جواب فعالیت های درس ۱۱ تاریخ دهم انسانی ⭐️ آیین کشور داری
گام به گام درس یازدهم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 11 آیین کشور داری با راه حل
جواب فعالیت های درس ۱۱ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس یازدهم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 11 آیین کشور داری از فصل سوم ایران در عصر باستان ؛ سرآغاز هویت ایرانی در صفحه های ۹۹ ، ۱۰۱ ، ۱۰۲ ، ۱۰۳ ، ۱۰۵ و ۱۰۸ است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۱۲ تاریخ دهم انسانی
جواب فعالیت های درس ۱۱ تاریخ دهم انسانی
در ادامه با پاسخ درس یازده تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :
جواب فعالیت ۱ صفحه ۹۹ تاریخ انسانی دهم
الف- دربارۀ اهداف و انگیزۀ شاهان هخامنشی از طرح چنین ادعاهایی، با یکدیگر در کلاس گفتوگو کنید.
پادشاهان هخامنشی خود را مردمی نجیب و برگزیده می دانستند و اطاعت کامل را از مردم می خواستند. شاه بدین ترتیب مشروعیت حکومت خود را در میان مردم توجیه کرد و از شورش های احتمالی مردم و سایر خانواده ها جلوگیری کرد.
ب- تحقیق کنید که فرَّه ایزدی یا فرَّ کیانی در ایران باستان چه مفهومی داشته و ارتباط آن با ادعای اعطای مقام شاهی از سوی اهوره مزدا به شاهان هخامنشی، چه بوده است.
فرح یزدی نیروی مینوی و یزدی است که می توان آن را پدیده ای الهی دانست که توسط اهورامزدا به شخص شاه یا موبدان داده شده است. هر کس به آن دست یافت از رفاه و خوشبختی برخوردار شد. بدین ترتیب به پادشاه منزلت الهی داده شد و در نتیجه عموم مردم وجود شاه را به عنوان شخص اول کشور پذیرفتند و از او اطاعت کردند.
جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۰۱ تاریخ انسانی دهم
با یکدیگر همفکری کنید و پاسخ دهید:
الف- چرا در دوران هخامنشیان مأموران ادارۀ بازرسی و نظارت، به عنوان «چشم و گوش شاه» شناخته میشدند؟
چون باید تمام اخبار مربوط به امور ملی و محلی مناطق مختلف را برای شاه می آوردند، به شاه کمک می کردند تا تمام کشور را کنترل کند و هیچ نقطه ای از خود باقی نگذاشتند. این مسئولیت معمولاً بر عهده یکی از بستگان نزدیک شاه یا یکی از درباریان مورد اعتماد و وفادار به او بود. بازرس و افسران تحت امر او مستقیماً به نقاط مختلف قلمرو رفتند تا مطمئن شوند که مقامات دولتی وظایف خود را به درستی انجام می دهند و اوضاع کشور مرتب است.
ب- در زمان کنونی چه نهادها یا وزارت خانههایی، تقریباً همان وظایفی را انجام میدهند که در آن زمان، مأموران برید انجام میدادند؟
وزارت اطلاعات – بازررسی – شهرداری – راه و شهرسازی – پست و مخابرات
جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۰۲ تاریخ انسانی دهم
با توجه به شیوۀ حکومت اشکانیان، دلیل بیاورید که چرا تشکیلات اداری (دیوان سالاری) در دوران آنان، به گستردگی تشکیلات اداری دوران هخامنشیان و ساسانیان نبود؟
از آنجا که حکومت اشکانی مانند حکومت های هخامنشی یا ساسانی، حکومتی متمرکز نبود که همه امور را در مکانی خاص و توسط افراد منتخب اداره کند، در این نوع حکومت ها (پادشاهان قبیله ای) مناطق مختلف دارای اقتدار و نوعی استقلال داخلی بودند. فقط در صورت لزوم با کمک شاه می آمدند.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۰۴ تاریخ انسانی دهم
با راهنمایی دبیر خود، سه مورد دیگر از نقش برجسههای دوران ساسانی با موضوع دریافت تاج و حلقۀ شاهی از اهوره مزدا را جستوجو کنید و تصویر آنها را در کلاس نمایش دهید.
سنگ نگاره بهرام دوم در نقش رستم – سنگ نگاره آناهیتا و نرسی در فارس – مجموعه تاریخی طاق بستان در کرمانشاه
جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۰۵ تاریخ انسانی دهم
با راهنمایی دبیر خود، سنگ نوشتههای داریوش یکم را بررسی نمایید و نکتههای مربوط به عدالت و قضاوت را از آنها استخراج و فهرست کنید.
لزوم راستگویی و مهربانی در عدالت و قضاوت – لزوم اطاعت و همکاری با پادشاهی – نیک منشی و دوری از بیدادگری و…
جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۰۸ درس یازدهم تاریخ انسانی دهم
1- منابع دستِ اوّلی را که در تدوین و تألیف این درس مورد استفاده قرار گرفتهاند، از متن درس استخراج و فهرست نمایید.
سنگ نوشتهها و لوحهای هخامنشی- نامههای اداری هخامنشی- کتب مادیان هزار دستان- نوشتههای مورخان یونانی عهد باستان نیز حاوی اطلاعات ارزشمندی در خصوص نظام حکومتی و تشکیلات اداری آن دوران است.
2- نقش داریوش بزرگ را در طراحی و ساماندهی نظام اداری سیاسی هخامنشیان، ارزیابی و تحلیل کنید.
ادعای شاهان هخامنشی مبنی بر اینکه پادشاهی آنها به دستور اهورامزدا بوده است، به حکومت آنها جنبه مذهبی می بخشد و مردم را به اطاعت از خود تشویق می کند.
یک گروه مشورتی متشکل از رجال سیاسی، نظامی، اداری و احتمالاً مذهبی و حقوقی، شاه را همراهی می کردند و در مسائل مهم حکومتی به ویژه جنگ و صلح با او مشورت می کردند.
در زمان داریوش اول حکومت هخامنشیان به اوج خود رسید و این پادشاه فهیم و شایسته به عنوان بنیانگذار و طراح اصلی نظام سیاسی – اداری حکومت هخامنشی شناخته می شود. نظام سیاسی-اداری به دو بخش تشکیلات اداری مرکزی و سازمان استانی یا ساتراپی تقسیم می شد.
تشکیلات اداری مرکزی در داخل دربار هخامنشیان در پایتخت سازماندهی شد و اجزای اصلی آن خزانه سلطنتی، انبار سلطنتی و بارگاه سلطنتی بود. دربار سلطنتی وظیفه مهم نوشتن، تنظیم، ثبت و نگهداری نامه ها، اسناد و نوشته های دولتی را بر عهده داشت. این نظام تا پایان دوره هخامنشی ادامه داشت و به وحدت بیشتر قلمرو هخامنشی منجر شد.
3- تفاوت شیوههای حکومت هخامنشیان و اشکانیان را به لحاظ تمرکز و یا عدم تمرکز قدرت، به طور مستدل توضیح دهید.
آريوش همچنين ولايات يا ساتراپي ها و شيوه اداره آنها را از نو سازماندهي كرد و قوانين جديدي را براي نظارت و تسلط دولت مركزي بر ساتراپ ها وضع كرد. با این حال، سیستم سیاسی-اداری که توسط داریوش اول ایجاد شد، امپراتوری هخامنشی را بیشتر متحد کرد و یک حکومت متمرکز و قوی ایجاد کرد.
حکومت اشکانی غیرمتمرکز بود و برخی از اراضی و سرزمین های کشور به ارث پادشاهان کوچک و فرمانروایان محلی می رسید که تا حدودی در اداره قلمرو خود استقلال داشتند. آنها ارتش داشتند و حتی به نام خود سکه ضرب می کردند.
آنها برای نشان دادن اطاعت و وفاداری خود به دولت اشکانی، سالانه خراج می دادند و در زمان جنگ سپاه خود را به آنها می دادند. شکل غیرمتمرکز حکومت اشکانیان، سلطنت قبیله ای نامیده می شد.
4- مجلسهای دوران اشکانیان چه نقشی در ادارۀ امور کشور داشتند و اعضای آنها چه گروه هایی بودند؟
در دوره اشکانی دو مجلس وجود داشت. در یکی از این مجالس شاهزادگان، بزرگان دربار و نمایندگان هفت خاندان بزرگ; در دیگری بزرگان مذهبی یا مغان حضور داشتند. اعضای این دو مجلس به پادشاه اشکانی در اداره کشور کمک می کردند و در تعیین جانشین شاه و تصمیم گیری در مورد جنگ و صلح مشارکت داشتند.
5- علل و نتایج گسترش تشکیلات اداری (نظام دیوان سالاری) را در زمان ساسانیان توضیح دهید.
شاهان ساسانی به منظور تمرکز و افزایش دامنه تسلط و تسلط خود بر نقاط مختلف کشور، از یک سو ارتشی دائمی و قوی تشکیل دادند و از سوی دیگر سازمان اداری منسجم و منظمی (دیوان سالاری) را توسعه و تقویت کردند. در نتیجه این اقدامات، از تعداد حکومت های محلی موروثی به میزان قابل توجهی کاسته شد و مناطق مختلف کشور به ویژه مناطق جنوبی، مرکزی و غربی آن تحت کنترل و تسلط مستقیم دولت ساسانی قرار گرفت.
سازمان اداری ساسانی متشکل از ادارات یا دیوان های مختلف بود که در راس آن وزیر بزرگی بود که سردار بزرگ نامیده می شد. وزیر زیر نظر مستقیم شاه کار می کرد و دستورات او را اجرا می کرد. زمانی که پادشاه در حال جنگ یا مسافرت بود، وزیر کشور را به عنوان جانشین خود اداره می کرد. وزیر در زمان جنگ گهگاه فرماندهی سپاه را نیز بر عهده داشت.
6- وضعیت قضاوت و دادرسی را در زمان هخامنشیان در چهار سطر خلاصه کنید.
قضاوت ها به دو صورت رسمی و غیررسمی انجام می شد. شکل غیررسمی آن توسط بزرگان و بزرگان خانواده ها و قبایل و قضاوت رسمی توسط روحانیون زرتشتی و قضات منصوب از سوی شاه یا حاکمان صورت می گرفت.
در دوره هخامنشی ترکیبی از قوانین و روش های محاکمه اقوام ایرانی و نیز اقوام و ملیت های غیرایرانی تحت حکومت هخامنشی مبنای قضاوت قرار گرفت. شاهان هخامنشی ملل زیردست خود را آزاد کردند تا از قوانین و آداب و رسوم آنها پیروی کنند. در کتیبه های دوره هخامنشی همواره نکات و مطالبی درباره انصاف، عدالت، راستی و دوری از دروغ و ظلم وجود دارد.
7- شباهتها و تفاوتهای سپاهیان اشکانی و ساسانی را از متن درس استخراج و فهرست نمایید.
شباهت ها: هر دو دولت بیشتر به سواره نظام به شدت مسلح در سپاه خود متکی بودند. تفاوت: در دوره ساسانیان سواره نظام سبک نیز وجود داشته است. فیل در جنگ ها نیز مورد استفاده قرار می گرفت، اما در دوره اشکانی وجود نداشت.
پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت های درس ۱۰ تاریخ دهم انسانی
⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۱۱ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.
عالی