ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی و آرایه های شعر بوی گل و ریحان ها فارسی دهم + درک و دریافت

معنی و قلمرو زبانی ، ادبی و فکری به همراه پاسخ درک و دریافت شعر خوانی بوی گل و ریحان ها صفحه 57 ادبیات فارسی کلاس دهم کلیه رشته ها

معنی و آرایه های شعر بوی گل و ریحان ها فارسی دهم ؛ در این مقاله معنی کلمات و ترجمه متن و ارایه های ادبی و زبانی به همراه جواب درک و دریافت صفحه ۵۷ شعر خوانی بوی گل و ریحان ها کتاب ادبیات فارسی دهم انسانی ، تجربی ، ریاضی و فنی حرفه ای هنرستان متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

بعدی: معنی درس هشتم فارسی دهم سفر به بصره
جواب کارگاه متن پژوهی قلمروهای درس هشتم فارسی دهم
معنی و آرایه های گنج حکمت شبی در کاروان فارسی دهم

معنی و آرایه های شعر بوی گل و ریحان ها فارسی دهم

بررسی معنی و مفهوم شعر خوانی بوی گل و ریحان ها فارسی دهم

قالب: غزل
وزن: مفعول مفاعیلن مفعول مفاعیلن (مختص رشته انسانی)

وقتی دل سودایی، می‌رفت به بُستان‌ها / بی خویشتنم کردی، بوی گل و ریحان‌ها
معنی: هنگامی که دل عاشق من به بستان‌ها می‌رفت، بوی گل و گیاهان من را شیفته و سرگشته کرد.

پیام: زیبایی طبیعت

قلمرو زبانی: سودایی: عاشق، شیفته، شیدا / بستان: باغ، گلستان / بی خویشتن: سرگشته / بو: رایحه، آرزو / ریحان: هر گیاه سبز و خوشبو، نازبو / بیت: دو جمله/ «ـَ م» در بی‌خویشتنم: مفعول

قلمرو ادبی: دل: مجاز از سخنور / ایهام: بو ← ۱- آرزو ۲- رایحه / سودایی بودن و به گلستان رفتن برای دل: تشخیص و استعاره / بستان و گل و ریحان: تناسب / بی‌خویشتن: کنایه از بی‌اختیار و سرمست

گه نعره زدی بلبل، گه جامعه دریدی گل / با یاد تو افتادم از یاد برفت آنها
معنی: گاهی بلبل آواز می خواند و از آواز آن گل می شکفت. در این هنگام به یاد تو افتادم و همه آن زیبایی ها را فراموش کردم.

پیام: بی ارزشی خوشی جهان در برابر ارزش دلبر

قلمرو زبانی: گه: گاه / نعره: فریاد / جامه: تن پوش / دریدن: پاره کردن (بن ماضی: درید، بن مضارع: در) / با: به / مرجع «آنها»: بلبل و گل / با یاد تو: به یاد تو / بیت: چهار جمله / نعره و جامه: نقش مفعول.

قلمرو ادبی: نعره‌زدن: کنایه از با هیجان نغمه خواندن / جامه دریدن گل: جانبخشی، کنایه از شکفتن / وا‌ج‌آرایی «د» / نعره‌زدن بلبل و جامه‌دریدن گل: تشخیص و استعاره / جامه: استعاره از گلبرگ / / جامه‌دریدن: کنایه از شکوفایی و هیجان / بلبل و گل: مراعات نظیر (تناسب).

تا عهد تو در بَستم عهد همه بشکستم / بعد از تو روا باشد نقض همه پیمان‌ها
معنی: تا با تو عهد و پیمان عشق و دوستی بستم با دیگران عهد و پیمانم را شکستم. با وجود عهد و پیمان با تو شایسته است عهد و پیمان های دیگر شکسته شود.

پیام: استواری پیمان با دلبر و گسستن از دیگران

قلمرو زبانی: عهد: پیمان / روا: جایز / نقض: شکستن و باطل کردن (هم آوا؛ نغز: عالی) / بیت: سه جمله / عهد: نقش مفعول / روا: نقش مسند.

قلمرو ادبی: دربستم، بشکستم: تضاد / واژه آرایی: عهد، تو، همه / عهد و پیمان: تناسب / شکستن عهد: کنایه از بد عهدی و عمل نکردن به پیمان / عهد و تو و همه: آرایه تکرار

تا خار غم عشقت آویخته در دامن / کوته نظری باشد، رفتن به گلستان‌ها
معنی: تا زمانی که غم عشق تو همانند خاری همراه من است، نادانی است اگر در فکرِ رفتنِ به گلستان ­ها باشم.

پیام: بی تو هیچ چیز این جهان برایم خوشی ندارد

قلمرو زبانی: کوته نظری: اندک بینی، عاقبت اندیش نبودن / آویختن: آویزان شدن، چنگ زدن (بن ماضی: آویخت، بن مضارع: آویز) / خار: تیغ گیاه / آویخته: فرورفته، آویزان شده / بیت: دو جمله / کوته‌نظری: نقش مسند.

قلمرو ادبی: خار غم: اضافه تشبیهی / در دامن آویختن: کنایه از همراه بودن / کوته‌نظری: کنایه از ناقص‌بودن فکر / خار و دامن و گلستان: تناسب.

گر در طلبت رنجی ما را برسد شاید / چون عشق حرم باشد، سهل است
معنی: اگر در طلب عشق تو، رنج و زحمتی به ما برسد شایسه است. کسی که عشق به کعبه در دل او باشد، تحمل مشکلات و سختی‌های راه و بیابان برای او آسان است.

پیام: پذیرش رنج برای رسیدن به دلبر

قلمرو زبانی: گر: اگر / را: به معنای «به» / شاید: شایسته است (فعل)/ حرم: گرداگرد جای مقدس / سهل: آسان / طلب: خواستن، جستجو / شاید: فعل به معنای شایسته و سزاوار است / بیت: چهار جمله / «ـَ ت» نقش مضافٌ‌الیه

قلمرو ادبی: مجاز از کعبه / اسلوب معادله (برای فارسی دوازدهم) / عشق مانند حرم: تشبیه / سهل: ایهام تناسب: ۱- آسان ۲- زمین نرم و هموار که با بیابان تناسب دارد / بیابان: نماد سختی و مشکلات

گویند مگو سعدی، چندین سخن از عشقش / می‌گویم و بعد از من گویند به دوران‌ها
معنی: به من می‌گویند که ای سعدی این همه از عشق به معشوق نگو. من نیز در پاسخ آنها می‌گویم كه نه تنها من از عشق سخن خواهم گفت، بلكه بعد از من نیز در آینده دیگران نیز از عشق سخن خواهند گفت.

پیام: ارزش دلبر

قلمرو زبانی: دوران‌ها: روزگاران / بیت: پنج جمله / سعدی: مناد / «ـَ ش» در عشقش: نقش مضافٌ‌الیه / سخن: نقش مفعول.

قلمرو ادبی: گویند، می‌گویم: اشتقاق (رشته انسانی) / وا‌ج‌آرایی «گ» / واژه آرایی: گویند / گویند: آرایۀ تکرار / گویند و مگو: تضاد

معنی لغات و واژه های سخت شعر بوی گل و ریحان ها ادبیات فارسی دهم

سودایی: عاشق، شیفته، شیدا
بستان: باغ، گلستان
بی خویشتن: سرگشته
ریحان: هر گیاه سبز و خوشبو
گه: گاه

نعره: فریاد
جامه: تن پوش
دریدن: پاره کردن
با: به
آنها: مرجع، بلبل و گل

عهد: پیمان
روا: جایز
نقض: شکستن و باطل کردن
کوته نظری: اندک بینی، عاقبت اندیش نبودن
آویختن: آویزان شدن، چنگ زدن

گر: اگر
شاید: شایسته است
حرم: گرداگرد جای مقدس
سهل: آسان
دوران‌ها: روزگاران

جواب درک و دریافت صفحه 57 فارسی دهم شعر بوی گل و ریحان ها

۱) کدام نوع لحن برای خوانش این شعر مناسب است؟ چرا؟

پاسخ: لحن عاشقانه و عاطفی مناسب است، چون شعر در باز گفت عشق دلشده به یار است.

۲) چرا این سروده، در ادب غنایی جا می گیرد؟

پاسخ: زیرا علاوه بر این که قالب این شعر غزل است و بیشتر غزل ­ها در حوزه ادبیات غنایی قرار دارند، محتوای این شعر، درباره احساسات و عواطف انسانی مثل عشق و فراق و وصال و … است.

قبلی: جواب قلمرو زبانی و ادبی و فکری درس هفتم فارسی دهم
معنی و آرایه های درس هفتم جمال و کمال فارسی دهم
معنی و آرایه های گنج حکمت حقه راز فارسی دهم
جواب سوالات قلمرو زبانی، ادبی و فکری درس ششم فارسی دهم

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته های نظری ریاضی ، تجربی و انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به معنی کلمات و جواب سوالات تمرین درس های کتاب ادبیات فارسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله معنی و آرایه های شعر خوانی بوی گل و ریحان ها ادبیات فارسی دهم تجربی ، انسانی و ریاضی ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 😉

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۲۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + نه =