سبک زندگی

جواب درس چهارم دین و زندگی یازدهم انسانی صفحه ۴۳ ، ۴۵ ، ۴۸ ، ۴۹ و ۵۰

گام به گام پاسخ و حل پرسش های فعالیت های صفحه 43 ، 45 ، 48 ، 49 و 50 درس 4 چهارم دینی یازدهم علوم انسانی

جواب درس چهارم دینی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوالات فعالیت کلاسی ، تدبر در قرآن ، اندیشه و تحقیق و پیشنهاد صفحه ۴۳ ، ۴۵ ، ۴۸ ، ۴۹ و ۵۰ درس ۴ چهارم معجزه جاویدان کتاب دین و زندگی ۲ پایه یازدهم ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: جواب درس سوم دین و زندگی یازدهم انسانی

جواب درس چهارم دین و زندگی یازدهم انسانی
جواب درس چهارم دین و زندگی یازدهم انسانی

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه ۴۳ درس ۴ دین و زندگی یازدهم انسانی

به نظر شما چرا خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را کتاب قرار داده است؟

پاسخ: معجزه از جنس کتاب فراتر از معجزه‌های قبلی است و از نوع فرهنگی، این معجزه به گونه‌ای است که آیندگان نیز می‌توانند از آن سود برده، معجزه بودن آن را تأیید کنند. این معجزه مورد تأیید مردم زمان خود پیامبر هم بوده است و دیگر اینکه این معجزه کاری خارق‌العاده و فوق توان بشری است.

پاسخ دیگر: به دلیل اینکه شاهدی همیشگی بر نبوت پیامبران باشد و با گذشت زمان و تغییرات از بین نرود و دچار تغییر نشود، بلکه با پیشرفت علم، بیشتر درک شود. همچنین این معجزه به گونه ای است که آیندگان نیز می توانند از آن بهره ببرند و معجزه بودن آن را تایید کنند. این معجزه مورد تایید مردم دوره خود پیامبر بود و دیگر اینکه این معجزه یک کار خارق العاده و فوق بشری است.

جواب تدبر در قرآن صفحه ۴۵ درس ۴ دینی یازدهم انسانی

خداوند در قرآن می‌فرماید:

اَفَلا یَتَدَبَّرونَ القُرآنَ وَ لَو کانَ مِن عِندِ غَیرِاللّٰهِ لَوَجَدوا فیهِ اختِلافًا کَثیرًا [سوره نسا / ۸۲]

با توجه به این آیه بیان کنید چرا خداوند بر این نکته تأکید دارد که اگر قرآن از جانب غیر خدا بود، قطعاً ناسازگاری و اختلافات زیادی در آن یافت می‌شد؟

پاسخ: چون حتی یک انسان از بشریت در وجود خودش، در گفتار و کردارش از وجود اختلاف مصون نیست، چه برسد به گروهی از انسان ها، که اگر این کتاب آسمانی از سوی انسان آورده می شد، اختلاف و تفاوت های زیادی در آن به وجود می آمد.

پاسخ دیگر: زیرا حتی یک فرد از افراد بشری در وجود خودش و در گفتار و کارهایش از اختلاف مصون نیست، چه برسد به مجموعه‌ای از افراد بشر، که اگر از جانب انسان آورده می‌شد اختلافات فراوانی در آن مشاهده می‌شد.

پاسخ تدبر در قرآن صفحه ۴۸ درس چهارم دینی یازدهم انسانی

با توجه به آیهٔ زیر، چرا خداوند معجزه جاوید خود را توسط پیامبری به دست مردم رساند که نزد هیچ کس درس نخوانده بود؟ اگر این کتاب توسط یکی از درس خواندگان و دانشمندان جامعه آورده می‌شد، ممکن بود چه شک و شبهه‌ای ایجاد شود؟

وَ ما کُنتَ تَتلوا مِن قَبلِهٰ مِن کِتابٍ وَ لا تَخُطُّه‌و بِیَمینِکَ اِذًا لَارتابَ المُبطِلونَ [سورهٔ عنکبوت / ۴۸]
و پیش از آن هیچ نوشته‌ای را نمی‌خواندی و با دست خود، آن را نمی‌نوشتی که در آن صورت، اهل باطل به شک می‌افتادند.

پاسخ: درس نخوانده بودن پیامبر (ص) در واقع تأکیدی بر نبوت وی است. این ویژگی شائبۀ استفاده از پیامبر (ص) از دانش خود و سایر انسان‌ها در عرضۀ قرآن را منتقی می‌کند.

پاسخ دیگر: تا مردم بفهمند قرآن از جانب خداوند است. اگر پیامبر (ص) توانایی خواندن و نوشتن داشتند، مردم شک می کردند که شاید از جانب خداوند نباشد و خود او آن را ارائه کرده است

جواب اندیشه و تحقیق صفحه ۴۹ درس چهارم دین و زندگی یازدهم انسانی

۱- به نظر شما چرا اندیشهٔ دانشمندان به مرور زمان تغییر می‌کند؟

پاسخ: برای اینکه به مرور زمان اندیشۀ ایشان کامل‌تر و پخته‌تر می‌شود لذا در نظریات گذشتۀ خود تجدید نظر می‌کنند و اشتباهاتشان را اصلاح یا تکمیل می‌کنند.

این ویژگی چگونه الهی بودن قرآن را اثبات می‌کند؟

پاسخ: با اینکه بیش از شش هزار آیه قرآن در طول ۲۳ سال به تدریج نازل شده و دربارۀ موضوعات متنوع سخن گفته شده نه تنها میان آیات آن، تعارض و ناسازگاری نیست بلکه آیاتش دقیق‌تر از اعضای یک بدن، با یکدیگر هماهنگی دارند و همدیگر را تأیید می‌کنند.

۲- با توجه به دو متن زیر، به سؤالات پاسخ دهید:

الف) شاید نتوان کتابی را در جهان یافت که در آن به اندازه قرآن کریم به تعقل، تفکر و علم دوستی تأکید شده باشد. در این کتاب، بیش از ۷۷۰ بار از علم، ۱۸۵ بار از گوش دادن و توجه کردن، ۴۹ بار از عقل، ۱۸ بار از فکر کردن، ۱۳۲ بار از تبیین و دلیل و نیز د‌ه‌ها کلمه دیگر مانند قلم و کتاب که به تفکر و علم مربوط می‌شوند، نام برده شده است. همچنین آیات متعددی در نکوهش جهل، غفلت و تعقل نکردن وجود دارد.

ب) در جامعهٔ آن روز عربستان و حتی دیگر نقاط جهان، کرامت زنان نادیده گرفته می‌شد. به گونه‌ای که اگر خانواد‌ه‌ای فرزند دختر به دنیا می‌آورد، احساس شرم می‌کرد. در چنین فضایی، قرآن کریم با بیان کرامت زن و تساوی وی با مرد در انسانیت اعلام کرد: هر کس، از مرد و زن، عمل صالح انجام دهد و اهل ایمان باشد، خداوند به او حیات پاک و پاکیزه می‌بخشد؛ و عمل هیچ مرد و زنی را ضایع نمی‌کند. علاوه بر این، قرآن کریم برای زن حقوق خانوادگی و اجتماعی قائل شد، در مالکیت به او استقلال بخشید و درآمد کارش را از آن خودش دانست؛ هزینهٔ خانواده را از دوش او برداشت و بر دوش مرد قرار داد و به خصوص بر کرامت، عزّت و عفافش تأکید کرد تا در جامعه مورد سوءاستفادهٔ مرد قرار نگیرد.

– متن الف به کدام یک از جنبه‌های اعجاز قرآن کریم اشاره می‌کند؟

پاسخ: به اعجاز محتوایی (ذکر نکات علمی بی سابقه) اشاره می کند.

– متن ب به کدام یک از انواع اعجاز محتوایی اشاره می‌کند؟ 

پاسخ: به «تأثیر پذیری از عقاید دوران جاهلیت» اشاره می کند.

جواب پیشنهاد صفحه ۵۰ درس چهارم دینی یازدهم انسانی

در یک کار تحقیقی برخی نمونه‌های دیگر از اعجازهای علمی قرآن را پیدا و در کلاس بیان کنید.

پاسخ: ۱) جاذبه ی زمین: قرآن، هزار و اندی سال قبل از نیوتن از جاذبه ی زمین خبر داده است: « زمین را جذب كننده آفریدیم.» مرسلات/ آیه ۲۵
در ده ها تفسیر که پیش از به دنیا آمدن نیوتن نوشته شده، تصریح گردیده، که (كِفات) به معنای جذب کردن است.

۲) حرکت انتقالی زمین (گردش زمین به دور خورشید): قرآن در حدود هزار سال پیش از گالیله که با نظر خود زمین را از مرکزیت جهان هستی در آورد به کت اند.» سوره نمل/ ۸۸
قرآن کریم در این مورد اشارات فراوانی دارد و از زمین با تعبیراتی مثلِ گهواره (سوره طه / ۵۳) و شتر راهوار (سوره ملک /۱۵ ) یاد کرده است.

۳) انبساط عالم: قرآن، ۱۳ قرن پیش از ولادت (ژرژ لومتر)، از انبساط عالم خبر داده است: «آسمان را به قدرت خود آفریدیم و هر لحظه، آن را گسترش می دهیم.» (سوره ذاریات / ۴۷)

۴) ستون های نامرئی (جوّ کره ی زمین): قرآن در مورد این ستونها می فرماید: «خداوند آسمان را بدون ستونی که آن را ببینید، برافراشت.» سوره (رعد/ ۲) – (سوره لقمان / ۱۰)
هنگامی که از امام رضا «علیه السلام» پرسیدند: مگر آسمان ستون دارد؟ فرمود: بله، در آنجا ستون هایی است که شما نمی بینید. شیخ طوسی هزار سال پیش در تفسیر خود فرموده است: قرآن نگفته ( بدون ستون)، بلکه فرموده است: (بدون ستون مرئی) تفسیر تبیان؛ ج 6، ص ۲۱۳

۵) حرکت ستارگان: زمانی که دانشمندان به پیروی از هیئت بطلمیوس، همه ی ستاره ها و سیاره ها را ثابت می دانستند، قرآن، با تعبیر «حرکت در مداری شناور» از آنها یاد کرده است. سوره انبیاء/ ۳۳

۶) حرکت خورشید: در عصری که همه، خورشید را ثابت می دانستند، قرآن فرموده است: «خورشید به سوی آرامگاه خودش در حرکت است.» سوره یس / ۳۸

۷) موجودات زنده در جهان بالا: بشر امروز در كُرّاتِ (کره های) دیگر به جستجوی موجود زنده می پردازد و تاکنون اطلاعات قانع کننده ایی بدست نیاورده است، در صورتی که قرآن ۱۵ قرن قبل، به صراحت از وجود موجودات زنده در آنجا، خبر داده است: «از نشانه های قدرت خدا، آفرینش آسمان و زمین و پراکندن جنبده در آن دو می باشد.» سوره شوری / ۲۹

۸) کروی بودن زمین: در قرآن آیاتی وجود دارد که تنها با مسئله ی کروی بودن زمین تطبیق می کند، از جمله: «به آن جمعیت که تضعیف شده بودند، مشرق ها و مغرب های پر برکت زمین را ، ارث دادیم.» این تعبیر تنها با کروی بودن زمین می سازد، زیرا اگر فرض بگیریم که زمین مسطح است، در این صورت یک مشرق و یک مغرب بیشتر نخواهد داشت؛ اما اگر زمین را کروی فرض نمائیم، هر نقطه ایی از زمین برای نقاط شرقی آن، (غرب) خواهد بود و برای نقاط غربی آن، (شرق) خواهد بود.

همچنین بخوانید: جواب درس دوم دین و زندگی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم اگر می خواهید به راحتی به تمام مطالب آموزشی کتاب دین و زندگی (۲) پایه یازدهم رشته علوم انسانی دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله حل فعالیت های درس چهارم کتاب دین و زندگی پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − شانزده =