سبک زندگی

جواب پودمان ۶ صنایع دستی کاروفناوری هشتم صفحه ۸۵ تا ۹۶

گام به گام پاسخ نامه و حل سوال های کار غیر کلاسی ، بارش فکری و پرسش های پودمان 6 صنایع دستی کار و فناوری هشتم صفحه 85 ، 87 ، 90 ، 91 ، 92 ، 93 ، 95 و 96

در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوالات کار غیر کلاسی ، بارش فکری و پرسش های صفحه ۸۵ ، ۸۷ ، ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۲ ، ۹۵ ، ۹۳ و ۹۶ درس پودمان ۶ صنایع دستی بافت کتاب کاروفناوری پایه هشتم متوسطه اول آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: جواب پودمان ۷ پرورش و نگهداری از حیوانات کاروفناوری هشتم

جواب پرسش های پودمان ۶ صنایع دستی کاروفناوری هشتم

جواب پرسش صفحه ۸۵ پودمان صنایع دستی کار و فناوری هشتم

در صورتی که طول و عرض طرح شما از اندازه نی ها بیشتر باشد چه کار خواهید کرد؟

پاسخ: اگر اندازه نی‌های به‌کاررفته در طرح ما از عرض بافته کمتر باشد، دیگر نمی‌توانیم از این نی‌های نوشابه استفاده کنیم و باید مانند بافته‌های سنتی از مواد دیگری مانند برگ‌های نازک و بلند درخت نخل، برگ و ساقه انواع نی، ترکه و شاخه‌های نازک نی، ساقه گندم، جو و برنج و … استفاده کنیم.

همچنین می‌توان از مواد پلاستیکی و مصنوعی دیگر که نازک و بلند هستند در این بافته استفاده کرد.

  1. اتصال دو یا چند نی به هم برای ساخت نی‌های بلند.
  2. استفاده از مواد و وسایل مشابه به نی.
  3. استفاده از شلنگ‌های ظریف و طولانی و برش آن‌ها به اندازه مورد نظر، مانند شلنگ سرم.
  4. در صورت عدم استفاده از نی، می‌توانید از هر مورد دیگری به جای پود استفاده کنید، مانند نخ، الیاف پلاستیکی یا نایلون.

پاسخ کار غیر کلاسی صفحه ۸۷ پودمان صنایع دستی کار و فناوری هشتم

در مورد انواع دفتین و کاربرد آن ها در اینترنت جست و جو کنید. گزارشی از یافته های خود را در کلاس ارائه دهید.

پاسخ: این وسیله نام‌های زیادی دارد و هر گویش و منطقه‌ای آن را به زبان خود تلفظ می‌کرده و اکنون به نام‌ دفه، دفتین، کرکیت، کلوزار و دستوک معروف شده، اما بیشتر این وسیله را به نام دفه می‌شناسند و این نام عمومیت پیدا کرده است. دفه یکی از وسایلی است که برای قالیبافی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه این وسیله فلزی سر شانه‌ای، کوبیدن گره‌های فرش و همچنین پودهای آن است.

در نظر اول اگر این وسیله را در دست بگیرید متوجه می‌شوید بسیار سنگین است و کار با آن راحت نیست. دفه انواع مختلفی دارد. دفه‌های بزرگی که باید با دو دست کوبیده شود و دفه‌های سبک یکدستی. البته هر دو یک کار انجام ‌می‌دهند، اما این‌که هر کدام کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد اهمیت دارد.

به طور معمول زمانی که بافت قالی به نیمه یا ۵۰ درصد رسید از دفه دو‌دستی استفاده می‌کنند. به این دلیل که پرز‌های فرش دیگر اجازه ورود دفه یکدستی را که گره به درون تار بفرستد ندارد و دفه‌های سبک توانایی این کار را ندارند. پس باید از دفه‌های بزرگ دودستی استفاده شود تا این گره‌ها زیر تار و پود فرش قرار گیرند.

در نقاط مختلف ایران دفتین بر اساس نوع بافت انواع مختلفی دارند و به سه نوع کلی تقسیم می شوند. دفتین دستی کوچک، دفتین دستی متوسط و دفتین دستی بزرگ. وزن بعضی دفتین های سنگین تا حدود 2 کیلوگرم وجود دارد که همانطور که بالاتر گفتیم، بافنده با هر دو دست از آنها استفاده می کند.

پاسخ دیگر: دفه یا دفتین یکی از ابزارهای مهم در قالیبافی است که نام‌های مختلفی دارد، مانند دفه، دفتین، کرکیت و کلوزار. این وسیله معمولاً برای کوبیدن گره‌ها و پودهای فرش استفاده می‌شود. دفتین دارای دندانه‌های فلزی و دسته‌ای چوبی یا فلزی است و در انواع مختلفی مانند دفتین‌های تبریزی و اصفهانی وجود دارد.

کاربرد اصلی دفه در بافت فرش است و به بافندگان کمک می‌کند تا فرش را محکم‌تر و با کیفیت بالاتری ببافند. اگر در حین بافت، دفه به‌درستی استفاده نشود، ممکن است باعث بروز عیوبی مانند بالا زدگی یا پایین زدگی در فرش شود.

به طور کلی، دفه یکی از ابزارهای اساسی در صنعت قالیبافی است که نقش مهمی در کیفیت نهایی محصول دارد.

پاسخ پرسش صفحه ۸۷ پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

هنگام پودگذاری، چه ارتباطى میان ضخامت نخ و بلندی بافت وجود دارد؟

پاسخ: در بافت، هرچه نخ ضخیم تر باشد، طول نخ استفاده شده کمتر می شود و هرچه میزان ضخامت نخ کمتر باشد، مقدار بیشتری از نخ استفاده می شود. و اگر نخ پود ضخامت بیشتری داشته باشد زمان بافت کوتاه‌تر می‌شود و هر چه نخ پود کمتر باشد، زمان بافت بیشتر می‌شود. همچنین اگر نخ ضخیم تر باشد بلندی بافت نیز بیشتر و بزرگتر و بافته ما برجسته تر و ضخیم تر به نظر می رسد.

پاسخ دیگر: هنگام پودگذاری، ضخامت نخ و بلندی بافت ارتباط نزدیکی با هم دارند. هر چه ضخامت نخ بیشتر باشد، معمولاً بلندی بافت نیز بیشتر می‌شود، زیرا نخ‌های ضخیم‌تر فضای بیشتری را اشغال می‌کنند و در نتیجه بافت را سنگین‌تر می‌کنند. همچنین، وقتی از نخ‌های نازک‌تر استفاده می‌شود، بافت معمولاً ظریف‌تر و سبک‌تر می‌شود و این امکان را به ما می‌دهد که جزئیات بیشتری را در بافت ایجاد کنیم. بنابراین، انتخاب ضخامت نخ تأثیر زیادی بر روی ظاهر و کیفیت نهایی بافت دارد.پاسخ دیگر:

پاسخ دیگر: در بافت هرچه ضخامت نخ پود بیشتر باشد در نتیجه طول نخ به کار رفته کم تر و هرچه ضخامت نخ کم تر باشد مقدار مصرف نخ بیشتر می شود. همچنین اگر نخ پود ضخیم تر باشد مدت زمان بافت کم تر و هرچه ضخامت نخ پود کمتر باشد مدت زمان بافت بیشتر خواهد شد.

جواب پرسش صفحه ۹۰ پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

اگر برای بافت خود در شروع کار، محاسبات درستی از میزان نخ مورد نیاز نداشته باشید یا به اشتباه طول نخ را کمتر محاسبه کنید، تارهای بافته شما به هم نمى رسند. راه کار پیشنهادی خود را برای ادامه کار و رفع این نقص بیان کنید.

پاسخ: در صورت برخورد با این موضوع می توان سر نخ را با نخ و سوزن در کنار پارچه به آرامی پنهان (دوخت) کرد و سپس تار جدیدی در آن محل قرار داد و شروع به بافت کرد و یا نخ جدید را با گره بسیار ریز ببافیم. انتهای نخ قبلی را گره بزنید و سپس بافت را ادامه دهید.

پاسخ دیگر: اگر در شروع کار محاسبات دقیقی از میزان نخ مورد نیاز نداشته باشیم و طول نخ کمتر از حد لازم باشد، می‌توانیم از راهکارهای زیر برای ادامه کار و رفع این نقص استفاده کنیم:

  1. اضافه کردن نخ: می‌توانیم از یک تکه نخ جدید با همان رنگ و ضخامت استفاده کنیم و آن را به انتهای نخ قبلی گره بزنیم. این کار باعث می‌شود که طول نخ کافی برای ادامه بافت داشته باشیم.
  2. تنظیم مجدد تارها: اگر تارها به هم نمی‌رسند، می‌توانیم تارهای موجود را کمی شل‌تر ببافیم تا فضای بیشتری برای اضافه کردن نخ جدید فراهم شود.
  3. بررسی طرح بافت: قبل از ادامه بافت، بهتر است طرح بافت را بررسی کنیم و ببینیم آیا می‌توانیم تغییراتی در طرح ایجاد کنیم تا بافت زیباتر شود و نقص طول نخ کمتر به چشم بیاید.
  4. استفاده از رنگ‌های مختلف: اگر نتوانستیم از همان رنگ استفاده کنیم، می‌توانیم از رنگ‌های دیگر برای ایجاد یک طرح جدید و جالب استفاده کنیم. این کار باعث می‌شود که نقص طول نخ کمتر حس شود.

با این روش‌ها می‌توانیم مشکل کمبود طول نخ را حل کنیم و بافت خود را ادامه دهیم.

جواب بارش فکری صفحه ۹۱ پودمان صنایع دستی کار و فناوری هشتم

نگاهی به بافته بیندازید. اگر در بافته از دو رنگ نخ استفاده کرده اید و در آن، گره و نخ اضافی می بینید، با دوستان خود روش هایی را برای مخفی کردن آن ها پیدا کنید.

پاسخ: برای پنهان ماندن کاموا و گره اضافی، شرط اول ظرافت و سلیقه کار است، یعنی باید سعی کنیم زیاده روی ها و اضافه های نخ را با دقت بالایی از بین ببریم. برای این کار می توانیم نخ و گره را در پارچه و نخ پنهان کنیم یا از تیغ یا قیچی کوچک برای از بین بردن گره و نخ زیاد استفاده کنیم. اگر گره‌ها و نخ‌های اضافی کوچک هستند، می‌توانیم این گره‌ها را با برس زدن یا شانه کردن با ابزار سختd از بین ببریم.

پاسخ دیگر: اگر در بافته‌ام از دو رنگ نخ استفاده کرده‌ام و گره‌ها یا نخ‌های اضافی دیده می‌شوند، می‌توانم از روش‌های زیر برای مخفی کردن آن‌ها استفاده کنم:

  1. استفاده از رنگ مشابه: اگر گره‌ها یا نخ‌های اضافی در قسمتی از بافت قرار دارند که رنگ آن قسمت مشابه با رنگ نخ است، می‌توانم با دقت آن‌ها را درون بافت قرار دهم تا کمتر قابل مشاهده باشند.
  2. بافتن روی گره: می‌توانم بافت را به گونه‌ای ادامه دهم که روی گره‌ها یا نخ‌های اضافی بافت جدیدی بزنم. این کار باعث می‌شود که آن‌ها پنهان شوند و کمتر به چشم بیایند.
  3. استفاده از الگو: اگر بافت دارای الگو یا طرح خاصی است، می‌توانم گره‌ها را در نقاطی قرار دهم که در طرح به‌طور طبیعی پنهان شوند. مثلاً در نقاطی که طرح شلوغ‌تر است.
  4. کوتاه کردن نخ‌های اضافی: اگر نخ‌های اضافی خیلی بلند هستند، می‌توانم آن‌ها را کوتاه کنم و سپس با دقت آن‌ها را درون بافت قرار دهم تا دیگر دیده نشوند.
  5. استفاده از دوخت: اگر گره‌ها خیلی بزرگ هستند، می‌توانم از سوزن و نخ برای دوختن آن‌ها به قسمت‌های دیگر بافت استفاده کنم تا محکم‌تر شوند و کمتر جلب توجه کنند.

با این روش‌ها می‌توانم گره‌ها و نخ‌های اضافی را مخفی کنم و ظاهر بافتم را زیباتر کنم!

پاسخ پرسش صفحه ۹۲ پودمان صنایع دستی کار و فناوری هشتم

چند نوع شیرازه پیچى دیگر وجود دارد و از هر کدام برای چه بافته ای استفاده می شود؟ برای دادن پاسخ به این پرسش بهتر است با دوستان و همکلاسی های خود سری به کارگاه های قالی بافی و گلیم بافی بزنید یا آنها را در اینترنت جستوجو کنید

پاسخ: به دوخت لبه طولی بافته های مختلف مانند قالی شیرازه می گویند. که به معنای پوشاندن، مهر کردن و سفت کردن پودهای پارچه با هدف زیبایی – تنظیم و مهار پود است. و در نقاط مختلف ایران نام های مختلف و انواع مختلف وجود دارد که برای هر بافت اجرا و پیچیده شده و معمولاً در بافت قالی استفاده می شود.

نام چند نوع شیرازه عبارت اند از: شیرازه طبیعی یا متصل، شیرازه مصنوعی یا منفصل، شیرازه حصیری در بافت حصیر و …..

پاسخ دیگر: شیرازه‌پیچی یکی از مراحل مهم در بافت فرش و گلیم است و انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد خاصی دارند. در اینجا چند نوع شیرازه‌پیچی و کاربرد آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  1. شیرازه‌پیچی متصل: این نوع شیرازه به صورت مستقیم به بافت متصل می‌شود و معمولاً برای فرش‌های دستباف استفاده می‌شود. این شیرازه باعث می‌شود که فرش محکم‌تر و مقاوم‌تر باشد.
  2. شیرازه‌پیچی منفصل: در این روش، شیرازه به صورت جداگانه بافته می‌شود و سپس به لبه فرش متصل می‌گردد. این نوع بیشتر در بافت‌های مدرن و گلیم‌ها کاربرد دارد و به راحتی قابل تعویض است.
  3. شیرازه‌پیچی حصیری: این نوع شیرازه معمولاً برای بافت‌های سنتی مانند گلیم استفاده می‌شود. در این روش، از نخ‌های نازک‌تر و بیشتری استفاده می‌شود تا ظاهری زیبا و شکیل به بافت ببخشد.
  4. شیرازه‌پیچی لوله‌ای: این نوع شیرازه به شکل لوله‌ای بافته می‌شود و بیشتر در فرش‌های ماشینی دیده می‌شود. این شیرازه باعث ایجاد ظاهری منظم‌تر و زیباتر در فرش‌ها می‌شود.

پاسخ پرسش صفحه ۹۳ پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

اگر نخ ها در هر طرف از هر دو رنگ باشد طرح طناب چگونه خواهد شد؟ انجام دهید.

پاسخ: طرح بافت طناب بستگی به بافت پارچه دارد. اما در این نوع بافت ساده مثالی که در کتاب آورده شده به صورت شطرنجی خواهد شد. با این حال، با بافتن نخ های خلاق با رنگ های مختلف، می توانید طناب های طرح دار چند رنگ بسازید.

پاسخ دیگر: طرح بافت طناب در پایان به صورت شطرنجی با ترکیب دو رنگ استفاده شده در خواهد آمد.

پاسخ دیگر: اگر در بافتی که داریم از دو رنگ نخ استفاده کنیم و هر طرف از هر دو رنگ باشد، طرح طناب به شکل جالب و زیبا خواهد بود.

  1. انتخاب رنگ‌ها: ابتدا باید دو رنگ نخ را انتخاب کنیم. مثلاً می‌توانیم از رنگ آبی و قرمز استفاده کنیم.
  2. بافتن نخ‌ها: وقتی که شروع به بافت می‌کنیم، باید به‌طور متناوب از هر دو رنگ استفاده کنیم. مثلاً در یک ردیف از رنگ آبی استفاده کنیم و در ردیف بعدی از رنگ قرمز.
  3. ایجاد الگو: با این روش، وقتی که بافت را ادامه می‌دهیم، طرحی شبیه به طناب ایجاد می‌شود. این الگو باعث می‌شود که بافت ما جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد.
  4. تکرار الگو: می‌توانیم این الگو را تکرار کنیم تا طول بافت بیشتر شود و طرح طناب کاملاً نمایان شود.

با این روش، طرح طناب به‌خوبی در بافت دیده می‌شود و باعث می‌شود که کار ما زیبا و هنرمندانه به نظر برسد!

جواب کار کلاسی صفحه ۹۵ پودمان صنایع دستی کار و فناوری هشتم

آیا می‌توانید با روش بافتی که آموخته‌اید، کیف جدیدی ببافید که در آن ابتکار و نوآوری به کار رفته باشد؟ برای مثال، آیا می‌توانید این کیف را به گونه‌اى ببافید که دو لبه آن همزمان با بافت به یکدیگر متصل باشند؟ با هم گروهی خود گفت‌وگو کنید. سپس تجربه‌های جدید خود را براى دیگر همکلاسی‌ها بیان کنید و کار خود را نیز نشان دهید.

پاسخ: بله، می‌توانیم با استفاده از روش بافتی که آموخته‌ایم، یک کیف جدید و ابتکاری ببافیم! برای این کار می‌توانیم از چند تکنیک جالب استفاده کنیم.

ایده‌های بافت کیف:

  1. بافت همزمان دو لبه: می‌توانم دو لبه کیف را همزمان با هم ببافم. به این صورت که از هر دو طرف شروع کنم و به سمت مرکز پیش بروم. این کار باعث می‌شود که کیف به‌صورت طبیعی و زیبا شکل بگیرد و نیازی به دوختن لبه‌ها نداشته باشم.
  2. استفاده از رنگ‌های مختلف: می‌توانم از چند رنگ مختلف برای بافت کیف استفاده کنم تا طرح‌های جالبی ایجاد کنم. مثلاً می‌توانم رنگ‌ها را به‌صورت نوارهای افقی یا عمودی در کنار هم قرار دهم.
  3. اضافه کردن جزئیات: می‌توانم در حین بافت، جزئیات جالبی مثل گل یا الگوهای هندسی را به کیف اضافه کنم. این کار باعث می‌شود که کیف من منحصر به فرد و خاص باشد.
  4. استفاده از مواد مختلف: می‌توانم از نخ‌های مختلف، مثل نخ‌های نازک و ضخیم یا حتی الیاف طبیعی، برای بافت کیف استفاده کنم تا بافت متفاوتی ایجاد شود.

پس از اینکه کیف را با این روش‌ها بافتیم، می‌توانیم تجربه‌های خود را با دیگر همکلاسی‌ها به اشتراک بگذاریم و کیف را به آن‌ها نشان دهیم. این کار نه تنها به من کمک می‌کند تا مهارت‌هایم را تقویت کنم، بلکه باعث می‌شود که دیگران هم الهام بگیرند و ایده‌های جدیدی برای پروژه‌های خود پیدا کنند!

جواب کار غیر کلاسی صفحه ۹۶ پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

نام چند شغل و نقش و کاربرد این پودمان را در این مشاغل بررسی کنید. و در جدول ۱-۶ بنویسید.

جدول ۱ــ۶ – مشاغل و نقش و کاربرد پودمان بافت درآنها

نام شغل هانقش و کاربرد
فروشندهصنایع دستی را به فروش می رساند.
طراحیک طراح می تواند طرح های کشیده شده را به افراد مربوطه معرفی کند.
قالی بافمی تواند قالی بافته شده را به شرکت ها عرضه کند و آنها را به فروش برساند.
بافت خانگیتولید انواع دست بافت‌ها، پوشاک و هنرهای تزئینی
تولید کنندهتولیدات بافندگی تولیدی‌ها و کارگاه‌های صنعتی

در شبکه اینترنت انواع بافت مربوط به صنایع دستی کشور را جستجو کنید و نام، تصویر و روش بافت آنها را از طریق رایانامه برای دبیر خود ارسال کنید.

جواب کار غیر کلاسی صفحه 65 پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

ویژگی های صنایع دستی ایران

  • انجام بخشی از مراحل اساسی تولید توسط دست و ابزار وسایل دستی
  • حضور موثر، خلاق و تعیین کننده ی آسان در تولید هر محصول
  • تامین مواد اولیه از منابع داخلی
  • داشتن بار فرهنگی (استفاده از نگاره ها و رنگ آمیزی های بومی و سنتی)
  • عدم تشابه فراورده های تولیدی با یکدیگر
  • دارا بودن ارزش افزوده بالا
  • قابلیت توسعه در مناطق مختلف
  • قابلیت انتقال فنون طبق روش استاد و شاگرد

بافته‌های داری که شامل قالی (فرش دستبافت)، گلیم (یک‌رو و دورو)، زیلو و گبه می‌شوند. لازم به ذکر است که فرش دستبافت یکی از مهم‌ترین و بافته‌های داری و به طور کلی صنایع دستی ایران است.

جواب کار غیر کلاسی صفحه 65 پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

رودوزی‌های سنتی که شامل این موارد است: سوزن ‌دوزی، پته ‌دوزی، بخارا دوزی، نقش‌ دوزی، نوار دوزی، ملیله‌ دوزی، گلابتون ‌دوزی، خوس ‌دوزی، قلاب ‌دوزی، زرتشتی ‌دوزی، چشمه ‌دوزی، سکمه‌ دوزی، قیطان ‌دوزی، ده یک دوزی، پیله دوزی، آجیده دوزی، منجوق دوزی، سکه دوزی، نقده دوزی، تکه دوزی، زغره دوزی و پولک دوزی

هنرهای فلزی که شامل دواتگری، حکاکی روی فلز، ملیله‌کاری، زرگری، کوفته‌گری (طلاکوبی، نقره‌کوبی و مس‌کوبی)، چلنگری، قلمزنی، ریخته‌گری، مشبک کاری، قفل سازی، زیورسازی، ضریح سازی، علامت سازی و اسلحه‌ سازی است.

چاپ‌های سنتی  که به دو شیوه صورت می‌گیرد. یک نوع از آن چاپ روی کاغذ است و دیگری چاپ روی پارچه که سه نوع دارد: قلمکار، کلاقه‌ای و گره خورد.

حصیربافی که مشتمل بر سه نوع است: چیغ‌بافی، بوریابافی، بامبوبافی و مرواربافی.

رنگ‌ سازی سنتی که شامل رنگ‌های حیوانی، گیاهی، معدنی، شیمیایی و مرکب سازی است.

جواب کار غیر کلاسی صفحه 65 پودمان صنایع دستی کاروفناوری هشتم

هنرهای مرتبط با چوب که شامل انواع گوناگونی است: کنده‌ کاری، ساز سازی، خراطی، گره چینی، معرق کاری، منبت کاری، مشبک کاری، آروسی سازی، خاتم کاری، درودگری، نازک کاری، گره چینی، سوخت روی چوب و معرق-منبت.

سفالگری که بر چند نوع است. سفالِ بدون لعاب که خود شامل سفالگری با دست، چرخ کاری و نقش برجسته‌ی سفالی است. سفالِ لعابدار که شامل سفال دوغابی، نقاشی روی لعاب، نقاشی زیر لعاب و لعاب سازی می‌شود. نوعی دیگر از سفالگری کاشی‌کاری است که اماکن تاریخی ما مرهون هنر دست کاشی‌کاران برجسته‌ی این مرز و بوم بوده و سالانه‌ جهانگردان بسیاری را به خود فرا می‌خوانند. کاشی‌کاری خود انواع مختلفی دارد: کاشی‌ معرق، هفت رنگ، زرین فام، مینایی، معقلی، سفال مینایی و سفال زرین فام. خرمهره و بدل چینی از انواع دیگر سفالگری در ایران محسوب می‌شوند.

نمدمالی، پوستین دوزی، آثار چرمی و رنگرزی سنتی از دیگر محصولات صنایع دستی ایران به شمار می‌روند.

قبلی: جواب پودمان ۵ کار با فلز کاروفناوری هشتم

توجه: شما دانش آموز پایه هشتم متوسطه اول می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب سوالات پودمان های کتاب کار و فناوری پایه هشتم متوسطه اول ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب کار غیر کلاسی ، بارش فکری و پرسش های پودمان ۶ صنایع دستی بافت کتاب کاروفناوری هشتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد.🤗

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − سیزده =