بازاریابی و فروشکسب و کار
موضوعات داغ

انواع تبلیغات چیست ؟ پرسودترین روش آگهی برای کسب و کار

آشنایی با بهترین انواع تبلیغات برای رسیدن به هدف در ایران

تبلیغات به شکل شگفت انگیزی تغییر کرده است و به ابزاری مهم برای ایجاد ارتباطات با مشتری و مصرف‌کننده بدل شده است. این روزها، شاهد وجود روش‌های گوناگونی برای انتقال پیام از طریق رسانه‌های مختلف تبلیغاتی هستیم. انواع روش‌های تبلیغات امروزی به مدد اینترنت و فضای مجازی، باعث شده است دست افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به‌شدت باز شود.

شما با شناخت  انواع تبلیغات می توانید موقعیت های تبلیغ را شناسایی کنید و آن چه برای شما سودمند تر و تاثیر گذار تر است را انتخاب کنید و از این روشها برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید تا افزایش درآمد داشته باشید. در دو دهه اخیر دنیای  تبلیغات در جهان و به خصوص در ایران تغییر شگرفی داشته است و افراد برای عرضه و فروش محصولات خود از روش های نوین تبلیغاتی استفاده می کنند. با ماگرتا همراه باشید.

انواع تبلیغات
انواع تبلیغات

انواع تبلیغات در جهان – Advertising

تبلیغات را بر اساس کانال ارتباطی (بستر ارائه تبلیغات) و یا پیامی که منتقل می کند، می توان دسته بندی کرد:

  • تبلیغات دیجیتالی
  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات رسانه ای
  • تبلیغات تلفنی
  • تبلیغات محیطی
  • تبلیغات بنری
  • تبلیغات شخصی
  • تبلیغات اینترنتی
  • تبلیغات تجاری

تبلیغات یادآوری کننده : این گونه تبلیغات برای یادآوری و حفظ مشتریان و خریداران برای کالای مناسب می باشد.

تبلیغات آگاهی دهنده : که این نوع تبلیغات برای اطلاع رسانی مشتریان و خریداران در جهت محصولی جدید می باشد.

تبلیغات ترغیب کننده: در این جا تبلیغات برای ترغیب مشتری در مورد بهترین کیفیت و قیمت کالاست.

تبلیغات محیطی

هر گونه تبلیغات که مخاطب در بیرون از منزل خود با آن روبه‌رو بشود، در زمره‌ی تبلیغات محیطی قرار می‌گیرد. انواع تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها، تبلیغات روی اتوبوس‌ها و… در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. حتی تلویزیون‌ها و صفحات نمایشگری که در میدان‌های بزرگ نصب می‌شوند و به ارائه‌ی تبلیغات می‌پردازند نیز در این دسته جای می‌گیرد.

روش ، ابزار و مزایای تبلیغات محیطی :

  • تبلیغات محیطی را می توان در بزرگراه ها، نزدیک فروشگاه ها و هر جا که قانون اجازه دهد نصب کرد و به این ترتیب افراد بیشتری مشاهده کنند.
  • تبلیغات محیطی دسترسی بیشتری برای مخاطبان ایجاد می کنند چون خاموش نمی شوند و یا از بین نمی روند بلکه به دفعات در معرض دید قرار می گیرند.
  • تبلیغات محیطی به خاطر تأثیری که دارند (ساده بودن پیام)، می‌توانند آگاهی زیادی در بین مخاطبان ایجاد کنند.
تبلیغات محیطی
تبلیغات محیطی

1. تبلیغات خارجی :
که به عنوان مثال شامل بیلبوردها، تابلوهای بالای مغازه یا روی دیوار، تابلوی روی پل هوایی و …
2. تبلیغات داخلی:
که منظور تبلیغاتی است که در مکان های سر پوشیده به کار می رود، مثل مترو، ترمینال، فرودگاه و …

  1. استندهای تبلیغاتی
  2. لمپوست بنر
  3. بیلبورد های تبلیغاتی
  4. تبلیغات پل های هوایی و عابر پیاده
  5. استرابوردهای تبلیغاتی
  6. تلویزیون های تبلیغاتی شهری
  7. دستگیره های تبلیغاتی
  8. تبلیغات برروی بدنه تاکسی های شهری
  9. تبلیغات برروی بدنه اتوبوس های شهری
  10. دیواری نویسی
  11. استیکرهای سه بعدی تبلیغاتی
  12. و ابزارهای خلاقانه و نامتعارف
تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی

تبلیغات اینترنتی

یکی از راه های موثر در تبلیغات و آگهی دادن استفاده از اینترنت است به دلیل اینکه احتمال توجه مخاطبان به تبلیغات اینترنتی بیشتر از تبلیغات غیر اینترنتی است . علاوه بر این، این گونه تبلیغات به لحاظ اقتصادی نسبت به سایر  انواع تبلیغات بسیار به صرفه تر است یعنی تبلیغ کننده می تواند با صرف هزینه کمتر تبلیغات موثرتری را انجام دهد.

تبلیغات اینترنتی برای ارسال تبلیغات به عنوان یک کانال ارتباطی می باشد تا نام تجاری و محصول تان را معرفی کنید تا به هدف نهایی یعنی فروش برسید.

انواع تبلیغات اینترنتی را می‌توان به چند دسته تقسیم بندی کرد. این دسته‌بندی‌ها عبارتند از:

  1. روش پرداخت
  2. دسته‌بندی استاندارد
  3. تکنولوژی‌ها

نمایش تبلیغات به صورت بنر : در این شیوه تبلیغاتی، بنر تبلیغاتی آگهی‌دهنده در وب‌سایتی نمایش داده می‌شود.

تبلیغات متنی: در این روش تبلیغاتی، تبلیغ آگهی‌دهنده کاملا به صورت متن نمایش داده می‌شود. چنین تبلیغاتی، در موتورهای جستجو و همچنین در سرویس‌های بعضی از شبکه‌های تبلیغاتی داخلی دیده می‌شود و بیشتر برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند به واسطه محتوای نوشتاری به جذب مخاطب بپردازند.

جعبه لینک: این مدل تبلیغاتی بیشتر در وب‌سایت‌های خبری دیده می‌شود که در آن، مخاطب با کادری داخل یک وب‌سایت مواجه می‌شود و در آن نیز یک سری لینک به مطالب وب‌سایت‌های دیگر وجود دارد. معمولا هماهنگی خاصی میان محتوای درون این کادرها با محتوای وب‌سایت نمایش‌دهنده وجود دارد.

تبلیغات ویدیویی : این روش تبلیغاتی بیشتر توسط وب‌ سایت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های آپلود و نمایش ویدیو ارائه می‌شود. عموما تبلیغات ویدیویی، در چنین سایت‌هایی قبل از شروع ویدیو مورد نظر کاربر، نمایش داده می‌شود. برای نمونه وب‌سایت‌هایی که چنین سرویسی ارائه می‌دهند، می‌توانیم به یوتیوب، ویمئو و آپارات اشاره کنیم.البته باید در نظر داشته باشید که شیوه دیگری برای تبلیغات ویدیویی وجود دارد که در شبکه‌های اجتماعی دیگری چون فیسبوک و اینستاگرام رایج است و در این روش، آگهی‌دهنده می‌تواند یک کمپین برای پست آپلود شده خود ایجاد کند که مشخصا باید محتوای مورد نظر به صورت ویدیو باشد.

بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM): کلمه سئو SEO برگرفته از Search Engine Optimization ، به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است و شامل تکنیک‌هایی است که باعث می شود به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند معرفی شوید.
بازاریابی در موتورهای جستجو (SEM) که برگرفته شده از عبارت Search Engine Marketing است، یکی از روش‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شود که وب‌سایت‌ها را بواسطه نمایش آنها در نتایج موتورهای جستجو نیز تبلیغ می‌کند و معمولا بابت نمایش‌ها، هزینه‌ای توسط ارائه‌دهنده این سرویس دریافت می‌شود.

ایمیل مارکتینگ : یکی از روش های مرسوم در تبلیغات، ارسال ایمیل برای انبوه مخاطبان می باشد که به شما این امکان را می دهد، تا با داشتن لیستی از مشتریان مورد نظر خود محصولات و خدمات مورد نظر خود را از طریق ارسال ایمیل معرفی کنید. به این نکته توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است، در ابتدا لیست ایمیل مخاطبان مورد نظر خود را جمع آوری کنید، ایمیل مدیران شرکت ها، کاربران و اشخاصی که ممکن است محصول شما به هر دلیل مورد توجه و استفاده آن ها قرار گیرد را برای جمع آوری از یاد نبرید.فراموش نکنید عنوان ایمیل ارسالی و متن و تصاویر مورد استفاده در هر ایمیل هم تاثیر گذار است و کاربران معمولا ایمیل های نامربوط ویا اسپم را مشاهده نمی کنند.

تبلیغات اینترنتی

روش پرداخت :

در این روش پرداخت برای تبلیغات آنلاین، آگهی‌دهنده هزینه تبلیغات خود را به صورت ماهیانه و برای یک فضای ثابت تبلیغاتی می‌پردازد که عموما این فضای مورد نظر آگهی‌دهنده، یک بنر تبلیغاتی ثابت در وب‌سایتی مشخص است.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC، CPA و CR

CPM یا همان Cost Per Mile :

هنگامی که یک آگهی‌دهنده هزینه‌ای مشخص برای هر ۱۰۰۰ بار نمایش بنر تبلیغاتی خود پرداخت می‌کند، اصطلاحا می‌گویند که شیوه پرداختی تبلیغاتش به صورت CPM است. این مدل بیشتر محاسبه هزینه تبلیغات آنلاین، میان شکبه‌های تبلیغاتی و کمپانی‌های تبادل فضاهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPC و Ad Position

CPC یا همان Cost Per Click:

این روش تبلیغاتی، به شدت مورد علاقه آگهی‌دهندگان است و به این صورت است که آگهی‌دهنده به ازای هر کلیک وارد شده بر بنر تبلیغاتی خود، هزینه‌ای مشخصی را پرداخت می‌کنند.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: CTR، CPA، Ad Position

CPA یا همان Cost Per Action:

بعضی از آگهی‌دهندگان، برای هر عمل صورت گرفته توسط مخاطب بالقوه خود، هزینه ثابتی می‌پردازند که به این روش پرداخت هزینه تبلیغاتی CPA می‌گویند. آگهی‌دهندگان، این مدل هزینه‌ای را خیلی می‌پسندند و برای آنها مقرون به صرفه است.
فاکتورهای مهم برای سنجش میزان اثربخشی کمپین: درصد کاربرهای فعال، درصد فروش صورت گرفته، میزان بازگشت سرمایه.

تبلیغات در ایران

بازاریابی محتوا

این روش بازاریابی شامل راهکارهایی است که در ذیل به صورت جداگانه عنوان شده‌اند:

 PR یا همان روابط عمومی: روابط عمومی (Public Relation)  و یا اصطلاحا PR ، مفهوم گسترده ای است که معمولا به مدیریت جریان اطلاعات دو سویه میان سازمان و افکار عمومی نسبت داده می‌شود. به عبارت ساده تر روابط عمومی نوعی اطلاع رسانی در مورد محصول و یا خدمات یک کسب و کار به افکار عمومی با قابلیت سنجش و ارزیابی تاثیرگذاری آن است. در این شیوه بازاریابی محتوا، ارتباط ایجاد شده میان کسب‌وکار شما و افراد، باید دو سویه باشد.

وبلاگ‌نویسی: داشتن یک وبلاگ و تولید محتوا برای آن نیز آنقدر مهم و تاثیرگذار شده که اکثر کسب‌وکارها از این روش بازاریابی بهره می‌برند تا ارتباط قوی‌تری با مخاطبان هدف خود ایجاد کنند. وبلاگ‌نویسی نه تنها روی ارتباط با مخاطب، بلکه روی مورد مهمی چون سئو هم تاثیر مثبت می‌گذارد.

رپورتاژ آگهی: در این روش بازاریابی محتوا، کسب‌وکارها با انتشار گزارش‌های خبری و محتواهای مرتبط با کسب‌وکار خود در وب‌سایت‌های خبری و وبلاگ‌های مرتبط نیز به اطلاع‌رسانی در مورد برند و محصولات خود می‌پردازند.

بهره‌وری از ویجت‌های محتوای مرتبط: این راهکار که اخیرا به عنوان یکی از شیوه‌های بازاریابی محتوا مطرح شده است، به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که بتوانند محتوای خود را در وب‌سایت‌های مرتبط به اشتراک بگذارند که معمولا محتواهای آنها در کادری تحت عنوان More Related Contents نمایش داده می‌شود.

تبلیغات موبایلی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی از بستر هایی هستند که در دهه اخیر مطرح شده‌اند و در حدی مورد توجه عموم قرار گرفته‌اند که اکثر کسب‌وکارهای ایرانی و بین‌المللی نیز برای بازاریابی از این شبکه‌ها بهره می‌برند. با اینکه این شبکه‌های اجتماعی چندان روی فروش تاثیر نمی‌گذارند، ولی روی میزان وفاداری مخاطبان تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارند و از طرفی، اطلاع‌رسانی در مورد محصولات و خدمات را سهل می‌کنند.

تبلیغات سیاه (Black Ad) :

به روش‌هایی گفته می‌شود که به برند کسب‌وکارها آسیب می‌زنند و حدودا مانند روش‌های ATL، هدفمندی خاصی ندارند. از این شیوه‌های بازاریابی می‌توانیم به ارسال ایمیل‌های اسپم، ارسال‌پیام‌های جمعی بدون مخاطب مشخص و تبلیغات پاپ‌آپ اشاره کنیم.

تبلیغات موبایلی :

به نمایش تبلیغات در صفحات وب و همچنین در اپلیکیشن‌ها گفته می‌شود که از ترندهای اخیر دیجیتال مارکتینگ هستند. این تبلیغات می توانند به صورت بنری، متنی و حتی ویدیویی باشند.

تبلیغات در اینستاگرام

تبلیغات در اینستاگرام به دو روش بازدیدی و ساعتی صورت می گیرد. در تبلیغات بازدیدی اینستاگرام ، کلیپ 60 ثانیه‌ای شما همراه با متن، در پیج‌های محبوب و پربیننده نمایش داده شده و تعرفه تبلیغات براساس تعداد بازدیدها محاسبه خواهد شد. در تبلیغات ساعتی اینستاگرام آگهی شما (عکس یا ویدئو) همراه با متن آن، در پیج‌های منتخب و پربیننده نمایش داده می شود. در این روش، تعرفه تبلیغات به‌صورت ساعتی محاسبه خواهد شد.

تبلیغات در اینستاگرام امروزه یکی از پربازده‌ترین روش تبلیغات اینترنتی محسوب می‌شود. اینستاگرام برای برندها اهمیت بیشتری دارد؛ چرا که طبق آمار بیش از 17 میلیون ایرانی در این برنامه حساب کاربری دارند و درصد بیشتری از افراد، برندهای محبوبشان را از طریق این شبکه دنبال می‌کنند.

تبلیغات اینستاگرام
تبلیغات اینستاگرام

تبلیغات بازدیدی اینستاگرام

در این نوع تبلیغ، کلیپ 60 ثانیه‌ای شما همراه با متن، با بیشترین اثر و الهام‌بخشی در پیج‌های محبوب و پربیننده نمایش داده می‌شود.

تبلیغات ساعتی اینستاگرام

در این شیوه، آگهی شما (عکس یا ویدئو) به صورت ساعتی، همراه با متن آن، در پیج‌های منتخب و پربیننده نمایش داده می شود.

انواع تبلیغات اینترنتی بر اساس فناوری

در انواع تبلیغات اینترنتی، سراغ هدفمندی‌ها و تکنولوژی‌هایی می‌رویم که امروزه در کشور ما هم مورد استفاده قرار می‌گیرند و به شکلی تبلیغات آنلاین را از دیگر روش‌ های تبلیغاتی مجزا می‌سازند:

۱.دموگرافی:
این شیوه هدفمندی به کسب‌وکارها کمک می‌‌کند تا بتوانند محتوای خود را به مخاطبانی نشان دهند که ویژگی‌های مورد نظرشان را دارند. مثلا یک فروشگاه لباس زنانه، می‌تواند به واسطه این تکنولوژی نیز محصول خود را به بانوانی نمایش دهد که بین ۲۴ تا ۳۰ ساله هستند و تحصیلات کارشناسی دارند.

۲.هدفمندی موضوعی:
تکنولوژی هدفمندی موضوعی به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید تبلیغات خود را در وب‌سایت‌هایی قرار دهید که از نظر محتوایی با تبلیغ شما هم‌خوانی داشته باشند. این روش روی نرخ Click-Through Rate تبلیغ شما، تاثیر مثبت می‌گذارد.

۳.هدفمندی بر اساس سیستم عامل:
این تکنولوژی به مخاطبان خود این امکان را می‌دهد که بتوانند کاربران سیستم عامل خاصی را هدف گیری کنند. در مواقعی که شما مدنظر دارید تا ورودی‌های سایت شما تنها از یک سیستم‌عامل خاص باشد و یا محصول شما، تنها برای یک سیستم‌عامل تهیه شده، این هدفمندی می‌تواند برای شما مفید واقع گردد.خیلی از اپلیشکشن‌ها برای تبلیغات خود از هدفمندی بر اساس سیستم عامل بهره می‌برند.

هدفمندی مجدد یا ری تارگتینگ
هدفمندی مجدد یا ری تارگتینگ

۴.هدفمندی جغرافیایی:
ممکن است که ارائه دهنده یک محصول یا خدمت، بخواهد محصول نهایی خود را فقط در موقعیت جغرافیایی خاصی ارائه دهد. در این صورت است که هدفمندی جغرافیایی به چنین کسب‌وکارهایی کمک می‌کند تا بتوانند مخاطب هدف خود را در محل درست مورد نظرشان هدف گیری کنند.

۵.هدفمندی مجدد:
به کمک این روش بازاریابی، کسب‌‌وکارها می‌توانند با نمایش مجدد تبلیغات خود به مخاطب هدف‌شان نیز آنها را به وب‌سایت خود جذب کنید و از طرفی، افراد مورد نظر خود را به مرحله خرید محصولات یا خدمات برسانند. این سیستم معمولا به واسطه IP افراد نیز آنها را شناسایی و مجددا هدفگیری می‌کند، البته لازم است که قبلا این افراد به وب‌سایتی که از تکنولوژی هدفگیری مجدد استفاده می‌کنند، مراجعه کرده باشند.

۶.اتوماسیون (برای شبکه‌های اجتماعی و ایمیل):
راهکارهای اتوماسیون به کسب‌وکار شما این امکان را می‌دهند که بتوانید به صورت کاملا اتوماتیک محتوای خود را در کانال مورد نظرتان به اشتراک گذاشته یا بفرستید. مثلا ابزارهای اتوماسیون ایمیل به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید هر مطلبی که در وبلاگ‌تان منتشر می‌شوند را در قالب یک ایمیل به اشتراک بگذارید (به کمک اتصال به RSS).

سخن پایانی

برای داشتن تبلیغات موثر  می بایست با تمامی انواع تبلیغات آشنا باشیم تا بتوانیم برای هر  شرایطی نوعی  از تبلیغ را اتخاذ نماییم تا بتوانیم بهترین بازخورد را داشته باشیم. این بهترین فرصت است که در دوره های تبلیغ نویسی ما شرکت کنید. شما می توانید  مقاله انواع تبلیغات را برای دوستان خود بفرستید.

نظر شما درباره تبلیغات چیست ؟ بهترین روش تبلیغاتی که برای کسب و کار شما پربازده بوده است کدامند ؟ در قسمت دیدگاه برایمان بنویسید.

برچسب ها

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن