نوشته شده روی آن توجه کنید. برداشت خود را از این شکل با توجه به مفهوم کار بیان کنید. شما کدام روش را برای جابه جایی جسم ترجیح می دهید؟ دلیل انتخاب خود را توضیح دهید.

جواب: برای بالا بردن جسم تا ارتفاع ۱ متر یا می توانیم با اعمال ۱۰۰ نیوتون نیرو جسم را به صورت قائم به اندازه ۱ متر بلند کرد و یا اینکه با اعمال ۵۰ نیوتون نیرو، جسم را به اندازه‌ی ۲ متر روی سطح شیب‌دار بالا برد.

مقدار کار انجام شده در روش اول:
ژول ۱۰۰N×۱m=۱۰۰ = مقدار کار در امتداد قائم


مقدار کار انجام شده در روش دوم:
ژول ۵۰N×۲m=۱۰۰ = مقدار کار در امتداد سطح شیبدار


در هر دو روش مقدار کار یکسان می باشد.
روش دوم بهتر و راحت تر می باشد.

پاسخ فعالیت صفحه ۷۰ علوم هفتم

عبارت های زیر را با استفاده از جعبه کلمه ها کامل کنید. هر واژه ممکن است یک بار یا بیش از یک بار استفاده شود یا هیچ استفاده ای از آن نشود.
گرمایی، صوتی، الکتریکی، شیمیایی، جنبشی، نورانی

الف) در یک رادیو، بخش زیادی از انرژی الکتریکی به انرژی صوتی تبدیل می‌شود.
ب) در یک چراغ قوه، انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. لامپ این انرژی را به انرژی نورانی و انرژی گرمایی تبدیل می کند.

جواب فکر کنید صفحه ۷۱ علوم هفتم

در هریک از حالت‌های زیر انرژی جنبشی (حرکتی) دو جسم را با هم مقایسه کنید.
الف) در شکل زیر هر دو اتومبیل مشابه‌اند، ولی اتومبیل سبز رنگ تندتر از اتومبیل قرمز رنگ حرکت می‌کند.
جواب: جرم هر دو ماشین یکسان است اما ماشین سبز سریعتر است. بنابراین انرژی جنبشی بیشتری دارد.

ب) در شکل زیر اتومبیل و کامیون با یک سرعت حرکت می‌کنند.
جواب: سرعت ماشین و کامیون یکسان است، اما جرم کامیون از جرم ماشین بیشتر است، بنابراین انرژی جنبشی کامیون بیشتر است.

جواب فعالیت صفحه ۷۲ علوم هفتم

با توجه به شکل روبه رو و توضیحات آن، هر یک از عبارت های زیر را در گروه خود به بحث بگذارید و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۶۴ انرژی و تبدیل های آن

الف) اگر روی جسمی کار انجام دهیم، این جسم می تواند انرژی جنبشی به دست آورد.
جواب: وقتی کاری را روی یک جسم انجام می دهیم و کار باعث حرکت آن جسم می شود، جسم انرژی جنبشی دریافت می کند.

ب) جسمی که انرژی جنبشی داشته باشد، می تواند روی جسم‌های دیگر کار انجام دهد.
جواب: جسمی که انرژی جنبشی دارد حرکت می کند. هنگامی که این جسم با جسم دیگری برخورد می کند، به آن جسم نیرو وارد می کند و اگر آن را به حرکت وادار کند، روی آن کار انجام داده است.

پ) کار، انرژی را منتقل می کند.
جواب: وقتی جسمی انرژی دارد با اعمال نیرو به اجسام دیگر روی آن اجسام کار می کند یعنی انرژی خود را به اجسام دیگر منتقل می کند.

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۷۲ علوم هفتم

وسایل و مواد: چند گلوله به جرم‌های متفاوت، یک قطعه نخ و یک تکه چوب

پاسخ آزمایش کنید صفحه ۶۸ فصل ۸ علوم هفتم

روش آزمایش
۱- یک سر قطعه نخ را به گلوله‌ای و سر دیگر آن را همانند شکل بالا از نقطه‌ای آویزان کنید. به مجموعه نخ و گلوله، «آونگ» گفته می‌شود.
۲- همانند شکل روبه‌رو، قطعه چوب را در مسیر حرکت آونگ قرار دهید.
۳- آونگ را از وضعیت قائم منحرف و رها کنید. ارتفاعی که گلوله را از آن رها کرده‌اید، اندازه بگیرید. همچنین پس از برخورد گلولۀ آونگ به قطعه چوب، جابه‌جایی آن را اندازه بگیرید.

۴- آزمایش را به ازای چند ارتفاع متفاوت گلوله نسبت به سطح زمین انجام دهید و در هر مورد ارتفاع اولیهٔ گلوله و جابه‌جایی قطعه چوب را پس از برخورد گلولۀ آونگ با آن یادداشت کنید.
جواب: هر چه ارتفاع گلوله نسبت به زمین بیشتر باشد، جابجایی قطعه چوب بیشتر می شود.

۵- آزمایش را برای گلوله‌های دیگری با جرم متفاوت تکرار کنید و نتیجهٔ هر آزمایش را یادداشت کنید، سپس نتایج حاصل را در گروه خود به بحث بگذارید و به کلاس درس ارائه کنید.
جواب: هر چه جرم گلوله بیشتر باشد، جابجایی قطعه چوب بیشتر می شود. بر اساس مشاهدات فوق می توان نتیجه گرفت که هر چه جرم جسم و ارتفاع آن از سطح زمین بیشتر باشد، انرژی بیشتری دارد.

جواب فکر کنید صفحه ۷۳ علوم هفتم

دریافت خود را از شکل‌های زیر با توجه به مفهوم های کار، انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل گرانشی، ارتباط کار و انرژی و نیز تبدیل انرژی بیان کنید.

جواب فکر کنید صفحه ۶۹ فصل ۸ علوم هفتم

جواب: وقتی سنگی را از روی زمین بلند می کنیم و آن را بالا نگه می داریم، انرژی پتانسیل گرانشی دارد. وقتی سنگ را رها می کنیم، انرژی پتانسیل گرانشی به انرژی جنبشی تبدیل می شود و حداکثر انرژی جنبشی قبل از لحظه برخورد است.

پاسخ خود را بیازمایید صفحه ۷۴ علوم هفتم

با توجه به قانون پایستگی انرژی در شکل زیر جای خالی را روی نمودار انرژی یک خودرو کامل کنید.
جواب: ۹۰۰ ژول به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.

پاسخ خود را بیازمایید صفحه ۷۰ فصل ۸ علوم هفتم

همچنین مشاهده کنید: جواب درس یازدهم علوم هفتم

جواب خود را بیازمایید صفحه ۷۵ علوم هفتم

مقدار انرژی ای که بدن ما با خوردن یک تخم مرغ آب پز (حدود ۶۰ گرم)، یک گوجه فرنگی (حدود ۵۰ گرم) و یک نان لواش (حدود ١٠٠ گرم) کسب می کند، چقدر است؟

جواب: ابتدا انرژی هر یک از این غذاها را از جدول داده شده مشاهده می کنیم و آن را در جرم هر کدام ضرب می کنیم و در نهایت اعداد حاصل را با هم جمع می کنیم.

کیلوژول 408 = 60 × 6/8 = تخم مرغ
کیلوژول 45 = 50 × 0/9 = گوجه فرنگی
کیلوژول 1130 = 100 × 11/3 = نان لواش
کیلوژول 1583 = 1130 + 45 + 408 = مقدار کل انرژی

بنابراین، بدن ما از خوردن این غذا 1583 کیلوژول (یا 1583000 ژول) دریافت می کند. اگر بخواهیم این عدد را به کیلو کالری تبدیل کنیم، باید آن را بر 4200 تقسیم کنیم:

کیلوکالری 376 = 4200 ÷ 1583000
مقدار کل انرژی برحسب کیلوکالری

پاسخ فعالیت صفحه ۷۶ علوم هفتم

از غذاهایی که در یک روز معین مصرف می‌کنید، به همراه مقدار تقریبی آنها، فهرستی تهیه کنید. احتمالاً نیاز دارید جرم چیزهایی را که در وعده‌های غذایی می‌خورید، اندازه بگیرید. با توجه به این فهرست تعیین کنید که در این روز معین، بدن شما چه مقدار انرژی از این مواد غذایی کسب می‌کند. پاسخ به عهده دانش آموز می باشد.

حل فکر کنید صفحه ۷۶ علوم هفتم

دریافت خود را از شکل زیر با توجه به مفهوم‌هایی که در این فصل فرا گرفتید، بیان کنید.

حل فکر کنید صفحه ۷۲ انرژی و تبدیل های آن

جواب: انرژی نور خورشید در گیاه به انرژی پتانسیل شیمیایی تبدیل می شود. گیاه با استفاده از انرژی پتانسیل شیمیایی فتوسنتز و انرژی پتانسیل شیمیایی مواد معدنی در خاک رشد می کند. با افزودن این سبزیجات به غذا، انرژی شیمیایی آنها در بدن ذخیره شده و در حین فعالیت به انرژی جنبشی تبدیل می شود.

پاسخ فکر کنید صفحه ۷۶ علوم هفتم

انرژی مورد نیاز یک نوجوان فعال و در حال رشد برای یک شبانه روز به‌طور متوسط بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلوژول است. با توجه به نتیج «خود را بیازمایید» قبل، آیا این وعدۀ غذایی برای صبحانۀ یک نوجوان در سنّ و سال شما کافی است یا خیر؟

جواب: نه، این کافی نیست زیرا گفته می شود یک سوم انرژی دریافتی در طول روز باید از طریق صبحانه به بدن برسد و 1583 کیلوژول انرژی بسیار کمتر از یک سوم انرژی مورد نیاز یک نوجوان فعال در طول روز است.

درس بعدی: جواب درس هفتم علوم هشتم

✅ دانش آموزان پایه هفتمی تا اینجا گام به گام تمام فعالیت ها و تمرین های درس هشتم علوم هفتم درس انرژی و تبدیل های آن را برای تان گذاشتیم. اگر سوالی داشتید در قسمت دیدگاه، نظر خود را برای ما بنویسید. در ضمن برای پیدا کردن بهتر در گوگل می توانید آخر عبارتی که جستجو میکنید عبارت ماگرتا را اضافه کنید. این طوری زودتر به ما میرسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 11 =