جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم انسانی صفحه ۴۰ تا ۴۶
گام به گام پاسخ و حل تمرینات صفحه 40 ، 41 ، 42 ، 43 ، 44 ، 45 و 46 درس 3 سوم کتاب عربی پایه یازدهم رشته علوم انسانی
جواب تمرین های درس 3 سوم عربی یازدهم انسانی ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و پاسخ تمرینات صفحه ۴۰ ، ۴۱ ، ۴۲ ، ۴۳ ، ۴۴ ، ۴۵ و ۴۶ درس ۳ سوم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته های ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: ترجمه متن درس چهارم عربی یازدهم انسانی
جواب تمرین های درس چهارم عربی یازدهم انسانی
جواب تمرین اول صفحه ۴۰ درس سوم عربی یازدهم انسانی
أَیُّ کَلِمَةٍ مِن کَلِماتِ مُعجَمِ الدَّرسِ تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیَةَ؟
کدام کلمه از فرهنگ لغت درسی با توضیحات زیر مطابقت دارد؟
۱- أَداةٌ لِحِفْظِ الْإنسانِ أَمامَ أَشِعَّةِ الشَّمسِ أَوْ نُزولِ الْمَطَرِ أَوِ الثَّلْجِ: المظَلَّة: چتر
ترجمه: وسیلهای برای حفاظت انسان در برابر اشعه خورشید یا بارش باران یا برف.
۲- طائِرٌ یَنْقُرُ جُذوعَ الأَشْجارِ وَ یَصْنَعُ عُشّاً فیها: نَقّارُ الْخَشَبِ: دارکوب
ترجمه: پرندهای که تنههای درختان را نوک میزند و لانهای در آنها میسازد.
۳- تُرابٌ جَنبَ شاطِئِ الْبَحرِ أَوْ فِی الصَّحراءِ. رَمل: ماسه
ترجمه: خاکی کنار ساحل دریا یا در صحرا.
۴- حَیَوانٌ یَمْشی عَلیٰ بَطْنِهِ:؛ حَیَّةُ (مار) – الدُّودة (کرم خاکی)
ترجمه: حیوانی که بر شکمش راه میرود.
۵- عُضوٌ یَطیرُ بِهِ الطّائِرُ: اَلْجَناح: بال
ترجمه: عضوی که پرنده به وسیله آن پرواز میکند.
پاسخ تمرین دوم صفحه ۴۰ ، ۴۱ و ۴۲ درس سوم عربی یازدهم انسانی
أ: تَرْجِمِ الْعِباراتِ التّالیَةَ، ثُمَّ أَعْرِبِ الْکَلِماتِ الَّتی تَحْتَها خَطٌّ.
الف: عبارات زیر را ترجمه کنید، سپس کلمات زیر خط کشیده شده را تجزیه کنید.
۱- تَسْقُطُ أَسنانُ سَمَکِ الْقِرْشِ دائِماً وَ تَنْمو أَسنانٌ جَدیدَةٌ مَکانَها. وَ فی بَعضِ أَنواعِهِ تَنْمو آلافُ الْأَسنانِ فی سَنَةٍ واحِدَةٍ.
ترجمه: دندانهای کوسه ماهی همیشه میریزند و دندانهای جدیدی به جای آنها رشد میکند. و در بعضی از انواع کوسه ماهی، هزاران دندان در یک سال رشد میکند.
أسنان: فاعل / جَدیدة: صفت
۲- یُعَدُّ الْحوتُ الْأَزرَقُ أَکبَرَ الْکائِناتِ الْحَیَّةِ فِی العْالمَِ. یَبلُغُ طولُهُ ثَلاثینَ مِتراً وَ وَزنُهُ مِئَةً وَ سَبعینَ طُنّاً تَقریباً.
ترجمه: نهنگ آبی از بزرگترین موجودات زنده در دنیا به شمار (حساب) میآید. طول آن سی متر و وزنش تقریبا به ۱۷۰ تن میرسد.
الْأَزرَقُ: صفت / العْالمَِ: مجرور به حرف جر
۳- اَلتِّمْساحُ لا یَبْکی عِندَ أَکْلِ فَریسَتِهِ، بَلْ عِندَما یَأْکُلُ فَریسَةً أَکَبرَ مِن فَمِهِ، تُفْرِزُ عُیونُهُ سائِلاً کَأَنَّهُ دُموعٌ.
ترجمه: تمساح هنگام خوردن طعمهاش گریه نمیکند بلکه هنگامی که طعمهای بزرگتر از دهانش میخورد، چشمانش مایعی ترشح میکند که گویی آن اشک است.
فَریسَةً: مفعول / سائِلاً: مفعول
۴- لَهَجاتُ نَوعٍ واحِدٍ مِنَ الطُّیورِ تَختَلِفُ مِن مِنطَقَةٍ إلیٰ مِنطَقَةٍ أُخْریٰ.
ترجمه: لهجههای یک نوع از پرندگان از منطقهای به منطقه دیگر اختلاف دارد.
الطُّیورِ: مجرور به حرف جر / منطقة: مجرور به حرف جر
۵- یُقَدِّرُ الْعُلمَاءُ أَنواعَ الکائِناتِ الْحَیَّةِ فی بِحارِ الْعالَمِ بِالْمَلایینِ. (یُقَدِّرُ: برآورد میکنند)
ترجمه: دانشمندان انواع موجودات زنده در دریاهای جهان را ملیونها (موجود) برآورد میکنند.
الْعُلمَاءُ: فاعل / الْعالَمِ: مضافالیه
ب: عَیِّنِ الْفِعلَ الْمُتَعَدّیَ مِن هٰذِهِ الْأَفعالِ الَّتی جاءَتْ فِی الْجُمَلِ السّابِقَةِ: (تَسْقُطُ / یَأْکُلُ / تَخْتَلِفُ / یُقَدِّرُ)
ب: فعل متعدی را از این افعال که در جملات قبلی آمده است مشخص کنید: (تَسْقُطُ / یَأْکُلُ / تَخْتَلِفُ / یُقَدِّرُ)
تَسْقُطُ: لازم
یَأْکُلُ: متعدی
تَخْتَلِفُ: لازم
یُقَدِّرُ: متعدی
جواب تمرین سوم صفحه ۴۳ درس سوم عربی یازدهم انسانی
ضَعِ الْمُتَرادِفاتِ وَ الْمُتَضادّاتِ فی مَکانِهَا الْمُناسِبِ. = / ≠
مترادف ها و متضادها را در جای مناسب قرار دهید. = / ≠
أ. اَلْعَداوَة / اَلْأَحْیاء / الَشِّمال / اَلِابْتِعاد / اَلْأَعْلیٰ / تَکَلَّمَ / یَنْفَعُ / یَعْلَمُ / یَبْکی
ب. اَلْمُباراة / تَذَکَّرَ / أَدْری / یَبْتَدِئ / اَلْیَمین / اَلصَّدیق / اَلْقاعَة / اَلْقیام / اَلسَّیِّئ
أ. | ب. |
---|---|
یَدْری = یَعْلَمُ (میداند) | یَنتَهی ≠ یَبْتَدِئ (به اتمام میرسد ≠ شروع میشود) |
یَضْحَکُ ≠ یَبْکی (میخندد ≠ گریه میکند) | اَلْمُسابَقَة = اَلْمُباراة (مسابقه) |
یَضُرُّ ≠ یَنْفَعُ (ضرر میرساند ≠ سود میرساند) | نَسِیَ ≠ تَذَکَّرَ (فراموش کرد ≠ به یاد آورد) |
اَلْیَسار = الَشِّمال (چپ) | اَلشِّمال ≠ اَلْیَمین (چپ ≠ راست) |
اَلْأَمْوات ≠ اَلْأَحْیاء (مردگان ≠ زندگان) | أَعْلَمُ = أَدْری (میدانم) |
اَلصَّداقَة ≠ اَلْعَداوَة (دوستی ≠ دشمنی) | اَلْحَسَن ≠ اَلسَّیِّئ (نیکو ≠ بد) |
اَلتَّقَرُّب ≠ اَلِابْتِعاد (نزدیکی ≠ دوری) | اَلْعدوّ ≠ اَلصَّدیق (دشمن ≠ دوست) |
اَلْأَسْفَل ≠ اَلْأَعْلیٰ (پایینتر ≠ بالاتر) | اَلصّالَة = اَلْقاعَة (سالن) |
سَکَتَ ≠ تَکَلَّمَ (ساکت شد ≠ سخن گفت) | اَلْجُلوس ≠ اَلْقیام (نشستن ≠ برخواستن) |
پاسخ تمرین چهارم صفحه ۴۴ درس سوم عربی یازدهم انسانی
أکَمِْلْ تَرجَمَةَ الْآیاتِ وَ الْحَدیثَ، ثُمَّ عَیِّنْ أَداة الشَّرطِ وَ فِعلَ الشَّرطِ، وَ جوابَهُ.
ترجمه آیات و احادیث را کامل کنید، سپس أَداة الشَّرطِ وَ فِعلَ الشَّرطِ، وَ جوابَ الشَّرطِ آن را مشخص کنید.
۱- ﴿وَ ما تَفْعَلوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللهُ﴾ اَلْبَقَرَة: ۱۹۷
و هرچه را از کار نیک انجام دهید، خدا آن را میداند. (از آن آگاه است.)
أَداةَ الشَّرطِ: ما
فِعلَ الشَّرطِ: تَفْعَلوا
جوابَ الشَّرطِ: یَعْلَمْ
۲- ﴿إنْ أَحْسَنْتُم أَحْسَنْتُم لِأَنفُسِکُم﴾ اَلْإسراء: ۷
اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی میکنید.
أَداة الشَّرطِ: إنْ
فِعلَ الشَّرطِ: أَحْسَنْتُم
جوابَ الشَّرطِ: أَحْسَنْتُم
۳- ﴿إنْ تَتَّقُوا اللهَ یَجْعَلْ لَکُم فُرقاناً﴾ اَلْأَنفال: ۲۹
اگر از خدا پروا کنید، برایتان نیروی تشخیص حق از باطل قرار میدهد.
أَداة الشَّرطِ: إنْ
فِعلَ الشَّرطِ: تَتَّقُوا
جوابَ الشَّرطِ: یَجْعَلْ
۴- مَنْ سَأَلَ فی صِغَرِهِ، أَجابَ فی کِبَرِهِ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
هرکس در خردسالیاش بپرسد، در بزرگسالیاش پاسخ میدهد.
أَداة الشَّرطِ: مَنْ
فِعلَ الشَّرطِ: سَأَلَ
جوابَ الشَّرطِ: أَجابَ
۵- مَنْ زَرَعَ الْعُدْوانَ، حَصَدَ الْخُسْرانَ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
هرکس دشمنی بکارد، زیان درو میکند.
هرکس دشمنی کاشت، زیان درو کرد.
أَداة الشَّرطِ: مَنْ
فِعلَ الشَّرطِ: زَرَعَ
جوابَ الشَّرطِ: حَصَدَ
۶- إذا غَضِبْتَ، فَاسْكُتْ. رَسولُ اللهِ (ص)
هرگاه خشمگین شدی، خاموش باش.
أَداة الشَّرطِ: إذا
فِعلَ الشَّرطِ: غَضِبْتَ
جوابَ الشَّرطِ: فَاسْكُتْ
جواب تمرین پنجم صفحه ۴۵ درس ۳ عربی یازدهم انسانی
تَرْجِمِ الْأفعالَ فِی الْجُمَلِ التّالیَةِ؛ ثُمَّ عَیِّنْ نَوعَها وَ صیغَتَها.
افعال را در جملات زیر ترجمه کنید: سپس نوع و صیغه فعل آن را مشخص کنید.
۱- لا تَکْتُبْ عَلَی الْأَثَرِ التّاریخیِّ.
ترجمه: بر روی اثر تاریخی ننویس.
نَوعُ الْفِعْلِ: لا تَکْتُبْ: مضارع للنهی
صیغَةُ الْفِعْلِ: للمخاطب (دوم شخص مفرد مذکر)
۲- اَلْفَریقانِ یَتَعادَلانِ مَرَّةً ثانیَةً.
ترجمه: دو تیم برای بار دوم باهم مساوی شدند.
نَوعُ الْفِعْلِ: یَتَعادَلانِ: مضارع
صیغَةُ الْفِعْلِ: للغائبانِ (سوم شخص جمع)
۳- اِمْتَلَأَ اَلْمَلعَبُ بِالْمُتَفَرِّجینَ.
ترجمه: ورزشگاه از تماشاچیان پر شد.
نَوعُ الْفِعْلِ: اِمْتَلَأَ: ماضی
صیغَةُ الْفِعْلِ: للغائب (سوم شخص مفرد)
۴- رَجاءً، فَکِّروا قَبْلَ الْکَلامِ.
ترجمه: لطفاً قبل از سخن گفتن فکر کنید.
نَوعُ الْفِعْلِ: فَکِّروا: امر
صیغَةُ الْفِعْلِ: للمخاطبین (دوم شخص جمع)
۵- إنّی سَجَّلْتُ هَدَفَینِ.
ترجمه: همانا من دو گل را زدم.
نَوعُ الْفِعْلِ: سَجَّلْتُ: ماضی
صیغَةُ الْفِعْلِ: للمتکلم وحدة (اول شخص مفرد)
جواب تمرین بحث علمی صفحه ۴۶ درس سوم عربی یازدهم انسانی
اِبحَثْ عَنْ نَصٍّ قَصیرٍ حَوْلَ عَجائِبِ مَخلوقاتِ اللهِ.
متن کوتاهی در مورد شگفتی های مخلوقات خداوند پیدا کنید.
پاسخ: الخلق العجیب لخلق الله هو موضوع شیق ومدهش. فهناک الکثیر من المخلوقات التی تثیر الدهشه والإعجاب، مثل الحیوانات الغریبه والنباتات الغامضه والکائنات البحریه الغریبه. ولکن أکثر من ذلک، فإن الإبداع الذی یتجلى فی تصمیم هذه المخلوقات یدل على حکمه وقدره الله العظیمه.
ترجمه: آفرینش شگفتانگیز مخلوقات خداوند موضوعی جذاب و شگفتانگیز است. موجوداتی همچون حیوانات عجیب، گیاهان پردهای و موجودات دریایی عجیب و غریب، شگفتی و تحسین برانگیز هستند. اما بیشتر از آن، خلاقیتی که در طراحی این مخلوقات به نمایش گذاشته شده، شاهد حکمت و قدرت بینهایت خداوند است.
تَفَكَّروا في كُلِّ شَيءٍ، وَلا تَفَكَّروا في ذاتِ اللهِ. رَسولُ اللهِ (ص)، كَنزُ الْعُمّال: ۵۷۴۰
در مورد هر چیزی بیندیشید، اما در ذات خداوند نیندیشید.
توجه: برای مشاهده سایر تمرینات و معنی متن درس سوم عربی یازدهم انسانی، وارد لینک «ترجمه متن درس سوم عربی یازدهم انسانی» شوید.
قبلی: ترجمه متن درس دوم عربی یازدهم انسانی
جواب تمرین های درس دوم عربی یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم علوم انسانی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 3 سوم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته علوم انسانی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.